Toon posts:

Soms hangen bij opstarten pc

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb een vraag in verband met het opstarten van mijn pc. Ik heb namelijk ( soms ) het probleem, dat als ik de pc opstart:
  • of de DVD-brander en DVD-lezer niet gevonden worden
  • of het opstarten blijft hangen bij het logo van het moederbord
--> ik heb hier alleen soms last van bij het opstarten, nog nooit heb ik enige problemen gehad in windows, Linux.

De DVD-brander en de DVD-lezer hangen op de ATA-poort ( deze wordt aangestuurd door een aparte chip van JMicron. )

Mijn specs: MSI P965 Platinum, core2Duo e6600, Nvidia geforce 7600GT, 2 GB OCZ-Gold-geheugen

Nu is mijn vraag, hoe komt dit en hoe kan ik het verhelpen?

Alvast bedankt,

Gerritske

• teunos93
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 25-05 07:55

teunos93

HM123HF.UB60

niet een al te moeilijke oplossing maar heb je er eigenlijk al aan gedacht dat er of:
je kabel een knik heeft en dat soms wel en soms niet gegevens doorlaat terwijl je je pc boot.
je misschien je ata kabel niet goed hebt aangesloten of je jumper niet goed hebt ingesteld.
of je drive niet helemaal coorect functioneert.

anders kan je jmicron chip niet helemaal goed functioneren. ( jmicron staat nou niet echt bekend om de goede drivers etc.)

Verwijderd

Topicstarter
Wel,

de kabels zouden in orde moeten zijn, die heb ik namelijk al eens vervangen door een nieuwe.

Ook zijn de jumpers juist ingesteld. Waar ik wel soms last van heb, is dat mijn DVD-lezer problemen blijft geven bij bv. het installeren van een programma. Als ik dan ditzelfde programma probeer te installeren in mijn brander, dan gaat alles goed van de eerste keer.

En het is ook maar heel zelden gebeurd dat de pc bij het opstarten blijft hangen, maar toch is het al een paar keer voorgekomen.

• teunos93
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 25-05 07:55

teunos93

HM123HF.UB60

testen:
ik denk dat het meest voor de hand liggende is om gewoon een tijdje een anders drive erin te zetten om te kijken of hij dan nog blijft hangen. zo niet dan weet je dat het aan de drive ligt. :Y)
er is waarschijnlijk met de electronica van de drive iets niet goed. in dit geval kan het dus niet liggen aan hetgeen dat de drive zelf doet maar de omzet van data biij de drive zelf niet helemaal goed functioneerd.
waarschijnlijk als dit echt niet goed werkt dan word het duur om te reparenen en dan is het goekoper een nieuwe te kopen aangezien een lees drive nog geen 20 euro hoeft te kosten. :)

Verwijderd

Topicstarter
Ok, heel erg bedankt!
Ik had trouwens al min of meer het vermoeden dat het de drive is, aangezien hij soms fouten geeft tijdens het kijken van dvd's e.d.

Mijn andere drive heeft daar namelijk totaal geen last van.