Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Verwijderd

Topicstarter
In het huisvestingsplan van mijn ouders is nu de meest waarschijnlijke optie geworden dat ze hun (deels leegstaande) huis verkopen om contanten te hebben voor leuke dingen en verder te gaan met huren van een kleinere woning. In hun goedheid willen ze hun kinderen een leuk zakcentje meegeven.

Natuurlijk komt dan de belastingdienst om de hoek kijken, omdat er -ook rekening houdend met vrijstelling bij eenmalige gift aan kind jonger dan 35- toch nog het een en ander aan schenkingsheffing moet worden betaald. Geld dat ik uiteraard liever in mn eigen zak steek.

Heeft iemand ervaring met een constructie waarbij er jaren fictief een bedrag onder de jaarlijkse vrijstellingsgrens wordt geschonken (dus met schuldbekentenissen) met opeisbaarheid vanaf een bepaalde datum?

Dus (fictief rekensommetje) iets als:
2007: schuldbekentenis a 4.400
2008: schuldbekentenis a 4.400
2009: eenmalige gift 22.000
2010: gift a 4400
2011: gift a 4400
2012: uitbetaling schuldbekentenis van 8.800

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Schenken is weggeven en een schuldbekentenis staat tegenover een lening.

Leg het eens iets anders uit graag.

ARME AOW’er

Verwijderd

Topicstarter
Er is misschien ook wel sprake van een lening, namelijk dat mijn ouders die gift wel doen, maar ik het geld aan hen leen tot ze hun huis daadwerkelijk verkocht hebben en dan pas de middelen tot aflossing hebben.

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Jij leent je ouders in 2007 en 2008 € 4.400,=
in 2009 schenken jouw ouders jou € 22.000,=
Jij leent je ouders in 2010 en 2011 € 4.400,=
in 2011 betalen jouw ouders de lening terug € 17.600,=

Zo te zien blijft die schenking van € 22.000 gewoon staan. Tenzij ik het niet begrijp.

ARME AOW’er

Verwijderd

Dus jij wil jouw ouders iets lenen wat ze zelf al hebben en jij niet hebt? Listig, tenzij je fraude wil gaan plegen om een paar duizend Euro.

Mijn advies: accepteer de regels en leef ernaar. Echt waar, ondanks al de geruchten en roddels: belasting betalen is zo erg nog niet, want de overheid geeft het uiteindelijk ook aan jou weer uit ... en u oh ja, ook aan je medemens, da's wel eng, omdat het sociaal is enzo. Maatschappelijke verantwoordelijkheid en burgelijke gehoorzaamheid zijn ook zo verschrikkelijk uit de mode tegenwoordig.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 30-05-2007 21:45 ]

• Spixo
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 20-11 21:26
Volgens mij bedoelt hij dat zijn ouders hem "op papier" een bepaald bedrag schenken per jaar. Alleen dit later in 1 klap uitbetalen aan hem.

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Wat zegt de belastindienst?
Vraag:
Ik wil aan mijn kind schenken. Hoe hoog is de jaarlijkse vrijstelling?

Schenken Tarieven en vrijstellingen Kinderen
Antwoord:
Hoogte eenmalig verhoogde vrijstelling aan kinderen
Uw kind hoeft pas schenkingsrecht te betalen als hij of zij een schenking krijgt waarvan de waarde boven een bepaalde vrijstelling uitkomt. Per kalenderjaar is de vrijstelling € 4.342. Als u aan uw kinderen schenkt, geldt een eenmalig verhoogde vrijstelling voor schenkingen. Als uw kind 18 jaar of ouder is, kan deze jaarlijkse vrijstelling tot zijn of haar 35ste verjaardag eenmaal worden verhoogd tot € 21.700.

Tarief bij schenking aan kinderen
Een schenking boven de vrijstelling wordt belast met schenkingsrecht over het hogere bedrag. Het belastingtarief is oplopend. Over de eerste € 21.703 is het tarief 5%. De andere tarieven kunt u lezen in de brochure ‘Belasting en Schenking’. Ook vindt u meer informatie over de tarieven op deze site. Met de Wegwijzer Schenken op deze site kunt u nagaan of u schenkingsrecht moet betalen, en hoeveel. Ook kunt u vaststellen tot welk bedrag u belastingvrij een schenking mag ontvangen.

