Toon posts:

Doorstarten van XP doet er te lang over...

Pagina: 1
Acties:
  • 780 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Beste,

Een familielid vroeg mij te hulp nadat diegene het zat was om continu te wachten op het starten van Windows XP.
Laat ik beginnen met wat gegevens:

Besturingssysteem: Microsoft Windows XP Professional (Legaal)
Processor: AMD Sempron 3000+
Moederbord: Asrock K8SLI-eSATA2
Chipset: ULi M1697
Voeding: 400Watt van het merk cheap :D
Geheugen: 512MB DDR SDRAM PC2700
Harde schrijf: Western Digital 160GB SE S-ATA2
Grafische kaart: Asus 7300LE 256MB DDR2

Voltlijnen & temperaturen
Prima :)

Oke, wat is het probleem?
Well, het opstarten tot & met de loadingscreen van Windows XP is geen probleem, hij komt probleemloos door de BIOS Post heen, daarna krijg je de loadingscreen te zien, deze doet ook gewoon z'n werk.
Daarna verdwijnt de loadingscreen, en dan pauzeerd de computer, althans zo lijkt het.
Het scherm blijft zwart en er is totaal geen hardeschijf activiteit.
Na zo'n 30seconde komt er beweging in en start Windows XP gewoon door.

Aangezien de vorige hardeschrijf een tik had die je door de hele kamer kon horen, dacht ik dat het aan de hardeschrijf lag.
Ik had toevallig nog een hardeschrijf liggen van een paar maanden oud en besloot deze te gebruiken als vervanger.
Ik installeerde er Microsoft Windows XP Professional op en verrek, nog steeds het zelfde probleem.
Nu kon ik dus 2 dingen uitsluiten:
- Harde schrijf
- Besturingssysteem (Opnieuw geinstalleerd)

Wat heb je verder zelf gedaan?
- S-ATA kabel vervangen
- Losse onderdelen (Graka, pci kaarten etc..) getest in een ander systeem.
- Voeding getest (Vervangen voor precies de zelfde merk & type voeding 8)7 )
- Memtest laten draaien (0 errors)

Aangezien ik persoonlijk denk dat het aan het moederbord zou kunnen liggen plaats ik dit topic in dit gedeelte.
En ik heb geen ander moederbord tot m'n beschikking om bijvoorbeeld het geheugen & processor te testen.

Wie kan mij vertellen wat het probleem is voordat ik diegene een onderdeel laat kopen en nog steeds het probleem bestaat :9

• cman
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23-05 22:45
staat er iets vermeld in de event viewer?

De netwerkkaart, is die onboard? Zou kunnen dat er in die hoek iets scheelt (netwerkinstellingen die niet goed kunnen worden ingesteld, door ev. een defecte netwerkkaart?)

BOE

Verwijderd

Als ie eenmaal in Windows XP zit, is er verder niks aan de hand, alles gewoon vlot?

Dan denk ik dat het iets met de drivers te maken heeft.
Misschien dat er drivers zijn geinstalleerd voor hardware die niet (meer) aanwezig is?
Even in Device Manager neuzen dus (er is ergens een environment variabele om niet-geladen drivers te kunnen zien, moet je maar even op googlen).

Vroeger kon het ook komen doordat een netwerkkaart op automatisch adres verkrijgen stond, terwijl er geen DHCP-server in het netwerk zat, maar volgens mij doet Windows dat nu tijdens het opstarten, en hoef je daar niet meer op te wachten... maar je zou het kabeltje van de netwerkkaart eens los kunnen trekken... dan ziet ie dat er geen kabel is, en probeert ie niks.

