Toon posts:

[TFT] Vaagheid/Ghosting iiyama E2200WS-B1 Wide in CS:Source?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal,

Ik heb 4 dagen geleden de Iiyama D2200WS-B1 gekocht, en ben een beetje teleurgesteld!

Als ik hem op de max resolutie zeg (1680x1050) lijkt de refresh een beetje tegen te vallen, d.w.z. het beeld wordt wat vaag als je je in zeg een fsp als counterstrike - source ronddraait! De bottleneck lijkt me niet de pc en videokaart (e4300 @ 2,7 Mhz / Xfx 88700gts 320) maar vooral het scherm!

Dit terwijl de refresh toch 5 ms is, wat volgens een goede vriend genoeg zou moeten zijn om leuk te kunnen gamen, zelfs met 8 zou het er nog goed uit moeten zijn! Ik kan de refresh wel op 75 ipv 60 krijgen, maar dan heb ik slechts een resolutie van 1024x768, en bij counterstrike zelfs lagere fps dan bij hogere resoluties. :/

Moet ik nou terug naar de winkel en voor een 19''inch met een resfresh van 2ms gaan of is elke TfT behept met een beetje vaagheid bij snel ronddraaien en moet ik er maar mee leren leven? Want verder is het een zeer mooi scherm, en op hun eigen site staat zelfs ook dat dit scherm ideaal is om mee te gamen!

• Buzz_NL
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19-07 13:55
Voor dat je terug gaat zou je even het volgende kunnen proberen;

1. NVIDIA Control Panel > Display > Manage custom timings.
2. Click both "Treat as HDTV" and "Allow modes not exposed by the display"
3. Click [Create...]
4. Under Custom display mode values:
Horizontal desktop pixels: 1680
Vertical desktop lines: 1050
GDI Refresh rate: 60
Bits per pixel: 32
(don't have "Interlaced" checked)
5. Click [Advanced >>]
6. Under "Back-end parameters":
Timing standard: DMT
Desired refresh rate: 60
(the rest of the fields are grayed out)
7. Under "Front-end paramers"
Scaling type: Display (none)
8. Click [Test]
9. Click [OK]

Verwijderd

Klopt ja, dat ding kan op 1600 niet hoger dan 60. Vreselijk dus.

Verwijderd

Topicstarter
Buzz_NL schreef op woensdag 30 mei 2007 @ 12:11:
Voor dat je terug gaat zou je even het volgende kunnen proberen;
...
Maakt niet uit, heb v sync aangezet, en de refresh is gewoon 60, maar nog blijf ik het idee hebben dat de refresh suckt, of in ieder geval: het beeld niet mooi scherp is als je een beetje snel beweegd :/

zou dat gewoon teveel 'ghosting' zijn? Ik draai in de 1680x1050 resolutie. En de refresh op het scherm is zeker weten de bottleneck, want waar ik op mijn oude crt aan de 200fps in de video stresstest van counterstrike source kom, haal ik met dit scherm slechts een 59,68 !!!!

Waarom zegt iedereen op dit forum dat een refresh van 60hz ruim voldoende is? Ik merk er niks van!Of ik moet in de war zijn met de 'ghosting'?

• Bejit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 11-07 10:18

Bejit

Svenska Faderland

Verwijderd schreef op woensdag 30 mei 2007 @ 18:03:
[...]

Maakt niet uit, heb v sync aangezet, en de refresh is gewoon 60, maar nog blijf ik het idee hebben dat de refresh suckt, of in ieder geval: het beeld niet mooi scherp is als je een beetje snel beweegd :/

zou dat gewoon teveel 'ghosting' zijn? Ik draai in de 1680x1050 resolutie. En de refresh op het scherm is zeker weten de bottleneck, want waar ik op mijn oude crt aan de 200fps in de video stresstest van counterstrike source kom, haal ik met dit scherm slechts een 59,68 !!!!

Waarom zegt iedereen op dit forum dat een refresh van 60hz ruim voldoende is? Ik merk er niks van!Of ik moet in de war zijn met de 'ghosting'?
Je bent ook in de war met ghosting. Met LCD's/TFT's is er niet meer sprake van een echt refreshrate.

Je moet kijken naar de aantal miliseconden het scherm er over doet om van zwart naar wit gaat.

Systeempje

Verwijderd

Topicstarter
Bejit schreef op woensdag 30 mei 2007 @ 18:18:
[...]

Je bent ook in de war met ghosting. Met LCD's/TFT's is er niet meer sprake van een echt refreshrate.

