Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thunde®
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 07-02 14:21

Thunde®

Don't Worry :)

Topicstarter
Hallo,

ik werk nu een aantal weken bij de Media Markt en zit nu aan t einde van t derde leerjaar ICT beheer niveau 4 (MBO). Hierna moet ik nog tot januari en dan zou ik in principe mijn diploma moeten hebben.

Hierna zou ik een HBO opleiding willen gaan volgen. Alleen, in tegen stelling tot het MBO (waar ik alleen dit jaar de boeken a 150 € voor betaald heb) moet ik op t HBO alles zelf betalen. Dit zou neerkomen op zo'n 6000 € (3 jaar verkort ivb MBO diploma). Dat kan natuurlijk wel geleend worden bij de IB groep, maar echt ideaal is dat ook niet (voor mijn gevoel dan).

Nu vraag ik mij af of er hier mensen bij de Media Markt werken en ook via hun studeren, en hoe dit in zn werk gaat. Ik heb nog niet de tijd gehad om mij hier in te verdiepen bij de Media Markt, en ik wacht sowiezo eerst eens tot ik uit mijn proeftijd ben om er het fijne van te vragen daar.

Alvast bedankt in ieder geval :>

Mijn spec's | Modelbouwforum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 201323

Thunde® schreef op donderdag 31 mei 2007 @ 10:28:
Hierna zou ik een HBO opleiding willen gaan volgen. Alleen, in tegen stelling tot het MBO (waar ik alleen dit jaar de boeken a 150 € voor betaald heb) moet ik op t HBO alles zelf betalen. Dit zou neerkomen op zo'n 6000 € (3 jaar verkort ivb MBO diploma). Dat kan natuurlijk wel geleend worden bij de IB groep, maar echt ideaal is dat ook niet (voor mijn gevoel dan).
Ik snap wel dat 6000,- een hele kluif lijkt. Maar schrijf 6000,- even af over de gemiddelde looptijd van je loopbaan, lets say 40 jaar. Komt dat op 150,- per jaar. Das de investering wel waard. Ik zou het zeker overwegen in ieder geval :) En in het geval van lenen bij de IB groep dan moet je dat over 15 jaar terugbetalen, dus 6000/15/12 = 33,- per maand. Peanuts...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twisted
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 24-12-2024

Twisted

Mogli <3

Anoniem: 201323 schreef op donderdag 31 mei 2007 @ 10:43:
[...]

Ik snap wel dat 6000,- een hele kluif lijkt. Maar schrijf 6000,- even af over de gemiddelde looptijd van je loopbaan, lets say 40 jaar. Komt dat op 150,- per jaar. Das de investering wel waard. Ik zou het zeker overwegen in ieder geval :) En in het geval van lenen bij de IB groep dan moet je dat over 15 jaar terugbetalen, dus 6000/15/12 = 33,- per maand. Peanuts...
Vergeet niet dat je bij een lening vanaf dag 1 rente over het geleende moet betalen.

du -ba --max-depth=1| sort -nr | awk ' {printf("%20.2f MB %-s %-s %-s %-s %-s %-s\n", $1 / (1024*1024)+"MB\n", $2,$3,$4,$5,$6,$7)}'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thunde®

Thunde®

Topicstarter
Anoniem: 201323 schreef op donderdag 31 mei 2007 @ 10:43:
[...]

Op deze manier inderdaad niet, maar waarom zou ik in principe in de schulden gaan zitten als dat niet nodig zou zijn? De opleiding is algemeen HBO dus niet een media markt only opleiding. Natuurlijk zullen er ook nadelen aan kleven, maar dat kan ik dan eens rustig op een rijtje zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Nu online
Mediamarkt en investeren in personeel? :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik vergat inderdaad de rente, maar laat het een 50,- per maand zijn over 15 jaar. Nog steeds niks in verhouding tot wat het opleverd.

Maar vertel ons even wat meer over wat Media Markt biedt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mOrPhie
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 04-06 11:50

mOrPhie

❤️❤️❤️❤️🤍

dominator schreef op donderdag 31 mei 2007 @ 11:46:
Mediamarkt en investeren in personeel? :D
Ja, dat vraag ik me ook af. Ik neem aan dat dit niet voor winkelpersoneel is? :)

Een experimentele community-site: https://technobabblenerdtalk.nl/. DM voor invite code.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaannO
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 01-03 22:15
mOrPhie schreef op donderdag 31 mei 2007 @ 12:56:
[...]