• World Citizen
  • Laatst online: 18:03
Mijn ervaring:

Virus scanner
Windows service's
Drivers
Virus scanner
Virus scanner
Virus scanner
Norton!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

• teunos93
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 23-05 14:14

teunos93

HM123HF.UB60

Verwijderd schreef op donderdag 31 mei 2007 @ 16:15:
Beste,

Een familielid vroeg mij te hulp nadat diegene het zat was om continu te wachten op het starten van Windows XP.
Laat ik beginnen met wat gegevens:

Besturingssysteem: Microsoft Windows XP Professional (Legaal)
Processor: AMD Sempron 3000+
Moederbord: Asrock K8SLI-eSATA2
Chipset: ULi M1697
Voeding: 400Watt van het merk cheap :D
Geheugen: 512MB DDR SDRAM PC2700
Harde schrijf: Western Digital 160GB SE S-ATA2

Voltlijnen & temperaturen
Prima :)

Oke, wat is het probleem?
Well, het opstarten tot & met de loadingscreen van Windows XP is geen probleem, hij komt probleemloos door de BIOS Post heen, daarna krijg je de loadingscreen te zien, deze doet ook gewoon z'n werk.
Daarna verdwijnt de loadingscreen, en dan pauzeerd de computer, althans zo lijkt het.
Het scherm blijft zwart en er is totaal geen hardeschijf activiteit.
Na zo'n 30seconde komt er beweging in en start Windows XP gewoon door.

Aangezien de vorige hardeschrijf een tik had die je door de hele kamer kon horen, dacht ik dat het aan de hardeschrijf lag.
Ik had toevallig nog een hardeschrijf liggen van een paar maanden oud en besloot deze te gebruiken als vervanger.
Ik installeerde er Microsoft Windows XP Professional op en verrek, nog steeds het zelfde probleem.
Nu kon ik dus 2 dingen uitsluiten:
- Harde schrijf
- Besturingssysteem (Opnieuw geinstalleerd)

Wat heb je verder zelf gedaan?
- S-ATA kabel vervangen
- Losse onderdelen (Graka, pci kaarten etc..) getest in een ander systeem.
- Voeding getest (Vervangen voor precies de zelfde merk & type voeding 8)7 )
- Memtest laten draaien (0 errors)

Aangezien ik persoonlijk denk dat het aan het moederbord zou kunnen liggen plaats ik dit topic in dit gedeelte.
En ik heb geen ander moederbord tot m'n beschikking om bijvoorbeeld het geheugen & processor te testen.

Wie kan mij vertellen wat het probleem is voordat ik diegene een onderdeel laat kopen en nog steeds het probleem bestaat :9
ik heb zelf nog een systeempje staan van fujitsu siemens; de scaleo j.
heb hier precies hetzelfde probleem gehad.
specs.
windows xp home sp2 legaal.
processor: amd sempron 3000+
moederbord: asus av8-mx
geheugen: 1024 mb corsair geheugen pc3200
voeding: 350 watt fsp group.
harde schijf: 160gb samsung ide
grafische kaart: sapphire ati radeon 9250 265mb( niet geweldige videokaart vanwege bijna geen gebruik van videotaken.)

met dit systeem deed ik niet veel maar vooral een beetje muziekje luisteren en een keer mail checken etc. niet eens mailen ofzo. er stond ook maar 17gb op de hdd en voor de rest niet veel
ook het zelfde probleem. door de bios load heen zonder problemen. daarna werd windows normaal geload. en daarna gebeurde er niks. als monitor had ik daar een lg 19'' wide op aangesloten die automatisch op slaap gaat zonder signaal.

dus dan ging de monitor ongeveer 15 seconden op slaap en ook geen hdd activiteit meer.
daarna ging hij gewoon door met het laden van xp en kon ik weer gewoon inloggen en dan ging alles vrij vlot. ( voor wat vlot is voor een amd sempron 3000+)

toen heb ik ook omdat ik mijzelf eraan ergerde eerst de bios doorgekeken en daar kon ik niks vinden. toen xp opnieuw geinstalleerd en nog hetzelfde probleem. dus misschien is het de hdd .een andere hdd getest in het systeem en dat werkte ook niet, dus de gewone er weer terug ingezet.

