Toon posts:

[Laptop keuze]Vaio of Macbook

Pagina: 1
Acties:
  • 294 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo GOT forummers,

Ten allereerste ben ik nieuw hier en hoop ik dat ik in het juiste topic zit.
Ik ben opzoek naar een nieuwe laptop rond de 1200euro.
Ik wil hem voornamelijk gebruiken voor school(doe een grafische school, denk aan Photoshop, illustrator, Indesign en soms een 3D prog.)
En verder door de tijd wil ik er eigenlijk mee produceren (voordeel als ik Apple neem, kan ik Logic er onderdraaien, maar Windows heeft natuurlijk veel meer keus daarin).
Veel browsen, en wat tekstverwerking.
Aangezien ik het een behoorlijk aanschaf vind, geef ik wel wat om het uiterlijk van de Laptop.
Kom je al snel uit bij Apple of Sony.
De sony model is nog niet zolang uit, en kan er verder vrijweinig info over vinden op het inet.
(iemand wel een bron gevonden?)
Ik weet dat het appels met peren vergelijken is soms (OSX vs Vista) maar ik hoop dat jullie mij een beetje advies kunnen geven.
Andere modellen zijn natuurlijk altijd welkom.
(ik heb overigens nooit onder Mac gewerkt, maar dat is volgens mij geen probleem)

De Spec.

Macbook 13inch White

2,0-GHz Intel Core 2 Duo
2 GB 667 DDR2 - 2x1 GB SO-DIMMs
Serial ATA-schijf van 80 GB (5400 rpm)
Toetsenbord (Nederlands) & Mac OS (Nederlands)
Intel GMA950 grafische processor met 64 MB DDR2 SDRAM, gedeeld met werkgeheugen
Combo drive
AirPort Extreme-kaart + Bluetooth
Lichtnetadapter
Batterij
2,3 kg

Euro 1.145,97(via zelf met studenten korting)

Sony Vaio FZ19VN

Intel Core 2 Duo Processor T7100 1.8 GHz
2048MB (2x1024MB)
120 GB 5400rpm
Double Layer DVD+/-RW
X-Black LCD 15.4" TFT 1280x800 WXGA
Intel X310
Wireless LAN
Ingebouwde 'Motion Eye' Digital Camera
Windows Vista Business (UK, NL)
1 jaar pickup & return garantie
2.7 Kg

Euro 1.162,63 via computerpirates.com

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Ik zou voor de Vaio gaan. Die dingen vind ik mooier dan de Macbooks en ze zitten kwalitatief goed in elkaar. In de winkel waar ik werk hebben we al veel Sonys gehad en het zijn gewoon zeer gelikte dingen die prima werken. Enige nadeel is de standaard softwarecrap die erop zit, maar die zou ik gewoon eraf mikken.

Daarnaast zou ik nooit voor een systeem met OSX kiezen. Ik heb ooit een Ibook G4 gekocht, maar daar heb ik echt veel spijt van gehad. Het ding kan gewoon niet meekomen met een echte notebook, dus vandaar dat ik niet nog eens een Mac zou komen. Maar goed, ik vind OSX zwaar ruk om mee te werken er zijn ook weer mensen die het prima vinden werken, dus dat moet je toch eens voor jezelf uitzoeken (bezoek eens een macshop ofzo)

• Je Moeder
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 28-01 16:56
Ik zou voor de Macbook gaan. Die dingen vind ik mooier dan de Vaio's en ze zitten kwalitatief goed in elkaar. In de winkel waar ik werk hebben we al veel Mac's gehad en het zijn gewoon zeer gelikte dingen die prima werken. Voordeel is de standaard software die erop zit, maar die zou ik er op laten zitten.

Daarnaast zou ik nooit voor een systeem met Windows kiezen. Ik heb ooit een Vaio gekocht, maar daar heb ik echt veel spijt van gehad. Het ding kan gewoon niet meekomen met een echte notebook, dus vandaar dat ik niet nog eens een Windows laptop zou komen. Maar goed, ik vind Windows zwaar ruk om mee te werken er zijn ook weer mensen die het prima vinden werken, dus dat moet je toch eens voor jezelf uitzoeken (bezoek eens een macshop ofzo)

:+

Mijn specs zijn beter, mijn gadgets vetter, om over persoonlijkheid nog maar niet te spreken.

Verwijderd

Raveon schreef op donderdag 31 mei 2007 @ 19:11:
Ik zou voor de Macbook gaan. Die dingen vind ik mooier dan de Vaio's en ze zitten kwalitatief goed in elkaar. In de winkel waar ik werk hebben we al veel Mac's gehad en het zijn gewoon zeer gelikte dingen die prima werken. Voordeel is de standaard software die erop zit, maar die zou ik er op laten zitten.

