PC gaming uiteindelijk toch dood?

Pagina: 1 ... 5 ... 15 Laatste
Acties:
  • 39.047 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StormRider
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16-09 08:50
jah alles word gedownload he :) dat maakt het wel moeilijk om nieuwe games te maken. We komen straks op het bf 2 pat dat je moet inloggen om alle functies te krijgen.
gr,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Docho
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 13-09 23:57
En waarom zou een publisher met nieuwe methodes van aanpak beginnen, als de zwaardere consoles markt goed reageert op de huidige aanpak? Ze zijn blij dat ze eindelijk naar de 360 en PS3 platformen overgestapt zijn.
Alleen de Wii is interessant omdat het belachelijk veel units verkoopt en omdat je weet dat dat mensen zijn die het ding voor een spelletje kopen, die markt is interessant. Bij de PC kan je niet meten wie dat ding gekocht heeft voor de e-mail, wie voor Hyves en wie er zijn videootjes op wil bewerken. Waarom zou je dan proberen te innoveren?
Tja, waarom was Nintendo zo gek om in de jaren '80 de NES uit te brengen toen de 'Video Game Crash' volop bezig was? Later bleek het hun meest meesterlijke zet ooit te zijn...
Nu voor sony: toen de PS3 uitkwam werd hij al vanaf het begin DOA verklaard, maar Sony zette zijn project verder en ondertussen heeft die toch al wel wat marktaandeel kunnen afsnoepen.
De Wii is volgens mij (zelfs hier op tweakers) compleet belachelijk gemaakt op tweakers, toch blijkt het nu een ongelooflijk succes te zijn.
Waarom bracht Apple jaren geleden de eerste iPod uit, terwijk ze toch evengoed een discman konden uitbrengen? Het succes van de iPod was echt niet zeker hoor...

Stel je nu eens voor dat al deze bedrijven niet tegen de stroming in hadden gedaan wat ze nu wel gedaan hadden(= investeren in iets risicovols) dan hadden deze bedrijven vandaag totaal anders geweest (lees: kleiner, minder belangerijk). Zolang er dus potentie zit in een markt blijf je erin investeren.

Overgens is de redenatie simpel van een uitgever: als ze de markt verlaten, dan neemt een andere hun marktaandeel over, reden genoeg om deze positie toch niet te verlaten. Ironisch genoeg dus zijn uitgever toch gedwongen om op een minder winstvolle plek te blijven zitten omdat een concurrent anders wel heel veel winst zou kunnen maken.
Wellicht zien ontwikkelaars het op jouw manier en is dat de reden dat ze actief blijven in de markt, voor de potentie. Maar die potentie zit dan wel op een ander niveau dan de spellen die nu op de dual-core als recommended uitgebracht worden. En wat is er 'safe' aan het cross-platform uitbrengen van Bioshock op de 360 en de PC, als die voor de laatste maar 100k in aantallen verkoopt? Safe is uitbrengen op 360 en de PS3, omdat daar de kopers zitten en de langer houdbare prijsniveau's.
Als ik zie hoeveel er geport wordt tussen de Xbox360 en PC, dan zegt iets me dat Microsoft wel de tooltjes klaar heeft liggen om makkelijk te porten tussen PC een Xbox360.
Overgens, die 100K stuks voor de PC (als dat klopt, ik zie nergens een echt duidelijke bron) is genoeg om de port-kosten te betalen van Xbox360 naar de PC en er vervolgens nog eens winst op te maken ook. Porten duurt niet evenlang als een spel ontwikkelen hoor, zeker als je goede tools ter beschikking hebt.
quote:
Boeboe schreef op zondag 30 december 2007 @ 22:19:
[...]

euh...een 360 zit qua architectuur wel "iets" anders in elkaar dan een gewone pc hoor...
Moet je je ook afvragen waarom we niet eerder dualcore hadden op de PC? De ondertussen prehistorische sega saturn werkte al met 2 cores.
Alleen dan gekoppeld met multi-platform spellen. Volgens mij had de Saturn weinig tot geen spellen met de PC gemeen en al helemaal geen development-tools die MS voor beide platforms ontwikkelde.

Ik had hier heel eerlijk gezegd een verhaal over hoe multiplatformers dit dreven, maar ik zit me net te bedenken dat de voorbeelden die ik wilden noemen (Medal of Honor: Airborne, Stranglehold, etc.) volgens mij nog een andere gemeenschappelijke factor hebben en dat is volgens mij de enorme populariteit van de UT engine. Dat zal naast de MS development-tools ook enorm geholpen hebben. Misschien omdat de primaire markt toch nu bij de consoles ligt, is het niet erg om bij de PC versie 'wat meer' te eisen.

Als er iets is dat 'sleept' met nieuwe ontwikkelingen, dan is het wel de PC (juist doordat je niet een deel van de markt wilt achterlaten). Kijk naar de penetratie van DVD bij PCs. WhiskeyTangoFoxtrot, Burning Crusade nog op CD-Roms, waardoor ik voor vier discs disc-jockey mag gaan spelen. Vrijwel iedereen heeft nu toch onderhand wel DVD-spelers?
Zoals er al gezegd wordt kan men de architectuur van de Xbox360, PS3 en PC niet echt vergelijken. Het feit dat de Saturn vroeger of Xbox360 en PS3 nu meer cores hebben zegt totaal niks over wat ze kunnen. Vergelijk dit met de N64 met zijn 64 bits geheugenbus, wat fenomenaal was in die tijd, toch werd hij de grond ingestampt door elke andere console en PC. De redenering die geeft bij 'meer cores hoe beter' is dezelfde redenering als 'hoe meer GHz hoe beter de processor' terwijk dit totaal niet klopt.
Als ik overgens zie hoe de Xbox360 begint te stotteren in Oblivion als er 'wat teveel vijanden' zijn dan denk ik niet dat die zo'n goede processor heeft. Sterker nog, een E2160 doet beter...
Met andere woorden: men kan dit niet vergelijken omdat de architectuur compleet anders is.
Op dit moment lopen de consoles echt weer achter de PC's hoor, dat is trouwens dan ook de reden dat een spel zoals COD4 op de console plotseling op een lagere resolutie moet.

