Hulp met audio en speakervragen gezocht!

Pagina: 1
Acties:
  • 403 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Diva-Sheep
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 15-10-2023
Hallo,

Ik ga binnenkort op kamers en ben me nu al een beetje aan het orienteren op welke onderdelen ik allemaal voor mn toekomstige pc moet kopen.. Ik weet van zo'n beetje alles al wat ik ga halen maar het uitzoeken van speakers vind ik toch wel het lastigst omdat ik er totaal geen verstand en/of ervaring mee heb en er ook veel minder reviews van zijn dan bv van grafische kaarten... Anywayyy, ik had een paar vraagjes waar een van jullie me misschien mee zou kunnen helpen.. 8)

Als eerste mijn budget: Zo goedkoop mogelijk natuurlijk maar ik wil wel echt mooi bioscoopgeluid... (dan maar extra veel lenen bij de ib-groep :P)

Nou had ik al een paar speakersets in gedachten...

Creative Gigaworks ProGamer G500 €173 (op tweakers staat deze duurder aangegeven maar ik had zelf nog wat gegoogled en vond deze set op cool-prices.nl veel goedkoper)
Logitech Z-5400 €219
Logitech Z-5450 Wireless €259
Logitech Z-5500 Digital €278

Nou wilde ik dus een aantal dingen weten..
de G500 heeft (als ik t goed zeg) geen dolby digital decoder.. Ik vroeg me af in hoeverre dat de kwaliteit benadeeld en wat precies de consequenties hiervan zijn. Is er een manier om dat (goedkoper) op te lossen, ik had ergens gezien dat je een decoder kon kopen ofzo?

Verder wilde ik weten of een onboard geluidkaart dan wel voldoende is voor "bioscoop" geluid of dat het de speakers "bottleneckt"... Ik ga waarschijnlijk een 680i of een P965 chipset halen (tenzij er in de tussentijd een betere uitkomt die niet veelte duur is omdat t nog nieuw is want t duurt nog wel een tijd (paar maanden) voordat ik begin met de onderdelen te kopen).

Ook las ik dat de 5500 digitaal is, ik vroeg me af wat precies het verschil daarvan is..

ehm... :D dat was t volgens mij..

Ik sta natuurlijk ook open voor suggesties voor andere speakersets (maar boven de 300 euro kan ik echt niet gaan.. t liefst rond de 150 zelfs)..

iig alvast bedankt!! O-)

• Tijmen
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14-02 23:35
Als eerste mijn budget: Zo goedkoop mogelijk natuurlijk maar ik wil wel echt mooi bioscoopgeluid... (dan maar extra veel lenen bij de ib-groep :P)
Jij wilt echt mooi bioscoop geluid, maar hebt maar een zeer beperkt budget :X
En het moet zo goedkoop mogelijk?
Nou had ik al een paar speakersets in gedachten...

Creative Gigaworks ProGamer G500 €173 (op tweakers staat deze duurder aangegeven maar ik had zelf nog wat gegoogled en vond deze set op cool-prices.nl veel goedkoper)
Logitech Z-5400 €219
Logitech Z-5450 Wireless €259
Logitech Z-5500 Digital €278
Hieruit maak ik op dat je dus films ga kijken via je PC? En waarom ga je deze speakers gewoon niet even beluisteren bij de lokale PC boer... dat is waarschijnlijk de beste en meest gegeven tip die je hier zult tegenkomen.
Nou wilde ik dus een aantal dingen weten..
de G500 heeft (als ik t goed zeg) geen dolby digital decoder.. Ik vroeg me af in hoeverre dat de kwaliteit benadeeld en wat precies de consequenties hiervan zijn. Is er een manier om dat (goedkoper) op te lossen...................................

ehm... :D dat was t volgens mij..
Volgens mij zijn er al genoeg toppics aangemaakt over PC speakers, tevens kan je de bestbuy guide lezen. Of gebruik gewoon even de search functie voor je vragen.

• Diva-Sheep
Ik ga zowiezo nog wel langs de mediamarkt of iets dergelijks maar daar kan je niet allerlei verschillende dingen uittesten zoals verschillende dvd's, games, mp3's etc...
T zou dan kunnen zijn dat muziek wel mooi klinkt maar een bepaalde dvd met dolby digital ofzo niet.. kvroeg me dus af in hoe verre het hebben van zo'n decoder belangrijk is..

In de best buy guide heb ik al gekeken daar wordt een wat goedkoper 7.1 speakerset aangeraden.. Meestal staat in de best buy guide een gemiddelde speaker en niet een "bioscoop8tige" speaker.

