[XP] Internet per pc in/uit kunnen schakelen

Pagina: 1
Acties:

• Danielson
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 14:31
Ik ben op zoek naar een tool die in een netwerk per pc kan zeggen; wie er wel en wie er geen internet krijgt.

Bijvoorbeeld je hebt 10 Windows XP clients in een netwerk die internet krijgen via een ADSL verbinding, nu wil ik centraal kunnen zeggen wie er wel en geen internet mag krijgen.

Nu zul je denken wat is het probleem? :? Er is genoeg internetcafe software in omloop, alleen is het probleem dat de client's prive pc's van jongeren zijn, en het is dus niet de bedoeling dat ze compleet dicht getimmerd worden. Alle software die ik heb gevonden heeft te agresieve clientsoftware.

Een andere optie zou zijn om gewoon de desbetreffende kabels uit de switch te halen, maar noobs moeten dit doen, dit zie ik niet goedkomen, tevens als het uitschakelen van poorten op een switch.

Kent er iemand een tool die eigenlijk alleen de internettoegang per pc kan blokeren en verder niets? Het moet makkelijk te beheren zijn, het is bijvoorbeeld de bedoeling dat vandaag pc01 en pc03 geen internet krijgen en de rest wel, vervolgens moet er simpel kunnen aangegeven dat pc01 en pc03 ook weer mogen internetten de dag erop.

[ Voor 11% gewijzigd door Danielson op 31-05-2007 12:43 ]

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:50

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Lijkt me prima mogelijk met de instellingen van je router...

• Danielson
Dit wordt alweer te ingewikkeld, en ook niet elke router kan dit, dan kom je al op vrij geavanceerde routers uit....

• TweakerNummer
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Hoe wil je de PC's gaan identificeren? Op IP, MAC, Windows login?

Als je een router neemt met static DHCP en een IP filter, ben je wel klaar denk ik zo.

[ Voor 40% gewijzigd door TweakerNummer op 31-05-2007 12:44 ]

• Danielson
TweakerNummer schreef op donderdag 31 mei 2007 @ 12:43:
Hoe wil je de PC's gaan identificeren? Op IP, MAC, Windows login?
Eventueel met simpele client software, IP/MAC is ook geen probleem, Windows login wordt lastig.

• marcieking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

marcieking

Mannetje Pug en een stokbrood

Netlimiter heeft een remote beheerfunctie, daarmee kun je internettoegang uitschakelen. Een andere optie is een Linux/Unix bak inrichten die dat bepaalt. Die hang je dan tussend de switch en het modem.

https://onzetaal.nl/taaladvies/welke-die/

Verwijderd

Is helemaal niet zo'n geavanceerde router voor nodig, dat goedkope Sweex ding dat ik thuis heb staan kan 't ook... Tis alleen even prutsen met instellen.

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Danielson schreef op donderdag 31 mei 2007 @ 12:44:
[...]

Eventueel met simpele client software, IP/MAC is ook geen probleem, Windows login wordt lastig.
Om je een idee te geven: Er stond laatst een artikel in de C'T waarbij ditzelfde principe (met macadres) gebruikt werd om voor Wireless clients een aanmeldingspagina te genereren.
Daarvan kan je het idee wel uitbreiden door er een "admin" interface bij te zetten waar je de clients toegang mee verleent.

Dat kan je dus ook met een router waar macfiltering in zit :)

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Pagina: 1