daarna heb ik de videokaart eruit gehaald, drivers gedeinstalleerd en toen gekeken of het nog steeds zo was. en ja hoor. wel iets minder maar de slaaptijd van 15 seconden was nu nog steeds 12 seconden.
daarna heb ik mijn pc nog is goed geinspecteerd of er nog rare dingen op de hdd stonden ofzo. toen bleek dat er nog google earth opstond. (stond ook op de andere hdd maar ik dacht niet dat dat iets zou verschillen.) deze dus verwijderd en toen werd samen met de graka eruit de slaaptijd verkort tot ongeveer 3 seconden en toen was het probleem bijna weg.

ik heb de graka er weer in geinstalleerd en ondertussen bestaat het probleem nog maar met 6 seconden aan slaaptijd valt ermee te leven. ik denk zelf dus dat het ligt aan de progs die xp moet loaden in het geheugen. dan gaat het niet zozeer om hdd activiteit. waarom er dan helemaal geen hdd activiteit is snap ik dan ook niet. met het probleem is nu te leven maar het blijft iri
dus als iemand nog de echte oorzaak van hetprobleem weet dan zou ik dit ook graag horen.

edit: ik heb trouwens niet een extra netwerkkaart maar ik gebruik gewoon de aansluiting op mijn mobo. ( lekker lang bericht he) :r

Verwijderd

Decon Frost schreef op donderdag 31 mei 2007 @ 17:02:
Mijn ervaring:

Virus scanner
Windows service's
Drivers
Virus scanner
Virus scanner
Virus scanner
SW lijkt mij inderdaad logischer oorzaak dan brakke HW ... en daarmee zou deze draad eigenlijk elders thuishoren. (8>

Verwijderd

Topicstarter
Decon Frost schreef op donderdag 31 mei 2007 @ 17:02:
Mijn ervaring:

Virus scanner
Windows service's
Drivers
Virus scanner
Virus scanner
Virus scanner
A. Er staat geen virusscanner op, dus nummertje 1,4,5 & 6 vallen sowieso af.
B. Er staan al helemaal geen Symanctec producten op, dus ook nummertje 7 valt weg.

Nummertje 2: Die zou ik eventueel kunnen nalopen.
Nummertje 3: Alle driver's heb ik geinstalleerd, en allemaal up-to-date.

cman:
Ja, de netwerkkaart is onboard, verder staat er maar weinig in de log's, in iedegeval geen fouten of waarschuwingen.

ddbruijn:
Ja, alles loopt eenmaal in XP gewoon vlotjes
Voor de rest heb ik geen drivers geinstalleerd voor apparaten die niet (meer) aanwezig zijn.

Ook het opstarten zonder netwerkkabel mocht niet baten.

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 31-05-2007 19:31 ]

• lamko
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:39
Heb je ook de mogelijkheid om je hardeschijf op een andere sata controller te installeren.
Sommige moederborden hebben namelijk 2 controllers. ( Bijv. Jmicron en Nvidia)
Je zou ook eens met een linux cd kunnen kijken of die ook het probleem heeft er is in linux ook een programma die precies kan laten zien hoelang een bepaald deel van het besturingssysteem doet over het inladen van dat onderdeel. En in Regmon zat vroeger ook een optie zodat hij alle registersleutels die hij aansprak tijdens het inladen van windows aansprak. Ik heb het ook eens geprobeerd maar ik kon er niks zinnigs mee worden. Ik heb toen zoveel mogelijk onderdelen uitgezet in apparaatbeheer. En vlot daarna was er ook een biosupdate waardoor het opstarten van xp ook sneller ging.

And this !! Is to go even further beyond!!!

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 31 mei 2007 @ 19:11:
[...]
A. Er staat geen virusscanner op, dus nummertje 1,4,5 & 6 vallen sowieso af.
B. Er staan al helemaal geen Symanctec producten op, dus ook nummertje 7 valt weg.