Ja en opzich zou ik inderdaad wel kunnen zoeken in de forum, ik heb dat nog niet heel uitgebreid gedaan, maar voor zover ik weet staat er meestal gewoon van dat de g500 geen dolby digital decoder heeft maar staat er nooit echt goed uitgelegd wat de consequenties zijn.. Ook heb ik al gekeken in de FAQs hierover en staat er globaal iets over uitgelegd maar k word er niet echt heel veel wijzer van.

Maar ik zal toch even gaan kijken...

Verwijderd

Voor nog geen 300 euro een complete set...pf.

Anyway, voor een studentenkamer heb je ook niet veel bijzonders nodig. Ik begrijp dat je via een PC je films wilt gaan afspelen (zonde, heb je altijd het geluid van lawaaierige ventilators door je film/muziek heen), en dan maakt het in principe niet uit of de speakerset een ingebouwde decoder heeft of dat je een geluidskaart met meerdere kanalen gebruikt.

Ergens moet je DVD geluid gedecodeerd worden naar meerdere geluidskanalen.
Bij een speakerset zonder decoder:

PC (doet het decoderen) -> Geluidskaart (5.1 kaart) -> veel kabels naar speakerset -> veel kabels naar de speakers

Bij een set met decoder:

PC -> Geluidskaart met digitale uitgang -> 1 kabel naar speakerset -> Speakerset (doet het decoderen) -> veel kabels naar de speakers

Voor het uiteindelijke geluid maakt het niets uit waarvoor je kiest. (Bij een setje van logitech is dat namelijk altijd brak.)

Mocht je twijfelen en denken een losse DVD speler aan te schaffen, ga dan voor een versterker of speakerset met ingebouwde decoder. De meeste DVD spelers leveren analoog alleen een stereo signaal en als je surround geluid wilt ben je gedwongen ze digitaal aan te sluiten.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 30-05-2007 15:44 ]

• Diva-Sheep
:D ik begin m te snappen... dankje! Dus als je een geluidskaart hebt doet die zowiezo al het decodeerwerk en hoefd de speaker t niet perse een ingebouwde decodeerding te hebben..

Dan nog een paar vraagjes..

Mijn computer wordt zowiezo mijn "alles" in de zin van dat ik daarop films ga kijken, muziek beluister, game, eventueel nog tv kijk (maar dat moet ik nog bezien).. dus daar ga ik redelijk veel geld aan uitgeven.. Maar misschien ga ik nog een gare tv ergens vandaan halen voor als ik lekker lui op de bank wil gaan zappen ofzo, maar als ik dan toch al een speakerset heb gekocht zou ik t handig vinden als ik die gare tv dan er ook op kon aansluiten..
Ik heb absoluut geen idee van hoe dat zou moeten gaan, of je een tussenstuk, amplifier of wattan ook nodig hebt of dat je hem direct kunt aansluiten op je speakerset :? ?

En natuurlijk mn vraag.. is een onboard geluidskaart wel goed genoeg (bij een 680i of P965 chipset) voor bv een speakerset als Gigaworks of een Teufel E Magnum of moet ik echt een geluidskaart kopen wil ik mooi bioscoop geluid hebben.

• Termi
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08:08
Koop geen Dolby Digital Decoder, koop dan een Creative Audigy 2 of beter voor dat geld. Je schiet er niks mee op. Onboard geluid de een vindt het prima, de ander vindt het een ramp.

Ik heb zelf gewoon een simpele 2.1 set besteld van Logitech (60 euro) en dat lijkt mij een prima keuze.

Verwijderd

Diva-Sheep schreef op woensdag 30 mei 2007 @ 16:21:
En natuurlijk mn vraag.. is een onboard geluidskaart wel goed genoeg (bij een 680i of P965 chipset) voor bv een speakerset als Gigaworks of een Teufel E Magnum of moet ik echt een geluidskaart kopen wil ik mooi bioscoop geluid hebben.
De onboard geluidskaartjes (zolang 'ie maar 6 kanaals is, maar dat is tegenwoordig bijna altijd zo) zijn voor zo'n speakersetje goed genoeg. Je moet een aardig dure geluidskaart kopen om echt veel beter geluid te hebben dan de on-board kaartjes.
Als je een speakerset met decoder koopt, let er dan op dat je on-board geluidskaart een zogenaamde S/P-DIF aansluiting heeft, dan kan je hem digitaal op een speakerset aansluiten.

• Diva-Sheep
Ik ga denk ik toch maar wel een geluidskaart kopen... Als mn budget dat toelaat (maar intel komt binnenkort met prijsverlagingen dus jeeej :D)..

Anyway... weet iemand nog een oplossing voor mijn tv probleem? (kga geen aparte dvdspeler kopen want ik bekijk verder alles gewoon op mn pc)
Pagina: 1