Gigabit wil niet

Pagina: 1
Acties:
  • 453 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Drobanir
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18-03 09:39

Drobanir

Meukposter / BBG'er

Duckduck is my friend

Topicstarter
Ik ben net in een nieuwbouwwoning getrokken waar ik in elke kamer UTP poorten heb laten leggen. In de kamers ziet dat er bijvoorbeeld zo uit:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/272c3d2efc528e787624da3ba50ffcda/thumb.jpg

De bekabeling komt in de technische ruimte uit en daar is een soort van patch panel:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/41df0739090d234161ec4bbee1d38698/thumb.jpg

Van mijn provider heb ik een Telewell TW-EA510 gekregen (ADSL 2+ modem met 4 10/100 poorten en 802.11g draadloos) In eerste instantie had ik daar een oude Linksys BEFSR41 (router/switch met 4 10/100 poorten) op aangesloten om zo in totaal 7 actieve poorten in mijn huis te hebben. De DHCP was uitgeschakeld in de Linksys, zodat deze feitelijk alleen als hub dienst deed. Tot zover werkte alles.

Nu heb ik vandaag een D-link DGS-1008D (8 poorts gigabit switch) aangeschaft om het thuisnetwerk te upgraden. De doos belooft 'hassle-free plug&play installation' maar de werkelijkheid is helaas anders. De D-link heeft alleen 8 RJ45 aansluitingen en niet een uplink poort zoals de Linksys had. De leds op de D-Link geven netjes aan welke poort is aangesloten op een 1000- en welke op 100-computer/device, maar de computers zelf kunnen niet op het internet. De foutmelding die ik krijg is 'limited or no connectivity'.

Persoonlijk denk ik dat er 2 mogelijke oorzaken zijn:

1) de bekabeling in mijn huis is niet goed genoeg om gigabit aan te kunnen
2) de D-link is mogelijk stuk

De technische ruimte zit niet in het huis zelf, maar is er tegenaan gebouwd en heeft dus alleen een deur naar buiten. Het is dus lastig een computer rechtstreeks op de de switch aan te sluiten. Misschien dat ik morgen een netwerkkabel kan krijgen die lang genoeg is om een computer rechtstreeks op de switch aan te sluiten.

Heeft er nog iemand andere ideeën of suggesties?

There is no future in timetravel. Mijn waterkoeling-inbouw-fotoverslag (oud!).

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Kunnen de computers, als je vaste IP's instelt, elkaar wel bereiken?

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• superduper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-03 16:16

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Aparte uplink poorten zie je nauwelijks meer: dat is allemaal automatisch.

Dus je zou één verbinding uit de switch naar de router/dhcp server moeten kunnen leggen, en de anderen vanuit de Gb switch naar je PCs'.

Als je geen DHCP server in je router gebruikt dan moet je alle PCs voorzien van IP, Gateway en DNS adressen voordat je kan internetten en netwerken.

• Drobanir

Drobanir

Meukposter / BBG'er

Duckduck is my friend

Topicstarter
De Telewell is modem/router en heeft DHCP aan staan, op de gigaswitch is helemaal niets in te stellen. Op de doos staat verder nog dat hij over een 'cable diagnostic feature to help detect cable problems' beschikt, maar in de handleiding kan ik daar verder niets over terug vinden, dus hoe dat werkt weet ik (nog) niet.

• Bertus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
zit er een crosscable tussen het modem en je router?

Heeft ook een computer!

• Drobanir

Drobanir

Meukposter / BBG'er

Duckduck is my friend

Topicstarter
Ik heb zowel een cross cable als een straight cable gebruikt (maakt niet uit volgens de handleiding) en dat maakt geen verschil. Ik heb inmiddels ook een kabel gevonden die lang genoeg is en als ik de pc rechtstreeks in de gigabit switch steek en een ipconfig /renew geef krijg ik uiteindelijk deze foutmelding:
'An error occurred while renewing interface Local Area Connection: unable to contact your DHCP server. Request has timed out.'

• cossy nl
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 19-03 14:50
vaak is de speciale uplink poort nummer 1 of de laatste poort, maar wat zie je zo gauw je je router in de switch drukt? gaat het lampje er bij aan?

als de lampjes op de switch aan gaan waar de pc's opzitten dan zit daar geen fout in, het belangrijkste is dat de poort waar de router/modem op zit dat die gaat branden, danwel met een crosskabel dan wel met een straight

[ Voor 43% gewijzigd door cossy nl op 31-05-2007 22:28 ]

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Apparaten niet compatible met elkaar? Als je de Linksys er tussen zet, gaat het dan wel? En als je een handmatig ip in de juiste range instelt, kun je de modem/router dan pingen?

• Drobanir

Drobanir

Meukposter / BBG'er

Duckduck is my friend

Topicstarter
Ja dat is het geval. Zowel met cross als met straight. Het lijkt er dus op dat de bekabeling in het huis dus niet perse de boosdoener hoeft te zijn en mogelijk toch de switch kaduuk is. Morgen maar even langs gaan bij de computer boer.

Ik ga nog even de linksys tussen de modem en de gigabit switch proberen.

[ Voor 13% gewijzigd door Drobanir op 31-05-2007 22:33 ]

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19-03 08:14
Als je je PC direct aansluit op je modem/router, werkt het dan wel?
Branden de lampjes van je netwerkaansluiting van je pc?

