Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

VGA over CAT 5

Pagina: 1
Acties:
  • 248 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

ben hier nieuw (lees wel passief al lang) en had wat vragen over hoe VGA over een Cat 5 kabel te laten lopen.

Klopt het dat ik van de VGA kabel maar 5 pin's nodig heb?

VGA
-----------------------
Red Video (1)
Green Video (2)
Blue Video (3)
H Sync (13)
V Sync (14)

Een cat 5 kabel heeft 2*4 draadjes, zou ik dus best de RGB pins op 2 draadjes van de cat5 zetten om een beter signaal te hebben of maakt dit niets uit?

Ik heb nu alles is snel geprobeerd maar ik krijg wazig beeld, percies uitgeblurd naar rechts met zware ghosting. (heb het wel slecht gesoldeerd, nog newbie daarin :))

Alvast bedankt!

• Mishmash
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13-12-2023
Ik denk dat je ontzettende storing krijgt door de twist van de UTP paren en de slechte shielding...

• niels88
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 30 mei 2007 @ 19:18:
Hallo,

ben hier nieuw (lees wel passief al lang) en had wat vragen over hoe VGA over een Cat 5 kabel te laten lopen.

Klopt het dat ik van de VGA kabel maar 5 pin's nodig heb?

VGA
-----------------------
Red Video (1)
Green Video (2)
Blue Video (3)
H Sync (13)
V Sync (14)

Een cat 5 kabel heeft 2*4 draadjes, zou ik dus best de RGB pins op 2 draadjes van de cat5 zetten om een beter signaal te hebben of maakt dit niets uit?

Ik heb nu alles is snel geprobeerd maar ik krijg wazig beeld, percies uitgeblurd naar rechts met zware ghosting. (heb het wel slecht gesoldeerd, nog newbie daarin :))

Alvast bedankt!
Waarom ben je op uberhaupt op het idee gekomen 8)7
Het is wel orgineel, maar een UTP kabel heeft geen shielding ;)
Al lees ik wel dat het vaak geprobeerd is..
http://www.diylive.net/in...onvert-vga-cable-to-cat5/
http://www.myhometheater.homestead.com/vgacable.html
http://www.elephantstairc...title=VGAtoRJ45conversion

[ Voor 11% gewijzigd door niels88 op 30-05-2007 19:27 ]

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
UTP-aders zijn een beetje dun voor zo'n breedband videosignaal.. bij netwerktoepassingen wordt dat opgeheven door de twist, maar dan moet je wel geinverteerde signalen hebben, wat je bij VGA standaard niet hebt. Koop dan gewoon een langere VGA kabel :)

Verwijderd

Topicstarter
khad hier nog een goed 19" flatscreen liggen die ik wou inbouwen in mijn kast als een soort lcd tv :)
Maar omdat de afstand van men pc tot de plaats ongeveer 7 meter is, voldoet een gewone kleine kabel niet en moet ik dus van die kei dure kabels van 35 euro kopen :), waarbij ik dan ook nog is een groot gat moet boren in mijn kast in plaats van de cheap en kleine kabel van UTP:)

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

http://www.elektronica-online.nl/

15 euro voor een goeie 10 meter VGA kabel :

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online
Mishmash schreef op woensdag 30 mei 2007 @ 19:24:
Ik denk dat je ontzettende storing krijgt door de twist van de UTP paren en de slechte shielding...
Erg beknopt maar o zo juist.
Twisted pair wordt gebruikt voor differentiële signalen, terwijl analoge beeldsignalen zo goed als altijd niet-differentieel worden gebruikt.
Niet-differentiële analoge beeldsignalen op een échte differentiële ingang zetten (voor die ene klant die differentieel wil werken, het gaat dan trouwens om 2 coaxiale verbindingen per kleur), dat geeft al érg snel problemen met ghosting, het is erg normaal dat je door een stuk twisted pair aan je scherm te hangen een nog veel ranziger beeld krijgt.

Het klopt dan wel dat je voor analoge VGA slechts de RGB en de 2 sync's nodig hebt (sommige toepassingen kunnen ook met sync on green werken, heb je alleen RGB nodig), maar die hebben wel elk hun eigen afscherming (massa) nodig met een karakteristieke impedantie van 50Ohm (coaxiale kabel), en moeten ook met 50 Ohm afgesloten worden (de RGB signalen, sync's worden doorgaans niet afgesloten).

