Toon posts:

[VIA VT8237(R) SATA RAID] schrijfcache

Pagina: 1
Acties:
  • 521 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb een MSI MS-7142 K8MM-V moederboard met VIA VT8237(R) SATA RAID. Daarop aangesloten twee schijven en in RAID 0 gezet. XP geinstalleerd en SATA en V-RAID drivers geinstalleerd.

Ik heb het idee dat mijn systeem nu niet veel sneller is dan deze zou moeten zijn. Lees: niet sneller dan XP installatie op enkele SATA schijf.

Bij apparaatbeheer, eigenschappen van de VIA SATA RAID 0 SCSI Disk Device zie ik dat schrijfcache niet ingeschakeld kan worden! Greyed out..
Zie: PLAATJE

Ik kan verder op Google niets vinden over dit fenomeen.. Volgens VIA Hyperion Pro Driver Package zijn ook alle laatste drivers geinstalleerd. Ook VIA V-RAID Driver en VIA IDE Falcon Storage Device driver zijn geinstalleerd.

Wie kan me helpen? Alvast bedankt!

Verwijderd

Eigenschappen Deze Computer --> Apparaatbeheer --> Hardeschijf Controllers (o.i.d.). --> Eigenschappen Primair, Secundair etc. --> Eigenschappen van Primair, Secundair etc. --> Overdrachtsmodus op DMA, indien beschikbaar zetten.

Verwijderd

Topicstarter
Heb je het over de IDE ATA/ATAPI controllers? Dat heeft hier toch niets mee te maken en alles staat al op DMA, indien beschikbaar trouwens.

Dit betreft SATA RAID..

Klik: PLAATJE
Staat bijvoorbeeld de block size goed? Op 64k? En zijn de overige gegevens goed? Het lijkt mij er wel goed uit zien maar..

[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 31-05-2007 15:04 ]

Verwijderd

Probeer het eens met HD Tach te meten.

Aangezien Raid0 je zoektijden niet verbetert, maar alleen de maximum doorvoer, kan het zijn dat je er bij normaal gebruik weinig van merkt, omdat je meestal veel kleine bestandjes leest, en dus veel zoekt en weinig doorvoert.

HD Tach geeft je maximum doorvoer aan. Bij een enkele SATA-schijf zit dit zo rond de 60 mb/s tegenwoordig. Met raid0 en twee schijven zal je rond de 100-120 mb/s uitkomen.

Grotere blocks zijn altijd beter, qua snelheid, maar 64k is al relatief groot. De meeste controllers kunnen niet verder dan 64k of 128k. Ik zie dus weinig vreemds aan de settings.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 31-05-2007 15:10 ]

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt ddbruijn;

Dus dit lijkt me toch wel goed: PLAATJE

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 31-05-2007 15:15 ]

Verwijderd

Loopt als een trein, zo te zien :)
Beter dan mijn ICH8R met twee WD Caviars van een jaartje geleden ofzo :9

Verwijderd

Topicstarter
Thanks again :)

Nog enig idee waaorm ik schrijfcache niet kan inschakelen?

Verwijderd

Waarschijnlijk vanwege de veiligheid. Geeft Windows daar geen uitleg over? Ik meen dat ik dat bij mij wel eens gezien heb.
Misschien kun je het in het BIOS van je RAID-controller wel aanzetten, trouwens?

Verwijderd

Topicstarter
Windows geeft verder niets aan als je dat bedoelt.. In de BIOS kan ik er ook niets over vinden, ook niet in de SATA RAID BIOS 4.50.

Maar waarom vanwege de veiligheid?

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23-05 13:27
Schrijfcache is ook wel bekend als Write Back Caching.

Dit is een feature die alleen ingeschakeld kan worden op schijven met eigen geheugen.
De reden waarom het een veiligheids issue is om dit in te schakelen (als het al kan).
Is dat het eigen geheugen van een Raid controller volatile is. Dus als de stroom eraf is, is de data weg. Als je write-caching dus aan had staan tijdens een stroom onderbreking gaat er dus reeds 'geschreven' data verloren.

Het voordeel van write-caching is dat je OS niet hoeft te wachten op de schijven om daadwerkelijk iets weggeschreven te krijgen en in plaats daarvan verder kan met waar hij mee bezig was. Dit levert vooral bij veel kleine schrijfopdrachten voordeel op.

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

Verwijderd

Topicstarter
Zover ik weet is schrijfcache sowieso standaard ingeschakeld voor schijven binnen Windows. Ik vind het vreemd dat ik die optie niet eens aan kan vinken met mijn SATA RAID 0 opstelling...

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Omdat je controller (en niet je schijven) die WritebackCache niet heeft?

Verwijderd in "[Benchmarks] Post hier je RAID scores!"

Server-level controllerkaarten bijvoorbeeld (een HP SmartArray 64x om maar wat te noemen) heb je een BBWC module voor die battery-backed writeback cache mogelijk maakt.

[ Voor 13% gewijzigd door alt-92 op 01-06-2007 17:38 ]

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Verwijderd

Topicstarter
Hoe kom ik er achter of mijn controller dat heeft? Ik kan het zo nergens vinden, dus het zal wel niet?

Verwijderd

Ik kan het aanvinken in de management-applicatie die Intel levert.
Dat screenshot van jouw Via software lijkt er veel op, dus als je het kunt aanzetten, zit er misschien een vinkje oid daar? Bij de drive properties ofzo?
Anders, dan niet... helaas :)
De harde schijven hebben zelf toch wel cache, dus het is toch wel snel, slechts een detail.

• DaOverclocker
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23-05 13:51

DaOverclocker

Overclocker for life...

Ik heb hier een VIA VT8237a raid controller, en ik kan write cache wel zelf aanzetten. Dit is alleen dan in Vista.

edit: Toch niet, Er staat hier " this drive does not allow its write..."
Ik kan het wel aanvinken, maar als iks het reload is het weer uitgevinkt.

[ Voor 39% gewijzigd door DaOverclocker op 07-06-2007 19:57 ]

systeem specs

Verwijderd

Topicstarter
Hier kan ik het dus ook niet aanvinken en ook niet via de VIA V-RAID tool. Ik kan er ook niets over vinden in de help file van deze tool. Het zal dus door de VT8237 serie niet ondersteund worden..

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 07-06-2007 20:42 ]

Pagina: 1