Daarnaast zou ik nooit voor een systeem met Windows kiezen. Ik heb ooit een Vaio gekocht, maar daar heb ik echt veel spijt van gehad. Het ding kan gewoon niet meekomen met een echte notebook, dus vandaar dat ik niet nog eens een Windows laptop zou komen. Maar goed, ik vind Windows zwaar ruk om mee te werken er zijn ook weer mensen die het prima vinden werken, dus dat moet je toch eens voor jezelf uitzoeken (bezoek eens een macshop ofzo)

:+
Hier ga je de fout in :>

Verwijderd

shop terw_dan nou niet tegen de schenen :) hij heeft gewoon een slechte ervaring, moet ie ook kunnen zeggen toch? Persoonlijk zou ik voor een macbook gaan, maar ik ben bevooroordeeld: heb er zelf ook een.

Verwijderd

Voor mij zou de keuze gemakkelijk zijn: macbook!
Sinds ik de mijne heb zou ik niet snel meer teruggaan naar een windowscomputer...
Vista lijkt mij wel een flinke verbetering, windows heeft het meeste van wat OSX heeft nu (spotlight, widgets,...), maar het blijft een nodeloos zwaar besturingssysteem waarbij je nodeloos veel handelingen moet doen (instellingen enz).

Programma's installeren op OSX is drag 'n drop, bestanden openen doe je met een sneltoets, de eerste letters van de naam en enter. Het zijn die enorm gebruiksvriendelijke dingen aan OSX en de lading aan schitterende meegeleverde en freeware programma's die 't 'm doen voor mij.

(ook ik ben bevooroordeeld dan, maar uiteindelijk kan ik perfect vergelijken tussen XP en OSX)

Hou wel rekening met de 'kleine verschillen': in de mac zit een combo drive (dus geen dvd-schrijver (echt ongehoord anno 2007, schaam u apple), en het scherm is 13 inch (wat mij betreft perfect om mee te nemen etc)

Als je 'm mooi wil houden moet je ook nog eens 20 euro tellen voor een hoes, en ms iets meer voor een tas (up to you). Maar dat geldt ook voor de vaio waarschijnlijk.

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 31-05-2007 19:24 ]

• denyos
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 08:27
vind je 13,1 inch groot genoeg om op te werken met die grafische programma's of heb je dan toch niet liever een iets groter scherm? Zeker als je kijkt naar de applicaties die je wilt gaan gebruiken zou ik dit meenemen in je overweging. Zelf zou ik daarom eerder naar de Vaio neigen, daar een mac notebook met 15 inch scherm gelijk rond de 2000 euro uitkomt (en als je hem beetje configureerd nog een stuk hoger).

edit:
Bestanden openen doe je met een sneltoets, de eerste letters van de naam en enter.
In vista druk je 1 keer op de windows toets en dan kan je ook beginnen met typen, als het bestand voorkomt in je start menu dan vind ie hem direct.

[ Voor 23% gewijzigd door denyos op 31-05-2007 19:24 ]

Strava

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Ik zou ook voor de Macbook gaan. Hij's goedkoper en heeft een snellere CPU. En is een halve kilo lichter......

Verder is Apple lang niet zo brak als menig doemdenker wil doen laten geloven.

[ Voor 10% gewijzigd door Delerium op 31-05-2007 19:27 ]

Verwijderd

denyos schreef op donderdag 31 mei 2007 @ 19:23:
vind je 13,1 inch groot genoeg om op te werken met die grafische programma's of heb je dan toch niet liever een iets groter scherm? Zeker als je kijkt naar de applicaties die je wilt gaan gebruiken zou ik dit meenemen in je overweging. Zelf zou ik daarom eerder naar de Vaio neigen, daar een mac notebook met 15 inch scherm gelijk rond de 2000 euro uitkomt (en als je hem beetje configureerd nog een stuk hoger).

edit:

[...]

In vista druk je 1 keer op de windows toets en dan kan je ook beginnen met typen, als het bestand voorkomt in je start menu dan vind ie hem direct.
Dat weet ik. Zonder anti-windows te zijn vind ik dat microsoft dat mooi overgenomen heeft, het is een onmisbare functie eens je ze gewoon bent.
Ook is het prachtig dat microsoft nu ook gadgets en dergelijke heeft.

Spijtig voor apple dat ze misschien de credits niet krijgen die ze verdienen maar ik probeer mij zoveel mogelijk afzijdig te houden van windows vs. mac. Die oorlog is al lang geleden gewonnen door microsoft, nu is het enkel aan apple om leuke, ietwat underground, producten te maken :).

Verwijderd

Je moet alleen opletten dat als je echt 3d wilt gaan gebruiken dat je dan geen Shared geheugen hebt.
Ik heb dit gehad en ik kan het je niet aanraden.