Indienen aangifte
Uw kinderen moeten aangifte doen van de schenking bij het kantoor van de Belastingdienst waaronder u valt. Als uw kinderen gebruik willen maken van de verhoogde vrijstelling, moeten zij een aangifte invullen waarin zij een beroep doen op die vrijstelling, ook als de schenking € 21.700 of minder is. De aangifte moet worden ingediend voor 1 maart van het jaar dat volgt op het kalenderjaar waarin de schenking is gedaan.

ARME AOW’er

• Jaspertje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15:38

Jaspertje

Max & Milo.. lief

Wat je waarschijnlijk bedoelt kan wel. daarvoor moet je alleen wel naar de notaris. Ieder jaar kunnen je ouders dan op papier jou een schenking doen van x euro. Als je ouders (of 1 van je ouders) komt te overlijden komt dat bedrag vrij en krijg je dat belasting vrij. Het grote voordeel hiervan is dat je ouders het alleen op papier kwijt zijn. Hebben ze het straks niet meer, heb je pech. Hebben ze het nog wel, krijg jij het belastingvrij en wordt het bedrag waarover je successie moet betalen kleiner.

Ik ga nog even opzoek naar een webpagina die het beter uitlegt :)

(hoe kon het ook anders) http://www.schenking.nl/artikel.asp?id=100026

[ Voor 6% gewijzigd door Jaspertje op 30-05-2007 21:52 ]

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 03:16

Lordy79

Vastberaden

Precies wat hierboven staat.

Je ouders kunnen gewoon het maximumbedrag per jaar dat je belastingvrij mag schenken op papier schenken waardoor jij een vordering op hen hebt.

Het is wel zo dat daar een wettelijke rente (ik denk dat je met 5% volstaat op dit moment) over berekend moet worden dus als jouw ouders jou 4000 euro op papier schenken, betekent dat wel dat ze jaarlijks 200 euro rente moeten betalen c.q. dat de vordering die jij op je ouders hebt elk jaar met 5% toeneemt.

Zaak is dat je het goed op papier zet. Als je twijfelt kun je contact opnemen met een notaris maar dat kost meer geld dan het belasting bespaart dus ik zou het gewoon zelf doen als ik jou was. Je moet het alleen wel goed administreren allemaal.

Verder moet je niet vergeten dat jij nu of in de toekomst box-3 belasting moet betalen over je vordering aangezien het geld dat je tegoed hebt vermogen is. Daar tegenover staat dat je ouders het natuurlijk kunnen aftrekken van hun vermogen aangezien zij een schuld hebben bij jou.

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Oh, bedoelt de TS het zo. :)

Ik vermoed dat deze oplossing weinig voordeel brengt. Notarissen kosten geld en daarnaast zou er een rente moeten worden betaald. Het e.e.a. weegt naar ik veronderstel niet op tegen de 5% die de belastingdienst graag zal willen ontvangen.

Nadenkend:
Er wordt onder het maximale bedrag gebleven dat geschonken mag worden.... ik denk verder. :)

[ Voor 16% gewijzigd door Guardian Angel op 30-05-2007 22:05 ]

ARME AOW’er

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 30 mei 2007 @ 21:33:
Dus jij wil jouw ouders iets lenen wat ze zelf al hebben en jij niet hebt? Listig, tenzij je fraude wil gaan plegen om een paar duizend Euro.
Ik heb het zelf wel, en fraude is het niet. Het is gewoon mijn bedoeling om schenkingen te doen om onder het schenkingsrecht uit te komen, en dat alleen op papier voor de tijd dat mijn ouders hun huis nog zelf hebben de komende jaren. Mijn maakt het niet uit of ik dat bedrag ineens krijg, of in 5 termijnen van 4.400 om maar iets te noemen. Ik ben financieel zelfstandig, maar een leuk extratje is natuurlijk nooit weg.
Mijn advies: accepteer de regels en leef ernaar. Echt waar, ondanks al de geruchten en roddels: belasting betalen is zo erg nog niet, want de overheid geeft het uiteindelijk ook aan jou weer uit ... en u oh ja, ook aan je medemens, da's wel eng, omdat het sociaal is enzo. Maatschappelijke verantwoordelijkheid en burgelijke gehoorzaamheid zijn ook zo verschrikkelijk uit de mode tegenwoordig.
Ik wil het ook via de regels doen, maar zoals iedereen: volgens de regels zo min mogelijk belasting betalen. Aangezien ik het krom vind dat geld dat mijn ouders verdiend hebben (en daar dus al belasting over hebben betaald), nog eens aan wordt geslagen op het moment dat het hen blieft mij daar een deel van te schenken.