Ja, dat vraag ik me ook af. Ik neem aan dat dit niet voor winkelpersoneel is? :)
Waarom niet? Zo veel bedrijven doen dat? Het is een trend die uit de VS is komen overwaaien en bedrijven zijn gaan inzien dat als ze investeren in het personeel dat ze langer bij ze blijven werken. Ze komen dan wat dichter bij het bedrijf te staan. Steeds meer bedrijven voeren het in en dat is een prettige ontwikkeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 178962

Twisted schreef op donderdag 31 mei 2007 @ 10:56:
[...]

Vergeet niet dat je bij een lening vanaf dag 1 rente over het geleende moet betalen.
Tis de IBG, die zijn op z'n minst gezegd erg gunstig met hun voorwaarden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizzaman
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Pizzaman

16:00 Cup-a-soup.

DaannO schreef op donderdag 31 mei 2007 @ 12:59:
[...]

Waarom niet? Zo veel bedrijven doen dat? Het is een trend die uit de VS is komen overwaaien en bedrijven zijn gaan inzien dat als ze investeren in het personeel dat ze langer bij ze blijven werken. Ze komen dan wat dichter bij het bedrijf te staan. Steeds meer bedrijven voeren het in en dat is een prettige ontwikkeling.
Ja dat klopt wel, maar voor winkelpersoneel is dat zeer zeldzaam hoor. Er is namelijk een groot verloop en bovendien is het de investering meestal niet waard.

[ Voor 58% gewijzigd door Pizzaman op 31-05-2007 13:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johnny E
  • Laatst online: 06-06 10:09

Johnny E

Dôh !!

Ik ben 8 jaar geleden ook na m'n MBO aan het werk gegaan, de kosten van de HBO opleiding en de angst voor een lening weerhielden me om er aan te beginnen.

Ik kan alleen maa zeggen dat ik er achteraf veel spijt van gehad heb.
Die lening is eng maar als je goed studeerd en daarna een leuke baan op HBO niveau hebt dan ben je er na je studie snel weer vanaf.

Ik heb HBO deeltijd opleiding en hoewel deze deels vergoed wordt is het geen peanuts om dit naar je 40+ urige werkweek er bij te doen.

Indien mogelijk zou ik eens gaan informeren bij ouders of groot ouders of je het geld niet van hun kunt lenen.

Maar ga beslist die HBO opleiding doen!!!

Specs!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13:06
Ik zou het gewoon lekker zelf dokken en die 6000 euro bij ome IBG lenen. Ik snap het probleem niet dat veel mensen (en dan vooral vaak niet WOérs) hebben met lenen bij de IBG. Veel gunstiger wordt het niet qua voorwaarden.

Voordeel van zelf die opleiding volgen/betalen is dat je veel flexibeler bent, zowel tijdens als na de opleiding, mochten er grotere uitdagingen of andere plannen op je weg komen.

Edit:
@ poster boven me: Waarom is lenen eng? Als je het niet kan terugbetalen dan hoef je niks terug te betalen bij de IBG

[ Voor 13% gewijzigd door MrAngry op 31-05-2007 13:08 ]

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
  • Nu online
[...]

Nou, geloof mij... Als jij bij de gemiddelde mediamarkt op de verkoopvloer staat hoef je weinig luxe te verwachten qua arbeidsmogelijkheden.... Behalve op gezette tijden gratis fouilleren om diefstal van het personeel tegen te houden.... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Je moet er dan wel even bij redeneren waarom Mediamarkt in jou zal investeren. Als je een verkoper bent lijkt me dat sterk, want HBO-verkopers zijn er volgens mij niet. Dan kan het zijn dat je misschien kunt doorgroeien naar een functie op het hoofdkantoor oid, maar ik vraag me af of het voor de paar vacatures die daar zijn rendabel is om iemands studiekosten te betalen. Vaak is het simpeler om een vacature te plaatsen, dan heb je direct iemand ;) Mediamarkt lijkt me nou niet een onderneming die investeert in know-how. Het blijven uiteindelijk gewoon dozenschuivers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sypheron
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 30-05 22:45
MediaMarkt doet het ook hoor! Een ex-collega van mij (hij nog werkzaam bij MM, ik niet meer) gaat binnenkort ook beginnen met zijn HBO studie op kosten van MM :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MueR
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10:34

