[Wordpress] Permalink migration

Pagina: 1
Acties:
  • 74 views sinds 30-01-2008

• Frigolamptje
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 25-10 13:15
We zijn al een maand of drie gestart met een online mannenblad en hoewel het in eerste instantie de bedoeling is om een medium aan te bieden waar studenten journalistiek en andere geïnteresseerden (met natuurlijk wat talent) ervaring kunnen opdoen is het natuurlijk wel leuk als de site wat bezoekers trekt. Dit begint de laatste tijd goed te lopen, maar meer is altijd beter.

De site is gebasseerd op Wordpress en wat ik nu wil bereiken is dat de links weergegeven worden volgens de /%category%/%postname%/ structuur. Dit kan je via permalinks regelen in wordpress, maar dan verlies je wel alle oude links en je pagerank. Dat is logischerwijs geen optie. Het leuke aan Wordpress zijn de talloze plugins, zo bestaat er ook een plugin die ervoor zorgt dat je je links kan veranderen zonder de oude links en je PR te verliezen. De plugin vind je hier.

Nu, wat ik ook probeer, het lukt me niet en ook via google vind ik geen antwoord. Je moet dus in de plugin je oude structuur invoeren, wat volgens mij deze is: /%post_id%/ (je links zien er dan zo uit: /?p=174, uiteraard nefast voor google). Dan kun je via de permalinks optie in google je linkstructuur zonder problemen aanpassen. Theoretisch gezien dan, want bij mij geeft hij steeds een 'page nog found error' als ik oude links wil bekijken. Ik heb dan even geprobeerd via een Wordpress installatie die op een thuisserver draait en die dient om te 'prutsen'. Als ik bij de plugin als oude structuur gewoon '/' ingeef kan ik de structuur zonder problemen aanpassen. Daarom begin ik te vrezen dat het iets met de server te maken heeft. Onze site draait op de servers van sohosted, wat die ondersteunen vind je hier. Als iemand met wat meer kennis van zaken mij hier wat inzicht in kan bezorgen zou ik jullie daarvoor zeer dankbaar zijn _/-\o_

• Boelie-Boelie
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 26-09-2020
Heb het zojuist ff op m'n eigen blog geprobeerd, deed het eerst ook niet.. Totdat ik m'n .htaccess opnieuw bijwerkte door de nieuwe permalinkstructuur te updaten (hoewel ik dat vóór de plugin al correct had ingesteld). Dus ik zou zeggen: even je .htaccess updaten?

Overigens, kun je dit niet beter op het Wordpress-supportforum vragen?

Cogito ergo dubito

• Frigolamptje
Heb wat rondgezocht, maar vond niet echt actieve Nederlandstalige fora...

Wat houd jouw manier dan precies in? En vooral, verlies je dan niet al je oude links? Ik had deze plugin nog gevonden; doet die dan wat jij beschrijft?
If you cannot edit your permalinks structure because your .htaccess file is not writeable AND you do not want to go screwing around with that file on your server, then this plugin is for YOU.

I created this “short and sweet” plugin that will log into your server and make the necessary modifications to your .htaccess file and set your permalinks!

• Boelie-Boelie
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 26-09-2020
Ik heb gewoon de plugin gebruikt die jij aangaf, waarbij ik precies de gebruiksaanwijzing volgde: uploaden, activeren, oude permalinkstructuur invullen bij 'Options > PermalinksMigration' en tot slot de nieuwe permalinkstructuur bijwerken bij 'Options > Permalinks' (ook al stond die al goed), waarbij ik m'n .htaccess tijdelijk writable maak.

En nee, ik verlies niet m'n oude links; het wordt geregeld via een 301 redirect (dat kun je checken via bijv. Rex Swains HTTP viewer).

Ik had het ook niet echt over Nederlandstalige fora ;)

Cogito ergo dubito

• Frigolamptje
Heb net ontdekt dat ik geen htaccess file heb, dus het zal daar wel iets mee te maken hebben. Ik heb een leeg kladblokbestand gewoon .htaccess genoemd, op ftp gezet en dan nog eens hernoemd (want er was al een .txt bijgekomen). Nu is mijn vraag natuurlijk wat ik in het bestand moet zetten om die linkverandering succesvol door te voeren... Ik heb natuurlijk weer gegoogled maar ben er eigenlijk niets wijzer van geworden. Volgens wat ik las moet je gewoon je permalinks veranderen, dan schrijft Wordpress automatisch iets in de .htaccess en kan je dat dan naar wens aanpassen, maar bij ik blijft het .htaccess bestand dus leeg...

(Laat het ook duidelijk zijn dat ik geen webmaster oid ben, maar gewoon het meest van zo'n dingen ken binnen de groep en daarom mag ik het allemaal uitzoeken ;) .)

[ Voor 11% gewijzigd door Frigolamptje op 31-05-2007 03:22 ]

• Alex)
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18-11 20:57
Heb je het .htaccess-bestand wel gechmod? Chmod het eens naar 666 (of als je gelovig bent en 666 niet wilt intypen typ je 777 in). Chmodden doe je in de meeste FTP-clients door de eigenschappen van het bestand op te vragen :)

We are shaping the future

• Frigolamptje
Permitie stond blijkbaar al op 666, het enige wat ik verkrijg met die .htaccess is da ik een iss foutmelding krijg. Die .htaccess nestelt zich automatisch ook in de map naast wwwroot en logs, wat me niet de bedoeling krijg. Ik zal er verder maar af blijven, want ik slaag er toch niet in om het werkende te krijgen, en iemand zoeken die er zelf eens naar kan kijken en er meer verstand van heeft ;)

• Alex)
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18-11 20:57
ISS? Bedoel je IIS? Dan heb je niks aan die rewrites, die zijn alleen voor Apache...

We are shaping the future

• Frigolamptje
Kweet niet juist, ik heb alvast geen zin om de foutmelding nog eens geforceerd terug te brengen ;) . Er stond wel een link bij die foutmelding naar deze website.

• Puntslash
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Als het gaat om de website http://www.man-oeuvre.be/, dan kan ik je teleurstellen. Omdat je IIS als webserver gebruikt kun je niet met Rewrite Rules werken en zullen die permalinks ook niet op de nieuwe manier getoond kunnen worden.

• Frigolamptje
Toch nog even verder gezocht en volgende links gevonden:

Klik en klik

Bestaat de mogelijkheid dat één van deze twee opties de klus kan klaren zonder dat er iets aan de server veranderd moet worden, dus enkel op niveau van wordpress? Ik zou wel willen veranderen van host, maar sohosted is gewoon zo goedkoop (en bovendien betrouwbaar) dat er voor ons weinig andere opties zijn, aangezien we enkel met privébudget werken (en studenten zijn...).

• XangadiX
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 26-05 15:01

XangadiX

trepanatie is zóó kinderachtig

Helaas, dit is Third Party software en vragen daarover moeten niet naar ons, maar naar de mensen die de pluging geschreven hebben.

Stoer; Marduq

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.