Rente enzo is allemaal geen punt, als mijn ouders bedrag x willen schenken, kan dat wel met rente enzo verrekend worden. Schenkingsrechten zijn wel dusdanig dat je daar wel een notaris van kan betalen, al zijn contracten tussen ouders en mij zonder notaris net zo hard geldig.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 30-05-2007 22:11 ]

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14:18
En aan wie wordt die rente betaald? Het is een beetje om het even. WEl interessant. Wij hebben de eerste schenking van mijn ouders al gehad, maar ik wil eigenlijk ook liever dat het geld op de een of andere manier z.s.m. op ons naam komt te staan: voor mijn part maken mijn ouders het dan alsnog op, als het maar niet voor de helft wéér naar de staat gaat :r (dat is al eerder gebeurd in de vorm van inkomstenbelasting)

Het lijkt een beetje op de constructie waarbij ouders kinderen een lening van X doen voor aankoop van een huis, daarop rente ontvangen van de kinderen (die rente - 6% - is dan hoger dan de marktrente - 4% - , dat mag (bovenkant marktrente) bijv, die rente is voor de kinderen aftrekbaar dus die kost het weer minder rente - netto dus 3% -, en ondertussen schelden de ouders de lening voor het deel dat geschonken mag worden kwijt.
(De rentetarieven zijn een beetje zwartwit gesteld)

Verwijderd

Topicstarter
In dit licht kan zo'n constructie ook langer duren om de latere successierechten te ontwijken. Erfenis in eerste instantie naar langstlevende partner, als die overlijdt met de erfenis de schuld aan de kinderen aflossen. Eenvoudig in schuldbetentenis opnemen dat de schuld pas bij overlijden opeisbaar is. Ik geloof zelfs dat dit een vrij gangbare contructie is.

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 30-05-2007 22:16 ]

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

In hoeverre je ouders het geld verdiend hebben is een ander verhaal en doet eigenlijk niet ter zake. Mogelijkerwijs bestaat het bedrag uit de verkoop van het huis minus de resthypotheek. Wat resteert is dan de overwaarde waar zij niets voor hebben gedaan. :)

Als er onder het maximum van € 4.342,= wordt gebleven is er helemaal geen sprake van belasting. Gezien de hoogte van dat bedrag lijkt het me niet realistisch naar een notaris te stappen maar bij een goede belastingconsulent informeren.

Omdat het e.e.a. als het door een notaris is gedaan wel legaal blijkt te zijn, lijkt het mij niet onredelijk te veronderstellen dat bij kleinere bedragen een zelf opgestelde verklaring minstens zo gelijkwaardig is.

De belastingconsulent zal dit vast kunnen vertellen. Ik ben niet meer zo creatief met boekhouden de laatste jaren. :)

ARME AOW’er

• onkl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:25
Ik weet niet hoeveel geld je ouders aan de kinderen willen overdragen, maar mochten het over substantiële bedragen gaan en je ouders al wat ouder zijn, dat is het misschien een optie dat ze een kleiner huis kopen (ipv. huren) en dat huis vervolgens aan de kinderen overdragen. Ik weet niet om welke bedragen het grosso modo gaat, noch ken ik de rest van de situatie, maar op zich is dit een vrij populaire manier om vermogen naar de kinderen toe te werken. Dit zijn trouwens wel constructies waarvoor je beter een fiscalist of een financieel loopbaanplanner dan een nerdforum om advies kan vragen. :)

@geldigheid: wat enorm helpt is alle geldtransacties zoveel mogelijk per bank af te wikkelen, met duidelijke omschrijvingen van wat het is. Mocht de belastingdienst komen kijken, dan werkt dat als een soort bewijs van de toenmalige doelstelling. Het vervangt een notaris absoluut niet, maar valt wel onder de "alle beetjes helpen" categorie tips.