Nummertje 2: Die zou ik eventueel kunnen nalopen.
Nummertje 3: Alle driver's heb ik geinstalleerd, en allemaal up-to-date.

cman:
Ja, de netwerkkaart is onboard, verder staat er maar weinig in de log's, in iedegeval geen fouten of waarschuwingen.

ddbruijn:
Ja, alles loopt eenmaal in XP gewoon vlotjes
Voor de rest heb ik geen drivers geinstalleerd voor apparaten die niet (meer) aanwezig zijn.

Ook het opstarten zonder netwerkkabel mocht niet baten.
Losse kaarten heb je ook al gecontroleerd schreef je, maar what about een brakke USB plug ( klavier/ muis / cardreader ofzo) ?

en anders tip hierboven voor wat betreft knoppix achtige schijf eens proberen

• BBrunekreeft
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 24-05 09:30

BBrunekreeft

Dus...

Vroeger had Microsoft een tooltje: BootVis.
Dat liet precies zien welke processen, drivers, etc bezig waren tijdens het booten.
Je kon dan precies zien hoeveel tijd iets in beslag nam.
Het is inmiddels niet meer te vinden bij Microsoft, maar via Google is het vast nog wel te vinden.

Verwijderd

mijn ervaring... probeer eens een harddisk van seagete of maxtor..

heb zelf laatst mijn maxtor 120 nadat vervangen voor een 80gb wd en heb nu zelfde probleem.
als je de hdd led hebt aangesloten zal je waarschijnlijk net als mij zien dat in de tijd dat hij staat te wachten met booten deze flink rood staat te branden....

Dit probleem had ik hiervoor met mijn maxtor niet.... :(
het is zelfs zo erg wanneer je zwaar werk doet hij dit ook tijdens instalaties of andere dingen doet.
hij kan gewoon de boel niet verwerken..... het lijkt wel een 5200 toeren schijf in een sata2 jasje

• dodoei
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 28-12-2023

Het is maar een gokje, ik heb geen idee of het hier aan kan liggen of niet bij jouw kaart.
Maar ik had een soortgelijk probleem met mijn oude Asus 9800XT. Na t laden van window's zo'n zwart scherm en dan een poosje niets. Ik had toen ergens gevonden dat er een fout in mijn bios (oid) van mijn videokaart zat. Ik moest in ieder geval iets flashen van mijn videokaart. waarna dit probleem was opgelost. En aangezien jouw familielid ook een asus kaart heeft zou je eventueel hiernaar kunnen kijken of dit hiermee ook het geval is... Misschien helpt dit iets, misschien niet, Succes ermee in ieder geval.

• Kosh66
  • Laatst online: 16-05 14:53
In de boot.ini de optie: /sos achter de regel die je te starten OS aangeeft, zetten.
Dan zie je iets beter wat er gebeurt. Waarschijnlijk is autocheck nog bezig.....

Verwijderd

Volgens mij kan het 3 oorzaken hebben:

1. Ofwel is je geheugen gewoon wat aan de trage kant (512MB PC2700 is vrij weinig). Op welke timings draait dit geheugen trouwens?
2. Ofwel heb je toch in de achtergrondservices een programma draaien dat het opstarten van windows XP zeer traag maakt. (Kazaa, Limewire, Programma voor het meten van temperaturen, ....)
(Ga eens kijken als je in windows zit, ga je naar start -> uitvoeren, en daar tik je msconfig.Dan ga je kijken bij het tabblad "opstarten", en kijk daar eens hoeveel programmatjes er aangevinkt staan die NIET van "C:\WINDOWS\..." zijn. Dan kan je nagaan welke programma's niet moeten mee opstarten en maak je he opstarten automatisch sneller indien je een paar onnodige programma's hier uitvinkt)
3. Ofwel zit je met een ander hardware probleem. Hierbij denk ik bv. aan een DVD-schrijver ofzo die niet goed is aangesloten en waarmee je moederbord moeilijkheden heeft om te herkennen na je BIOS-test.