De reden overgens dat The Buring Crusade is uitgebracht op CD is trouwens niet voor de westerse markten, denk maar eerder aan niet-westere markten. Waarom die ook hiero zo verschenen is weet ik niet. Laat het nu trouwens ook wel zo wezen dat iets uitbrengen op zowel CD als DVD géén enkel probleem is omdat elke PC een HDD heeft.

Volgens mij is het dan ook nog steeds een PC die al jaren alles op HD-resolutie weergaf 8)7 en niet de consoles. Het zijn nog echt steeds de consoles die de PC volgen op gebied van multifunctionaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swampy
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 15-09 13:40

swampy

Coconut + Swallow = ?

Docho schreef op maandag 31 december 2007 @ 15:41:
Zoals er al gezegd wordt kan men de architectuur van de Xbox360, PS3 en PC niet echt vergelijken. Het feit dat de Saturn vroeger of Xbox360 en PS3 nu meer cores hebben zegt totaal niks over wat ze kunnen. Vergelijk dit met de N64 met zijn 64 bits geheugenbus, wat fenomenaal was in die tijd, toch werd hij de grond ingestampt door elke andere console en PC. De redenering die geeft bij 'meer cores hoe beter' is dezelfde redenering als 'hoe meer GHz hoe beter de processor' terwijk dit totaal niet klopt.
Oh als je ver terug gaat heb je zelfs consoles met 2 audio controllers, 2 gpu's 128bits bla bla bla...maar tja zonder de games zijn ze weinig waard! En ja de N64 was best een goed apparaat...maar sony had gewoon de wind te pakken en het voordeel van dat de game makers het op pakte, net zoals ze nu doen met de Wii!
Als ik overgens zie hoe de Xbox360 begint te stotteren in Oblivion als er 'wat teveel vijanden' zijn dan denk ik niet dat die zo'n goede processor heeft. Sterker nog, een E2160 doet beter...
Met andere woorden: men kan dit niet vergelijken omdat de architectuur compleet anders is.
Op dit moment lopen de consoles echt weer achter de PC's hoor, dat is trouwens dan ook de reden dat een spel zoals COD4 op de console plotseling op een lagere resolutie moet.
Geen enkele console doet Dx 10.1 ...dertegen doet bijna geen enkele pc het echt lekker op dit moment! Op het PC platform worden de meeste risico's genomen..met videokaart makers die na een serie al verdergaan als iets anders! Met een honger naar krachtige processoren en speciale chips om het geluid en Physics aan te draaien. De pc is en blijft een voorloper! Dertegen zijn het inderdaad maar iets van 5% van de gamers die ook dan het geld hebben om het beste van het beste te kunnen kopen!
De reden overgens dat The Buring Crusade is uitgebracht op CD is trouwens niet voor de westerse markten, denk maar eerder aan niet-westere markten. Waarom die ook hiero zo verschenen is weet ik niet. Laat het nu trouwens ook wel zo wezen dat iets uitbrengen op zowel CD als DVD géén enkel probleem is omdat elke PC een HDD heeft.

Volgens mij is het dan ook nog steeds een PC die al jaren alles op HD-resolutie weergaf 8)7 en niet de consoles. Het zijn nog echt steeds de consoles die de PC volgen op gebied van multifunctionaliteit.
Je moet wel zeggen dat de consoles nu wel mooi online kunnen gaan, wi fi hebben vele dingen die de PC biedt te bieden hebben. Okay.. sommige dingen niet! In UTIII bijvoorbeeld moet je mods installeren op een behoorlijk omslachtige manier als je een console hebt. Maar dat het mogelijk is!

There is no place like ::1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boe2
  • Registratie: November 2002
  • Niet online

boe2

'-')/

[...]
dus als een spel stottert op een console met vaste specs is dat vanaf nu de schuld van die console, en niet de schuld van de developers? 8)7

Je doet trouwens alsof de N64 zo'n slechte console was, terwijl de graphics van de N64 er steevast een stuk beter uitzagen dan die van de playstation.

[ Voor 45% gewijzigd door boe2 op 31-12-2007 16:32 ]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind.' - Pratchett.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tazzman
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08-09 11:52

tazzman

a real boardmonkey

Boeboe schreef op maandag 31 december 2007 @ 00:00:
[...]

Heus? Waarom werken consoles dan al sinds 1999 met dvd's, terwijl tot 2 jaar geleden PC games nog op een stapel cd-roms uitgebracht werden?
*Buzz* Fout antwoord - u gaat niet door voor de koelkast. :) Ik werkte in '96 - '98 voor Dynabyte en daar kregen we al zeker games binnen op de DVD. CD voerde natuurlijk wel de boventoon - maar de meeste games werden maar op 1 of 2 CD's geleverd. Van bepaalde games van 4 tot soms 7 (!!) CD's werden steeds meer ook DVD versies geleverd. (Veelal adventure / puzzle games met veel video content.)

Dit waren soms geheel aparte releases (Dezelfde doos maar de ene was gevuld met CD's, de ander met DVD's) ..en bij sommige games zat er gewoon een DVD in de doos erbij.

Okay het waren toen, zo'n 10 jaar terug, echt maar een handvol games maar zeker vanaf 2002 werden steeds meer en meer games op DVD uitgegeven - dan wel als extra "DVD release" maar in toenemende mate werden er ook meer en meer games als "DVD only" release uitgegeven.

[ Voor 4% gewijzigd door tazzman op 31-12-2007 17:08 ]

Het nieuwe speelgoed: een Saab 9-3 Aero (absoluut, helemaal en compleet fantastisch....)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Armada
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 13:39

Armada

-Wat wil je weten?-

[...]

Tja, waarom was Nintendo zo gek om in de jaren '80 de NES uit te brengen toen de 'Video Game Crash' volop bezig was? Later bleek het hun meest meesterlijke zet ooit te zijn...
Nu voor sony: toen de PS3 uitkwam werd hij al vanaf het begin DOA verklaard, maar Sony zette zijn project verder en ondertussen heeft die toch al wel wat marktaandeel kunnen afsnoepen.
De Wii is volgens mij (zelfs hier op tweakers) compleet belachelijk gemaakt op tweakers, toch blijkt het nu een ongelooflijk succes te zijn.
Waarom bracht Apple jaren geleden de eerste iPod uit, terwijk ze toch evengoed een discman konden uitbrengen? Het succes van de iPod was echt niet zeker hoor...

