Damp door regen, of warme motor?

Pagina: 1
Acties:
  • 13.070 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RSP
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 04-06 15:17
Vanmorgen reed ik via de snelweg naar m'n werk, na een tijdje kwam ik echter in de file te staan en merkte ik dat er een lichte damp van m'n motorkap af kwam. De temperatuur wijzer stond netjes in het midden, en zodra ik de verwarming hoger zette leek het weg te trekken. Heel zeker van dit laatste ben ik niet aangezien het af en toe ook weg leek te waaien.

Ik ben dit nog niet eerder tegen gekomen, ook niet met andere auto's. Zou dit schadelijk kunnen zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 70410

Als het op dat moment regende, of de auto nat was door de regen is dat volledig normaal. Voel maar eens aan de motorkap als je een half uur of langer hebt gereden. Deze is warm en dan verdampt het water wat er op staat idd. Je zou je pas zorgen moeten maken als er damp ONDER de motorkap vandaan komt EN de temperatuur wijzer richting het einde gaat. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RSP
Het regende inderdaad en de damp kwam duidelijk van de motorkap. Ik kon het zelf lastig zien en denk dat ik het daarom bij anderen ook niet kon spotten. Ik heb het alleen zelf nog nooit eerder opgemerkt :D

Scheelt in ieder geval weer dat het niet ernstig is, ik sta nu ongeveer 'n half uur stil en ga eens even de motorkap checken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 5490

RSP schreef op donderdag 31 mei 2007 @ 09:19:
Het regende inderdaad en de damp kwam duidelijk van de motorkap. Ik kon het zelf lastig zien en denk dat ik het daarom bij anderen ook niet kon spotten. Ik heb het alleen zelf nog nooit eerder opgemerkt :D

Scheelt in ieder geval weer dat het niet ernstig is, ik sta nu ongeveer 'n half uur stil en ga eens even de motorkap checken :)
Nooit Bassie en Adriaan gezien? Er is een aflevering waarin Bassie een ei bakt op de motorkap >:) ;).

Nee maar dit verschijnsel is vrij normaal, ook van onder de auto kan wel eens damp komen (regenwater wat tegen de uitlaat/andere warme delen aan komt en verdampt). Zo gauw het echter stoom wordt c.q. de damp wordt wit, kun je hem beter even aan de kant zetten (koelvloeistof).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RSP
Thanks voor de tips. Dat ei op motorkap verhaal achtte ik alleen mogelijk door de zon, niet door de motor.Weer wat geleerd in ieder geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 18:02

-tom-562

Oliesjeik

Anoniem: 5490 schreef op donderdag 31 mei 2007 @ 09:40:
[...]

Nooit Bassie en Adriaan gezien? Er is een aflevering waarin Bassie een ei bakt op de motorkap >:) ;).

Nee maar dit verschijnsel is vrij normaal, ook van onder de auto kan wel eens damp komen (regenwater wat tegen de uitlaat/andere warme delen aan komt en verdampt). Zo gauw het echter stoom wordt c.q. de damp wordt wit, kun je hem beter even aan de kant zetten (koelvloeistof).
In die aflevering waren ze in de death valley woestijn in Amerika :P
Maar idd, dat is gewoon waterdamp van de regen. Sprenkel maar eens wat water op het motorblok zelf na het rijden.

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 5490

RSP schreef op donderdag 31 mei 2007 @ 10:01:
Thanks voor de tips. Dat ei op motorkap verhaal achtte ik alleen mogelijk door de zon, niet door de motor.Weer wat geleerd in ieder geval.
Dat was ook een btje overdreven, het kwam idd mede door de zon omdat ze in de woestijn waren ;).
Bij oudere auto's echter, waarvan de motorkap slecht/niet geisoleerd is, kan de motorkap flink heet worden.
Bij mij BMW 325i is die na een ritje over Zandvoort flink heet (al belast je dan de motor wat meer dan normaal, maar hij heeft veel meer rijwindkoeling dan bijvoorbeeld in de file).
Pagina: 1