Toon posts:

nieuw systeem HELP

Pagina: 1
Acties:
  • 60 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Dag allen,

**excuus voor de slechte titel, krijg mn niet gewijzigd..

Ik heb een nieuw gamesysteem gekocht, maar heb een probleem met de installatie:

<probleem omschrijving>
zodra ik de machine aanzet en de bios inga, wordt alle hardware netjes gevonden, CPU, mem etc.
in de bios een raid array maken was dan ook geen probleem. 8)
maar zodra ik durf te booten:
de eerste 2x kon ik netjes de windows XP setup starten. Bestanden werden netjes geladen, maar zodra hij kwam met de melding: windows setup word nu gestart: baf bluescreen.
de keer daarna dat ik het probeerde hing het systeem NA de post.
</probleem omschrijving>

uiteraard kan niemand mij helpen zonder dat we weten waar we het over hebben:
<spullen>
moederbord:
asus P5N32-E SLI
CPU:
E6600
geheugen:
low latency (CL4) DDR2 dimmen @ 800 Mhz (kingston hyperX)
dit alles netjes weg gewerkt in een antec P180, met een antec 650Watt truepower trio voeding
</spullen>

in de datasheet van het geheugen, staat dat de dimmen zowel op 666.7mhz (667mhz) als op 800 Mhz . In de bios (en post) geeft systeem aan dat hij inderdaad op 666.7 Mhz geklokt staat.

Nu wil ik wel de dimmen anders klokken, maar heb hier eigenlijk wat hulp bij nodig, aangezien ik opeens een STUK meer kan instellen als op mijn vorige systemen.
zo kun je de FSB anders klokken als het geheugen zelf (kan iemand mij hier het nut van vertellen??)
ook voor de FSB kun je 2 waardes opgeven.

Dus is er iemand die ervaring heeft met dit moederbord / bios..
Kan iemand mij even opweg helpen met het klokken van het systeem? (ik verwacht geen complete how-to/tutorial, maar als iemand mij de neus in de goede richting kan zetten, en evt. kan zeggen: let vooral hier en hier op.., zou dat al fantastisch zijn!!)

bij voorbaad veel dank vast!!

• Kixtart
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

Kixtart

Destruction = Improvement

Als hij nieuw is heeft het volgens mij niks met de dimms etc te maken.
Heb je de RAID drivers geinstalleerd bij het installeren van XP? (d.m.v. F6 ergens aan het begin van de installatie)

offtopic:
De titel is echt slecht trouwens. Dit is toch helemaal niet informatief en met HELP gaan we je heus niet sneller helpen. Groeten hoeft trouwens ook niet

☻/
/▌
/ \

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Stop AI Slop

Draai memtest86 eens.

Verwijderd

Topicstarter
thnx voor je snelle reactie kixstart!

ja, alle spullen zijn nieuw, alles nieuw gekocht :)
maar nee, ik heb geen raid/SATA drivers geladen tijdens de windows setup, maar het raid-array is in de bios/asus tool aan te maken, en de array wordt netjes in de post en bios gevonden.
Hier zit het probleem ook niet, aangezien het systeem al voor de windows setup hangt. :(
(mocht windows niet de array kunnen vinden vanwege het ontbreken vd raid/sata driver vind de setup gewoon geen HDD, volgens mij zou dat toch geen bluescreen op mogen leveren??)

Verwijderd

Topicstarter
"Draai memtest86 eens."
will do!! (zit nu nog op het werk, maar vanavond, ZODRA ik thuis ben!! ;P )

• Luuk1983
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17:23
Het kan zijn als je sneller geheugen (zoals PC6400 met lage CAS waarde) dat deze meer stroom nodig heeft dan er standaard door het moederbord gegeven wordt. Memtest zal dan inderdaad fouten geven. Zoek goed in de documentatie van de modules hoeveel voltage deze nodig hebben.

AMD Ryzen 7 5800X3D | Gigabyte X570 Aorus ELITE | 32GB Corsair vengence 3200 | MSI RTX3080 Gaming Z | 2 x WD Black SN850X 2TB, Samsung 850 EVO 1TB | NZXT H7 Flow | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Corsair RM850x | Meta Quest 3

• Kixtart
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

Kixtart

Destruction = Improvement

Als je geen RAID/SATA drivers in xp installeerd heb je grote kans op een blauwscherm. Sommige mensen hebben geluk en daar draait het gewoon (soms na een tijd opeens niet meer na een update van Windows).
Op welke plek hangt hij dan precies/ foutmelding/ biepjes?

☻/
/▌
/ \

Verwijderd

Een blauw scherm is mooi vooral als je de verschijnende error code opschrijft en hier meld daar daaruit af te leiden is waar de schoen precies knelt.

Verwijderd

Topicstarter
met de windows bluescreens:
precies op het moment dat alle bestanden geladen zijn, en hij met de windows setup wil starten, krijg je een zwart scherm met knipperende cursor voor 3 seconden, en dan komt de bluescreen.
de andere keren, dat de setup niet wou starten, bleef het systeem NA de post hangen (dus NET voor hij wou gaan booten..)
in beide gevallen geeft het systeem geen biepjes.
De foutmelding in het bsod was: STOP<geheugen adres>
erg nuttig, ik weet het :(

Verwijderd

Topicstarter
"Als hij nieuw is heeft het volgens mij niks met de dimms etc te maken.
Heb je de RAID drivers geinstalleerd bij het installeren van XP? (d.m.v. F6 ergens aan het begin van de installatie)"

silly me :(

problem solved!!

thnx!

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:17
Mooi :) Dan kan deze dicht, zeker met zo'n topic title :X

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.