Verwijderd

Topicstarter
sranan
Ik heb zojuist even proberen te booten met zo min mogelijk apparatuur (Printer, muis, netwerkkabel, etc.), heeft niet geholpen.

BBrunekreeft:
Het was via de eerste googlehit al meteen te vinden, dit waren de resultaten:
Afbeeldingslocatie: http://rico.sa-mp.nl/resultaten.PNG
offtopic:
Ik krijg het maar niet voorelkaar om een thumbnail te maken, kan iemand me dat offtopic uitleggen?

shadow_tj
Vorige hardeschrijf was een Seagate 100.7 S-ATA van 120GB, deze schrijf was niet goed, aangezien hij bijvoorbeeld fouten gaf tijdens het runnen van Seatools.
Nu zit er een Western Digital SE 160GB S-ATA2 in die het voor de rest prima doet, en ook maar 200uur heeft gedraaid.
Dus ik denk dat we de harde schrijf kunnen uitsluiten.

dodoei
Ik vind alleen het woord flashen al eng klinken, aangezien ik mensen ken waarbij dat totaal fout is gegaan, dus dat zou dan eventueel de laatste middel zijn die ik gebruik :D
Het is jammer dat er geen onboard graka opzit, dan had ik eventueel de graka eruit kunnen laten.

Kosh66
Waar zet ik dat precies neer, zou je me een voorbeeld kunnen geven voordat de PC helemaal niet meer boot :D

Voor de rest had iemand het hier over het programma'tje Regmon, die heeft inderdaad een log aangemaakt tijdens het booten, maar dan word ik serieus niet wijzer van, al helemaal niet als ik zie dat de .txt log 90 MB is 8)7

l33t0r

1.
@ 166 Mhz: 2.5-3-3-7
@ 133 Mhz: 2.0-3-3-6
Bron:Everest

2.
Er staan in totaal 10dingen aangevinkt:
NvCpl, nwiz, sw20, sw24, NvMcTray, RTHDCPL, ALCMTR, jusched, ctfmon & deamon.
Als ik dit vergelijk met m'n eigen PC is dit nog niks :)

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 01-06-2007 10:30 . Reden: Reactie l33tz0r toegevoegd. ]

• cman
  • Laatst online: 23-05 22:45
disable je netwerkverbinding eens volledig om uit te sluiten dat het hier aan ligt..

kan zijn dat ik er over gekeken heb, maar heb je je chipset-drivers van mobo ook geinstalleerd?

BOE

• Kosh66
  • Laatst online: 16-05 14:53
Verwijderd schreef op vrijdag 01 juni 2007 @ 10:19:

Kosh66
Waar zet ik dat precies neer, zou je me een voorbeeld kunnen geven voordat de PC helemaal niet meer boot :D
Zie voorbeeld:

[boot loader]
timeout=10
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /fastdetect /sos /NoExecute=OptIn

• Mishmash
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13-12-2023
Draai het programma Bootvis eens. Hiermee kan je precies zien welke services er starten en hoe lang ze erover doen. Tevens kan je vervolgens kiezen voor optimize system, dit heeft bij mij al vaker een glimlach op mijn gezicht gezet :)

Verwijderd

Topicstarter
cman
Zojuist in de bios LAN op disable gezet, geen effect.

Wat betreft de chipset drivers, die staan er niet bij voor dit type moederbord op de website van Asrock:
http://www.asrock.com/mb/...?Model=K8SLI-eSATA2&s=754

Kosh66
Hij blijft hangen na:
Windows controleerd C:/ op fouten...
C:/ is onbeschadigd.
(of iets in die zin)

Daarna blijft ie hangen, dus bovenstaand zie ik een aantal seconde lang, daarna springt hij direct naar de logon-screen.