• lamko
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20-10-2024
Ik heb zelf ook voor deze keus gestaan en ik heb zoals jouw ook erg naar het design gekeken.
Macbook viel af omdat er geen goeie grafische chip inzat. Liefst nvidia vanwege dualboot met linux.
Sony heb ik ook bekeken maar vondt ik errug duur als je wat kleiner wou hebben dan de standaard 15 inch modellen. Dus heb ik gekozen voor de Hp pavilion 14 inch klein maar fijn en iets ingeboet op de cpu , ja je kunt niet alles hebben. Maar verder een super strak design!
Afbeeldingslocatie: http://www.folloitpartner.no/Produkter/HP/HP%20Pavilion%20dv2017ea%20Intel%20CoreDuo%20T2050.jpg

[ Voor 10% gewijzigd door lamko op 31-05-2007 19:39 ]

And this !! Is to go even further beyond!!!

• Je Moeder
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 28-01 16:56
Waarom? * Je Moeder is van het "Mac kamp" :>
Maar serieus, Het zijn beide goede laptops, daar doe je sowieso geen miskoop mee.

OSX of Windows dat is toch echt persoonlijk, al heeft de Macbook weer als voordeel dat het zowel XP/Vista en OSX (en Linux mocht je dat willen) kan draaien.

Dat moet de keus toch een stuk makkelijk maken lijkt me...

[ Voor 3% gewijzigd door Je Moeder op 31-05-2007 19:51 ]

Mijn specs zijn beter, mijn gadgets vetter, om over persoonlijkheid nog maar niet te spreken.

Verwijderd

Topicstarter
WOW! dat zijn veel reacties binnen een korte tijd!
Erg bedankt allemaal....
13inch is idd behoorlijk klein om een beetje lekker te kunnen photoshoppen.(heb een pc met een 17Inch en op school ook allemaal 17'' of 19'')
Hoewel als ik thuis ben, wel makkelijk me laptop kan aansluiten op een andere TFT
(ben wel van plan om door de tijd me 17'' weg te doen voor een 19'')
En ik vond het allebei echt mooie laptops, alleen de nadelen van deze 2 zijn:
geen 7200rpm HD's
en volgens mij geen top GPU's
die apple heb ik duidelijk kunnen lezen dat die GPU shared is,
weet iemand hoe dat zit bij die nieuwe sony?
De Intel X310?
Is die ook shared?
Ik ben er niet van plan om op te gamen.
Maar moet heel af en toe 3d'en om een maquette inelkaar te zetten ofzo.
Kapt zo een shared er dan meteen mee?
En weet iemand een shop die door heel NL zit die allebei de notebooks heeft staan?
(mediamarkt ofzo? die site van hun word je namelijk nooit echt wijzer)
En lamko,bedankt voor het alternatief,
Maar HP is niet echt helemaal mijn ding.
En iedereen bedankt dat jullie zo snel en vriendelijk reageren!

• aerofreak
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 11:01

aerofreak

Steve Jobs

F3SV-AS019C

kan je nog een beetje aanknutselen zelf vind ik dit een erg mooie laptop :)

"When once you have tasted flight, you will forever walk the earth with your eyes turned skyward, for there you have been, and there you will always long to return"
~Leonardo Da Vinci~

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07:06
Voordeel van macbook is dat je daar alsnog ook Windows op kan draaien.

Vorig jaar was ik nog helemaal anti Mac en zag ik het met Vista wel goed komen... Ben toch iets veranderd. Vista is toch wel heel zwaar in vergelijking met Linux of Mac OS X. Linux heb ik geprobeerd, echter is het te instabiel voor mij en niet gebruiksvriendelijk... Vista werkt wel goed, maar het wordt te overdreven, echter vind ik XP al helemaal ruk omdat het simpelweg te oud is tegenwoordig....

Beide zijn leuke laptops, echter heb ik gewoon het gevoel dat je te veel betaald voor de specs... Je kan zoals hierboven ook een dikke zware 8600M GS voor dat bedrag krijgen ipv een ruk GMA....

• aerofreak
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 11:01

aerofreak

Steve Jobs

linux is tegenwoordig aardig gebruiksvriendelijk kijk is naar ubuntu enzo... begint erg op windhoos te lijken :9

ik vind het erg relaxed werken, maar dat is een mening en dat is precies hetzelfde met mac OSX en Windows

"When once you have tasted flight, you will forever walk the earth with your eyes turned skyward, for there you have been, and there you will always long to return"
~Leonardo Da Vinci~

• GENETX
Heb dus Linux Ubuntu 7.04 3x moeten herinstaleren en toen was ik het zat. Geen beeld soms. Laatst had ik een error met HAL oid.. Dan flipt dat weer en dan dit weer... Ik vond het verder prima werken en ook lekker snel. Alleen de stabiliteit flipt behoorlijk. Dan hier een error in de config, dan daar weer en ik pruts daar echt helemaal niet aan behalve xorg voor de resolutie...

