grote partij foto's scannen > zelf doen of niet ?

Pagina: 1
Acties:
  • 181 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• under-world
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17-01-2025
Hallo,

Iemand heeft aan mij gevraagd of het mogelijk is om zijn oude foto's in te scannen. De negatieven zijn verloren gegaan en het meeste zit in plakboeken. De persoon in kwestie wil het liefst de foto's niet uit de boeken halen. Het gaat om behoorlijk wat foto's. Laten we zeggen een stuk of 7 albums. Ik denk dat het om ca 800 a 1000 foto's gaat. NU is mijn vraag of dit zelf te doen is of dat je dit beter over kan laten aan een fotocentrale of ander dtp-bedrijf.

Hebben er mensen ervaring met bedrijven die dit eventueel doen ?

Wat voor apparatuur moet ik gebruiken als ik het zelf ga doen. Ik neem aan dat de kwaliteit minder is
als je dit op een simpele HP all-in-one scanner inscant. (600 a 1200 dpi??)

Zal het verschil groot zijn als je dit professioneel laat doen of zijn er ook apparaten voor thuisgebruik die goede resultaten geven.

-Alvast bedankt voor de input-

• MissingDog
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Ik denk dat in zo'n situatie het fotograferen (dSLR op statief, goede standaard voor boek) van de pagina's onder een goede belichting een beter resultaat geeft dan het inscannen en dan kun je natuurlijk redelijk vlot werken door pagina voor pagina te fotograferen. Het later uitsnijden van de foto's is natuurlijk aardig bewerkelijk, maar ik denk dat er vast wel een tooltje is die daar minder werk van kan maken.

• under-world
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17-01-2025
Aha dat is waarschijnlijk kwalitatief de beste oplossing. ;) Daar had ik nog niet aan gedacht. Een foto van een foto maken. Is het misschien wel wat meer werk maar kwaliteit is wel belangrijk. Als je toch aan zoiets begint moet het wel goed zijn. Niet dat die man over een jaar een foto laat afdrukken en dat er dan bij de fotovakcentrale weinig meer van te maken valt omdat het slechte scans zijn.