klein piepje af en toe

Pagina: 1
Acties:

• Steve_0
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 03-05 19:58
Beste tweakers,

Ik heb sinds kort zelf een PC inmekaar gezet, het gaat hier om het volgende:

- Intel DG965RYCK, Socket775, G965-chipset
- Intel Core 2 Duo E6600, draait gewoon op stock-snelheid
- 2x 1GB Kingston DDR2 PC5300 geheugen in Dual-channel
- Intel Graphics Media Accelerator X3000, 128MB Shared (Onboard video, heb een 8800GTS besteld ;) )
- Maxtor DiamondMax 10, 160GB, 2MB cache, 7200RPM, IDE (SATA2 schijf is besteld ;) )
- Coolermaster eXtreme Power 430W
- Windows XP Professional NL, Service Pack 2

Nou is het verder niet hinderlijk of een groot probleem, maar af en toe komt er een heel kort hoog pieptoon uit de PC. Dit wekt natuurlijk wel nieuwsgierigheid bij me op en ik zou niet weten wat het is.

Het pieptoontje komt af en toe voor. Of ik nou gewoon in Windows zelf bezig ben of een spel speel, die piep komt zomaar onverwachts..

Weet iemand misschien wat de bedoeling is van dit piepje?

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:51

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Hoe zit het met je geheugen? Test het eens met memtest :) Geen foutmeldingen oid?

[ Voor 21% gewijzigd door Outerspace op 30-05-2007 13:26 ]

Wauw, een sig!

• siem123
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 25-05 08:59
Ik zou ff kijken in de handleiding van je mobo, miss staat daar iets over in. Anders zou je moeten proberen om te lokaliseren waar t piepje vandaan komt. Wees crea met je oor (en eventueel lege keukenrol ofzo :P)

• Steve_0
@Outerspace:
Ben nu op me stage maar ik zal memtest wel even draaien zodra ik thuis ben.

@siem123:
Ik heb een bulk-versie van de mobo met alleen een soort plattegrondje van je mobo :P Maar kan zo een PDF versie van de handleiding downloaden bij Intel, die zal ik nog even grondig doorlezen.

En sjah ik kan wel creatief zijn met me oor maar die piep komt heel onverwachts..

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Zo'n piepje krijg je ook als het toetsenbord of muis een verkeerd signaal stuurt (bijv. 5 knoppen tegelijk). Probeer die eens om te wisselen?

• Steve_0
wagenveld schreef op woensdag 30 mei 2007 @ 13:32:
Zo'n piepje krijg je ook als het toetsenbord of muis een verkeerd signaal stuurt (bijv. 5 knoppen tegelijk). Probeer die eens om te wisselen?
Die piep ken ik ook ja maar dat is hem echt niet, dat weet ik zeker ;)

• JanWillem32
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22-12-2025
Als het piepje gewoon van de intene pc-speaker komt, kan dit het alarm zijn van je MB/CPU die te heet wordt, kijk even in je BIOS. Daar is als het goed is een instelling waarmee je dit kan veranderen. 70 °C hoort het maximum te zijn. Log daarna met een programma je temperaturen. Als deze regelmatig 60 °C overschrijden, dan is er iets mis met je koeling.
Als het niet je PC speaker is kunnen het ventilatoren of kapotte capacitators zijn.

Verwijderd

Als het echt een hoog frequent iets is dan zijn dat waarschijnlijk gewoon de spoelen die trillen bij het schakelen van de CPU (meer en minder stroom trekken en meer en minder volts willen).

Vrij normaal gedrag, mijn Epox 8RDA+ had het echt extreem, daar was het goed hoorbaar ook met omgevingsgeluid.

• mae-t.net
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Als het piepje toevallig ook optreedt als de PC uitstaat, moet je even de batterij van de brandmelder checken. Klinkt als een grap, maar ik heb dit serieus een keer gehad bij een klant (en bij bepaalde toonhoogten hoor je echt niet direct van welke kant het geluid nou komt).

[ Voor 19% gewijzigd door mae-t.net op 30-05-2007 14:07 ]

• Kuhlie
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Trek je pc-speaker-aansluiting eens uit je moederbord. Blijft het doorpiepen, dan is het niet je pc-speaker :Y)

• siem123
haha, maar die komt niet onverwacht ;) Die komt op een regelmatig tijdstip, en (meestal) vanaf het plafond..:P

• Steve_0
@JanWillem32:
Mijn temperaturen kunnen het ook niet zijn. Want in idle hoor ik die piepje ook welles en daar word mijn CPU niet warmer dan 40 graden. Het enigste wat trouwens wel opvallend warm is volgens mijn hardware monitor is de I/O Controller chip (ICH6 ofzo), die zit altijd tussen de 60 en 65 graden.. Zou het dat zijn? Misschien kan dit zo hoog wezen omdat ik m'n onboard video nog gebruik?

@TRRoads:
Hier heb ik nog nooit bij stilgestaan. Het zou kunnen wezen dat je gelijk hebt. Kan je misschien wat meer over vertellen?

@mae-t.net:
Nee het komt niet voor als de PC uitstaat.

@Kuhlie:
Ik denk niet dat ik daar wat mee opschiet. Het piepje is trouwens wel van een andere toonhoogte dan dat ik gewend ben van een PC-speaker..

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 00:34

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

Harde schijven kunnen ook vervelend resoneren (pieptonen).. :)

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

• JanWillem32
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22-12-2025
ICH6 is de Northbridge, en bij de G965 kan die inderdaad erg heet worden, 65 graden is genoeg om een ingesteld alarm af te laten gaan. Wat staat er in de bios ingesteld aan thermische beveiliging?

