[XP] Plots boot Windows zeer traag (5+min)

Pagina: 1
Acties:
  • 360 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Kiff
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16-02 21:08
Een pc thuis heeft sinds eergisteren iets vreemds aan de hand: het booten duurt nu meer dan 5 minuten. Hij begint zoals normaal, maar blijft dan ineens hangen op het XP-met-balkje-scherm. Hierbij flikkert het ledje van de muis af en toe heel kort. Na het wachten boot hij gewoon verder en werkt alles zoals voorheen.

Het enige wat er veranderd is aan de pc was het verplaatsen van "Mijn Documenten" van C: naar D:. Hier kan het echter niet aan liggen, want het terug verplaatsen heeft het probleem iig niet verholpen.

Wat ik al geprobeerd heb: Laatste drivers van alles installeren, Windows-update laten lopen, defragmenteren, chkdsk. Niets mocht baten, probleem blijft aanhouden.

Vreemd is wel dat het zich bij "Veilige modus" (daar zie je dat scherm niet dus dacht ik daar het probleem te zien) niet lijkt voor te doen. Hij start dan ook wel trager op, maar dat is normaal voor Veilige modus.

Iemand een idee wat hier het probleem kan zijn? De pc kan gebruikt worden, maar het is toch irritant dat het zo lang duurt om op te starten.

• Bram S
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 29-11-2025
het verplaatsen van systeem mappen kan altijd problemen opleveren. Nou is je mijn documenten een soort van semi-systeem map, dus dat kan problemen opleveren. Hoe heb je deze precies verplaatst? via TweakUI of in explorer? dat eerste zou namelijk geen problemen moeten geven.

Wat bedoel je overigens met het ledje in je muis? het infra rood ledje van een balloze muis? daar zou ik niet teveel op letten, dat doet die als hij bezig is.

Verwijderd

Laat bootvis eens draaien en kijk in de log daarvan waarom het zo lang duurt!

• Kiff
Bram S schreef op woensdag 30 mei 2007 @ 13:36:
het verplaatsen van systeem mappen kan altijd problemen opleveren. Nou is je mijn documenten een soort van semi-systeem map, dus dat kan problemen opleveren. Hoe heb je deze precies verplaatst? via TweakUI of in explorer? dat eerste zou namelijk geen problemen moeten geven.

Wat bedoel je overigens met het ledje in je muis? het infra rood ledje van een balloze muis? daar zou ik niet teveel op letten, dat doet die als hij bezig is.
Ik heb ze verplaatst door te rechtsklikken op Mijn Documenten. Dan krijg je de optie om de map te verplaatsen. Zou toch niet mis mogen lopen mag ik hopen!

Het ledje bedoelde ik idd het infrarood ledje. Wat ik hierbij nog moet zeggen is dat dit ledje voor de rest van de tijd volledig uit is. Ik weet wel dat het even feller flikkert als je er tegen stoot, maar op deze manier heb ik het nog nooit meegemaakt.
Verwijderd schreef op woensdag 30 mei 2007 @ 13:50:
Laat bootvis eens draaien en kijk in de log daarvan waarom het zo lang duurt!
Dat zal ik morgen direct proberen.

• Kiff
Gisteren uiteindelijk wat uitvoeriger met Bootvis kunnen testen en het probleem gevonden:

Bij opstarten zijn het hidclass.sys, usbhub.sys en usbprint.sys die voor het lange wachten zorgen.
Alle usb apparaten uittrekken zorgt inderdaad voor een (zo goed als normale) opstarttijd, maar 1 van beide (muis en printer) terug insteken laat het probleem terugkomen.

Mogelijke issues volgens mij: Defecte usb poorten of driverproblemen (hoewel daar niets aan veranderd is).

Mogelijke oplossingen:
  • Nieuw moederbord (liever niet)
  • Windows herinstalleren (ook liever niet)
  • Deze drivers opnieuw installeren. Iemand een idee hoe dit kan? Ze maken deel uit van Windows dus zomaar ergens te downloaden zijn ze niet dacht ik zo.
  • Een ander idee?