aansluiten potmeter

Pagina: 1
Acties:
  • 4.384 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Thas
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 18-09-2025
Ik heb een schema op mn breadbord gemaakt, echter: het werkt niet. Daarom ben ik nu gaan troubleshooten, en ik vraag me af of ik de potmeter wel juist heb aangesloten.

Schema:

Afbeeldingslocatie: http://img118.imageshack.us/img118/2272/untitledin8.jpg

potmeter:

Afbeeldingslocatie: http://www.dickbest.nl/webshop/images/uploads/1146831941DSCF3070.jpg

Wat ik dus gedaan heb is de meest linker draad aan de middelste draad gesoldeerd. Daarna heb ik de meest linker vastgemaakt aan poort 3 in de tekening, de ander gaat door naar een weerstand. Ik vraag me vooral af of ik de middelste wel vast had moeten maken aan de meest linker?

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 14:38

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Meet hem gewoon even door met een mulitmeter..

Waarschijnlijk zijn de buitenste pinnetjes voeding en de middelste degene waar je last op aansluit.

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Inderdaad, meten is weten. Het lijkt goed hoe je het gedaan hebt, meestal is een pot-meter zo wel opgebouwd. Het linksom/rechtsom draaien kan wel verschillend zijn naargelang welk pootje je waar aansluit.

Verder zie ik op de figuur 4 verschillende pot-meters en telkens voor en achterkant. Welke is het nu?
Ook is het handig om het volledige schema te posten en te zeggen wat het schema nu juist doet.

• Thas
Ik heb m al doorgemeten:

tussen de linker en rechter is altijd 100k, tussen de middelste en de rechter is instelbaar en tussen de middelste en de linker is ook instelbaar, volgens mij zoals een potmeter hoort te zijn.

Maar hoe wil het schema dat ik m aansluit, want dat weet ik niet echt?

(ik heb al de search gebruikt en op wikipedia potmeter opgezocht, alleen daar kon ik nergens het antwoord hierop vinden. Bij google kreeg ik te veel onrelevante hits)

EDIT: het is de potmeter rechtsboven.

[ Voor 24% gewijzigd door Thas op 30-05-2007 21:32 ]

• Alex Picard
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 28-12-2025

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

dat linkje is imo niet echt van meerwaarde.

@TS:je moet een van de 2 buitenste pinnen verbinden met de middelste.Maakt niet uit welke.
Het enige waarin dat tot uitdrukking komt is de richting waarin je de pot moet draaien om juist de weerstand te verhogen cq. te verlagen.

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:07
Dat schuine streepje in het symbool, is de "loper" van de potmeter, de 2 uiteinde's zijn de 2 uiteinde's :D (daar waar je de grootste weerstand tussen meet).
Je hebt em dus goed aangesloten, loper aan een van de uiteinden, en zo tussengevoegd in het schema.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:06

heuveltje

KoelkastFilosoof

ZO als je zelf beschrijft. middelste en linker met elkaar verbinden. die 2 worden dan aan poort 3 gehangen, de rechter komt aan de weerstand boven

Let wel dat je 2 soorten potmeters hebt, logaritmische en "standaard"
Verschil zit hem in de verdeling van de weerstand over de gehele draaiing gezien.
Kan zijn dat ie daarom wat vreemd reageert

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

• Thas
Oke, dan moet ik op zoek naar iets anders dat niet klopt, bedankt _/-\o_

(en hij is lineair, dus dat is het ook niet)

• heuveltje

heuveltje

KoelkastFilosoof

lineair. dank u. kon maar niet op dat stomme woord komen :X

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

• kluyze
  • Niet online
Als je nu eens het volledige schema zou posten dan kunnen we je daarbij verder helpen.
Het enige wat we nu zien zijn 2 weerstanden en iets dat een NAND zou kunnen zijn.

De potmeter lijkt juist aangesloten en nog in orde te zijn, wat wel eens kan zijn, en dat had ik ook nogal dikwijls op een breadboard is dat de potmeter niet goed contact maakt omdat die pootjes te groot zijn voor in die stomme vervelende gaatjes :(

• Thas
Hij doet t weer, 1 van de weerstandjes was kapot en was effectief een draadbreuk. De potmeters had ik al aan draadjes gesoldeerd, zodat ze in t breadbord zouden passen. Ik had het schema eerst online gezet, maar dat heb ik nu weer offline gezet, aangezien het een elektuur artikel is.

Bedankt allemaal :)

• heuveltje

heuveltje

KoelkastFilosoof

Beetje oftopic
maar kluyze , hoe wil je aan de hand van een schema zien wat iemand fout heeft gesoldeerd :?
tenzij je opzoek bent naar een fout in het schema zelf, lijkt me dat een onmogelijke klus ?

• kluyze
  • Niet online
Als je een schema laat zien en je zegt wat die zou moeten doen en wat die in plaats daarvan wel doet, kunnen mensen die al wat ervaring zeggen in welke richting gezocht moet worden.

Ook was het niet zeker dat hij een gebruikt schema of een zelf verzonnen schema gebruikte wat dus ook een fout schema kan zijn.

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

iemand die een schema maakt kan meestal ook wel een potje solderen ;)
Pagina: 1