Hoe moet ik het nu aansluiten? Je hebt enkele keuze's: ofwel ga je een geschikte kabel gebruiken (dus een kwalitatieve VGA kabel van voldoende lengte), of als je toch persé met CAT5 wil werken dan moet je je beeldsignaal via ethernet verzenden en aan het uiteinde weer omzetten naar VGA. Je kan bijvoorbeeld een extra PC zetten, en via VNC of dergerlijke het beeld overnemen van de andere PC. Er bestaan ook KVM switches die via CAT5 kabel werken, of je kan zo'n draadloze beeldzender gebruiken.
Bigs schreef op woensdag 30 mei 2007 @ 19:28:
UTP-aders zijn een beetje dun voor zo'n breedband videosignaal.. bij netwerktoepassingen wordt dat opgeheven door de twist, maar dan moet je wel geinverteerde signalen hebben, wat je bij VGA standaard niet hebt. Koop dan gewoon een langere VGA kabel :)
:/ Skinning gebeurt op heel wat hogere frequentie's dan zo'n beeldsignaaltje, de dikte van de kabel maakt niets uit, het gaat enkel om de impedantie in de kabel (tis een transmissielijn, die VGA kabel).

[ Voor 14% gewijzigd door naftebakje op 30-05-2007 19:45 ]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Verwijderd

Topicstarter
oke bij deze dan maar een kabel van 10 meter besteld in Holland :)
(in belgie zijn al die kabels toch een stuk duurder)

Maar allesinds allemaal bedankt voor de nuttige info!

Groeten

• MARTIJN_
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21-11 07:03

MARTIJN_

<<---^|^--->>

Het kan wel met een speciale converters.
http://www.tftplaza.nl/ut...s121utp.114469-19155.html
Maar voor die prijs kun je heel wat meters vga kabel krijgen :)

PGEQRZEM

• peeter123
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 21-11 13:01
Maar daar kun je geen honderd meter mee overbruggen. Lijkt mij niet dat je dan nog fatsoenlijk beeld hebt.

Die kvm extenders zijn vooral voor lange afstanden tot 100m dus. Ook is een netwerk kabel dunner en kan dus door die standaard buizen.

28x 430Wp ZW | Ecoforest EcoGeo 1-9 kW | Zehnder Q450 ERV

• Mishmash
  • Laatst online: 13-12-2023
MARTIJN_ schreef op woensdag 30 mei 2007 @ 20:04:
Het kan wel met een speciale converters.
http://www.tftplaza.nl/ut...s121utp.114469-19155.html
Maar voor die prijs kun je heel wat meters vga kabel krijgen :)
Met zo'n kvm extender zou het theoretisch toch ook mogelijk moeten zijn om je verbinding kilometers lang te maken? Het is toch immers gewoon tcp verkeer wat er overheen gaat? Of zit ik hier nu fout?

• ls470
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 21-11 13:17
Ik denk dat dit (of evt de derde link) al een beetje in de buurt van de juiste oplossing komt: het is essentieel om de paren ook als paren te gebruiken (rood signaal met rode grond op 1 paar, ...), wat zeker al een stuk beter moet werken dan alles willekeurig aansluiten.

Hierboven zou'k nog twee verbeteringen willen voorstellen:

VGA gebruikt 75ohm transmissielijnen (twisted pair of coax, beide worden gebruikt in gewone VGA kabels) terwijl netwerkkabels vziw 100 ohm kabels zijn.
Een simpele passieve impedantieaanpassing (300ohm weerstand parallel met de UTP kabel aan de videokaartkant, 25ohm weerstand in serie op de signaallijn aan de schermkant en dat voor ieder kleur-paar) zou verder kunnen helpen om minder reflecties (ghosting) te voorkomen. Dit riskeert wel 't beeld iets donkerder te maken?

CAT5 kabel is maar geschikt tot 100MHz, dus moet je zorgen dat de schermresolutie en/of refresh laag genoeg is om te veel uitsmeren van't beeld te vermijden. Anders moet je CAT6 (250MHz, zou meestal voldoende moeten zijn) of CAT7 (600MHz) kabel nemen. Als de kleuren in elkaar overvloeien kun je eventueel SFTP of SSTP kabel overwegen, maar dan is de kabel niet zo veel dunner dan een gewone VGA kabel...

