[advies gevraagd] : lage performance na upgrade PC

Pagina: 1
Acties:

• Master Chieftec
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 18-12-2025
Beste Tweakers,

Teneerste ik heb deze topic doorgelezen: Wat moet ik nemen? Is dit systeem goed? **lezen**
Naar mijn mening mag ik voor het onderstaande best een nieuw topic aanmaken (toch?).

Na jaren trouwe dienst heeft mijn Pentium 4 het begeven.

oude specs:
P4 2.8 Ghz, P4T-533C mobo, 1536 RDRAM (1066 mhz), 2 IDE HDD (200 GB, 300GB Maxtor), Pioneer 111D brander, CoolerMaster 300W voeding.

Aangezien ik niet weer voor een P4 wou gaan, heb ik 3 componenten vervangen in mijn PC, mobo, ram en proc. Mijn budget was niet al te hoog, dus wou voor niet al teveel geld, een toch wel lekker snel systeem bouwen.

nieuwe specs:

Core2Duo E6600, P5VD2-VM mobo, Corsair 2 GB (1024-5400C4), 2 IDE HDD (200 GB, 300GB Maxtor), Pioneer 111D brander, CoolerMaster 300W voeding.

Afijn, door de nieuwe specs zou ik een sneller systeem moeten overhouden en juist daar wringt het in de schoen. Ik ben ontevreden over de performance.

Ik draai een uitgeklede versie (winlite) van WinXP Pro. Alle troep, vooral op visueel gebied heb ik eruit gegooid en draai ik op de Windows Klassiek thema. Ik ben geen PC gamer, dus gebruik ik de onboard VGA van de nieuwe mobo.

Proggies die standaard altijd aanstaan, IE7, FTD, Newsleecher v3.9 Beta 2 met RnE enabled.
Ik download op mijn primary HDD (200 GB/8MB cache) waar ook windows op draait en extract op de 300 GB/16MB cache.

Zoals gezegd, de performance valt mij tegen. Het heen en weer switchen van bovengenoemde proggies gaat soms verschrikkelijk traag. Ik heb het idee dat de E6600 zijn performance, om wat voor reden dan ook, nog niet heeft laten zien.

Nou de grote vraag, wat is volgens jullie de bottleneck in dit systeem.
Zou een SATA 300 schijf het systeem een stuk sneller maken?

Zoals gezegd, mijn budget is niet hoog. Eventuele tips om het systeem sneller te maken zal ik waarschijnlijk pas na de zomer kunnen doorvoeren, maar schroom je niet om mij alvast enkele tips door te geven.

• Cio
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 23-01 06:12

Cio

Ik vermoed zo dat je geheugen niet helemaal lekker ingesteld staat (geen dual channel door gebruik verkeerde sloten b.v). Loop dit even goed na, evenals je HD config (toch wel op verschillende HD kanalen mag ik hopen?).

Dit geheugen kan waarschijnlijk 3-3-3-8 op 533 MHz lopen, wat waarschijnlijk beter werkt dan 667Mhz 4-4-4-12 gezien de 266FSB van je proc.

Ook kan het zijn dat je proc te warm word en thermal management aangaat bij zware belasting, je IDE kabels verrot zijn (errors=vertraging) of je drivers config niet helemaal OK is (verkeerde versie of niet goed geinstalleerd). Ik neem trouwens aan dat je met een schone XP installatie met alle nieuwe updates geintegreerd bent begonnen?

Let wel, on-board video zal sowieso een kleine preformancedrop geven. Wil je per se upgraden zou ik dan ook een simpele videokaart & snelle system disk aanbevelen.

Begin dus met het nalopen van je systeem op alle punten, voordat je een IMO nogal vage vraag stelt.

[ Voor 7% gewijzigd door Cio op 31-05-2007 03:11 ]

Vette nieuwe game? Poepluiers zal je bedoelen!

