Toon posts:

Processor draait te langzaam.

Pagina: 1
Acties:
  • 182 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een probleem met mijn AMD Athlon XP 2600+ processor, de kloksnelheid is 1,1ghz.
Terwijl mijn zoon en dochter beide een 1700+ processor hebben en die draaien ook 1,1ghz.

Mijn moederbord is A7N8X-XE

Ik had al gebeld met mijn internetwinkel en die zeiden dat de processor kapot was, dus heb ik een andere 2600+ gekocht en die geeft dezelfde snelheid aan. Het ligt dus niet aan de processor.
Nu heb ik de cpu frequency proberen te wijzigen maar dat werkt niet, hij staat op 100 en bij hoger loopt de pc vast. Het vreemde is dat ik bij dxdiag niet het type processor zie staan, terwijl er bij mijn zoon en dochter 1700+ staat vermeld, staat er bij mij alleen maar AMD Athlon(tm) XP.
Het lijkt er dus op dat het moederbord het type processor niet herkend.

Weet iemand wat er aan de hand kan zijn?

Verwijderd

Misschien dat een bios flash helpt ?

• Bertus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Wat voor geheugen gebruik je? PCxxxx?

Heeft ook een computer!

Verwijderd

ik denk dat je mainboard niet meer fris is, want als ik me niet vergis moet de frequentie van de athlon xp op 166 staan. als je mainboard geen frequentie hoger dan 100 toelaat, klopt er mi iets niet. heb je de cpu al in de pc van je zoon/dochter geprobeerd?

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 31-05-2007 21:36 ]

• jj71
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 26-03 14:45
Hoe weet je dat 'ie op 1,1 GHz loopt, waar zie je dat? Download eens CPU-Z.

De meeste moderne processoren schakelen terug naar een lagere snelheid als de idle zijn. Pas als ze wat te doen hebben dan springen ze op de volledige snelheid. Als jouw processor dat ook doet, dan zul je dat zien met CPU-Z. Draai eens een rekenintensief programma tegelijkertijd met CPU-Z. Dan zou je moeten zien dat de processor op volle snelheid loopt.

• harrald
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 26-03 21:18
waarschijnlijk staat je frequentie idd niet goed
kijk eens of ie wel op 133 staat

( ps: heb je ook al geen topic op het ftd forum? :P )

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

Staat de FSB jumper op het mobo wel goed?

Edit: Ik had namelijk hetzelfde als wat jij hebt (heb ook een 2600+ Barton), kwam er later pas achter dat de jumper niet goed stond, nu loopt ie op 2.1 met een OC van 200 mhz ofzo..

[ Voor 70% gewijzigd door EWK op 31-05-2007 21:46 ]

Hoi!

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:19

Thandor

SilverStreak

Jouw FSB staat te laag. De AMD Athlon XP 2600+ bestaat in verschillende soorten. Gezien je een klokfrequentie van 1,1GHz hebt met een FSB van 100MHz lijkt het erop dat je een multiplier van 11x of 11,5x hebt. De AMD Athlon XP 2600+ 'Barton' heeft een klokfrequentie van 1916MHz en werkt met een FSB van 166MHz (DDR333). De multiplier is dan 11,5x.

Wat moet je dan doen? De FSB verhogen. Bekijk even welke opties je in het BIOS hebt en probeer eventueel 'direct' 166MHz in te stellen (i.p.v. stapjes of i.p.v. eerst 165MHz te proberen o.i.d.). Mocht dat niet werken dan is het een optie om het geheugen even te controleren. Kan het geheugen wel 166MHz aan en/of heb je het geheugen niet op een te hoge klokfrequentie gezet. (en deze kan bij het verhogen van de FSB ook meegaan wat voor problemen zorgt).

Het voltage (vCore) van de CPU kan ook te laag zijn. Als deze op bv. 1,5V staat bestaat er een kans dat 1916MHz niet goed werkt. Met 1,65V (standaard voltage) zou dit wel moeten werken.

Kijk ook even de AMD Athlon XP 1700+ na. Deze hoort niet op 1,1GHz te draaien maar op 1466MHz en een FSB van 133MHz ;).

Technologieën zoals AMD PowerNow! hoef je op een normaal desktop AMD Athlon XP systeem niet te verwachten. Deze zal altijd op volle snelheid blijven draaien.
urnie538 schreef op donderdag 31 mei 2007 @ 21:47:
[...]

Moet hij niet de jumper op zijn mobo verplaatsen?
Dat zou een optie kunnen zijn. Ik ken zijn moederbord niet en weet niet zeker of er een jumper op zit. Indien dat wel het geval is zou de handleiding hier wel meer informatie over kunnen verschaffen.

[ Voor 18% gewijzigd door Thandor op 31-05-2007 21:48 ]

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

• EWK
  • Niet online

EWK

Thandor schreef op donderdag 31 mei 2007 @ 21:45:
Jouw FSB staat te laag. De AMD Athlon XP 2600+ bestaat in verschillende soorten. Gezien je een klokfrequentie van 1,1GHz hebt met een FSB van 100MHz lijkt het erop dat je een multiplier van 11x of 11,5x hebt. De AMD Athlon XP 2600+ 'Barton' heeft een klokfrequentie van 1916MHz en werkt met een FSB van 166MHz (DDR333). De multiplier is dan 11,5x.