• Drobanir

Drobanir

Meukposter / BBG'er

Duckduck is my friend

Topicstarter
De Linksys ertussen maakt geen verschil, dezelfde foutmelding.

Als de pc rechtstreeks op de router aangesloten zit (en dat ben ik nu op deze pc, anders geen Internet) werkt het wel. Zie ook de oude situatie: adsl router + linksys.

• Drobanir

Drobanir

Meukposter / BBG'er

Duckduck is my friend

Topicstarter
Alle pc's hebben overigens een 100 Mbit netwerkkaart. Op dit moment is het enige device in huis met een gigabit poort de Synology DS106e (NAS doos).

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19-03 08:14
Lijkt op een probleem met de verbinding tussen je switch en je modem. Heb je meerdere poorten geprobeerd en verschillende kabels?

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 01:17

rapture

Zelfs daar netwerken?

Telewell TW-EA510 is dus een modem en huishoudrouter in een doos. Ga met een laptop op alle poortjes testen of je een verbinding kan maken.

Dan de Gigabit-switch op 1 van de poortjes hangen en met de laptop testen of je verbinding kan maken. Als dit niet lukt, dan kan het ofwel aan auto-mdix-conflicten liggen. Als je 2 poortjes die graag automatisch straight/cross willen omschakelen aan elkaar hangt, dan kunnen ze een lang duel houden. Ofwel is de verbinding tussen de 2 slecht. Ofwel is de Gigabit-switch gaar, dat kan je testen door 2 computers op de Gigabit-switch te hangen, statische ip-adressen te configureren en naar elkaar pingen.

• Drobanir

Drobanir

Meukposter / BBG'er

Duckduck is my friend

Topicstarter
Ik ben inmiddels bij de computerboer geweest en hij heeft naar eigen zeggen de switch getest en bij hem werkt het. Alles wat op de Telewell aangesloten wordt werkt prima. Ik had eerst ook een Linksys erop aangesloten en alles wat daar aan hing werkte ook (zelfs een 10 megebit 3Com hub), maar die Linksys is dus nu vervangen door de giabit switch. Zelfde kabels, dus zou moeten werken.

Ik ga alles afkoppelen en opnieuw aansluiten. Ik begin met alleen 1 kabel in de Telewell modem/router naar de gigabit switch, en 1 kabel van de gigabit switch naar 1 computer (via het patch paneel. Als dat werkt ga ik langzaam uitbreiden.

• Dutch2007
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 06-03 08:45
net is toch niet zo dat de switch alleen 1gbit ondersteund en de rest niet he? die dingen heb je ook d8 ik....

• Drobanir

Drobanir

Meukposter / BBG'er

Duckduck is my friend

Topicstarter
Nee, de switch ondersteund 10, 100 en 1000.

Ik een D-link DI-524 kunnen lenen (10/100 wireless switch/router) en als die aan de Telewell modem hangt werken alle pc's die aan de Telewell en D-Link DI-524 (met uitgeschakelde DHCP server, zodat de D-link alleen hub is en er van de DHCP in de telewell gebruik gemaakt wordt) hangen prima. Maar als ik dan de D-Link Gigabit switch aan sluit werken de pc's die aan de gigabit switch hangen niet meer, de pc's in de Teleweel of DI-524 nog wel steeds.

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 01:17

rapture

Zelfs daar netwerken?

Ofwel gebruik je de switch verkeerd ofwel is dat exemplaar gaar.

• Drobanir

Drobanir

Meukposter / BBG'er

Duckduck is my friend

Topicstarter
Het lijkt er toch op dat de Telewell niet helemaal goed is. Ofwel er iets mis met de instellingen (hoewel ik naar mijn weten niets veranderd heb), of er is een fysiek probleem. Ik heb namelijk een ander adsl modem kunnen lenen (een of ander gaar speedstream dingetje met maar 1 poort erop). Deze heb ik op de D-link 524 aangesloten. Vervolgens daarop dhcp aangezet en nu werken de pc's goed die aan de Dlink router hangen en ook de pc's die aan de gigabit switch hangen.

Zoals ik al zei heb ik op de Telewell niets veranderd, maar ik zal de fabrieksinstellingen terug zetten en eens kijken of er misschien een nieuwere firmware beschikbaar is. Maar eerst neem ik de hele handel mee naar een vriend om het daar aan te sluiten en om te kijken of het probleem mee verhuisd.

Hoe gebruik je overigens een switch 'verkeerd'? Er is niet op in te stellen.

[ Voor 4% gewijzigd door Drobanir op 01-06-2007 16:23 ]

• Drobanir

Drobanir

Meukposter / BBG'er

Duckduck is my friend

Topicstarter
Probleem opgelost! \o/

Bij de vriend werkte alles, tenzij ik mij eigen Telewell modem/router gebruikte. Een flash van versie 1.23 naar 1.30 loste het probleem echter op.

That's a wrap Robin, back to the batcave! ;)

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09:51

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Waarschijnlijk ging er iets brak in de duplex negotiation. De switch en de modem/router gaan met elkaar babbelen welke snelheid en welke duplexmode ze gaan gebruiken op de onderlinge link en daar zal wel ergens een 'spraakverwarring' zijn ontstaan. Dat zie je wel eens vaker.

Mooi dat het nu werkt iig :)

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Pagina: 1