MueR

Admin Tweakers Discord

is niet lief

Palomar schreef op donderdag 31 mei 2007 @ 13:12:
Mediamarkt lijkt me nou niet een onderneming die investeert in know-how. Het blijven uiteindelijk gewoon dozenschuivers.
True. Ik heb in MM Eindhoven het systeembeheer over moeten nemen van een vertrekkende medewerker. Op vragen kwam geen antwoord, ze weigerden pertinent om een systeembeheerder vanaf het hoofdkantoor uit te nodigen om me de details van het systeem uit te leggen, en een dag naar het hoofdkantoor toe mocht ook al niet, zelfs niet in mn vrije tijd.
Blij dat ik er weg ben. Investeren in personeel doen ze niet. Als ze verkopers al een opleiding aanbieden, dan zitten daar afkoopcontracten bij, wat ook niet echt prettig is.

Anyone who gets in between me and my morning coffee should be insecure.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

SyPheRoN schreef op donderdag 31 mei 2007 @ 13:19:
MediaMarkt doet het ook hoor! Een ex-collega van mij (hij nog werkzaam bij MM, ik niet meer) gaat binnenkort ook beginnen met zijn HBO studie op kosten van MM :).
Ja maar met welke motivatie en wat voor HBO studie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mOrPhie
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 04-06 11:50

mOrPhie

❤️❤️❤️❤️🤍

[...]

Ja, ho even. Bij veel bedrijven is opleiding zinvol. Ik kreeg bijvoorbeeld jaren terug de optie om te gaan studeren, omdat ik een software engineer zonder opleiding was, maar ze me wel graag wilden houden. Een opleiding zou betekenen dat ik daar kon blijven werken. Ze investeren op die manier in mij

Echter, winkelpersoneel, met alle respect, kan daar werken zonder HBO-opleiding. Investeren in dat personeel zou niets uithalen, alleen dat ze na hun opleiding naar andere bedrijven dan de mediemarkt verkassen vanwege carrierekansen.

Ik ken die ICT-carrierekansen van de mediamarkt niet. Volgens mij heb je daar mensen nodig met een middenkader-diploma en daarna vooral winkelpersoneel zoals logistiek medewerkers en verkopers. Het hoofdkantoor van de mediamarkt is volgens mij niet gevestigd in Nederland en vraag ik mij dus (terecht) af wat een media markt erin zou zien om zijn winkelpersoneel op te leiden tot HBO-niveau. Ze winnen er niets mee. :)

Een experimentele community-site: https://technobabblenerdtalk.nl/. DM voor invite code.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire_Bird
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13:03
Als je er toch een bijbaan hebt, waarom spaar je niet die kosten voor de studie bij elkaar? Zo deed ik het ook eerder, heb alleen een switch gemaakt nu naar deeltijd en mijn baas betaald verder alles.
Het lijkt heel wat al dat geld, maar zoals al vaker is gezegd; het is gewoon een investering in jezelf.

[ Voor 20% gewijzigd door Fire_Bird op 31-05-2007 13:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaannO
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 01-03 22:15
mOrPhie schreef op donderdag 31 mei 2007 @ 13:52:
[...]

Ja, ho even. Bij veel bedrijven is opleiding zinvol. Ik kreeg bijvoorbeeld jaren terug de optie om te gaan studeren, omdat ik een software engineer zonder opleiding was, maar ze me wel graag wilden houden. Een opleiding zou betekenen dat ik daar kon blijven werken. Ze investeren op die manier in mij

Echter, winkelpersoneel, met alle respect, kan daar werken zonder HBO-opleiding. Investeren in dat personeel zou niets uithalen, alleen dat ze na hun opleiding naar andere bedrijven dan de mediemarkt verkassen vanwege carrierekansen.

Ik ken die ICT-carrierekansen van de mediamarkt niet. Volgens mij heb je daar mensen nodig met een middenkader-diploma en daarna vooral winkelpersoneel zoals logistiek medewerkers en verkopers. Het hoofdkantoor van de mediamarkt is volgens mij niet gevestigd in Nederland en vraag ik mij dus (terecht) af wat een media markt erin zou zien om zijn winkelpersoneel op te leiden tot HBO-niveau. Ze winnen er niets mee. :)
Naja ik werk zelf bij een bedrijf waarbij je de mogelijkheid hebt om een mbo of hbo opleiding te doen en dat terwijl ik maar een winkelverkoper ben. Je tekent daarvoor wel een contract etc, maar ze willen wel in je investeren. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 108550

HBO-opleiding na MBO? Zeker doen! Ik ken een aantal collega's in de ICT die best goed zijn, maar niet verder komen. Er bestaat een glazen plafond voor MBO'ers en daar kom je alleen doorheen door HBO'er te worden. Als voorbeeld: een HBO MCSE'er heeft veel meer mogelijkheden en kan veel meer verdienen dan een MBO MCSE'er. Het gaat er niet om of dit wel of niet terecht is, maar het werkt gewoon zo.