Mishmash
Helaas, geen effect.

Ik heb net ook het hele systeem uitelkaar gehaald en weer compleet opnieuw in de kast gebouwd, maar dit heeft helaas niet geholpen.

-O-

Verwijderd

heb je al geprobeerd cd/dvd player te ontkoppelen en in bios te de-activeren ?
(al was het alleen maar om ook die te kunnen schrappen vd lijst mogelijke verdachten)

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 01 juni 2007 @ 23:10:
heb je al geprobeerd cd/dvd player te ontkoppelen en in bios te de-activeren ?
(al was het alleen maar om ook die te kunnen schrappen vd lijst mogelijke verdachten)
Ja
Ik heb ook alle drivers die ik kan installeren opnieuw geinstalleerd (Moederbord driver, S-ATA driver, grafische kaart driver).
Nu heb ik zelf een 7300GT van MSI, deze heb ik er ook even in gedaan, maar had nog steeds het probleem :|

Nu vertelde iemand mij op IRC dat de 7300xx serie's van Nividia niet goed samen werken met Windows XP.
Nu weet ik inderdaad dat ik bij het installeren van me eigen grafische kaart (MSI 7300GT) de melding kreeg dat hij niet door de logo test van XP is gekomen, of ik toch door wilde gaan met de installatie..
Afterall werkt m'n 7300GT gewoon voor de rest prima en heb ik geen problemen met de boot.

Bij de installatie van de Asus 7300LE had ik echter geen meldingen, maar mischien dat er toch iets van waarheid in zit? :/

• digitalb
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 18-05 23:58
Ken zoiets wel van een pc die staat te wachten op een ip adres van een dhcp server die er niet is.
Zou je kunnen oplossen door handmatig een ip adres toe te wijzen.
Weet niet of dit ook zo is als je de netwerk kaart in de bios hebt ge disabled zoals je zegt

• killerdemon
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 30-04 14:11
Verwijderd schreef op vrijdag 01 juni 2007 @ 14:48:
cman
Wat betreft de chipset drivers, die staan er niet bij voor dit type moederbord op de website van Asrock:
http://www.asrock.com/mb/...?Model=K8SLI-eSATA2&s=754
@ Die site --> Chipset - ULi® M1697

M1697 Driver for WinXP:
ftp://www.uli.com.tw/driver/Integrated220.rar

Verwijderd

Ik heb hetzelfde probleem. Nou zijn die ASROCK mobo's niet al te snel met doorstarten.Nou kan ik me voorstellen dat mijn harddisk WD400, een oudje niet al te snel is. Ik wacht nog totdat ik iets beters tegenkomt voordat ik ga ombouwen.Ik kan mij ook voorstellen dat de BIOS instellingen niet optimaal staan?

K8SLI+Sempron 3000+
512MB PC2700 (Kingston)
ASUS EAX55050HM512 PCIe video kaart.
WD400, 40GB
350watt PSU.
aangesloten op Linksys WA54GX2 via kabel

WinXP pro+de nodige specifiele driver zoals die integrated220 chipset drivers.
AVG is geinstalleerd

verder hangt er (nog) niets aan, berhalve dus musi, kb en tft. Ik heb nog een plakje 512MB PC 3200 liggen maar dat "vreet" dat mobo niet.
Bootvis ook maar eens proberen.Bootvis heeft hem iets sneller gemaakt, pakweg 30%

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 02-07-2007 16:44 ]

• pm1
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 03-12-2021

pm1

SoLiD-Killer

om het topic terug actief te maken.
een vriendin van mij heeft bijna identiek hetzelfde probleem alleen haar computer blijft in het zwarte scherm hangen en start niet meer verder op.

edit: ze heeft haar HDD aan een andere pc aangesloten maar die pc herkent hem niet dus de data eraf halen en format kan niet.

