Intel 82815 onder Windows Vista

Pagina: 1
Acties:
  • 385 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Hallo allemaal,

Ik heb hier bij mijn opa een pc staan met een Intel 82815 videokaart.
Op de intel site zijn alleen drivers voor XP te vinden.
Maar voor vista vindt ik niks, nu vindt ik op google teksten als
"The Intel 82815 video chipset was too old for Windows Vista to recognise"
en
"Intel has stopped supporting the Intel 82815 Graphics"

Hier maak ik dus uit op dat hij niet op Vista kan.
Als ik de XP drivers instaleer en reboot krijg ik een blauw scherm.

Is er toch een manier om ervoor te zorgen dat deze kaart het op Windows Vista doet?

Dennus

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:28

DarkSide

theres no place like ::1

Als ik zo even snel google is dit een oud beestje. En geen snelle grafishe kaart. Prima voor onder XP voor wat teksverwerken en surfen. Maar niet geschikt voor 3d applicaties. En daar valt Vista denk ik ook wel onder. Ookal wil je geen Aero gaan gebruiken.
Nu weet ik niet de specs van de rest van de pc. Maar ik betwijfel of Vista daar wel lekker op zou draaien. Denk dat je het beter bij XP kan laten.

[ Voor 20% gewijzigd door DarkSide op 31-05-2007 15:10 ]

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

• Peeetr
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-05-2022
Mij lijkt het inderdaad ook niet slim om dan vista te gebruiken. Je kan zo een extreem trage pc verwachten. Hoe ben je op het idee gekomen Vista voor zo'n oudje te kopen?

• remy007
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18-07 19:47

remy007

Broodje Bakpao Helmond

Peeetr schreef op donderdag 31 mei 2007 @ 15:09:
Hoe ben je op het idee gekomen Vista voor zo'n oudje te kopen?
Wie zegt dat ie het gekocht heeft... zie ik nergens staan ;)

BTW Idd dit beestje is behoorlijk oud, daaraan kun je opmaken dat er ook géén Vista drivers voor zullen komen. Beste is 2000/XP of een Linux Distributie (Ubuntu, Kbuntu ofzo) soort installeren.

* V&A Advertenties * Systemen: Inventaris

• Peeetr
Tja, daarom zeg ik ook kopen, kijken wat hij daarop zegt..

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:39

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Iets klopt er niet in je verhaal. De i82815 is een moederbord chipset met integrated VGA. Er zijn nooit losse kaarten mee gemaakt (al doen er geruchten van prototype kaarten met een discrete i752 videochip). Dus ofwel je opa heeft een kaart en dat is *niet* een i82815, wat verklaart waarom het helemaal niet gaat werken met i815 drivers, danwel heeft je opa integrated VGA en is die 'kaart' waar je het over hebt iets anders (Voodoo1/2 ofzo...).

Maar goed, wat denk je te bereiken bij het draaien van Vista op een systeem met i815 chipset :? Nog los van het videoverhaal ondersteunt de i815 niet meer dan 512MB RAM. Dat betekent dat Vista nauwelijks genoeg geheugen zal hebben om zelf te draaien, laat staan dat alle leuke features die het met grote hoeveelheden geheugen kan uithalen relevant worden. Vista gaat dus een stuk trager zijn op dit systeem dan een ander OS met kleinere RAM footprint. Lijkt me vrij loze bezigheid dus... Al hebben we ooit een keer WinXP op een P90 met 64MB RAM draaiend gehad, maar dat was niet om een opa zinnig te laten werken, maar puur te kijken of het *kon* - ik zou het nooit aanraden voor nuttig werk :z

Oslik blyat! Oslik!

• DennusB
  • Niet online
Hij is niet gekocht.
Hij was preinstalled op de nieuwe pc van mijn opa dus heb ik hem even in deze gepropt om te kijken wat ie doet.

En volgens het programma van intel om te kijken welke chipset je hebt is dit echt een onboard 82815 graphics-card!

• Peeetr
Maar als ie preinstalled is, krijg je er een OEM DVD bij, die is toch niet te installeren op een standalone pc?

Zou inderdaad best wel eens kunnen dat het een GPU is, maar het is geen kaart. Iets wat onboard is is nooit een aparte kaart. Dat is dan ook het nut van onboard he ;) (nouja, nut :P)

Afbeeldingslocatie: http://www.intel.com/support/graphics/intel815/img/device_manager.gif

[ Voor 40% gewijzigd door Peeetr op 31-05-2007 15:31 ]

• DennusB
  • Niet online
Hij instaleert hem zonder problemen hoor, ook zonder activatie ofzo:S
Hoefde zelfs geen serial in te voeren.

Maargoed het is die die in het screenshot staat!
Is daar een goede driver voor voor Windows Vista Home Primium?

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:39

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

dennus2006 schreef op donderdag 31 mei 2007 @ 15:23:
Hij is niet gekocht.
Hij was preinstalled op de nieuwe pc van mijn opa dus heb ik hem even in deze gepropt om te kijken wat ie doet.

En volgens het programma van intel om te kijken welke chipset je hebt is dit echt een onboard 82815 graphics-card!
Ehm, iets wat "onboard" is kan nooit tegelijkertijd een "card" zijn 8)7

Bovendien is de i815 integrated, niet onboard (verschil tussen die twee doet er in dit geval weinig toe, maar zie V&B FAQ voor uitleg).

Maar als je zeker bent dat het een i815 is, dan is het duidelijk: geen Vista support en die gaat er ook niet komen. Zoals ik al aangaf is dat ook niet echt zinnig op een i815 systeem (al zou in theorie een i815E met Tualatin support en een P3-1400/512 en gemaxxed met 512MB RAM nog redelijk Vista kunnen draaien - met een andere videokaart).

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1