Ik kan me voorstellen dat je zit aan te hikken tegen het lenen van 6000 euro, maar bedenk wel dat deze investering zich dubbel en dwars gaat terugbetalen! Bovendien heb je kans dat een werkgever er van onder de indruk is als je op eigen kosten je HBO papiertje haalt.

Als je werkgever het betaalt, realiseer je dan wel dat je een contract zult moeten tekenen. In dat contract zal dan staan dat je een aantal jaren bij hem moet blijven werken. Waarschijnlijk zul je daarna alsnog een deel van het studiegeld moeten terugbetalen. Het is eigenlijk alleen interessant als je zeker weet dat je na de studie vijf tot tien jaar bij die baas blijft. En als je nu in de winkel staat bij MM... dan zul je daar waarschijnlijk binnen niet al te lange tijd weg willen. Als je de ambitie hebt om een HBO-opleiding te doen, dan zul je gaandeweg niet meer tevreden zijn met je baan, let maar op...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thunde®

Thunde®

Topicstarter
Zoals gezegd, ik weet er het fijne nog niet van. Ik zal vanavond eens even goed de poster doorlezen waar het opstaat en wat info vergaren van een collega die dat ook doet. Het is trouwens niet fulltime dan maar 3 dagen werken en 1 dag school. Ik zal dan meteen vragen of je idd aan een afkoopsom zit of toch nog een deel moet betalen enzo.

Bedankt voor de replies alvast!

[ Voor 14% gewijzigd door Thunde® op 31-05-2007 16:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12:47

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Hoe kom je trouwens aan die 6000 euro :? Collegegeld + boeken het eerste jaar is toch niet zoveel :? Of heb je een heel speciale opleiding op het oog :?

En woon je thuis of ben je uitwonend? Kan ook een berg schelen namelijk :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 112352

The Eagle schreef op donderdag 31 mei 2007 @ 16:24:
Hoe kom je trouwens aan die 6000 euro :? Collegegeld + boeken het eerste jaar is toch niet zoveel :? Of heb je een heel speciale opleiding op het oog :?

En woon je thuis of ben je uitwonend? Kan ook een berg schelen namelijk :)
Collegegeld is bij mij 1500 per jaar.

Dus als hij 3 jaar over zijn HBO doet, is hij 4500 euro kwijt. Tel daarbij nog wat boeken bij op, en je komt rond de 6000 euro te zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ck2000nl
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 14-04 14:49
Als de Media Markt in jou gaat investeren door deels of volledig je HBO te betalen, dan moet je wel erg waardevol zijn of een verkooptalent zijn? Voor een doodnormale MM vestiging is er geen noodzaak tot het aannemen van een HBO'er. De situatie kan anders zijn als het een functie betreft op het hoofdkantoor van hun. Die is er wel degelijk, namelijk in Rotterdam!

ex-MediaMarkt slaaf :D

| Sony VAIO Pro 13" 8GB 256GB ssd Windows 8 |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thunde®

Thunde®

Topicstarter
ck2000nl schreef op donderdag 31 mei 2007 @ 16:32:
Als de Media Markt in jou gaat investeren door deels of volledig je HBO te betalen, dan moet je wel erg waardevol zijn of een verkooptalent zijn? Voor een doodnormale MM vestiging is er geen noodzaak tot het aannemen van een HBO'er. De situatie kan anders zijn als het een functie betreft op het hoofdkantoor van hun. Die is er wel degelijk, namelijk in Rotterdam!

ex-MediaMarkt slaaf :D
Geen hoofdkantoor ;) Ik zal me er vanavond eens in verdiepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheJason
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 09:55
Bestaat de prestatiebeurs van de IBG niet meer?

want het was toch altijd zo dat je studiefinanciering kreeg en als je jouw studie succesvol afronden werd dit omgezet in een lening. Hierboven kon je nog weer extra lenen.