[ Voor 26% gewijzigd door pm1 op 04-07-2007 12:09 ]

(\ _ /)
(='.'=)
(")_(")This is Bunny.
Copy and paste Bunny into your signature to help him gain world domination.

• BèR
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20-11-2022
Rico, Bootvis waarschuwt dat write caching op je harde schijf uitstaat. Zet die eens aan, kijk eens of het wat scheelt :)

Verwijderd

pm1 schreef op woensdag 04 juli 2007 @ 12:08:
om het topic terug actief te maken.
een vriendin van mij heeft bijna identiek hetzelfde probleem alleen haar computer blijft in het zwarte scherm hangen en start niet meer verder op.
En ze heeft ook hetzelfde mobo, ASROCK K8SLI? Ik denk niet dat je de problemen van het geheel niet opstarten van windows of langzaam opstarten van Windows moet verwisselen.Voor de PC die blijft hangen of niet opstart is een FAQ.In jouw geval zou ik windows even opnieuw installeren
edit: ze heeft haar HDD aan een andere pc aangesloten maar die pc herkent hem niet dus de data eraf halen en format kan niet.
Die andere PC heeft waarschijnlijk een ander mobo en dus andere driver, en daar loopt ie dan niet op:)

Verwijderd

Heb je gekeken in de bios of de 32bit optie aanstaat voor de schijven en DMA gebruikt?
Of bij de appraatbeheer eigenschappen - IDE ATA controllers en kijken of de controller daar DMA gebruikt?

en hoe ziet je boot.ini eruit?

(Start - instellingen - configuratiescherm - systeem - geavanceerd - opstart en herstelinstellingen - instellingen en dan klikken op bewerken.)

[ Voor 79% gewijzigd door Verwijderd op 04-07-2007 20:59 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 04 juli 2007 @ 20:52:
Heb je gekeken in de bios of de 32bit optie aanstaat voor de schijven en DMA gebruikt?
Of bij de appraatbeheer eigenschappen - IDE ATA controllers en kijken of de controller daar DMA gebruikt?
Is dat al niet standaard het geval als je die schijf erin "hangt"? Eerlijk gezegd heb ik nog nooit anders gezien :+

Verwijderd

Helaas blijkt vaak dat het niet standaard staat ingesteld. Heb het al erg vaak moeten wijzigen voor gebruikers. Ook helpt het vaak om de drivers van je chipset te vernieuwen

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 04-07-2007 21:03 ]

• DaRk PoIsOn
  • Laatst online: 19:32
Bij mij was het toen de voeding die naar de *&^&^*&^ bleek te zijn.

Windows deed geen hol meer, half uur opstarten en dan wel normaal werken totdat je naar deze computer ging of via een ander programma bijv. Total Commander.

Toen linux erop gezet en computer draaide als een tiet, behalve bij games.
Kd8 harde schijf naar de kloten, nieuwe harde schijf erin, precies hetzelfde.
Wat bleek nou, voeding naar de knoppen :S

who put a "stop payment" on my reality check

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 04 juli 2007 @ 21:01:
Helaas blijkt vaak dat het niet standaard staat ingesteld. Heb het al erg vaak moeten wijzigen voor gebruikers. Ook helpt het vaak om de drivers van je chipset te vernieuwen
Bij "auto" heb ik nooit anders gezien.32bit en DMA/schrijfcache staat aan.
En ook die optie daarboven "optimaliseren voor presetaties" staat aan.

Uiteraard zitten de laatste chipset drivers erop!

@Dark Poison

Laten we een ding vaststellen. Het syteem van de OP en mijzelf draaien, alleen Windows start langzaam op. Dat lijkt mij geen probleem van een dooie voeding, toch? :+

Overigens of het langzaam opstarten nu direct gerelateerd is aan dit mobo, ASROCK K8SLI vraag ik me dan af. Dus ik ga nog eens verder kijken op het forum.