Stel je nu eens voor dat al deze bedrijven niet tegen de stroming in hadden gedaan wat ze nu wel gedaan hadden(= investeren in iets risicovols) dan hadden deze bedrijven vandaag totaal anders geweest (lees: kleiner, minder belangerijk). Zolang er dus potentie zit in een markt blijf je erin investeren.
Nu doe je net alsof ik denk dat er geen innoverende marktpartijen kunnen zijn! Mijn stelling is dat de huidige partijen dat niet zullen doen om dat ze aan het uitpuffen zijn van de transitie naar de huidige generatie, dat nu enorm goed loopt en omdat er al bijzonder veel risicomijdend gedrag te zien is in de beslissingen die op dit moment genomen worden.
Overgens is de redenatie simpel van een uitgever: als ze de markt verlaten, dan neemt een andere hun marktaandeel over, reden genoeg om deze positie toch niet te verlaten. Ironisch genoeg dus zijn uitgever toch gedwongen om op een minder winstvolle plek te blijven zitten omdat een concurrent anders wel heel veel winst zou kunnen maken.
Zit wat in, ligt helemaal aan hoe een publisher zich strategisch wil positioneren. Dan functioneren de huidige ports als een warmhoudplaatje.
[...]

Als ik zie hoeveel er geport wordt tussen de Xbox360 en PC, dan zegt iets me dat Microsoft wel de tooltjes klaar heeft liggen om makkelijk te porten tussen PC een Xbox360.
Overgens, die 100K stuks voor de PC (als dat klopt, ik zie nergens een echt duidelijke bron) is genoeg om de port-kosten te betalen van Xbox360 naar de PC en er vervolgens nog eens winst op te maken ook. Porten duurt niet evenlang als een spel ontwikkelen hoor, zeker als je goede tools ter beschikking hebt.
Dat is dus ook een vraag die ik al eerder stelde, wat als de PC versie als een zeer goedkoop bijprodukt ontstaat van de 360 en PS3 versies. Om nog even bij het voorbeeld te blijven, 2K had twee teams op de beide versies. Nu weet ik niet hoe de samenstelling was van de teams, maar als je een apart team er op moet zetten, dan is het dus nog geen kwestie van een druk op de knop.
Maar inderdaad kan het zo zijn dat er veel minder verkoop nodig is om het kostendekkend te laten zijn. Verder, je kan een PC versie natuurlijk veel eerder gold laten gaan. Waar je een console versie nog zal moeten tweaken om overall een acceptabele performance te halen, zal dit voor de PC een beslissing zijn van de eindgebruiker, dan moet-ie maar terug naar medium settings.
Off-topic maar goed. Nou nee, ik vind het ronduit belachelijk om disc-jockey te spelen. Moet ik in de gaten gaan houden wanneer hij klaar is. Je hebt niet eens de keuze om hem op DVD te kopen (kon alleen bij de limited ed.). Dat is ook de reden waarom ik de install-file die je van de site kan halen erbij houdt voor een eventuele herinstallatie.

- I've run out of sick days, so I'm calling in dead - Xbox Live Gamertag PSN id

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

PWM

They Wonder Why People Don't Make PC Games Any More

On another PC related note, we pulled some disturbing numbers this past week about the amount of PC players currently playing Multiplayer (which was fantastic). What wasn't fantastic was the percentage of those numbers who were playing on stolen copies of the game on stolen / cracked CD keys of pirated copies (and that was only people playing online).

Not sure if I can share the exact numbers or percentage of PC players with you, but I'll check and see; if I can I'll update with them. As the amount of people who pirate PC games is astounding. It blows me away at the amount of people willing to steal games (or anything) simply because it's not physical or it's on the safety of the internet to do.
http://fourzerotwo.blogspot.com/
Blog van de CoD4 ontwikkelaars.

De geruchten gingen al dat CoD5 console exclusive word, en op deze manier lijkt me dat logisch ook.

En zoals hij zegt: Dit zijn alleen de mensen die Online spelen. Met de Offline spelers erbij zijn de cijfers wss nog erger.

[ Voor 11% gewijzigd door PWM op 16-01-2008 11:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boe2
  • Niet online

boe2

'-')/

COD3 was ook al console exclusive, met deel 4 wouden ze de PC nog een kans geven. De investering die ze gestoken hebben in het maken van de pc conversie kon echter niet terugverdiend worden. Maar normaal ook dat ze dan terug naar console kruipen :p

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind.' - Pratchett.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaMayan
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13-09 22:45
tazzman schreef op maandag 31 december 2007 @ 17:06:
*Buzz* Fout antwoord - u gaat niet door voor de koelkast. :) Ik werkte in '96 - '98 voor Dynabyte en daar kregen we al zeker games binnen op de DVD. CD voerde natuurlijk wel de boventoon - maar de meeste games werden maar op 1 of 2 CD's geleverd. Van bepaalde games van 4 tot soms 7 (!!) CD's werden steeds meer ook DVD versies geleverd. (Veelal adventure / puzzle games met veel video content.)
Dat is dan wel weer iets wat mist in de huidige generatie games. De Video content.
Een Wingcommander waarbij acteurs het verhaal vertellen, met een goede game er doorheen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DaMayan schreef op woensdag 16 januari 2008 @ 14:04:
[...]

Dat is dan wel weer iets wat mist in de huidige generatie games. De Video content.
Een Wingcommander waarbij acteurs het verhaal vertellen, met een goede game er doorheen.
Zeker, vind videocontent minstens zo belangrijk als het spel zelf! kan bijv echt genieten van de cinematics in Diablo 2..

Waren die maar wat langer ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HappyFun
  • Registratie: Mei 2001
  • Niet online
Markt zoekt zometeen gewoon andere inkomsten bronnen en de games worden (bijna gratis)!
Goed voorbeeld is Kwari (www.kwari.com) waar het spel gratis en je er zelfs geld mee kan verdienen.

Maar ze verdienen uiteindelijk door ammo te verkopen..of het werkt is de vraag nog.