• Master Chieftec
Cio schreef op donderdag 31 mei 2007 @ 03:09:
Ik vermoed zo dat je geheugen niet helemaal lekker ingesteld staat (geen dual channel door gebruik verkeerde sloten b.v). Loop dit even goed na, evenals je HD config (toch wel op verschillende HD kanalen mag ik hopen?).
De mobo heeft maar 2 sloten, op elk slot zit 1 GB.
Verschillende HD kanalen? Ik weet niet precies wat je daarmee bedoeld, maar ik ga vanuit dat je bedoeld of ik meerdere IDE poorten gebruikt.
Nee, ik heb beide HDD's op 1 IDE poort gezet, Primary (WinXP) en Slave (enkel voor opslag).
Is dit misschien het probleem, dat ik ze op apart IDE sloten moet zetten? Dus op 1 kabel : 1 HDD + DVD brander?
Dit geheugen kan waarschijnlijk 3-3-3-8 op 533 MHz lopen, wat waarschijnlijk beter werkt dan 667Mhz 4-4-4-12 gezien de 266FSB van je proc.
Ik ben niet helemeaal een n00b, maar dit wordt toch te technisch voor mij, ik zal hierin verdiepen en kijken hoe ik dit kan bewerkstelligen.
Ook kan het zijn dat je proc te warm word en thermal management aangaat bij zware belasting, je IDE kabels verrot zijn (errors=vertraging) of je drivers config niet helemaal OK is (verkeerde versie of niet goed geinstalleerd). Ik neem trouwens aan dat je met een schone XP installatie met alle nieuwe updates geintegreerd bent begonnen?
Ja, schone installatie met alle nieuwe updates ==> gebruik legale WinXP.
Ik heb de casefan wel uitstaan, omdat hij teveel herrie maakte, dit wil ik zeer binnenkort vervangen (is toch niet zo duur).
Let wel, on-board video zal sowieso een kleine preformancedrop geven. Wil je per se upgraden zou ik dan ook een simpele videokaart & snelle system disk aanbevelen.
Thanks voor de tip, ik denk dat ik wel een SATA disk gaat erin zetten over enkele maanden.
Een videokaart zal ook wel volgen daarna.
Begin dus met het nalopen van je systeem op alle punten, voordat je een IMO nogal vage vraag stelt.
Ik heb mijn best gedaan om zo duidelijk mogelijk voor jullie tweakers te zijn.
Zucht, toch in gefaald |:(

• SOEPSTENGEL13
  • Registratie: Augustus 2006
latencies en geheugen snelheid (tenzij het onder de 533MHz is) heeft weinig te maken met lage performance. Je zou eens je PC moeten benchmarken of je HD alleen, want 2 HDD's op 1 IDE kanaal is ook niet altijd even fijn volgens mij.

Benchmark programma's
HARDDISK : http://www.hdtune.com/hdtune_253.exe
CPU / VIDEOKAART / GEHEUGEN : http://www.futuremark.com/download/

[ Voor 23% gewijzigd door SOEPSTENGEL13 op 31-05-2007 17:08 ]

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 25-01 01:08

job

Heb je wel alle drivers geinstalleerd? (ide, chipset enz..).
Of draai je nog met de standaard windows drivers?

Nieuwe moederborder werken vaak wel met winxp, maar de juiste drivers kunnen een groot verschil uit maken.

• Master Chieftec
Thanks voor de tips.

Ik zal vanavond/vannacht de benchmark programma's erop loslaten, ik zit nog op het werk.

En ik gebruik inderdaad alleen de standaard Windows Drivers, ik zal de meest recente drivers van de chipset en voor IDE downloaden en installeren.

Ik heb een CD meegekregen bij de Mobo en heb daarvan alleen de netwerk en display drivers vanaf geinstalleerd. De rest gewoon vanaf WinXP CD.

Ik gebruik geen onboard audio (disabled), ik heb Creative X-FI Audio met de nieuwste drivers erop.
Pagina: 1