Hoeveel uren maken designbureaus voor een goede website?

Pagina: 1
Acties:
  • 4.709 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christiaan
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09-08-2021
Ik ben al een aantal jaar werkzaam voor een klein designbureau in Duiven. We hebben al meer dan 50 websites ontwikkeld in die periode. Momenteel zijn we bezig om te groeien, en proberen daarbij een visie, kernwaarden en een missie te formuleren. We willen ons meer gaan richten op goede en mooi ontworpen websites die toch betaalbaar blijven. Niet helemaal top-of-the-bill, maar daar wel zeer dicht tegenaan. Zeg maar net iets onder de sites die je tegenkomt op Styleboost.com, LinkDUP of andere indices. Dit biedt ons meer creatieve uitdaging en meer ruimte om te experimenteren dan we momenteel kunnen.

De reden daarvoor is eenvoudig. Tot op heden hadden we elke klant en elke opdracht hard nodig. De focus lag meer op het opbouwen van kapitaal, een portfolio en ervaring dan op het oppakken van wat je zelf het leukste vindt. Dat klinkt als een heftige concessie, maar ik denk dat veel designers dat wel zullen herkennen. De consequentie hiervan was dat we vaak maar luttele weken hadden voor elk project. Bij mezelf merk ik dat ik aanzienlijk mooiere sites kan ontwikkelen als ik meer tijd tot mijn beschikking heb. Soms kost het me dan een week of meer, met diverse pogingen, om een stijl neer te zetten die voor mijn gevoel goed aansluit bij de klant maar ook echt creatief en vooral mooi en functioneel is.

Een week om een stijl neer te zetten (de gedetailleerde uitwerking van alle schermen moet dan nog wel volgen, overigens, maar de homepage is in elk geval gestyled) is voor mij echt een luxe. We zijn nu nog teveel op productie gericht. Zoals ik in de eerste paragraaf aangaf moet dat gaan veranderen. Het probleem is dat ik geen idee heb hoe lang andere designers bezig zijn met het ontwerpen van een website, en hoe lang ontwikkelaars vervolgens bezig zijn met de ontwikkeling van de website. Ik zou dus graag eens weten van collega-designers hoe lang zij nu bezig zijn met hun creatieve proces, en van ontwikkelaars hoe lang ze bezig zijn met de ontwikkeling. Laten we voor het gemak even zeggen dat een website hierbij een licht dynamische website is, met een stuk of 10 schermen en dynamische content (nieuws, teksten, mailinglijst, enz). Geen echt bijzonder dingen dus. Hoe lang kost dit jullie over het algemeen?

Dus om het nog even concreet te maken:
  • 1. Hoeveel tijd kost het ontwerpen en ontwikkelen van een dynamische site van circa 10 schermen waarbij men vooral iets mooi, creatiefs en functioneels wil maken.
  • 2. Wij besteden momenteel circa de volgende tijd aan projecten:
    • a. Een korte week voor het opstellen van de stijl (het hoofdscherm wordt uitgewerkt)
    • b. Een korte week voor het uitwerken van overige schermen
    • c. Een dag of twee voor layout > HTML
    • d. Een dag of drie voor de koppeling met ons CMS
p.s: Ik ben me ervan bewust dat je in een bedrijf vooral moet werken zoals je zelf graag werkt. Dus als ik zeg dat ik liever een paar weken nodig heb om iets moois te maken, dan moet ik die tijd ook gewoon nemen. Aan de andere kant wil je natuurlijk wel competatief blijven, aangezien elk uur ook betaald moet worden. Ik zou dus graag wat vergelijkingsmateriaal willen hebben.