Defunctus Deo Juvente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swampy

swampy

Coconut + Swallow = ?

DaMayan schreef op woensdag 16 januari 2008 @ 14:04:
[...]

Ik heb geen probleem tegen een goed verhaal via cut scenes, hell final fantasy en dergelijken drijven erop! Maar Filmpjes? Heb je wel eens de FMV's gezien die op youtube rond drijven? Mijn god, dan zouden acteurs die je vindt op een zomerkamp ouderavond het nog beter doen dat de acteurs in bepaalde FMV's!

Ik heb gisteren een demo van de JPN PSN gedownload, en guess what! Het was een super verhaal game over erm..zombies..of vampieren nogal onzeker over wat het moest zijn maar langzaam!

FMV's zijn okay als ze maar niet in de weg zitten van de gameplay! Ze moeten niet de gameplay worden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16:23

ThunderNet

Flits!

Wat ik een voorbeeld van hoe het wel goed gedaan is is met Driver: Parallel Lines. Daar krijg je echt het idee dat je zelf in een film betrokken wordt. :)

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vosss
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-09 11:12
FMV's zijn okay als ze maar niet in de weg zitten van de gameplay! Ze moeten niet de gameplay worden!
Nouja, zoals destijds bij bv Phantasmagoria..... ik vond dat serieus tof en ik denk dat ze hedentendage met de huidige techniek het best nog eens zouden kunnen proberen.

Zolang je maar een aantal goeie acteurs en een goed script hebt kan het nog steeds werken denk ik.

Ik ben alleen bang dat we nooit meer FMV's terug gaan zien in de gameplay zelf en hooguit als filmpjes tussen games door.

:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Armada

Armada

-Wat wil je weten?-

Nog lekker on topic, jongens... d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkShadow
  • Laatst online: 13:37
Nog even een reactie van mij. Het hele CoD4 debacle heeft de discussie terecht weer doen laten opwaaiien. Enorm achterblijvende sales op de PC, maar wel enorme (waarschijnlijk meer dan op de consoles) aantallen online players. Tot op heden is er geen systeem dat niet gekraakt is, zelfs WoW kan je besluiten op een cracked server te spelen.

Een top en hyped game voor de PC is crysis, die kwam met 80k sales in december in geen enkel top tien lijstje voor. Als je bedenkt dat games als crysis minimaal een miljoen keer moeten verkopen om uberhaupt break even te draaien, dan weet je dat het niet gek is dat de ontwikkelaar besluit om snel te porten naar consoles. Games die volgen worden dan al snel console exclusive (zie CoD3, en CoD5). PC gaming gaat nooit helemaal dood, maar het is niet meer een main platform zoals dat was ten tijde van Halflife 1, counterstrike etc. Veel pc-gamers zullen het niet willen toegeven, maar de meeste ontwikkelaars zijn er helaas al wel achter.

Ik zie voornamelijk casual (sims), strategie en mmo games komen, andere genres nemen vanaf dit punt alleen nog maar af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HappyFun
  • Registratie: Mei 2001
  • Niet online
DarkShadow schreef op zaterdag 19 januari 2008 @ 12:13:
Nog even een reactie van mij. Het hele CoD4 debacle heeft de discussie terecht weer doen laten opwaaiien. Enorm achterblijvende sales op de PC, maar wel enorme (waarschijnlijk meer dan op de consoles) aantallen online players. Tot op heden is er geen systeem dat niet gekraakt is, zelfs WoW kan je besluiten op een cracked server te spelen.

Een top en hyped game voor de PC is crysis, die kwam met 80k sales in december in geen enkel top tien lijstje voor. Als je bedenkt dat games als crysis minimaal een miljoen keer moeten verkopen om uberhaupt break even te draaien, dan weet je dat het niet gek is dat de ontwikkelaar besluit om snel te porten naar consoles. Games die volgen worden dan al snel console exclusive (zie CoD3, en CoD5). PC gaming gaat nooit helemaal dood, maar het is niet meer een main platform zoals dat was ten tijde van Halflife 1, counterstrike etc. Veel pc-gamers zullen het niet willen toegeven, maar de meeste ontwikkelaars zijn er helaas al wel achter.

Ik zie voornamelijk casual (sims), strategie en mmo games komen, andere genres nemen vanaf dit punt alleen nog maar af.
PCgames moeten (in mijn ogen) ook gewoon gratis worden. De gameonwikkelaars moeten een andere markt vinden waaruit ze inkomsten kunnen halen. Laat iedereen lekker online spelen (daar zit de groei) en verzin daar een verdien model bij. BV idd munitie (zoals kwari) laten kopen of..najah zat andere opties. Der is wel zeker markt voor...ze moeten alleen zichzelf niet vastklampen op de hoge verkoopprijzen van de games.

Defunctus Deo Juvente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stewie!
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:55

Stewie!

Keen must die!

Boeboe schreef op woensdag 16 januari 2008 @ 12:13:
COD3 was ook al console exclusive, met deel 4 wouden ze de PC nog een kans geven. De investering die ze gestoken hebben in het maken van de pc conversie kon echter niet terugverdiend worden. Maar normaal ook dat ze dan terug naar console kruipen :p
Zeker hebben ze de PC versie ruim uit de kosten.
En ze hadden zeer eenvoudig CoD4 nog groter kunnen maken en piracy tegen kunnen gaan, echter had de ontwikkelaar de ballen niet om dit te doen, de uitgever wilde wel, in VER gevorderd stadium zelfs.

CoD4 is de fout in gegaan door ranking op de client te regelen. Als ze dit op de server hadden geregeld hadden ze een enorme hoeveel servers die NIET cracked waren. Nu verkopen alle shady bedrijfjes cracked gameservers en kan iedereen met zijn illegale key online. Eigen schuld, dikke bult. De ontwikkelaar heeft een groot communicatie probleem en ziet nu hoe dat afloopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boe2
  • Niet online

boe2

'-')/

HappyFun schreef op zaterdag 19 januari 2008 @ 12:21:
[...]
PCgames moeten (in mijn ogen) ook gewoon gratis worden.
8)7

Ik denk dat we de bron van het probleem gevonden hebben :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stewie!

Stewie!

Keen must die!

