Achtergrond
Als kind kwamen bij een bezoekje aan opa & oma regelmatig de fotoalbums op tafel. Normaal gezien werd dat door mijn broertje en ik niet door gejuich onthaald, maar er was één fotoalbum bij dat ons mateloos interesseerde. Het betrof een album met foto's die vrijwel allemaal vlak na het bombardement op Rotterdam (14 mei 1940) zijn genomen. Het album laat zien wat voor verwoestende werking het bombardement heeft gehad, maar laat ook zien dat men het leven weer oppakt.
De foto's zijn niet door mijn opa gemaakt, maar door een Duitse soldaat/officier die zijn tas in de tram heeft laten liggen. Die tas heeft mijn opa gevonden en gehouden. Vlak na de oorlog heeft mijn oma de foto's in een album geplakt en voorzien van commentaar. Er zijn ook her en der wat koninklijk gezinde tussen beland, zoals diverse foto's van Prins Bernard en Koningin Juliana.
Website
Ik denk dat dit album vrij uniek is. Er zitten 52 pagina's in met gemiddeld drie foto's per pagina en de foto's zijn vrijwel allemaal begin 1940 genomen. Ik denk dat de Rotterdammers in die tijd andere zorgen hadden dan foto's van de ravage te maken.
Mede daarom heb ik besloten om dit album niet te laten verstoffen in een doos op zolder, maar deze online beschikbaar te maken. Ik zit alleen nog een beetje te dubben met de manier van presenteren. Ik heb momenteel een eerste poging gewaagd en de eerste 14 pagina's opgemaakt zoals ze in het fotoalbum te zien zijn: http://www.kijkeenshier.com/rotterdam1940
Er moet nog wat getuned worden qua bestandsgrootte en de .png ondersteuning van IE6. Maar mochten anderen nog ideen hebben over een goede manier van webpresentatie van deze historische foto's dan hoor ik het graag.
De foto's
Hieronder volgen een selectie van de eerste 14 pagina's, waar mogelijk voorzien van het originele commentaar van oma (dat overigens later in het album hilarische vormen aanneemt).
NB1: Aangezien de foto's niet door mijzelf zijn gemaakt, heb ik toestemming aan de heren moderators gevraagd alvorens dit topic te openen
NB2: Ik ben me er van bewust dat de kaders van de foto's er niet uitzien. Ze horen echter wel bij het karakter van de foto's en ze netjes maken is een hels karwij. Daar wacht ik dus mee totdat ik de definitieve manier van presenteren heb gevonden.

01. Brand op de Shell

02. Ziekenhuis

03. St. Laurenskerk

04. Zuiderkerk

05. Postkantoor

06. Hoogstraat

07. Plan C.

08. Schied. Dijk

09. Niet goed ontplofte bom

10. Bijenkorf

11. Zalmhaven

12. Gem. Telefoon
Detail: de foto is vanaf een fiets genomen, wie was de fotograaf ook alweer?

13. Ooglijdersgesticht

14. Brandend Rotterdam, 15-5-'40

15. Brandend Rotterdam, 15-5-'40

16. S.S. Statendam

17. S.S. Statendam

18. Gr. Kerk

19. Baan

20. Delftsche Poort

21. Station
Dit waren de eerste 14 pagina's. Mochten er gotters zijn die er meer van willen zien, zal ik ook nog een selectie uit de overige 37 pagina's maken.