[Centos 4.4] Systeemtijd loopt langzaam terug

Pagina: 1
Acties:
  • 108 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• AMDathlonxp
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 20-06-2024
Ik heb sinds een paar dagen een centos 4.4 server draaien.
Op een of andere manier loopt de systeemtijd langzaam terug.
De hardware tijd blijft wel gewoon goed lopen.

Ik had de tijd goed gezet, en een half uur later liep de klok 60 minuten achter.
Ik heb gekeken of er een NTP server was ingesteld, maar dat was niet het geval.

Dit is erg vervelend voor de webservers, aangezien de tijdens op forums steeds achter gaan lopen.

Ik heb nu tijdelijk een NTP server van xs4all ingevoerd die elke 30 min syncroniseerd.

Ik heb gezocht op google + got maar niet echt een oplossing tegen gekomen voor mijn probleem :(

Wie o wie weet weet hier een oplossing voor? :)

• Semyon
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 03:48
Geen idee wat er met je systeem tijd gebeurt, maar over NTP

In plaats van elke 30 sec syncen, kan je ook een NTP deamon draaien.
Die ondersteunen namelijk "drifting" zodat als je achter loopt je tijd niet eens "geset" wordt, maar die de klok iets sneller laten lopen om het gat te dichten.
Bij grotere uitwijkingen, "set" het wel de tijd...

Sowieso zijn NTPdeamons bedoelt om de tijd goed te houden, het telkens setten is een wat primitievere methode :-)

Verder zou een NTPdeamon die de tijd verder goed houdt voor mij wel een acceptable definitive oplossing zijn als mijn klok het niet zo goed zou doen... deze deamons zijn er voor gemaakt...

[ Voor 17% gewijzigd door Semyon op 01-06-2007 06:59 ]

Only when it is dark enough, can you see the stars

• MindStorm
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 16-01-2024
Draait deze machine toevallig in een VM? Ik heb het zelfde probleem gehad met een aantal virtual machines.

• AMDathlonxp
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 20-06-2024
MindStorm schreef op vrijdag 01 juni 2007 @ 19:13:
Draait deze machine toevallig in een VM? Ik heb het zelfde probleem gehad met een aantal virtual machines.
Ja hij draait virtueel :'(

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01-02 13:45

deadinspace

The what goes where now?

Semyon schreef op vrijdag 01 juni 2007 @ 06:58:
In plaats van elke 30 sec syncen, kan je ook een NTP deamon draaien.
Die ondersteunen namelijk "drifting" zodat als je achter loopt je tijd niet eens "geset" wordt, maar die de klok iets sneller laten lopen om het gat te dichten.
Dat is inderdaad altijd een beter idee, omdat je met de tijd setten 'sprongen' in de systeemtijd krijgt, en met een NTP daemon niet. En zulke sprongen zijn onwenselijk :)

Maar NTP daemons werken meestal alleen bij relatief kleine afwijkingen (zeg, een klok die 0.1% te snel loopt ofzo), als je klok achteruit loopt dan gaat dat waarschijnlijk niet erg helpen.

Verder vraag ik me af of hierover iets in de logs verschijnt, zoals /var/log/messages.
Met welk virtualisatie-pakket? Heb je gegoogled op wat termen inclusief de naam van dat pakket?

• frankivo
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 02-06-2025

iRacing Profiel

Pagina: 1