Wist niet dat het veranderd was...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thunde®

Thunde®

Topicstarter
Het gaat zich dus om de HBO opleiding retailmanagement, met een duur van 4 jaar. Ansich geen verkeerde opleiding!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainmaker1987
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 08-12-2024
@TheJason & TS

Voor zover het bij mij bekend is kan je na je MBO altijd door naar HBO de jaren die je gestudeerd hebt aan het MBO tellen voor zover ik weet niet door bij je HBO. De stap HBO -> WO heeft dit wel.

Maw als je nog onder de 30 bent, wat ik zo gok kan je heerlijk met stufi gaan studeren. Even de financiele gevolgen daarvan:

maandelijkse stufi thuiswonend: € 96,-
dat 12 maanden en in totaal 3 jaar = 3 * 12 * 96 = € 3456,-

Dat zorgt ervoor dat je zelf maar € 6000 - 3450 = €2550,- moet betalen.
En dat voor een investering waar je je hele leven plezier van hebt. (bij 40 jaar werken slechts €5,- per maand) Gezien het verschil in salaris (niet in verdiept) gok ik dat je het binnen 2 jaar eruit hebt.

Of je het via de MM moet doen, kan ik moeilijk beoordelen. De voorwaarden maken een groot verschil. Waarschijnlijk leg je jezelf voor de komende X jaren vast. Persoonlijk zou ik het dan zelf ophoesten met de mogelijkheid om na je HBO de mogelijkheid te hebben naar veel meer banen te solliciteren. Kijk ook uit voor een eventuele terugbetalingsregeling van de MM. Dit zal ongetwijfeld duurder zijn dan IBG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmoothTweaker
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 08:27
Rainmaker1987 schreef op vrijdag 01 juni 2007 @ 11:44:
@TheJason & TS

Voor zover het bij mij bekend is kan je na je MBO altijd door naar HBO de jaren die je gestudeerd hebt aan het MBO tellen voor zover ik weet niet door bij je HBO. De stap HBO -> WO heeft dit wel.

Maw als je nog onder de 30 bent, wat ik zo gok kan je heerlijk met stufi gaan studeren. Even de financiele gevolgen daarvan:

maandelijkse stufi thuiswonend: € 96,-
dat 12 maanden en in totaal 3 jaar = 3 * 12 * 96 = € 3456,-
Ok dan heb je dus die 3456 euro. Maar waar betaal je dan je ziektekosten van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWeaKLeGeND
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 05-06 01:35
Uhm... hij WERKT!

Thuiswonend, werkend, en je ziektekosten niet kunnen betalen? Kom op zeg. Daar is je stufi niet voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thunde®

Thunde®

Topicstarter
Haha,

ik heb ook geen enkel probleem om rond te komen ook al moet ik alles zelf betalen (daar werk ik dan ook voor). Maar toch, ik heb even alles op een rijtje gezet. Het heeft natuurlijkv oor en nadelen, maarvoordat ik een beslissing maak ga ik eerst naar de open dag van het HBO en daar eens even rondkijken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brokenp
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11:58
Waarschijnlijk begint de opleiding in september, je hebt de periode van januari tot september (8 maanden) om full-time te werken. In deze periode moet je echt wel 6000 over kunnen houden als je nog bij je ouders woont...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wibra
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 31-05 11:37
Anoniem: 112352 schreef op donderdag 31 mei 2007 @ 16:26:
[...]

Collegegeld is bij mij 1500 per jaar.

Dus als hij 3 jaar over zijn HBO doet, is hij 4500 euro kwijt. Tel daarbij nog wat boeken bij op, en je komt rond de 6000 euro te zitten.
theEagle is misschien net als mij een Belg. In Belgie studeren is een pak goedkoper. Een opleiding bachelor/master kost hier geen 600 euro per jaar. Enkel moet je voor universitaire studies wel duurdere boeken kopen dan voor hogeschool. Ik kwam per jaar toe met een 100 euro voor al mijn boeken, terwijl aan de unief dit algauw 20-30 euro per cursus is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sypheron
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 30-05 22:45
[b][message=28146108,noline]Een opleiding bachelor/master kost hier geen 600 euro per jaar. Enkel moet je voor universitaire studies wel duurdere boeken kopen dan voor hogeschool. Ik kwam per jaar toe met een 100 euro voor al mijn boeken, terwijl aan de unief dit algauw 20-30 euro per cursus is.
Iedereen naar België!!! :o :o :o
Pagina: 1