[ Voor 10% gewijzigd door Christiaan op 31-05-2007 14:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P.O. Box
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
vanuit de ontwikkelaarshoek:
Ik ben niet zo goed in het schatten van dat soort werktijden, maar waar je eigenlijk voor moet zorgen is dat je veel herbruikbaar materiaal schrijft... zodat je, voor iedere volgende klant, steeds sneller de boel in elkaar kan zetten door wat modules bij elkaar te schrapen en wat kleine aanpassingen doen... zeker een CMS is iets wat je bij wijze van spreken van de plank moet kunnen halen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christiaan
Edwardvb schreef op donderdag 31 mei 2007 @ 14:10:
vanuit de ontwikkelaarshoek:
Ik ben niet zo goed in het schatten van dat soort werktijden, maar waar je eigenlijk voor moet zorgen is dat je veel herbruikbaar materiaal schrijft... zodat je, voor iedere volgende klant, steeds sneller de boel in elkaar kan zetten door wat modules bij elkaar te schrapen en wat kleine aanpassingen doen... zeker een CMS is iets wat je bij wijze van spreken van de plank moet kunnen halen....
Bedankt voor je reactie. Een CMS (ik noem het liever een raamwerk, aangezien het veel meer kan dan een CMS) en heel veel herbruikbare code hebben we gelukkig al. Vaak kunnen we een site aan het CMS hangen in een enkele dag. Wat aanklikken in de configuratie, en dan heeft de klant bijv de mogelijkheid om nieuws te posten, producten, diensten e.d. toe te voegen. Maar heb je geen idee hoe lang je ongeveer bezit bent met een site zoals beschreven?

[ Voor 4% gewijzigd door Christiaan op 31-05-2007 14:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P.O. Box
  • Niet online
ik maak zelden sites waarbij ik ook niet zelf het ontwerp heb gedaan....
vaak zit de meeste tijd in de details, om het precies zo te krijgen als je wilt...
ook mailinglijsten, nieuwsberichten, etcetera zijn natuurlijk zo van de plank te halen op een gegeven moment...
ik zelf kan redelijk snel een site programmeren (als ik het vergelijk met (ex-)collega's), maar gemiddeld moet een programmeur, als de layout e.d. bekend is, de door jou beschreven site toch wel in iets meer als een week klaar kunnen hebben denk ik....
maar laat anderen gerust hier hun mening over geven, want ik heb dit al een tijdje niet meer gedaan, dus misschien schat ik wel helemaal verkeerd :)

offtopic:
Ik werk overigens ook in Duiven... in het industriegebied Nieuwgraaf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 130413

Minimale tijden voor mij:
~6 uur functioneel ontwerp
~12 uur Grafisch ontwerp
~12 uur interactief ontwerp
~1 uur per pagina (*10 dus)
~8 uur nazorg en afhandeling

Voor de simpelste website. Ligt ook aan het uurtarief, de tijd dat je bedrijf bestaat, de klanten die je in een portfolio hebt staan, maar een goede website is toch al gauw 10 000 euro, zeker als er nog iets dynamisch bij komt. Tuurlijk heb je ook bedrijven die het voor onder de 2000 doen, maar dat ligt ook aan de grootte van het bedrijf van opdrachtgever en ontvanger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 181142

Voor mij is de ontwerp en programmeertijd zeer divers, afhankelijk van de vraag van de klant. Zo heb ik een website compleet met PHP gastenboek én op basis van "een en al" grafisch materiaal in 1 dag ontwikkeld (in mijn geval gebruik ik nooit codes die reeds eerder door mij zijn verwerkt) maar heb ik ook websites gehad die - veroorzaakt door steeds bijgestelde eisen van de klant - pas na enkele weken in de lucht kon komen.
Zelf start ik altijd bij de klant. Wat wil deze? Voor welke prijs? Eigen onderhoud of een contract aanbieden? Moet misschien een bestaande website "gerestyled" worden? Zijn er extra's, bijvoorbeeld database ontwerp? Hoe meer de klant wil hoe langer het kan duren.

Ik werk zelden met CMS omdat ik liever alles zelf ontwerp maar juist CMS levert
prima tijdwinst op; zeker als je de CMS programma's voor de MAC/IBook eens bekijkt.
Het is dan meer een kwestie van de juiste grafische elementen toevoegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loser180
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 06-07 06:34
Anoniem: 181142 schreef op donderdag 31 mei 2007 @ 16:31:CMS programma's voor de MAC/IBook eens bekijkt.
even off-topic hoor maar heb je wat voorbeelden?

Jouw naam in onder mijn Post

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P.O. Box
  • Niet online
Anoniem: 181142 schreef op donderdag 31 mei 2007 @ 16:31:
Ik werk zelden met CMS omdat ik liever alles zelf ontwerp maar juist CMS levert
prima tijdwinst op; zeker als je de CMS programma's voor de MAC/IBook eens bekijkt.
Het is dan meer een kwestie van de juiste grafische elementen toevoegen.
Volgens mij staat de C van CMS voor Content... ik gebruik CMS-en dus ook alleen om content bij te houden, en niet om grafische elementen (behalve afbeeldingen die onderdeel van de content zijn) en indeling van de site te wijzigen... ook al kan dat tegenwoordig met een hoop tools wel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinspire
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 08-07 18:19

Martinspire

Awesomeness

Ik denk dat het zoiezo sterk afhankelijk is van de opdracht en opdrachtgever. Het type website bepaald denk ik eerder of het langer duurt.