* GENETX hoopt dat ze nu eens afstappen van al die distro's en de handen ineenslaan om een echte concurrent voor Windows te maken...

• Finder
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 28-01 15:41
Grafische opleiding=Mac.

Ik heb ook een grafische opleiding gedaan, en was in het begin erg anti-mac en pro-windows. Tegenwoordig heb ik 4 Mac's en geen enkele PC meer. Voor grafische toepassingen is een Mac gewoon veel handiger:

- Perfect kleurbeheer, out-of-the-box, zonder moeite controleert je OS alles. (Colorsync)
- Veel specifieke grafische software komt alleen voor Mac uit.
- OS X geeft een veel stabielere en snellere omgeving om met PDF/grote bestanden te werken.
- Veel custom-scripts voor de creative suite zijn Mac-only.
- Het font-beheer is veel eenvoudiger en beter onder OS-X. (En in sommige drukkerijen ook Mac-only)

Verwijderd

Topicstarter
Finder schreef op vrijdag 01 juni 2007 @ 10:22:
Grafische opleiding=Mac.

Ik heb ook een grafische opleiding gedaan, en was in het begin erg anti-mac en pro-windows. Tegenwoordig heb ik 4 Mac's en geen enkele PC meer. Voor grafische toepassingen is een Mac gewoon veel handiger:

- Perfect kleurbeheer, out-of-the-box, zonder moeite controleert je OS alles. (Colorsync)
- Veel specifieke grafische software komt alleen voor Mac uit.
- OS X geeft een veel stabielere en snellere omgeving om met PDF/grote bestanden te werken.
- Veel custom-scripts voor de creative suite zijn Mac-only.
- Het font-beheer is veel eenvoudiger en beter onder OS-X. (En in sommige drukkerijen ook Mac-only)
Ik begin ook steeds meer te denken aan de Mac.
Ze hebben toch Truetype in de wereld gebracht....
Ik ga dit weekend even een bezoekje brengen aan de media markt en kijken of ik echt voor de Mac ga.
Ik zal een post uitbrengen na mij bezoek.

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Verwijderd schreef op vrijdag 01 juni 2007 @ 10:44:
[...]

Ik begin ook steeds meer te denken aan de Mac.
Ze hebben toch Truetype in de wereld gebracht....Ik ga dit weekend even een bezoekje brengen aan de media markt en kijken of ik echt voor de Mac ga.
Ik zal een post uitbrengen na mij bezoek.
Prestaties geleverd in het verleden geven geen garanties voor de toekomst :+
(Mediamarkt voor de Macs kijken? Vooral niet met de verkopers praten!)

Om nu een MacBook te kopen om een dualboot te maken, dat lijkt me nu ook niet echt zinvol. Soort van CDA-approach, niet echt durven kiezen. Kijk welke programma's je nu hebt, en ook naar welke je extra aan moet gaan schaffen vanwege je keuze.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Verwijderd

Ik doe ook een grafische opleiding. Ik werk 40 uur per week met een mac op de stage. Thuis heb ik een pc. Deze heb ik verkocht, daar komt nu een lap voor in de plaats. Deze keuze is niet op een mac gevallen.

MAC VS PC
MAC
PRO’s
virtual pc
windows draait sneller dan op een pc laptop
design
grafische programma’s

eenvoudig

CON’s
prijs
niet upgradable, niet praktisch

PC
PRO’s
webdesign (
95% van alle gebruikers heeft een pc. Dan wil je als webdesigner liever zien wat 95% ziet dan wat 5% ziet.)
games (speel ik soms)
internet explorer
programmeren
software verkrijgbaarheid
prijs
video editing
upgradable, praktisch

CON’s
minder stabiel
virusscanner

PC heeft niet heel grote pro's.. maar wel dingen die mac niet heeft. Het is allemaal heel persoonlijk, de keuze in een mac of pc.

EDIT: ga je voor een macbook, kies dan echt de macbook pro! Dat is de honderden euros meer wel waard gezien de specs.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 01-06-2007 13:29 ]

• Theraven1982
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 21-07-2011
Tja... Ikzelf vind een Mac niet zo fijn werken als dat iedereen beweerd. Bovendien vind ik de Service van apple buiten de 1-jarige garantie werkelijk om te janken. Voor zover je van service kunt spreken.

Ik heb vorig jaar met een paar grafisch ontwerpers gesproken (DTP, e.d.), maar die vertelden mij dat het hebben van een Mac voor grafische doeleinden iets van het verleden is. Het kan er natuurlijk mee, maar het is zeker niet zo noodzakelijk als veel willen doen overkomen.