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 04-07-2007 21:26 ]

• Da_maniaC
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 17-05 17:58

Da_maniaC

a.k.a. The Sequenz Pounder

Ik denk dat het geen zak met de netwerkadapter te maken heeft, eerder met de RAID controller ofzow.
Ik had dit probleem namelijk ook eerst met mijn Promise raid controller als er geens schijven aan hingen.

Software lijkt me al helemaal onzin aangezien de TS het met een schone windows install heeft geprobeerd.

Nu staat asrock ook niet echt bekend om bordjes die snel booten.
Ze zijn allemaal wel langzamer dan de rest vind ik vooral de dual en combo/upgrade bordjes

[ Voor 20% gewijzigd door Da_maniaC op 04-07-2007 21:30 ]

Inventory | Instagram: @sequenzpounder | http://www.zdaemon.org | ZDaemon! Client/Server port for DOOM!

Verwijderd

DJ_The_SP schreef op woensdag 04 juli 2007 @ 21:29:
I

Nu staat asrock ook niet echt bekend om bordjes die snel booten.
Ze zijn allemaal wel langzamer dan de rest vind ik vooral de dual en combo/upgrade bordjes
Niet snel booten is een understatement in deze. Voordat de desktop staat zijn er min 40 sec. voorbij |:(
Ik denk dat ik die ASROCK figuren maar eens een mailtje ga sturen.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:01
Toevallig een draadloze netwerkadapter die wacht op het verkrijgen van een IP adres?

• pm1
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 03-12-2021

pm1

SoLiD-Killer

Verwijderd schreef op woensdag 04 juli 2007 @ 20:47:
[...]

En ze heeft ook hetzelfde mobo, ASROCK K8SLI? Ik denk niet dat je de problemen van het geheel niet opstarten van windows of langzaam opstarten van Windows moet verwisselen.Voor de PC die blijft hangen of niet opstart is een FAQ.In jouw geval zou ik windows even opnieuw installeren

[...]

Die andere PC heeft waarschijnlijk een ander mobo en dus andere driver, en daar loopt ie dan niet op:)
ik bedoelde als slave om er de data af te kunnen halen maar de andere pc herkent de HDD niet. ik heb haar dorverwezen naar de FAQ maar alles is al doorgenomen geweest

(\ _ /)
(='.'=)
(")_(")This is Bunny.
Copy and paste Bunny into your signature to help him gain world domination.

Verwijderd

ThinkPad schreef op donderdag 05 juli 2007 @ 10:43:
Toevallig een draadloze netwerkadapter die wacht op het verkrijgen van een IP adres?
Verwijderd in "Doorstarten van XP doet er te lang over...."

overigens heb ik gisteren drivers eraf gegooid en weer erop gezet. Het maakte geen zak uit.

Ik krijg ook het exacte bootvis scherm te zien als hierboven
Verwijderd in "Doorstarten van XP doet er te lang over...."

zelf het erbij hangen van 512MB, totaal dis 1GB maakt geen donder uit!

Ik vrees dat dit langzame opstarten van XP een (slechte) eigenschap van dit mobo is.

[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 06-07-2007 15:02 ]

• KS1987
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 30-05-2019

KS1987

no frills

Ik heb een gelijkaardig probleem en ik wilde bootvis gebruiken, maar iedere keer na het scherm "dat zal sluiten eens bootvis klaar is met z'n scan", krijg ik een error en mag ik van scratch beginnen.

Ik heb volgende url gebruikt als guide:
http://www.wickit.be/wiki/BootVis

De gebruikte versie van bootvis is 1.3.37.0

Ik wil echt wel dit programma eens gebruiken, aangezien mijn notebook er circa 7 minuten overdoet, op netstroom en met gebalanceerd/adapatief als powerschema. Enige hulp is welkom, bij voorbaat dank!
Pagina: 1