Je moet kijken naar de aantal miliseconden het scherm er over doet om van zwart naar wit gaat.
Ok, en hoe test ik dat dan? Ik bedoel, ik weet dat een film 24 beeldjes per seconde bevat, dus 60 zou ruim voldoende moeten zijn. Of is dat weer een verkeerde vergelijking?

Verwijderd

Wat Beijt bedoelt is dat elke pixel in je scherm er 2 miliseconden over doet om van volledig zwart naar volledig wit over te gaan. Dus dat betekent dat er per pixel op zijn minst 300-400 kleurwisselingen plaats zouden kunnen vinden, en zo ook dus eigenlijk voor je hele scherm. Het feit dat je met je huidige scherm "maar" 59,68 fps haalt in cs:source heeft alleen iets te maken met je scherm in de zin dat deze een nogal non-standard resolutie vertegenwoordig. Waarschijnlijk was jou CRT geen widescreen, en zat je in een res van rond de 1024 x 768 te werken.

• Buzz_NL
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19-07 13:55
Verwijderd schreef op woensdag 30 mei 2007 @ 18:03:
[...]

Heb je wel even geprobeerd om een custom resolutie aan te maken? ga maar eens googlen naar Blurriness+8800+1680x1050 schijnt dat de G80 problemen heeft met scalling.

• Jellerbert
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 01-09-2025
Ik had ook een scherm met 5ms, en ik vond ook dat ik daar niet lekker op kon gamen. Ik kwam van een 17" crt. Nu heb ik een 226bw met 2ms en ik vind het nog steeds wel wat aanwezig, maar het is al een stuk beter!

Ga naar www.jellerbert.nl

Verwijderd

Topicstarter
Buzz_NL schreef op donderdag 31 mei 2007 @ 06:56:
[...]

Heb je wel even geprobeerd om een custom resolutie aan te maken? ga maar eens googlen naar Blurriness+8800+1680x1050 schijnt dat de G80 problemen heeft met scalling.
Nee het beeld is bij 1680x1050 niet blurry (desktop en games) alleen als ik een andere (niet widescreen) resolutie gebruik (zeg 1280x1024) wordt het wat vaag wat volkomen normaal is want het scherm heeft nu eenmaal die pixels in 1680, althans zo begreep ik het.

En verder, ik draai vista, en ik ben helaas nergens manage custom timings gezien in Nvidia Control Panel! :/ Moet ik daar een registry bit voor veranderen ofzo?

Maargoed, ik laat vanavond wat vrienden langskomen om te kijken wat zij ervan denken... :P

Heb gisteren mijn scherm wat verder naar achter op de tafel geschoven, en van de dubbele afstand dan voorheen zag het er ook al iets beter uit... Op 1680x1050. :D

I'll keep you posted!

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 31-05-2007 08:34 ]

• psychoclown
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 01-07 18:17

psychoclown

Back in black

Wat je nog niet verteld hebt is of dit verschijnsel ook in andere games voordoet.
Welke games heb je geprobeerd? Bij welke games komt dit nog meer voor?

Zelf heb ik vorig jaar, rond deze tijd van het jaar, een 940BF aangeschaft (2ms) en gelijk weer terug gebracht want het ik vond het 10x niks. Die 2ms werd bereikt door RTA (Response Time Acceleration) als die aanstond zag het in geen enkele game eruit als ik ronddraaide.
Meerdere mensen op GoT hadden hier last van het was een soort van ghosting maar ook weer niet. Als RTA uitstond was het goed (en draaide het scherm op 4ms) maar die functie kon je niet uitzetten want elke keer ging RTA weer aan zodra je de TFT aanzette werd RTA automatisch weer aangezet.
Toen maar teruggebracht en een 930BF (4ms) gehaald. Het is ook een beetje persoonlijk :)

WoT Profile | Noobmeter - kyozu | Youtube channel | Livestream

Verwijderd

Topicstarter
psychoclown schreef op donderdag 31 mei 2007 @ 10:01:
Wat je nog niet verteld hebt is of dit verschijnsel ook in andere games voordoet.
Welke games heb je geprobeerd? Bij welke games komt dit nog meer voor?
Thnx maar laat maar. Ik heb het probleem opgelost door de iiyama e2200ws om te ruilen voor de samsung 226bw. Ben erg tevreden met hoe dit scherm zich gedraagd bij o.a. Counterstrike - Source... Denk toch echt dat de iiyama gewoon wat te lijden had van ghosting, :/ Jammer, want ik heb mijn lievelingsmerk nu moeten inruilen voor een samsung, een merk waar ik verder totaal niks mee heb. Maargoed, de hardware werkt zoals het moet nu, dit topic kan wat mij betreft wel dicht... Thnx voor alle reacties!
Pagina: 1