Wat moet je dan doen? De FSB verhogen. Bekijk even welke opties je in het BIOS hebt en probeer eventueel 'direct' 166MHz in te stellen (i.p.v. stapjes of i.p.v. eerst 165MHz te proberen o.i.d.). Mocht dat niet werken dan is het een optie om het geheugen even te controleren. Kan het geheugen wel 166MHz aan en/of heb je het geheugen niet op een te hoge klokfrequentie gezet. (en deze kan bij het verhogen van de FSB ook meegaan wat voor problemen zorgt).

Het voltage (vCore) van de CPU kan ook te laag zijn. Als deze op bv. 1,5V staat bestaat er een kans dat 1916MHz niet goed werkt. Met 1,65V (standaard voltage) zou dit wel moeten werken.

Kijk ook even de AMD Athlon XP 1700+ na. Deze hoort niet op 1,1GHz te draaien maar op 1466MHz en een FSB van 133MHz ;).
Moet hij niet de jumper op zijn mobo verplaatsen?

Hoi!

• harrald
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 26-03 21:18
handiger site om alles nog een na te checken http://nl.wikipedia.org/w...Athlon_XP-microprocessors

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Of natuurlijk balusc.xs4all.nl met nog wat meer info over de cpus

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Dat zegt natuurlijk vrij weinig. Het gaat om de snelheid van je mem, niet de hoeveelheid.

En als dat plaatje van 1 van die 1700s is dan draaien die ook een stuk te traag, de FSB hoort 133 te zijn van die dingen, niet 100 waar het nu op loopt.

Verwijderd

Topicstarter
Mijn zoon draait idd 1,5ghz en mijn dochter 1,1ghz. Die van mijn dochter is dus ook te laag.
Ik zal de tips morgen ff nakijken. Alvast bedankt, jullie horen nog van me.

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

Dat is je hoeveelheid, niet je snelheid :) snelheid = 2100, 2700, 3200.

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

Verwijderd

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: http://img529.imageshack.us/img529/857/pcuau3.jpg

Zoals jullie zien herkend die ook het type (2600+) processor niet.

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 25-05 15:49
Post een een screenshot van de SPD tab van CPU-Z.

Verwijderd

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: http://img504.imageshack.us/img504/8549/cpuzi3.jpg

Dit is de cpu van mijn zoon, bij deze zie je ook het type vermeld staan de 1700+

• martijn-
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 20:42
Verwijderd schreef op donderdag 31 mei 2007 @ 22:44:
[afbeelding]

Dit is de cpu van mijn zoon, bij deze zie je ook het type vermeld staan de 1700+
De snelheid van de 1700+ klopt die hoort op 1.47 GHz te draaien dus daar is niks mis mee.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Verwijderd schreef op donderdag 31 mei 2007 @ 22:30:
[afbeelding]

Zoals jullie zien herkend die ook het type (2600+) processor niet.
Dat is ook logisch, gezien de Athlon XP geen namestring heeft, die wordt bepaald adhv de snelheid waar hij op draait en als die niet klopt zie je ook de typeaanduiding niet.

Dus de FSB omhooggooien en mocht hij daarop vastlopen, dan zou ik de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter eens door gaan nemen.

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

zeer waarschijnlijk FSB. Heb ik zelf namelijk ook gehad met een athlon 1800+ die op 1.5ghz hoorde te draaien maar dat deed @ 1150mhz. Kwam ik 2-3 jaar na aankoop achter 8)7
FSB wat hoger gezet en voila, 1.5ghz!

[ Voor 9% gewijzigd door Raven op 31-05-2007 22:51 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Verwijderd

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: http://img443.imageshack.us/img443/332/spdgq8.jpg

De SPD

Verwijderd

Topicstarter
De AI overclock tuner staat op auto, dan geeft de CPU frequency standaard 100 aan.
De AI overlock tuner moet ik op manual zetten om de CPU freq op 166 te zetten. F10 opslaan en dan loopt tie dus vast.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Verwijderd schreef op donderdag 31 mei 2007 @ 22:59:
De AI overclock tuner staat op auto, dan geeft de CPU frequency standaard 100 aan.
De AI overlock tuner moet ik op manual zetten om de CPU freq op 166 te zetten. F10 opslaan en dan loopt tie dus vast.
Staan de rest van de settings dan ook wel goed? Niet dat je je geheugen op 266MHz probeert te gooien oid, want dan zal je systeem idd niet booten.

• TheMe
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 09-11-2025
Wellicht ten overvloede:
op http://support.asus.de/download/download.aspx?modelname=A7N8X-XE&SLanguage=en-us
kun je deze vinden : A7N8X-XE User's Manual for English Edition (E2126)

Is een engelse handleiding voor je moederbord. Daarin staat een overzicht van je BIOS menu, ook CPU configuration. Als je weet welke dr in zit kun je de instellingen wellicht met de hand goed zetten.