Boeboe schreef op zaterdag 19 januari 2008 @ 12:31:
[...]

8)7

Ik denk dat we de bron van het probleem gevonden hebben :p
Nee. Denk eens na wat je nu gaat krijgen. Brainstorm mee:
Piracy is een issue. Wat is een veilig platform voor je game? Voorbeeld: Steam

Wat doet Steam nu? Eenmalig games verspreiden, maar weet je wat Steam nu al kan? Games installeren en deinstalleren of deactiveren van afstand. Dus wat komt eraan: een abonnementstructuur voor je games. Bijvoorbeeld Orange box voor 10 euro / maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• liberque
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 06:55

liberque

Vrijzinnig!

Er wordt dus gesteld dat Pc gaming dood gaat door het massale kopieergedrag en dat consoles de toekomst hebben. Dit is niet de eerste keer dat ik dit hoor, sterker nog... het is een komkommertijd praatje dat ieder jaar terug komt.

Ja, maar op de PC heb je alleen RTS, MMO en FPS! Dit klopt eigenlijk wel. De keuze van spelen was vroeger veel groter maar dit heeft niets met de mogelijkheden te maken noch met het kopieergedrag van de pc gebruikers.

Toen FPS populair werd zag je bijna alle bedrijven overstappen naar FPS versies. Simpelweg omdat dit wel aan zou slaan. Hele populaire series zoals Kings Quest hebben hier het loodje bij gelegd. Kings Quest 8 : Mask of Eternity was bv. zo'n flop dat de gehele KQ franchise als een bubbel uit elkaar spatte.

Met RTS ging het eenzelfde kant op.. slechts 2 of 3 bedrijven wisten een goede RTS neer te zetten maar velen probeerden het ook. Gevolg tientallen clones die het onderspit delfden en een handjevol RTS die uiteindelijk door grote bedrijven werden opgekocht om zoveel mogelijk uit te melken. Gevolg: kortere development tijden, versies die niet af waren, doodsteek voor een aantal bedrijven.

De grootste boosdoener is echter het MMO genre. Met 9 miljoen spelers wereldwijd is bijvoorbeeld World of Warcraft grotendeels verantwoordelijk voor het instorten van de gamesmarkt de laatste jaren. In plaats van 1 maal in de zoveel maanden een spelletje kopen bleven al deze mensen hangen in WoW. De maandelijkse kosten zorgen ervoor dat ze waar voor hun geld willen hebben en zolang ze dus spelen zullen ze niet of nauwelijks uitwijken naar een ander spel. 9 miljoen spelers is VEEL en is een enorm verlies aan potentionele klanten voor andere spelletjesmakers. Aangezien de PC het aangewezen platform is voor MMO's is het voor de gamedevelopers dus veel minder risicovol om een spel uit te brengen op een console. Daar is er immers nog geen MMO concurrentie.

Het is dus juist het succes van een aantal games in bepaalde genre's die ervoor zorgen dat de diversiteit van games op PC aan het afzwakken is en dat concurrentie veel zwaarder maken. Dus niet omdat games niet genoeg verkopen... nee juist omdat bepaalde games VEELS TE GOED verkopen.

Try looking into that place where you dare not look! You'll find me there, staring out at you!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online

PWM

Zolang er geen mindchange komt bij de PC gamers (en een deel van de consolegamers), gaat er toch niks veranderen.

Mensen verdommen het gewoon om te betalen, en hebben voor elke game wel een excuus waarom het geoorloofd zou zijn.

Nu kan je 100 systemen verzinnen, en al die 100 zijn toch weer te kraken. Zolang mensen niet het fatsoen hebben hun games te kopen, zal de markt verder afzwakken.
liberque schreef op zaterdag 19 januari 2008 @ 12:40:Het is dus juist het succes van een aantal games in bepaalde genre's die ervoor zorgen dat de diversiteit van games op PC aan het afzwakken is en dat concurrentie veel zwaarder maken. Dus niet omdat games niet genoeg verkopen... nee juist omdat bepaalde games VEELS TE GOED verkopen.
Welke games verkopen er dan zo goed? Ik kan alleen WoW bedenken. En games als The Sims.

[ Voor 38% gewijzigd door PWM op 19-01-2008 12:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• liberque
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 06:55

liberque

Vrijzinnig!

PWM schreef op zaterdag 19 januari 2008 @ 12:40:

Welke games verkopen er dan zo goed? Ik kan alleen WoW bedenken. En games als The Sims.
Heel azie is momenteel verslaafd aan Star Craft. Je wilt niet weten hoeveel mensen verknocht zijn aan Runescape. Assassins Creed dankt zijn "leven" aan de POP SOT triologie die op de PC veel meer verkocht werd dan op de consoles. Hele volkstammen zijn verslaafd aan Warhammer. Black & White 2 verkoopt ook nog steeds (hoewel het imho nogal brak is). Natuurlijk is inderdaad the Sims een paradepaardje.. maar daarbij komt dan ook natuurlijk Sim City kijken en de nog uit te komen Spore. Crysis doet het ondanks zijn belachelijke systeemeisen ook verdomde goed en GTA heeft ook zijn bestaansrecht grotendeels te danken aan de PC versie. Met World in Conflict heeft Sierra ook weer een hit neergezet. De tycoon reeks met oa. Zoo Tycoon is ook zeer populair. Age of Empires behoeft ook helemaal geen uitleg en met het aangekondigde Diablo III denk ik dat binnenkort zelfs WoW van de troon gestoten wordt.

Kortom, genoeg als je bedenkt dat ik dit in 1 minuut heb opgesomt.

Try looking into that place where you dare not look! You'll find me there, staring out at you!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkShadow
Halflife 1 verkocht wel ok, GTA ook wel. De opvolgers alweer een stuk minder.

Op vgchartz.com kan je per platform mooie million seller lijsten vinden. Nu weet ik dat het niet de meest betrouwbare bron is, maar qua games zitten ze wel redelijk goed, veel games zullen er ook wel niet tussen zitten, maar wat vooral opvalt is dat bv halflife 1 ruim 1,5 keer zo goed verkocht als halflife 2. Verder zijn er maar heel weinig FPS games van de afgelopen 5 jaar terug te vinden. Ik vind het maar een trieste lijst om eerlijk te zijn, het overgrote deel is toch sim achtige games.