[ Voor 22% gewijzigd door onkl op 30-05-2007 22:22 ]

Verwijderd

Topicstarter
Guardian Angel schreef op woensdag 30 mei 2007 @ 22:18:
Als er onder het maximum van € 4.342,= wordt gebleven is er helemaal geen sprake van belasting. Gezien de hoogte van dat bedrag lijkt het me niet realistisch naar een notaris te stappen maar bij een goede belastingconsulent informeren.
Dat klopt, maar -hoewel het allemaal nog vrij prematuur is- het gaat om een bedrag in de orde van grootte van enige tienduizenden euro's, misschien 30.000 mischien 60.000, dus dan gaat het over schenkingsrecht van zo'n 400 tot 2400 euro (bij genoemde bedragen).

• Lordy79

Lordy79

Vastberaden

even een zijweg: als ouders oud zijn en ze hun volledig afgeloste eigen woning fiscaal vriendelijk willen overdragen op hun kinderen is de volgende constructie een oplossing:

De ouders verkopen hun huis dan aan hun kinderen (de kinderen tekenen een schuldbekentenis) met als voorwaarde dat die ouders het recht hebben om de woning kosteloos te mogen bewonen tot hun dood. Die laatste voorwaarde zorgt ervoor dat de kinderen hun ouder(s) niet uit huis kunnen schoppen en bovendien drukt het de verkoopprijs van de woning aanzienlijk.

Vervolgens kan de koopsom stukje voor stukje geschonken worden aan de kinderen.

Voorbeeld: Bij een huis van 300.000 euro, ouders van 65 jaar en 3 kinderen zal het huis dus goedkoper verkocht mogen worden dan 100.000 euro per kind. De ouders blijven in dat huis wonen tot ze overlijden (of niet meer in dat huis kunnen wonen door gezondheidsproblemen of omdat ze domweg willen verhuizen) en schenken jaarlijks 4300 euro aan elk van de kinderen.

• FaceDown
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 24-09 15:40

FaceDown

Storende factor.

Wellicht mogelijk om kleinere bedragen in cash te schenken, en deze eventueel beetje bij beetje op je rekening te zetten of opmaken aan zaken als boodschappen etc? Ik vind het hele schenkingsrecht ook belachelijk. Makkelijke manier van geld verdienen van de overheid waar ze totaal geen recht op hebben. Dus probeer elke cent zelf te houden! ^O^

Groetjes, FaceDown.

• onkl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:25
Lordy79 schreef op woensdag 30 mei 2007 @ 22:49:
even een zijweg: als ouders oud zijn en ze hun volledig afgeloste eigen woning fiscaal vriendelijk willen overdragen op hun kinderen is de volgende constructie een oplossing:

De ouders verkopen hun huis dan aan hun kinderen (de kinderen tekenen een schuldbekentenis) met als voorwaarde dat die ouders het recht hebben om de woning kosteloos te mogen bewonen tot hun dood. Die laatste voorwaarde zorgt ervoor dat de kinderen hun ouder(s) niet uit huis kunnen schoppen en bovendien drukt het de verkoopprijs van de woning aanzienlijk.

Vervolgens kan de koopsom stukje voor stukje geschonken worden aan de kinderen.

Voorbeeld: Bij een huis van 300.000 euro, ouders van 65 jaar en 3 kinderen zal het huis dus goedkoper verkocht mogen worden dan 100.000 euro per kind. De ouders blijven in dat huis wonen tot ze overlijden (of niet meer in dat huis kunnen wonen door gezondheidsproblemen of omdat ze domweg willen verhuizen) en schenken jaarlijks 4300 euro aan elk van de kinderen.
Normaliter zou er in dit geval overdrachtsbelasting moeten worden betaald, maar daar er toch al sprake is van een nieuw huis, is dat hierbij niet zo relevant. Interessante aanvulling: ouders kunnen gezamelijk met de kinderen het huis kopen. De ouders voor zoverre er hypotheek nodig is, de kinderen (met schuldbekentenis) voor zoverre er eigen vermogen bij de ouders is. Het trucje de waarde van het huis te laten dalen doordat het in bewoonde staat is, wordt dan wel moeilijker. Maar, TS, is deze koers een mogelijkerwijs interessante? Als de kinderen het geld gewoonweg zo snel mogelijk cash nodig hebben (studie of zo), is dit geen handige koers. Als het puur om de vermogensoverdracht gaat wel.