Ik had met mijn Asus A7v880 icm een XP3000+ ook een paar keer last van foute snelheden. Maar na een reboot kwm het meestal wel goed.

There is no place like 127.0.0.1

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 24-05 22:50
Ik heb de manual eens bekeken en de stappen zoals TS doet lijken te kloppen. Met Central Brain Identifier kun je wel zien wat voor AMD je draait onafhankelijk van hoe de klok staat (heb dat getest en draai nu tijdelijk met een lagere clock): http://cbid.amdclub.ru/ . Ook Fresh Diagnose van Fresh devices geeft een uitlezing onafhankelijk van ingestelde clock.

Laat ons weten CBID en Fresh Diagnose zeggen over je CPU.

• EWK
  • Niet online

EWK

Ik heb precies hetzelfde moederbord als de TS, en (zoals ik al zei) heb ik precies hetzelfde gehad.

Je moet de jumper op je moederbord veranderen!

Op bladzijde 16 van de handleiding vind je een overzicht van je mobo, in het middel zie je staan:
FSB_SEL0
FSB_SEL1

De instructies hiervoor staan op je mobo geschilderd, links naast het geheugen en onder de heatsink.

Wil je eens kijken op hoeveel FSB de jumpers staan? Deze moeten op 333 komen bij de 2600+ Barton.

Hoi!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt Urnie, inmiddels was ik al aan de slag gegaan en The me had al de site gegeven van het moederbord en ik lees daar idd dat de jumpers standaard op 100mhz staan ingesteld.
In mijn eigen handleiding lees je daar overigens niets over. Nu heb ik de jumpers veranderd en de processor draait nu een snelheid van 1,9Ghz.

Iedereen bedankt voor de tips en het meedenken.
Nu de pc van mijn dochter nog nakijken want die draait ook iets te langzaam 1,1 i.p.v. 1,5.
En de pc van mijn zoon start in het begin steeds opnieuw op, dus ik heb nog ff wat werk te doen.

Mijn pc is in ieder geval weer in orde. Iedereen nogmaals bedankt.

• EWK
  • Niet online

EWK

Graag gedaan!

Hoi!

Verwijderd

Topicstarter
FF nog een klein vraagje, heb bij mijn zoon per abuis de fsb te hoog gezet. Nu wil die niet meer in het bios komen, weet iemand hoe ik daar nog bij kan komen om de fsb lager te zetten?

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Verwijderd schreef op vrijdag 01 juni 2007 @ 12:09:
FF nog een klein vraagje, heb bij mijn zoon per abuis de fsb te hoog gezet. Nu wil die niet meer in het bios komen, weet iemand hoe ik daar nog bij kan komen om de fsb lager te zetten?
CMOS resetje doen, dan staat het ding weer op de default bios waarden en dan kun je hem weer gewoon instellen.

Verwijderd

Topicstarter
Oké thx.

• TRG
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 11-01 14:30

TRG

Technotium99-m

Offtopic: heerlijk topic :) zo is GOT imo bedoeld. Iedereen vriendelijk en behulpzaam zogauw het duidelijk is dat een complete leek er alles aan doet om zijn 'probleem' tackelen. Driewerf hoera voor alle informatieve posters! Dit is nog eens wat anders als UTFS!

[ Voor 7% gewijzigd door TRG op 01-06-2007 13:39 ]

Regular meth users are referred to as tweakers, so-called because they can go ALL TWEAKEND LONG, BABY. They can be awake for three to fifteen days straight: irritable, violent and paranoid.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:33

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

TRG schreef op vrijdag 01 juni 2007 @ 13:38:
Offtopic: heerlijk topic :) zo is GOT imo bedoeld. Iedereen vriendelijk en behulpzaam zogauw het duidelijk is dat een complete leek er alles aan doet om zijn 'probleem' tackelen. Driewerf hoera voor alle informatieve posters! Dit is nog eens wat anders als UTFS!
Klopt, UTFS mag *nooit*. Maar aan de andere kant zou Lion2005 echt wat meer eigen inzet mogen tonen - en dan niet door loos te searchen, maar door logisch na te denken en zich in te lezen in de achtergronden, om vervolgens een groot, onduidelijk probleem (CPU draait op rare snelheid) op te splitsen in simpele, heldere deelvragen.. Hoe komt een CPU aan z'n snelheid? Waar kan ik dat instellen? Wat staat er in de manual over deze dingen? En dan elk van die deelvragen een voor een op te lossen.

Dan leer je er zelf ook nog wat van en hoef je de volgende keer ook niet aan het handje geleid te worden. GoT is namelijk niet bedoeld om totale leken aan het handje te leiden, daar zijn o.a. www.beginnersweb.nl en www.iksnaphetniet.nl voor. GoT is er voor de vragen waar je met zulke basic inzet niet uit kunt komen :z

[ Voor 10% gewijzigd door dion_b op 01-06-2007 14:00 ]

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1