Misschien een betrouwbaardere lijst is wikipedia:
Wikipedia: List of best-selling video games - Wikipedia, the free encyclopedia

Games die meer dan een miljoen zullen verkopen op de PC de komende jaren zullen op een hand te tellen zijn. Zelfs qua mmo's zou ik niet al te veel meer verwachten:

starcraft 2 - mogelijk million seller, maar niet heel veel
diablo 3 - als hij al komt
mafia 2 - hooguit 1 miljoen
sims 3 - vele miljoenen, maar nooit het aantal van de sims 1
guild wars 2 - als hij komt zo'n 2-3 miljoen
battlefield 3 - 1 miljoen
halflife - nieuwe episodes, enkele miljoenen
gta 4 - alhoewel ik geen verkoopcijfers van de oude gta games op de pc kan vinden

Daarnaast misschien nog een uitzonderlijk goede theme game die aanspreekt of een nieuwe flightsimulator. Maar ik zie weinig innovatief nieuwe games of een nieuwe franchise direct een millionseller worden. Goed voorbeeld is bioshock, op de xbox360 verkocht hij zon 1,5 keer, op de pc nog geen half miljoen. Crysis vind ik zelf het beste voorbeeld van falende verkopen.

[ Voor 47% gewijzigd door DarkShadow op 19-01-2008 13:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkShadow
liberque schreef op zaterdag 19 januari 2008 @ 13:10:
[...]

Heel azie is momenteel verslaafd aan Star Craft. Je wilt niet weten hoeveel mensen verknocht zijn aan Runescape. Assassins Creed dankt zijn "leven" aan de POP SOT triologie die op de PC veel meer verkocht werd dan op de consoles. Hele volkstammen zijn verslaafd aan Warhammer. Black & White 2 verkoopt ook nog steeds (hoewel het imho nogal brak is). Natuurlijk is inderdaad the Sims een paradepaardje.. maar daarbij komt dan ook natuurlijk Sim City kijken en de nog uit te komen Spore. Crysis doet het ondanks zijn belachelijke systeemeisen ook verdomde goed en GTA heeft ook zijn bestaansrecht grotendeels te danken aan de PC versie. Met World in Conflict heeft Sierra ook weer een hit neergezet. De tycoon reeks met oa. Zoo Tycoon is ook zeer populair. Age of Empires behoeft ook helemaal geen uitleg en met het aangekondigde Diablo III denk ik dat binnenkort zelfs WoW van de troon gestoten wordt.

onzin, kom maar eens met harde getallen aan. Age of Empires 3 heeft 1,5 miljoen keer verkocht, de reeks gaat alleen nog maar naar beneden. World in conflict heeft niet eens een miljoen gehaald. Zoo Tycoon 1,1 miljoen, niet echt impressive. Diablo III gaat goed verkopen, maar nooit WoW voorbij, Diablo II was ongeloofelijk populair en wist niet meer dan 4 miljoen keer te verkopen. B & W 2 is geen million seller. Wat azie doet is niet zo heel belangrijk als je bedenkt de meeste games hier toch niet zullen aanslaan, het mag dan wel PC platform zijn, je hebt er weinig aan als je als europees die games niet leuk vind. Met volksstammen en warhammer valt het volgens mij ook wel mee.

Je hebt dus niet bijzonder veel opgesomt in 1 minuut. Sales zijn aan het droppen voor de PC, dat zijn gewoon cijfers en geen volksstammen. Als je kijkt naar de feiten dan zie je dat PC gaming heus wel blijft bestaan maar dat de gloriedagen gewoonweg over zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boe2
  • Niet online

boe2

'-')/

liberque schreef op zaterdag 19 januari 2008 @ 13:10:
[...]

Sorry, maar ik denk dat je nu net gewoon je lijstje met favoriete games opgesomd hebt, zonder enig beseft hoe goed/slecht deze games nu juist verkopen.
Het zijn juist de nichegenres zoals warhammer en de tycoon reeksen die het meest bedreigd worden door tegenvallende verkoopcijfers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Armada

Armada

-Wat wil je weten?-

Boeboe schreef op zaterdag 19 januari 2008 @ 13:38:
[...]

Sorry, maar ik denk dat je nu net gewoon je lijstje met favoriete games opgesomd hebt, zonder enig beseft hoe goed/slecht deze games nu juist verkopen.
Het zijn juist de nichegenres zoals warhammer en de tycoon reeksen die het meest bedreigd worden door tegenvallende verkoopcijfers.
Helemaal eens, vooral het feit dat hij al Crysis opnoemt is lachwekkend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pingkiller
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 07:49
DarkShadow schreef op zaterdag 19 januari 2008 @ 13:31:
[...]

Als je kijkt naar de feiten dan zie je dat PC gaming heus wel blijft bestaan maar dat de gloriedagen gewoonweg over zijn.
Ik denk dat dit het mooi samenvat. PC gaming was ooit helemaal hot, nu is dat niet meer zo. Daar is imho ook niet één reden voor maar een combinatie van factoren. Opkomst van consoles,geen vernieuwing,piraterij,kosten van upgraden, om er een paar te noemen.

CSS snippet om users te blokkeren: https://tweakers.net/instellingen/customcss/snippets/bekijk/2618/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shiver23
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Shiver23

Wat sta je nou te kijken!

pingkiller schreef op zaterdag 19 januari 2008 @ 14:36:
[...]

Ik denk dat dit het mooi samenvat. PC gaming was ooit helemaal hot, nu is dat niet meer zo. Daar is imho ook niet één reden voor maar een combinatie van factoren. Opkomst van consoles,geen vernieuwing,piraterij,kosten van upgraden, om er een paar te noemen.
Mensen kopen tegenwoordig een laptop en geen desktop. Hierop kun je heel veel spellen slecht spelen. En PC gaming is nog steeds wel groot, alleen zijn dat de kleine spelletjes en casual dingen zoals te vinden bij Zylom e.d.

PSN: Shiver23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online

PWM

Shiver23 schreef op zaterdag 19 januari 2008 @ 14:40:
[...]

