Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

newbie vraagje: push switch

Pagina: 1
Acties:
  • 36 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Hey tweakers,

Ik had een vraagje: ik heb namelijk een knopje aangeschaft gelijkaardig aan deze:
Afbeeldingslocatie: http://www.made-in-china.com/image/2f0j00zvSterulJQqbM/Stainless-Steel-Push-Button-Switch-Illuminated-Pushbutton-Switch.jpg

Deze maakt maar even contact als je hem induwt, zoals bij het aanschakelen van een pc.

Nu, is het mogelijk deze, mits een relais ofzo, deze te modden / aan te passen zodat die:
1. als je 1 keer op de knop duwt, constant stroom geeft
2. wanneer je een 2e keer duwt, geen stroom meer doorlaat

alvast bedankt!

Verwijderd

Ja, dat kan als je het relais aanstuurt met een (D)-flipflop schakeling.

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-09 22:45
Elk relais werkt gewoon... Je maakt een draad die op de lijn zit
Niet als die ook nog uit moet natuurlijk...

[ Voor 29% gewijzigd door Megamind op 31-05-2007 15:19 ]

• HyperioN
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 31-10 21:55
[EL] Aan/uit met één drukschakelaar >> [EL] Flip/flop schakeling
(Ik zie wel dat een hoop plaatjes het niet meer doen...)

:)

[ Voor 48% gewijzigd door HyperioN op 31-05-2007 15:14 ]

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

Verwijderd

Topicstarter
miss was ik er vergeten bij te vertellen dat ik een complete leek ben op het gebied van EL

Kan er iemand gewoon een schema`tje geven van hoe ik het moet schakelen en met welke componenten?

wederom bedankt ;)

Verwijderd

Ik kon met een FF zo gauw niks vinden maar hier staat wel iets wat bruikbaar lijkt (doel op schema van pros in dat draadje dus). Is laatste hit op de 1ste pagina bij http://www.google.nl/sear...=Zoeken&meta=lr%3Dlang_nl en had je met minimale inzet dus zelf ook wel kunnen vinden.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 31-05-2007 15:54 ]

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 31 mei 2007 @ 15:36:
Kan er iemand gewoon een schema`tje geven van hoe ik het moet schakelen en met welke componenten?
Op de links die er al geweest zijn staan toch een heel deel schema's. Lees gewoon even de teksten die we je gegeven hebt en beslis dan welke je denkt dat het gemakkelijkste is en wat het beste past in je schema.

Het is trouwens ook plezant om te weten wat je er mee wilt schakelen, wil je een ledje aan en uit doen? of zit je te denken aan een 3kW motor die opgestart moet worden?

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:44
De eenvoudigste oplossing is een impulsrelais of teleruptor, met die termen is meer dan genoeg te vinden; zelfs op de relais staat het te gebruiken schema afgedrukt.
Drukknopje in serie met het relais aan een geschikte voeding hangen, en een keer indrukken doet de schakeluitgangen omwisselen van stand.

Aangezien de eenvoud van dit vraagje, en de uitgebreide informatie die je zal vinden met wat zoeken, lijkt me dat er hier verder geen discussiewaarde meer is, slotje dus.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.