Het voordeel is weer dat je beide OSX/windows beide kunt draaien.

Misschien hebben andere mensen andere ervaringen, maar dit zijn de mijne.

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 01 juni 2007 @ 13:26:
Ik doe ook een grafische opleiding. Ik werk 40 uur per week met een mac op de stage. Thuis heb ik een pc. Deze heb ik verkocht, daar komt nu een lap voor in de plaats. Deze keuze is niet op een mac gevallen.
[...]
Een Mac kun je net zo makkelijk upgraden als een 'gewone' laptop. Wat kun je bij een laptop/Mac upgraden? Juist, alleen geheugen en hardeschijf. Daarnaast, waarom zou je persé een PC moeten hebben, als webdesigner?

[ Voor 41% gewijzigd door Verwijderd op 01-06-2007 13:39 ]

• Towap
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 23-01 23:51
Het lijkt me dat het er ook vanaf hangt van wat jij van een OS verwacht. Houd je zoals veel tweakers van een OS waar vrijwel elke setting manueel te doen, waar je zelf kiest hoe zwaar je OS is, ga dan voor een aangepaste XP of een linux. Verwacht je gewoon dat alles werkt -> mac.

Ikzelf wordt absoluut ziek van OSx en vind het eenvoudiger om een XP samen te stellen met alles wat ik nodig heb (stickies-launchy-en explorer meestal uitgeschakeld). Qua kwaliteit denk ik dat Sony en Apple met gelijke wapens strijden. Zelf vind ik de 13 inch schermen te klein, maar ze zijn wel lekker draagbaar natuurlijk ...

Verwijderd

Een mac upgraden qua hardware bedoel ik. Dat is bijna niet te doen, zeer tight and tidy.

Als webdesigner, zoals ik zei, 95% van alle gebruikers heeft een pc. Dan wil je als webdesigner liever zien wat 95% ziet dan wat 5% ziet in zijn browser.

Verwijderd

Mensen die weinig of geen ervaring met computers hebben raad ik een mac aan vanwege het gebruikersgemak. Als ervaren computer gebruiker vind ik het juist leuk dat je, zoals Towap zegt, aan vrijwel alle settings lekker kan tweaken bij de pc.

• Step
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21-01 21:29

Step

step@tweakers.net#

Bij een Mac valt er genoeg te tweaken mits je daar interesse voor hebt dat is het voordeel van Unix, zelfde als met een PC. Een nadeel is wel dat je de hardware inderdaad in een Macbook nagenoeg niet kunt upgraden. Maar het is al bijna state of the art. Mocht je willen upgraden dan is het daarna ook tijd voor een nieuwe laptop.

Beide hebben genoeg voordelen en nadelen, ik zou gewoon gaan voor hetgene waar je voorkeur zelf voor ligt, mits je ervaring hebt met beide. Anders heb je aan de Macbook ook een uitdaging.

~Step @ Mac Mini M4 2024 en 13" MacBook Pro i7 2020 - eGPU build

• tm030614
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11-01 14:49
Theraven1982 schreef op vrijdag 01 juni 2007 @ 13:34:
Tja... Ikzelf vind een Mac niet zo fijn werken als dat iedereen beweerd. Bovendien vind ik de Service van apple buiten de 1-jarige garantie werkelijk om te janken. Voor zover je van service kunt spreken.
Ik kan je bevestigen dat binnen het jaar de garantie ook om te janken is... of beter gezegt de werkwijze van Customer Support en in het bijzonder Customer Relations.

Heb zelf een Macbook gehad welke in rook opging - letterlijk - en Customer Relations vertelde mij letterlijk "kan altijd gebeuren, ga even naar een repair center om hem te laten repareren". Voor het beeld: Mijn Macbook was 5 weken oud en zelfs mijn iPod Nano die aan de laptop hing was kapot toen mijn Macbook begon te roken.

Met veel moeite hebben ze toen mijn Macbook alsmede iPod Nano omgeruild ipv te reparen, moest er wel dik 4 weken op wachten.
Vreugde was helaas van korte duur, nieuwe Macbook was DOA en het scherm van de nieuwe iPod zat er scheef in... Geld terug was natuurlijk niet mogelijk.

De service van Apple - en de manier waarop je te woord wordt gestaan - is werkelijk over de top. Er zullen best mensen zijn die er anders over denken, maar geloof me, als je case wat uitgebreider wordt... nou dan is het janken hoor!

Geen idee of dat bij Sony beter is, maar de service van Apple is naar mijn mening niet geweldig op het moment dat je echt een probleem hebt.