Mensen kopen tegenwoordig een laptop en geen desktop. Hierop kun je heel veel spellen slecht spelen. En PC gaming is nog steeds wel groot, alleen zijn dat de kleine spelletjes en casual dingen zoals te vinden bij Zylom e.d.
Dat is inderdaad 1 van de punten. Ik heb tegenwoordig 2 laptops in huis, waar alleen games van 2 jaar geleden nog op draaien.

Dat neemt niet weg, dat bijvoorbeeld een Call of Duty 4, honderdduizenden keren illegaal gedownload word.

En nee, niet iedereen die hem gedownload heeft, zou hem hebben gekocht. De standaard smoezen:
  • Als het echt goed is, koop ik hem
Of de klassieker
  • Ik download alleen wat ik nooit zou kopen
gaat in de meeste gevallen echt niet op.

[ Voor 19% gewijzigd door PWM op 19-01-2008 15:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Ach ik weet dat niet. Lastig te zeggen hoe dat voor andere is, maar ik speel alleen online, dus de enige reden dat ik download is of om het uit te proberen als de demo zwaar bagger is, of omdat het zonodig in amerika een maand eerder wordt uitgebracht als in europa (gebeurde bij aoe3). Dat levert volgens mij ook een hele hoop downloads op, en dat is toch echt gevalletje eigen schuld dikke bult.

De huidige richting waarop consoles gaan is toch per definitie onhoudbaar. Nog 1 of 2 generaties en je kan er echt alles op doen wat je ook op een gewone computer kan doen. En dan zou niemand meer gewone computer kopen, maar alleen console. Vervolgens is de lage prijs onhoudbaar, en gaat de prijs omhoog, en heb je uiteindelijk gewoon een extra computer fabrikant.

Zelfs als de console niet alles kan doen wat een gewone computer ook kan doen, blijft het een vreemde situatie. Je hebt een computer die een paar miljard bewerkingen per seconde kan uitvoeren, en een console die dat ook kan. Maar je gebruikt er maar 1 tegelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraR-pc
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 26-02-2024
Ik ben diehard RTS gamer, en wat ze ook proberen, consoles zullen nooit ook maar in de buurt komen van de spelervaring op de pc in dit genre. Ik koop elke 3 jaar een nieuwe pc en koop alle, goede, RTS games legaal.
En de RTS games blijven komen, misschien kwantitatief wat minder, maar kwalitatief minstens zo goed als vroeger. Het enige verschil dat een hoop RTS games nu ook op de console worden uitgebracht... óók. Het slaat gewoon nergens op om een RTS game alléén voor consoles uit te brengen en hét RTS platform, de pc, over te slaan. Wat dat betreft maak ik me geen zorgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maurice_thalen
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 07-08 21:46
misschien moeten de games ontwikkelaars gewoon is gaan klagen over de markt van consoles.
ik bedoel console is misschien goedkoper,maar dit komt slechts omdat ze consoles onder de productie kosten verkopen.Als fabrikanten van computer onderdelen dit nou ook is zouden overleggen met software makers komt dat op hetzelfde neer als de hele populairteit van de consoles.

Zou het ook niet meer als normaal vinden als consoles voor de ECHTE prijs werden verkocht en dan kijken hoe lang de console nog overleeft.ik denk binnen 2 jaar zwaar overleden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boe2
  • Niet online

boe2

'-')/

Als de consoles voor de "echte" prijs verkocht zouden MOETEN worden zou men gewoon goedkopere consoles met mindere specs produceren, simpel toch? Nintendo lukt het probleemloos. Of wil je nu de wetten van de economie aanklagen? :p

[ Voor 12% gewijzigd door boe2 op 20-01-2008 16:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraR-pc
Boeboe schreef op zondag 20 januari 2008 @ 16:34:
Als de consoles voor de "echte" prijs verkocht zouden MOETEN worden zou men gewoon goedkopere consoles met mindere specs produceren, simpel toch? Nintendo lukt het probleemloos. Of wil je nu de wetten van de economie aanklagen? :p
En dan wordt het kwaliteitsverschil met de pc weer een stuk groter wat weer meer mensen in de richting van de pc zal duwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boe2
  • Niet online

boe2

'-')/

kwaliteitsverschil? in wat? De graphics? *lacht*
Is het jou dan echt ZOVEEL om die extra paar polygonen te doen, zelfs als dat betekent dat je uitsluitend shooters en rts games moet spelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online

PWM

UltraR-pc schreef op zondag 20 januari 2008 @ 16:36:
[...]

En dan wordt het kwaliteitsverschil met de pc weer een stuk groter wat weer meer mensen in de richting van de pc zal duwen.
Het niveau wat de huidige generatie game consoles gehaald heeft, is voor heel veel mensen echt voldoende.

Games als Call of Duty 4, Unchartred, Gears of War en vele vele anderen zien er gewoon geweldig uit op de console.

Graphics is 1, maar inmiddels is het niveau al dermate hoog, dat het naar de achtergrond schuift. Gamen vanuit je luie stoel, op je 42inch scherm is voor veel mensen nu de norm.

Overigens ben ik het met je eens dat RTS games het best spelen met muis en toetsenbord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vrijdag
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 18:29

Vrijdag

De Zwarte

UltraR-pc schreef op zondag 20 januari 2008 @ 16:36:
[...]

Denk je? Hoeveel pc gamers hebben nou daadwerkelijk twee 8800 GTX'en en een Q6600 met 2gig gekocht om Crysis te spelen?

Het lijkt me eerder een trend dat men consoles neemt zodat ze in elk geval een jaar of twee/drie zorgeloos kunnen gamen.

De ware eloquente, hoogbegaafde en goedgeïnformeerde kwaliteitsposter begint een post met "Let wel", "In mijn optiek", "Iets met..."of "Je vergeet dat..." en eindigt met "...dat moeten we niet willen". Jíj bent die kwaliteitsposter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

pingkiller schreef op zaterdag 19 januari 2008 @ 14:36:
[...]