Bovendien kun je het ontwerpen van een website vaak goed vergelijken met een schilderij.
De ene schilder kan in een dag een heel mooi schilderij maken, terwijl de andere daar een maand voor nodig heeft.

Een CMS is inderdaad erg handig voor het maken van websites, maar ik denk dat je ook misschien een standaard template (of templates) kunt maken waarbij je telkens een ontwerp maakt. Doordat je telkens dezelfde indeling hebt (of bijna dezelfde) kun je al een groot deel van site maken zonder dat je daadwerkelijk een volledige layout hebt. Bovendien zul je op den duur ook sneller zijn met het maken van een ontwerp omdat je al beter kunt inschatten wat voor beelden je waar wilt hebben en hoe je dat goed kunt laten aansluiten.

Al met al denk ik dat je voor een gemiddelde site voor het ontwerpen alleen een uurtje of 30 bezig kunt zijn. Tenminste als je meerdere ontwerpen maakt en daarmee de beste kiest. Al kan het soms wel zijn dat je in 1x al een goed ontwerp hebt en dan denk ik dat je al binnen 10 uur klaar kunt zijn (maar dan heb je een redelijk basic ontwerp).

Martinspire - PC, PS5, XSX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christiaan
Bedankt voor alle tips om sneller te werken, maar dat was niet de vraag die ik stelde :)

Ik weet ook wel dat je sneller kunt ontwikkelen met een CMS. Wat ik echter graag zou willen weten is hoe lang anderen nou bezig zijn met een echt mooi gemaakte (lees: professionele, dus niet door een hobbyist) en goed ontwikkelde website. De post van Wexs was daarmee het meest inzichtelijk om mijn vraag te beantwoorden. Hoe zit dat bij de rest hier? Hoe lang duurt het ongeveer voor je om een mooi design op te leveren, hoe lang bezig je bezig (als je dat ook doet) met het bouwen van de site?

[ Voor 13% gewijzigd door Christiaan op 31-05-2007 17:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christiaan
djmantri schreef op donderdag 31 mei 2007 @ 17:33:
Een CMS is inderdaad erg handig voor het maken van websites, maar ik denk dat je ook misschien een standaard template (of templates) kunt maken waarbij je telkens een ontwerp maakt. Doordat je telkens dezelfde indeling hebt (of bijna dezelfde) kun je al een groot deel van site maken zonder dat je daadwerkelijk een volledige layout hebt. Bovendien zul je op den duur ook sneller zijn met het maken van een ontwerp omdat je al beter kunt inschatten wat voor beelden je waar wilt hebben en hoe je dat goed kunt laten aansluiten.
Het is off-topic, maar het bovenstaande sluit niet zo goed aan bij mijn filosofie over webdesign. Ik wil klanten graag iets unieks geven, niet een of andere variatie op andere sites die ik heb ontwikkeld. Heel veel webdesignbedrijven werken met templates. Maar als designbureau moet je ook creatief en origineel zijn. Anders ben je eigenlijk geen designer. Daarmee worden je kosten ook hoger, want je kunt niet een soort template steeds copy-pasten. Die extra kosten maken mij niet zoveel uit. Wat ik dan wel weer graag wil weten is hoe lang andere bureaus nu ongeveer nodig hebben om steeds iets nieuws te verzinnen. Als je steeds van scratch een vormgeving moet opzetten, dan kan dat flink wat tijd kosten. Wij hebben een week, ongeveer, maar hoeveel gebruiken andere designers? En hoe zit het met de volgende stappen? Hoe lang duren die ongeveer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rowanov
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Rowanov

Kop eens wat anders...

Je kan er geen tijd aan hangen; elke klant is uniek en eist een andere functionaliteit. Waarom zou je een andere tijd besteden aan het ontwerpen van een "design" website dan aan een functionele website? Je zal bij beiden moeten nadenken aan gebruiksgemak, want dat mag niet lijden onder de mooie frutsels. Functionele websites kunnen ook mooi zijn 8)
Pagina: 1