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 17:01

rapture

Zelfs daar netwerken?

Je kan ook de Belgische oplossing (Wat is onze nationale sport weer? >:) ) gebruiken:

Stel dat je ouders een huis voor € 200000 verkoopt, de koper brengt een schatter mee en toont aan dat de minimumwaarde van het huis bv € 125000 is. Als verkoper weet je al waarover de koper wilt spreken en er wordt een deal gesloten om € 125000 wit en € 75000 zwart te betalen. De koper moet geen 20% schrijfrechten op € 75000 betalen (€ 15000 in z'n zak steken) en de verkoper heeft € 75000 zwart (dat je bv probleemloos aan je eigen kinderen kan geven).

Lordy79 heeft ook een goedwerkende voorstel gegeven.

Voor meer advies ga je bij de belastingconsulenten/boekhouders langs.

• Lordy79

Lordy79

Vastberaden

rapture schreef op woensdag 30 mei 2007 @ 23:07:

Als verkoper weet je al waarover de koper wilt spreken en er wordt een deal gesloten om € 125000 wit en € 75000 zwart te betalen. De koper moet geen 20% schrijfrechten op € 75000 betalen (€ 15000 in z'n zak steken) en de verkoper heeft € 75000 zwart (dat je bv probleemloos aan je eigen kinderen kan geven).
Maar... maar.... dat mag helemaal niet ! :o O-)

Onki: je hebt gelijk dat er overdrachtbelasting moet worden betaald en dat het niet relevant is. Maar je spaart veel meer uit dan die (in mijn voorbeeld) 18.000 euro overdrachtbelasting en ik zei al dat het een zijweggetje was :)

Verwijderd

Topicstarter

Zeker, maar het punt is dat zowel ik als mijn zus al een huis hebben en dat mijn ouders niet in het huis willen blijven wonen (het is te groot voor twee mensen) en nu liever iets kleiners huren (liefst bungalow voor als ze ouder worden) en met het geld dat overblijft iets leuks doen, deels weggeven aan de kinderen en deels vastzetten om van de rente de huur te gaan betalen.

• Lordy79

Lordy79

Vastberaden

Verwijderd schreef op woensdag 30 mei 2007 @ 23:17:
[...]

Zeker, maar het punt is dat zowel ik als mijn zus al een huis hebben en dat mijn ouders niet in het huis willen blijven wonen (het is te groot voor twee mensen) en nu liever iets kleiners huren (liefst bungalow voor als ze ouder worden) en met het geld dat overblijft iets leuks doen, deels weggeven aan de kinderen en deels vastzetten om van de rente de huur te gaan betalen.
Daarom zei ik ook zijweg.

Maar in jullie geval is het echt eenvoudig:

je ouders kunnen volgens mij jaarlijks 4400 euro schenken aan jou en 4400 euro aan je zus (ik neem aan dat er verder geen broers en zussen zijn) en aangeven dat jullie dat pas op jullie 80e mogen opeisen. (ik neem aan dat de kans dat je ouders én jij en je zus dan nog leven nihil is :P ) Misschien is het zelfs zo dat je ouders ieder afzonderlijk 4400 euro per kind mogen schenken maar dat weet ik niet zeker.

Stel dat je na 4 á 5 jaar elk 20K hebt ontvangen, dan moeten je ouders jaarlijks 20K x 5% = 1000 euro rente betalen aan jullie. Dat zouden ze bijvoorbeeld gewoon cash kunnen overmaken en dan hebben jullie een extraatje.

Mochten je ouders daarna elk jaar meer dan 1000 euro kunnen missen (aan rente) dan zou je die schenking nog verder kunnen opvoeren want het is toch puur op papier. Je hoeft alleen rekening te houden met die jaarlijkse rente die opgebracht moet worden.