• Steve_0
Ik zal dat even bekijken zodra ik thuis ben. Tijdens mijn reis van stage naar huis koop ik nog snel een Zalman ZM-F1 casefan bij een lokale computerboer voor een habbekrats (was ik al eerder van plan om te halen ;) ) Misschien kan die voor wat meer koelte in me kast (lees: mobo) zorgen :)

• Steve_0
Nou ik heb een 92mm Nexus casefan geplaatst en me Northbridge temperatuur is nu gedaald naar rond de 50 graden :) Ik heb de piep verder ook niet meer gehoord OOH nee ik hoor hem net weer :/

Hier nog even overzichtje van me huidige temperaturen en voltages:

CPU: 36
Mobo (1): 40
Mobo (2): 36
I/O Controller Hub (ICH): 50
Memory Controller Hub (MCH): 46

+12 Volts: 12.044v
+5 Volts: 5.075v
+3,3 Volts: 3.323v
+1,5 Volts: 1.259v
Processor Vccp: 1.203v

• mae-t.net
  • Niet online
En speakertje al losgekoppeld of afgeplakt? Dat kan namelijk allerhande toonhoogtes produceren, dus dat het geen standaard-piepje is zegt niet zoveel.

[ Voor 55% gewijzigd door mae-t.net op 30-05-2007 20:49 ]

Verwijderd

+1.5V is met 1.3V veels te laag?

• mae-t.net
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 30 mei 2007 @ 20:52:
+1.5V is met 1.3V veels te laag?
Maar als die meting klopt zou ik eerder crashes verwachten of een niet werkende videokaart... Aan de andere kant, als het BIOS denkt dat het te laag is kan er natuurlijk wel een alarm afgaan (via de eerdergenoemde PC-speaker dus).

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Zo'n piepje komt vaak voor als het systeem een fout in het logboek neerkwakt. Controleer je logboeken van Windows eens, of het overeen komt met het tijdstip van het piepje.

Verwijderd

mae-t.net schreef op woensdag 30 mei 2007 @ 20:56:
[...]

Maar als die meting klopt zou ik eerder crashes verwachten of een niet werkende videokaart... Aan de andere kant, als het BIOS denkt dat het te laag is kan er natuurlijk wel een alarm afgaan (via de eerdergenoemde PC-speaker dus).
Idd. Maar waar is die 1.5V+ dan van, van het PCI-Express slot?
Ik vind het zowieso een belangrijk punt om toch naar te kijken, ongeacht de fout van het piepje bij dit ligt of iets anders. 0,2V is best veel.

• Steve_0
Exorcist schreef op woensdag 30 mei 2007 @ 21:09:
Zo'n piepje komt vaak voor als het systeem een fout in het logboek neerkwakt. Controleer je logboeken van Windows eens, of het overeen komt met het tijdstip van het piepje.
Je zou misschien wel eens gelijk hebben. Om 20:44 typte ik me vorige bericht en tijdens het typen hoorde ik weer die piep. En in logboeken onder Toepassing kreeg ik om 20:46 het volgende Waarschuwing:

Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~jon71911/webdisk/logboek_waarschuwing_tweakers.JPG

Zou dit er misschien iets mee te maken hebben?

@Ramon156:
Ik gebruik op het moment geen PCI-Express videokaart, MAAR morgen heb ik wel mijn nieuwe 8800GTS 320MB binnen.. Deze gaat toch wel werken hé? :/ Volgens de jongens bij 'Welke voeding heb ik nodig?' kan mijn voeding deze videokaart wel aan.. Ik zou ook niet weten wat de +1,5v inhoudt..

Edit: Ooow ja memtest gaf geen fouten aan :)

• siem123
Die 0.2 volt verschil hoeft niets uit te maken. Volgens alle voltages (bios, sisandra, everest etc.) krijgt mijn cpu maar 10.9 volt ipv 12. Dus had er in der tijd een nieuwe big ass voeding aan gehangen.. bleek t gewoon een foutieve meting te zijn..

De rest van mijn voltages zijn wel gewoon goed..

Verwijderd

Steve_0 schreef op woensdag 30 mei 2007 @ 21:42:
[...]

Je zou misschien wel eens gelijk hebben. Om 20:44 typte ik me vorige bericht en tijdens het typen hoorde ik weer die piep. En in logboeken onder Toepassing kreeg ik om 20:46 het volgende Waarschuwing:

[afbeelding]

Zou dit er misschien iets mee te maken hebben?

@Ramon156:
Ik gebruik op het moment geen PCI-Express videokaart, MAAR morgen heb ik wel mijn nieuwe 8800GTS 320MB binnen.. Deze gaat toch wel werken hé? :/ Volgens de jongens bij 'Welke voeding heb ik nodig?' kan mijn voeding deze videokaart wel aan.. Ik zou ook niet weten wat de +1,5v inhoudt..

Edit: Ooow ja memtest gaf geen fouten aan :)
Ja hoor ik neem aan van wel.
Als je een beetje snel rekent
Moederbord + geheugen + harde schijf + dvd + cpu = 200 watt (ruim rekenen)
Videokaart kan dan maximaal 230 watt verbruiken, en de GTS verbruikt er 170 dacht ik :)
Daar komt ook nog eens bij dat je lang niet alles in je systeem voor 100% kunt belasten, dus je hebt zeker genoeg aan wattage.
Wat er met je lijn goed moet zijn weet ik niet precies, 26Amperé lijn ofzo, daar let ik zelf nooit op, ik koop meestal de hig-end uit de mid-end kaartjes (6600GT Xtreme, 8600GTS) en die verbruiken nooit zo ontzettend veel.

• Steve_0
Nou ik draai de nieuwe kaart al en ik heb geen vastloperij of spontane reboots gehad :) Dus dat zit wel goed!

Die piepje heb ik nog niet gehoord.. Stay tuned! ;)
Pagina: 1