Verwijderd

Topicstarter
Ik kom net van de mediamarkt,
Verkoper zat maar Apple aan te smeren...
De vaio hadden ze natuurlijk nog steeds niet staan.
Nu zag ik toen ik door de winkel liep voor het eerst een mooie ASUS.
Nu weet ik alleen het model niet meer.
Kent iemand een asus met 2gb en een behoorlijk design heeft?
Toch maar even onder de loep nemen.

• iMars
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 28-01 21:14

iMars

Full time prutser

Als je mij vraagd wat je moet nemen, zeg ik gelijk Apple. Maar dat komt omdat ik een Apple veel fijner vind werken dan Windows, en dat is gebasseerd op mijn persoonlijke ervaring. Ik heb (gelukkig, ff afkloppen) geen ervaring met de service die Apple, en andere bedrijven als Asus en Sony bieden.

Het enige advies wat ik je kan geven is dat je ook voor het OS 'moet' kiezen. Je koopt een Apple niet alleen vanwege zijn design. Sommige wel, maar ik niet. Ik koos het vanwege het OS. Ik vind dat werelds, maar dat is ieder zijn keuze. Het voordeel van een Apple is dat je legaal Windows EN OS X kan draaien. Omgekeerd is dat niet legaal, OS X mag niet op een 'niet Apple' draaien.

Heb je al op een MacBook gewerkt? Ik weet niet of Windows laptops dat tegenwoordig ook hebben, maar op een MacBook (Pro) heb je een multi-touch trackpad, wat ik geweldig vind!

Mja, blijven persoonlijke ervaringen. Judge and See for yourself...

Succes met je keuze

Koop hier mijn P1 reader :)

• GENETX
Wow een Multi-Track Touchpad.. Vond het niet zo bijzonder, Asus levert een gratis logitech muisje :) Werkt heel fijn :P . Zelf heb ik het wel met windows gehad. Al is Mac OSX ook niet alles, en Linux al helemaal niet.. Dat zal altijd zo blijven, hier mis je dit, daar mis je dat...

• awenger
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 27-01 06:48
Mijn ervaring met de Apple support is prima. Mijn batterij begaf het na 3 maanden (MacBook herkende batterij niet meer en laadde niet meer op). Na het geven van mijn credit-card nummer als onderpand kreeg ik netjes via UPS een nieuwe thuisgestuurd en kon ik de kapotte gratis terug sturen.

Mocht je gaan voor de Apple (mijn keuze) dan zou ik even twee weken wachten, want dan beginnen de Back-to-School weken weer en kan je er voor weinig een iPod bijkrijgen ofzo. Verder zou ik telefonisch bestellen want dan krijg je een lagere prijs dan online.

Verwijderd

Topicstarter
awenger2k schreef op zaterdag 02 juni 2007 @ 21:34:
Mijn ervaring met de Apple support is prima. Mijn batterij begaf het na 3 maanden (MacBook herkende batterij niet meer en laadde niet meer op). Na het geven van mijn credit-card nummer als onderpand kreeg ik netjes via UPS een nieuwe thuisgestuurd en kon ik de kapotte gratis terug sturen.

Mocht je gaan voor de Apple (mijn keuze) dan zou ik even twee weken wachten, want dan beginnen de Back-to-School weken weer en kan je er voor weinig een iPod bijkrijgen ofzo. Verder zou ik telefonisch bestellen want dan krijg je een lagere prijs dan online.
WOW thnx man! dit advies had ik echt nodig.
Ik was er helemaal uit, wou me Macbook bestellen via de site met studentenkorting.
Even goed doorlezen, Heb ik daar helemaal geen recht op.(17 jarige MBO student).
(heb 1180 gespaard...en zonder korting kom je dan niet aan een macbook met 2gig)
Dus awenger2k, heel erg bedankt voor je advies!
ik ga afwachten.

Verwijderd

@dejongedesigner:
- webdesign: ik begrijp dat je graag internet explorer wilt kunnen draaien en dat dit doen via virtualisatie niet superoptimaal is, maar het gaat wel denk ik (IE lijkt me nu niet zo'n zwaar programma). Voor de rest heb je fantastische editors (vb textmate), standaard lokale apache installatie en je kan makkelijk daar php en mysql e.d. bij installeren.
- programmeren: waarom zou dat niet op een mac kunnen?
- video editing: Final Cut Pro/Express wordt dacht ik wel aardig gebruikt, en je hebt standaard meegeleverd iMovie (akkoord, basic maar voor sommigen genoeg).
- software verkrijgbaarheid: ik ben persoonlijk eigenlijk verast hoe veel software er wel niet is voor mac
- upgradable: wat is er zo veel meer upgradable aan een windows laptop?

Mijn advies: koop geen mac om windows te draaien.

• awenger
Verwijderd schreef op zaterdag 02 juni 2007 @ 21:44:
[...]

