Beste,
Een familielid vroeg mij te hulp nadat diegene het zat was om continu te wachten op het starten van Windows XP.
Laat ik beginnen met wat gegevens:
Besturingssysteem: Microsoft Windows XP Professional (Legaal)
Processor: AMD Sempron 3000+
Moederbord: Asrock K8SLI-eSATA2
Chipset: ULi M1697
Voeding: 400Watt van het merk cheap
Geheugen: 512MB DDR SDRAM PC2700
Harde schrijf: Western Digital 160GB SE S-ATA2
Grafische kaart: Asus 7300LE 256MB DDR2
Voltlijnen & temperaturen
Prima
Oke, wat is het probleem?
Well, het opstarten tot & met de loadingscreen van Windows XP is geen probleem, hij komt probleemloos door de BIOS Post heen, daarna krijg je de loadingscreen te zien, deze doet ook gewoon z'n werk.
Daarna verdwijnt de loadingscreen, en dan pauzeerd de computer, althans zo lijkt het.
Het scherm blijft zwart en er is totaal geen hardeschijf activiteit.
Na zo'n 30seconde komt er beweging in en start Windows XP gewoon door.
Aangezien de vorige hardeschrijf een tik had die je door de hele kamer kon horen, dacht ik dat het aan de hardeschrijf lag.
Ik had toevallig nog een hardeschrijf liggen van een paar maanden oud en besloot deze te gebruiken als vervanger.
Ik installeerde er Microsoft Windows XP Professional op en verrek, nog steeds het zelfde probleem.
Nu kon ik dus 2 dingen uitsluiten:
- Harde schrijf
- Besturingssysteem (Opnieuw geinstalleerd)
Wat heb je verder zelf gedaan?
- S-ATA kabel vervangen
- Losse onderdelen (Graka, pci kaarten etc..) getest in een ander systeem.
- Voeding getest (Vervangen voor precies de zelfde merk & type voeding
)
- Memtest laten draaien (0 errors)
Aangezien ik persoonlijk denk dat het aan het moederbord zou kunnen liggen plaats ik dit topic in dit gedeelte.
En ik heb geen ander moederbord tot m'n beschikking om bijvoorbeeld het geheugen & processor te testen.
Wie kan mij vertellen wat het probleem is voordat ik diegene een onderdeel laat kopen en nog steeds het probleem bestaat
Een familielid vroeg mij te hulp nadat diegene het zat was om continu te wachten op het starten van Windows XP.
Laat ik beginnen met wat gegevens:
Besturingssysteem: Microsoft Windows XP Professional (Legaal)
Processor: AMD Sempron 3000+
Moederbord: Asrock K8SLI-eSATA2
Chipset: ULi M1697
Voeding: 400Watt van het merk cheap
Geheugen: 512MB DDR SDRAM PC2700
Harde schrijf: Western Digital 160GB SE S-ATA2
Grafische kaart: Asus 7300LE 256MB DDR2
Voltlijnen & temperaturen
Prima
Oke, wat is het probleem?
Well, het opstarten tot & met de loadingscreen van Windows XP is geen probleem, hij komt probleemloos door de BIOS Post heen, daarna krijg je de loadingscreen te zien, deze doet ook gewoon z'n werk.
Daarna verdwijnt de loadingscreen, en dan pauzeerd de computer, althans zo lijkt het.
Het scherm blijft zwart en er is totaal geen hardeschijf activiteit.
Na zo'n 30seconde komt er beweging in en start Windows XP gewoon door.
Aangezien de vorige hardeschrijf een tik had die je door de hele kamer kon horen, dacht ik dat het aan de hardeschrijf lag.
Ik had toevallig nog een hardeschrijf liggen van een paar maanden oud en besloot deze te gebruiken als vervanger.
Ik installeerde er Microsoft Windows XP Professional op en verrek, nog steeds het zelfde probleem.
Nu kon ik dus 2 dingen uitsluiten:
- Harde schrijf
- Besturingssysteem (Opnieuw geinstalleerd)
Wat heb je verder zelf gedaan?
- S-ATA kabel vervangen
- Losse onderdelen (Graka, pci kaarten etc..) getest in een ander systeem.
- Voeding getest (Vervangen voor precies de zelfde merk & type voeding
- Memtest laten draaien (0 errors)
Aangezien ik persoonlijk denk dat het aan het moederbord zou kunnen liggen plaats ik dit topic in dit gedeelte.
En ik heb geen ander moederbord tot m'n beschikking om bijvoorbeeld het geheugen & processor te testen.
Wie kan mij vertellen wat het probleem is voordat ik diegene een onderdeel laat kopen en nog steeds het probleem bestaat