Overigens is een schenking van de eerste (Grofweg) 20.000 euro na de belastingvrije voet van 4300 euro slechts 5% dus als je ouders in één keer 20.000 euro schenken, kost je dat slechts 1000 euro belasting. Is jammer van die 1000 euro, maar alle revenuen van die 20.000 euro (de rente die je van je ouders ontvangt daarna) is wél belastingvrij. Scheelt een hoop papierwerk.

edit: google ads hieronder waren ook nuttig :+

Wilt u fiscaal schenken?
De fiscus betaalt mee aan uw gift!

Steun de Brandwonden Stichting.
www.brandwonden.nlFiscaal gunstig schenken?
Ontdek de fiscale voordelen

van schenken aan derden
Erfenis.nlEnergiebelasting terug?
Uw teveel betaalde belasting terug?

Snel en makkelijk met Hezelburcht
www.hezelbrucht.nlTestament
Met de overlijdensrisicoverzekering

beschermt u uw gezin financieel.
www.ORV.VergelijkShop.nl

Ads door Google

[ Voor 12% gewijzigd door Lordy79 op 30-05-2007 23:34 ]

• _eXistenZ_
  • Laatst online: 08:07
Jij verkoopt je ouders een heel waardevolle plastic ring, waar je ouders ik <insert bedrag> voor over hebben. Zij krijgen de ring, jij het geld. Gewoon laten overmaken op jouw rekening. Of denk ik nu te simpel?

There is no replacement for displacement!

Verwijderd

Topicstarter
Dan word je voor tientallen procenten aangepakt met de inkomstenbelasting.

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

.. en doe je valsheid in geschrifte en heb je een (zeer) kleine kans dat de politie achter je aankomt met de gedachte dat je 's nachts andermans huizen bezoekt en nu een leuke ring tegenkwam die je hebt verpatst. En de belastingdienst die achter je aan komt voor vermogensbelasting over bezittingen die je blijkbaar hebt verzwegen. :+

Zonder de verschillende opties goed door te kijken: zolang je fraude pleegt ouders op papier het geld hebben zullen zij er vermogensbelasting over moeten betalen. Niet echt netjes richting hun, imho..

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• rapture
  • Laatst online: 17:01

rapture

Zelfs daar netwerken?

Vermogenbelasting hadden ze in België proberen in te voeren: De ene politieker kijkt naar de andere politieker en denken allebei aan hun vakantieverblijven, huizen, dikke wagens, gronden, huizen om te verhuren,... Grijnzen wat over hun bezittingen en weten al waarom vermogenbelasting en België niet samen gaat. :D

Bij ons wordt je hoofdzakelijk op inkomen belast, de truc is dan om je inkomen laag te houden en net niet te laag om de fiscus zoet te houden. Een huisbaas met een rij huurhuizen zal plotseling teveel inkomen hebben, dan zijn privaat rijkje expanderen met een rij huizen bijkopen. De fiscus rekent zoveel geld komt binnen en zoveel geld gaat naar buiten voor extra huizen, dus de huisbaas heeft weinig winst/inkomen. Zo kunnen er slapend-rijk-constructies opgezet worden en dankzij dit systeem staan de Belgische straten vol huurhuizen. België is naar Nederlandse normen een belastingsparadijs en het is idd een heerlijk land voor mensen die het systeem doorhebben.

Verwijderd

Gewoon een keer laten uitzoeken door een relatief goedkope maar degelijke belastingadviseur (lees: zelfstandig gevestigde éénpitter van enige naam). Heb je meer aan dan de wilde uitspraken die hier rondgieren. No offense, maar wat je in de juridische topics al ziet, zie je hier nog erger terug.

• Noper
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18-11 10:39

Noper

That's a noper...

Heb zelf ook een dergelijke constructie gedaan mbv een bevriende notaris.

Eenmalige schenking van 22000 plus de jaarlijkse schenking(en) alleen op papier uitgevoerd. Ouders hebben een schuld bij de kinderen, maar wel het vruchtgebruik dus ze mogen het geld zelfs gewoon opmaken. Belangrijk is dat de ouders wel rente betalen (giraal) maar dit kan je aan het begin van het jaar weer contant teruggeven..