WOW thnx man! dit advies had ik echt nodig.
Ik was er helemaal uit, wou me Macbook bestellen via de site met studentenkorting.
Even goed doorlezen, Heb ik daar helemaal geen recht op.(17 jarige MBO student).
(heb 1180 gespaard...en zonder korting kom je dan niet aan een macbook met 2gig)
Dus awenger2k, heel erg bedankt voor je advies!
ik ga afwachten.
Geen probleem. N.B. Met de Back-to-School weken krijg je niet meer korting op je laptop dan anders, maar zijn er leuke acties (Vorig jaar voor 14 euro een iPod nano erbij gekregen en een gratis printer). Die printer en die nano moest ik in eerste instantie wél betalen, maar kreeg ik pas na een paar maanden teruggestort. Er waren dus veel problemen met die actie vorig jaar. zie ook hier.
Echter verwacht ik dat ze dit jaar andere acties hebben en waarschijnlijk ook een andere partner om die acties waar te maken.

Bij het telefonisch bestellen met de studentenkorting is mij nooit gevraagd naar mijn leeftijd en/of studie. Als ik het me goed herinnner moest ik wel mijn opleidingsinstituut aangeven. Online is de MacBook nu te koop met studentenkorting voor 986,51. Dan hou je dus nog ruimschoots geld over om daar extra geheugen bij te plaatsen.
Dat plaatsen van extra geheugen zou ik trouwens zelf doen! Dit kan en mag ook gewoon zonder dat je je garantie daardoor verspeelt. (Zie hier: klik) Het plaatsen van het geheugen is een fluitje van een cent en als ik bij de Apple Store kijk zie ik dat je momenteel € 159,46 moet bij betalen voor 2x 1GB geheugen.
Als je de Macbook "kaal" besteld krijg je 2x 512MB meegeleverd. Maar een kijkje in de Pricewatch leert mij dat je voor 64,16 (excl. verzendkosten) 2 Kingston SO-DIMMetjes kan aanschaffen van 1 GB. Voor een volledig overzicht van de Pricewatch zie hier, 1GB DDR2 SO-DIMM PC5300, gesorteerd op prijs
Eventueel kan het zelfs nog goedkoper, en je kan je de 2x 512 MB nog proberen te slijten via eBay, Marktplaats of de V&A hier.

Zelf heb ik dit ook gedaan. Een kwartier na aflevering van de MacBook ging de schroevendraaier erin om een upgrade te doen van het geheugen en de harde schijf.

Succes in ieder geval met je keuze!

[ Voor 6% gewijzigd door awenger op 03-06-2007 10:23 ]

Verwijderd

Topicstarter
awenger2k schreef op zondag 03 juni 2007 @ 10:17:
[...]

Geen probleem. N.B. Met de Back-to-School weken krijg je niet meer korting op je laptop dan anders, maar zijn er leuke acties (Vorig jaar voor 14 euro een iPod nano erbij gekregen en een gratis printer). Die printer en die nano moest ik in eerste instantie wél betalen, maar kreeg ik pas na een paar maanden teruggestort. Er waren dus veel problemen met die actie vorig jaar. zie ook hier.
Echter verwacht ik dat ze dit jaar andere acties hebben en waarschijnlijk ook een andere partner om die acties waar te maken.

Bij het telefonisch bestellen met de studentenkorting is mij nooit gevraagd naar mijn leeftijd en/of studie. Als ik het me goed herinnner moest ik wel mijn opleidingsinstituut aangeven. Online is de MacBook nu te koop met studentenkorting voor 986,51. Dan hou je dus nog ruimschoots geld over om daar extra geheugen bij te plaatsen.
Dat plaatsen van extra geheugen zou ik trouwens zelf doen! Dit kan en mag ook gewoon zonder dat je je garantie daardoor verspeelt. (Zie hier: klik) Het plaatsen van het geheugen is een fluitje van een cent en als ik bij de Apple Store kijk zie ik dat je momenteel € 159,46 moet bij betalen voor 2x 1GB geheugen.
Als je de Macbook "kaal" besteld krijg je 2x 512MB meegeleverd. Maar een kijkje in de Pricewatch leert mij dat je voor 64,16 (excl. verzendkosten) 2 Kingston SO-DIMMetjes kan aanschaffen van 1 GB. Voor een volledig overzicht van de Pricewatch zie hier, 1GB DDR2 SO-DIMM PC5300, gesorteerd op prijs
Eventueel kan het zelfs nog goedkoper, en je kan je de 2x 512 MB nog proberen te slijten via eBay, Marktplaats of de V&A hier.

Zelf heb ik dit ook gedaan. Een kwartier na aflevering van de MacBook ging de schroevendraaier erin om een upgrade te doen van het geheugen en de harde schijf.