• [TazZ]
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 25-06 15:06
Deze week heb ik dit zelf nog geprobeerd. Wanneer je een resolutie van 1024x768 gebruikt op 60Hz gaat het nog wel tot een meter of 10. Dan begin je echt vervelende schaduw te krijgen. De manier waarop je dat doet is door 3 aderparen te gebruiken voor de kleur (elk aderpaar 1 ader het kleursignaal en 1 ader aan ground) en het 4e te gebruiken voor beide synchronisatiesignalen.

Afgeschermde netwerkkabel (stp of ftp) geeft geen zichtbare verbetering in het signaal. Het is de afscherming per kleurader die beter beeld verzorgt, niet de algemene afscherming.

Als je een echt dunne vga kabel nodig hebt en het toch alleen maar als soort van tv-scherm gebruikt kun je het rustig zo doen, maar als je iets hebt waarbij je toch wel wat scherpte nodig hebt, zou ik gaan voor een goede vga-kabel.

edit:
Ik heb hiervoor bovenstaand schema gebruikt. http://www.myhometheater.homestead.com/vgacable.html

[ Voor 6% gewijzigd door [TazZ] op 01-06-2007 14:22 ]

If it ain't broke, fix it till it is...

Verwijderd

Topicstarter
ok thx allemaal!

Nu wil ik wel wat meer experimenteren met printplaatjes zelf maken enzo...
Heb daar echt geen idee van want doe op school latijn wiskunde en zie daar niets over dus is er ergens een goede site / tutorial hoe ik dat aanpak enzo?

Thx

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-10 06:07

Sprite_tm

Semi-Chinees

Ah, kom op, die vraag gaan we hier niet beantwoorden (ik iig niet) omdat je daar ook prima zelf info over kan vinden. Kijk in de EL FAQ, zoek op Google, loop de bieb in, mogelijkheden zat.

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

Verwijderd

Topicstarter
ahja indd de faq over het hoofd gezien...

Bedankt

• ls470
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 21-11 13:17
[TazZ] schreef op vrijdag 01 juni 2007 @ 14:20:
Wanneer je een resolutie van 1024x768 gebruikt op 60Hz gaat het nog wel tot een meter of 10. Dan begin je echt vervelende schaduw te krijgen.

Afgeschermde netwerkkabel (stp of ftp) geeft geen zichtbare verbetering in het signaal. Het is de afscherming per kleurader die beter beeld verzorgt, niet de algemene afscherming.
Zoals ik al in mijn vorige post zei: een netwerkkabel heeft een andere impedantie dan het VGA signaal => het is nodig een impedantieaanpassing uit te voeren om die schaduw te vermijden (bv. met weerstandjes)

STP en FTP kabel helpen misschien niet veel, maar heb je ook SFTP (shielded langsbuiten, folie rond ieder paar) of SSTP kabel geprobeerd? Dat zou wel verschil kunnen uitmaken...

• madwizard
  • Laatst online: 26-10-2024

madwizard

Missionary to the word of ska

Toevallig laatst bij analog een filmpje gezien van signal conditioning chips die het mogelijk maken DVI over tientallen meters UTP te gooien.
Zie bovenin op http://www.national.com/nationaltv/ bij "Designing Long-Reach Applications with DVI, HDMI, and PCI Express Cable Standards". Registratie bij national wel vereist.

www.madwizard.org

• [TazZ]
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 25-06 15:06
ls470 schreef op zaterdag 02 juni 2007 @ 15:25:
[...]

Zoals ik al in mijn vorige post zei: een netwerkkabel heeft een andere impedantie dan het VGA signaal => het is nodig een impedantieaanpassing uit te voeren om die schaduw te vermijden (bv. met weerstandjes)

STP en FTP kabel helpen misschien niet veel, maar heb je ook SFTP (shielded langsbuiten, folie rond ieder paar) of SSTP kabel geprobeerd? Dat zou wel verschil kunnen uitmaken...
Zoals je zelf al eerder aangaf is die kabel dikker en verder behoorlijk aan de prijs. Toen ik ermee aan de slag ging, gebruikte ik het om een dunnere kabel te hebben. Uiteindelijk heb ik het met normale vga kabel gemaakt (rgb extra schild), aangezien de andere TP varianten net zo dik waren.

Het is in ieder geval een leuke manier voor als je ff snel ergens een monitor neer moet knallen voor bijv. een server.

If it ain't broke, fix it till it is...

Pagina: 1