Jijzelf moet deze schenking inderdaad opgeven bij de belastingdienst in box3..

• Iblies
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 02-02-2023
...
Een huis moet gewoon volgens marktwaarde worden verkocht, een uitzondering is als de ouders het recht hebben om er in te mogen blijven wonen tot aan hun dood, of totdat ze naar een verzorgingstehuis moeten. Dan is het een stuk minder.
Echter spelen er dan andere factoren een rol zoals overdrachtbelasting, je ouders zouden huur moeten betalen, jij krijgt weer inkomsten, etc etc.
Als het om een "vrij klein" bedrag gaat is het misschien handiger om gebruik te maken dat je eenmalig maximale vrijstelling krijgt, en de jaren daarop de standaard vrijstelling.
Binnen vijf jaar zit je dan toch tegen een bedrag van 40.000 euro aan en het loopt gewoon langzaam op.

Ook het successierecht zelf kent een vrijstelling van geloof 10.000 euro, het hoeft dus zo niet te zijn dat het geld op moet zijn aan het eind van de rit.

Daarnaast kun je eventueel opnemen in een testament dat de langstlevende ouder het vermogen krijgt, dan kan die nog altijd blijven schenken en heb je nog (enkele) jaren spelingsruimte. De vrijstelling voor de partner is namelijk een stuk hoger dan voor de kinderen.

PS, geen flauw idee hoeveel je ouders hebben, maar laat ze lekker genieten van hun laatste jaren, zelf zou ik me niet druk maken om een eventuele erfenis. Als ze er zelf mee zijn gekomen, ala, maar voor mij is het not done om daar mee aan te komen behalve als het om erg grote bedragen zou gaan, maar zoveel hebben ze niet :P

• Lordy79

Lordy79

Vastberaden

Iblies schreef op donderdag 31 mei 2007 @ 12:56:

Een huis moet gewoon volgens marktwaarde worden verkocht, een uitzondering is als de ouders het recht hebben om er in te mogen blijven wonen tot aan hun dood, of totdat ze naar een verzorgingstehuis moeten. Dan is het een stuk minder.
Precies, en daar heb ik het over :) En dan is er ook geen sprake van huur.

Verwijderd

Ik zal aan de hand van een voorbeeld dat ik hier bij de hand heb je laten zien hoe je geld kunt besparen door middel van schuldigerkenningen, waar jij zelf ook al over sprak;

Je ouders kunnen jou jaarlijks iets schenken, zonder het gelijk in cash aan je te betalen door middel van een schuldigerkenning. Deze vorm van 'schenking' kan alleen plaats vinden indien hiervoor een notariële akte is opgemaakt. Als de waarde van het aldus geschonken bedrag ligt beneden €4.303 in het jaar, dan komt schenkingsrecht niet aan de orde. Dit komt evenmin aan de orde bij de eenmalig verhoogde vrijstelling tot €21.506, geldend voor schenkingen aan een kind tussen 18 en 35 jaar oud.

Wel moet je er rekening mee houden dat schuldig erkende bedragen rentedragend zijn. De meeste ouders verklaren dan ook dat zij over het schuldig erkende bedrag per jaar de marktrente moeten betalen aan hun kinderen.

voorbeeld:

Vader heeft in 2005 en 2004 aan zijn zoon en twee dochters ieder € 50.000 schuldig erkend. Daarbij heeft hij verklaard dat jaarlijks een rente van 6% betaald zal worden aan de kinderen.

Het schenkingsrecht per kind per jaar (uitgaande van de tarieven van 2005) bedraagt:
Verkrijging (schuldigerkenning) € 50.000
Af: vrijstelling €4.243
Belaste verkrijging € 45.697

Over het belaste gedeelte van de verkrijging ad € 45.697 bedraagt het verschuldigde schenkingsrecht in tariefgroep I € 3.117 per kind per jaar. Over de eerste € 43.013 is verschuldigd €2.795. Over het restant (€ 2.684) is 12% verschuldigd = € 322, totaal dus € 3.117. Het schenkingsrecht voor drie kinderen bedraagt dus 2 jaar x 3 kinderen x € 3.117 = € 18.702. Ik ga er hier van uit dat de kinderen geen beroep meer kunnen doen op de eenmalige vrijstelling...