Succes in ieder geval met je keuze!
Dus als ik via de telefoon bestel met studentenkorting, hoef ik alleen een hogeschool of universiteit op te geven?(sounds easy)
En als ik er zelf RAM bijzet, vervalt me garantie dan niet?
Met die backtoschool kan ik bv. (als dat dit jaar weer de zelfde producten worden) de Ipod verkopen.
(Heb al een Nano 8GB)

• awenger
Idd hoef je alleen je school/universiteit aan te geven. Ik heb nooit hoeven bewijzen dat ik daar ook daadwerkelijk studeer (is wel zo uiteraard). Volgens mij kan Apple moeilijk vragen aan opleidingen of je daar daadwerkelijk ingeschreven bent. Wel kunnen ze aan jou vragen om te bewijzen dat je daadwerkelijk daar studeert, maar bij mij zijn geen gevallen bekent waar dit zo is.
Verder heb je niks te vrezen mijns inziens, want je geeft in je topic-start aan dat je de laptop voor school bezigheden wil gebruiken.

Bij het vervangen van het geheugen/harde schijf vervalt je garantie niet. Wel heb ik er voor gekozen om het originele geheugen te bewaren, just in case. Mocht mijn MB ooit defect gaan, dan stop ik dat geheugen erin terug zodat men niet bij mij aan kan komen dat het defect aan het andere geheugen ligt.

Verwijderd

Topicstarter
awenger2k schreef op zondag 03 juni 2007 @ 11:34:
Idd hoef je alleen je school/universiteit aan te geven. Ik heb nooit hoeven bewijzen dat ik daar ook daadwerkelijk studeer (is wel zo uiteraard). Volgens mij kan Apple moeilijk vragen aan opleidingen of je daar daadwerkelijk ingeschreven bent. Wel kunnen ze aan jou vragen om te bewijzen dat je daadwerkelijk daar studeert, maar bij mij zijn geen gevallen bekent waar dit zo is.
Verder heb je niks te vrezen mijns inziens, want je geeft in je topic-start aan dat je de laptop voor school bezigheden wil gebruiken.

Bij het vervangen van het geheugen/harde schijf vervalt je garantie niet. Wel heb ik er voor gekozen om het originele geheugen te bewaren, just in case. Mocht mijn MB ooit defect gaan, dan stop ik dat geheugen erin terug zodat men niet bij mij aan kan komen dat het defect aan het andere geheugen ligt.
Mooi, is het proberen waard.
986,51 was de online prijs, en via de telefoon was het nog goedkoper?
Zit te twijfelen of ik hem nu niet meteen moet gaan bestellen, als ik dat topic lees heb ik weer een paar dag taken erbij om me cash terug zien te krijgen.

• awenger
Nu zijn die Back-to-School acties er nog niet. Die komen als het goed is deze week:
There is some speculation that Apple may be releasing MacBook Pros next week rather than at WWDC to coincide with their Educational Back to School Program which launches next week. (If Apple waited until WWDC, the MacBook Pro specs would change a week into the Back to School promotion.)

Bron: http://www.macrumors.com/...-macbook-pros-on-tuesday/
Verder begint 11 juni the WWDC (World Wide Developer Conference) waarop nieuwe producten worden aangekondigd of upgrades worden aangekondigd. Hoewel de MacBook net is geupdate met meer geheugen en snellere processors bestaat de kans dat er wellicht LED schermen worden ingebouwd.
Echter is dit allemaal pure speculatie, maar ik zou zeker even wachten totdat de Back-To-School acties beginnen

Edit: Telefonisch bestellen zal inderdaad iets goedkoper zijn. Het gaat hier hooguit om een paar tientjes, maar toch......... we blijven immers hollanders

[ Voor 8% gewijzigd door awenger op 03-06-2007 12:12 ]

Verwijderd

Topicstarter
awenger2k schreef op zondag 03 juni 2007 @ 11:55:
Nu zijn die Back-to-School acties er nog niet. Die komen als het goed is deze week:

[...]

Verder begint 11 juni the WWDC (World Wide Developer Conference) waarop nieuwe producten worden aangekondigd of upgrades worden aangekondigd. Hoewel de MacBook net is geupdate met meer geheugen en snellere processors bestaat de kans dat er wellicht LED schermen worden ingebouwd.
Echter is dit allemaal pure speculatie, maar ik zou zeker even wachten totdat de Back-To-School acties beginnen

Edit: Telefonisch bestellen zal inderdaad iets goedkoper zijn. Het gaat hier hooguit om een paar tientjes, maar toch......... we blijven immers hollanders
Ik ga afwachten, hoe moeilijk dat ook blijft O-)
thnx 4 all the info.
Pagina: 1