Als de vader eind december 2005 overlijdt, laat hij een vermogen van bijv 1.715.000 achter maar nu MINUS de schuldigerkenning van (2 x 3 x € 50.000) € 300.000 = 1.415.000. De moeder erft € 353.750 en elk kind erft € 353.750.

Voor de dochters is er geen vrijstelling(ouder dan 23). Het verschuldigd successierecht bedraagt voor ieder van de dochters € 55771. Over de eerst € 344.044 betaalt ieder in tariefgroep I € 53.539 en over het restant ( € 9706) 23% = € 2.232, totaal dus € 55.771

De zoon ( 22 jaar oud ) heeft de minimale vrijstelling van € 8.602. De verschuldigde belasting voor de zoon bedraagt € 53.792. Over de eerste € 344.044 is hij in tariefgroep I € 53.539 en over het restant ( € 1.104) 23% - € 253, totaal dus € 53.792 verschuldigd.

In totaal bedragen de successierechten dus
moeder nihil....vrijstelling 500.000... iets meer nog zelfs
Dochter € 55.771
Dochter € 55.771
Zoon € 53.972

Totaal € 165.334

Het totaal verschuldigde successierecht bedraagt dus € 165.334. Het totaal aan schenkings en successierecht betaald is €18.702 + € 165.334 = € 184.036

Zonder schuldigerkenning zou het successierecht € 217.084 zijn geweest, dus dit betekent een besparing van €217.084 minus € 184.036 = € 33.048

Veel succes ermee ;)

Percentages/Bedragen zijn overigens van 2005

Verwijderd

die notaris is echt niet nodig. Het is wel zo handig het geld echt even op en neer te laten sluizen (en de bankafschriften bewaren!) Vervolgens stel je een leenovereenkomst op (die zijn gratis te downloaden), die onderteken je allebei en ook die papieren bewaar je netjes.

Ofwel:
-je ouders storten maximale jaarlijkse schenking ovv schenking
-jij stort het terug ovv lening_nrX en jullie ondertekenen beiden een leenovereenkomst

dat doe je zolang als jullie dat willen (ook eenmalig met die grotere)
en later betalen je ouders de hele hap terug

-in 201x betalen je ouders jou terug ovv terugbetaling lening_nrX (eventueel incl rente als je ouders liever niet jaarlijks rente betalen)

Als je alles netjes bijhoudt, vindt de belastingdienst het prima. Natuurlijk riekt het naar fraude (wat het overigens niet is), maar dat komt omdat we zo'n knullig belastingsysteem hebben. Al die regeltjes en uitzonderingen en aftrekposten zijn het gevolg van oerhollands gepolder. En ach, het houdt wel op een oud-russische manier een roedel mensen aan het werk (adviseurs en de belastingdienst).

Genoeg geneuzel: Je zult de leningen (denk ik) wel mee moeten tellen in box 3, maar daar kan de belastingdienst je prima bij adviseren :)

• brokenp
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:33
Schulderkenning enzo is erg leuk, echter men moet ook stil staan bij de risicos. Mocht het kind ooit in de WW/bijstand ofzo terecht komen dan wordt verwacht dat je eerst zelf je eigen vermogen "opeet". Volgens de belastingdienst heb jij vermogen (de schuldbekentenis) en moet jij van dit vermogen leven. Dit kan er voor zorgen dat je ouders verplicht hun huis uit moeten omdat jij je schuldbekentenis MOET opeisen...
Ik weet niet wat de overige risicos zijn, maar een goede adviseur kan je hier veel meer over vertellen.

Verwijderd

de risico's van je eigen vermogen opeten kloppen volledig. Ik zou die grote eenmalige schenking dan ook zover mogelijk naar achteren schuiven (mag tot je 35 jaar bent). De jaarlijkse bedragen moeten in geval van nood toch wel op te hoesten zijn.

En ach, pakt het voor jou/jullie ongelukkig uit, dan wordt een ander er wel gelukkiger van. Als je wat minder uitkering krijgt of meer (overdrachts)belasting betaalt, hoeven wij met z'n allen wat minder te betalen ;-)
Pagina: 1