Upgraden hoort er imo niet bij. Zo spelen mijn broertjes bv gewoon nog de nieuwste pes en fifa en CS:S op een amd 3200+ met een 9600xt en dat loopt gewoon prima. Ja je moet wat settings naar beneden gooien maar dat zal de gemiddelde persoon toch niet boeien. Zelfs ik kan met mijn x1600xt, toch niet bepaald een geweldige kaart, gewoon met alles op high CS:S spelen in 1680x1050. Alleen HDRI vermoord de perfomance. Een beetje pc, en dan vooral een pc met een beetje videokaart, zal zonder al te veel moeite 90% van de games zonder al te veel problemen draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

TroonStaal schreef op zondag 20 januari 2008 @ 22:03:
[...]
Denk je? Hoeveel pc gamers hebben nou daadwerkelijk twee 8800 GTX'en en een Q6600 met 2gig gekocht om Crysis te spelen?

Het lijkt me eerder een trend dat men consoles neemt zodat ze in elk geval een jaar of twee/drie zorgeloos kunnen gamen.
ik denk heel veel. er zijn heel veel mensen die willen met de tijd mee, en als je met de tijd mee wilt kost dat geld.
je kunt natuurlijk een console kopen (waar ik totaal geen fan van ben, het is mooi maar imo heb je er niks aan) spellen erbij kopen hartstikke leuk natuurlijk maar het kost geld en daarbij heeft iedereen er ook nog wel een computer bij omdat ze niet zonder kunnen, oftewel als je ineen keer een goede computer koopt ben je goedkoper uit. met een computer kun je hetzelfde als met een console en daarbij nog veel meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shiver23
  • Niet online

Shiver23

Verwijderd schreef op zondag 20 januari 2008 @ 22:18:
[...]

ik denk heel veel. er zijn heel veel mensen die willen met de tijd mee, en als je met de tijd mee wilt kost dat geld.
je kunt natuurlijk een console kopen (waar ik totaal geen fan van ben, het is mooi maar imo heb je er niks aan) spellen erbij kopen hartstikke leuk natuurlijk maar het kost geld en daarbij heeft iedereen er ook nog wel een computer bij omdat ze niet zonder kunnen, oftewel als je ineen keer een goede computer koopt ben je goedkoper uit. met een computer kun je hetzelfde als met een console en daarbij nog veel meer.
Hoeveel denk je dan? Het aantal mensen met een xbox360 of een PS3 is meer dan 20 miljoen. Ik denk dat het aantal mensen met een high-end pc nog niet eens 10% is van dit aantal. Dit is allemaal wat lastiger te bewijzen omdat dit soort cijfers niet echt worden bijgehouden, maar kijk naar de verkoopcijfers van bijv. Crysis. Dat is echt maar een fractie van het aantal dat een consolegame verkoopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vrijdag

Vrijdag

De Zwarte

[...]

Gek, ik denk juist het tegenovergestelde. Het lijkt me eerder dat je denkt dat het zo is omdat je in je "peergroup" veel mensen hebt die er net zo over denken als jij. (okee, dat is een gok, dus geen troll/flame/whatever) Ik heb in het dagelijks leven contact met heel veel verschillende mensen, van elke achtergrond/studie/niveau/(etnische)afkomst/whatever en als het op games aankomt is vrijwel iedereen van mening dat een console gewoon lekker makkelijk weg gamed.

Over het algemeen hanteren ze ongeveer deze denkwijze:
"Ach, zoveel interessante en leuke spellen komen er niet uit op de pc, hooguit de Sims of Wow maar die kan je op vrijwel elke pc spelen, upgraden is nergens voor nodig. Maar voor de PS3/Xbox2/Wii/PS2/NDS komen allemaal leuke spellen uit zoals Assassins Creed, Brain Training, Jack & Daxter, Tomb Raider, Guitar Hero 3, Rock Band, NFS, PES, CoD4, Halo 3, Soul Calibur 4, Super Paper Mario etc. En als ik nou één keer een console koop en daarna af en toe een spel (want ik kan toch niet alles tegelijk spelen) of tweedehands (want geen gezeur met serial) dan kan ik dat ding aanzetten, op de bank ploffen en gaan. Bovendien hoef ik na drie jaar niet bang te zijn dat ik de nieuwste spellen niet kan spelen, itt een pc.En heel leuk dat ik alles kan doen met een pc, maar ik wil gamen, en dat gaat het lekkerst op een console."

Dat is wat ik zo'n beetje hoor om me heen, en dat hoor ik dus van erg veel mensen. Tweakers is een pc community dus is het niet gek dat de meesten hier sterk aan de pc hangen en er de voordelen van opnoemen. Echter, het blijft preken voor eigen parochie, want hoe zeer we ook geloven dat we (als pc gamers) onmisbaar zijn voor ontwikkelaars, videokaart bouwers, CPU producenten en geheugenbakkers, dat is dus gewoon niet zo. Het geld zit in de massa, dat heeft het altijd al gedaan. En de massa vind je in consoles en bedrijfsdesktops.
Natuurlijk blijft pc gaming een markt maar door allerlei factoren zoals piraterij (face it nou eens gewoon!) gebrek aan innovatie (kip/ei verhaal) en popularisering van gamen door het grote publiek wordt die markt kleiner en kleiner.

Wellicht dat er andere vormen gaan komen, zoals al eerder geopperd hier via een abbo structuur. Maar dat is nu nog niet aan de orde, hoewel, toen Steam werd geïntroduceerd stond iedereen ook op zijn achterste benen. Want er moest notabene per internet geactiveerd worden...
Laat staan als je straks spellen kan huren, dan zal het eerste argument tegen wat we hier lezen zijn dat "dat doe ik niet want dan heb ik niks fysieks". Kwestie van even afwachten, on-demand video is ook al in opkomst.

De ware eloquente, hoogbegaafde en goedgeïnformeerde kwaliteitsposter begint een post met "Let wel", "In mijn optiek", "Iets met..."of "Je vergeet dat..." en eindigt met "...dat moeten we niet willen". Jíj bent die kwaliteitsposter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murcielago
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21-07 16:23
UltraR-pc schreef op zondag 20 januari 2008 @ 16:12:
Ik ben diehard RTS gamer, en wat ze ook proberen, consoles zullen nooit ook maar in de buurt komen van de spelervaring op de pc in dit genre. Ik koop elke 3 jaar een nieuwe pc en koop alle, goede, RTS games legaal.
En de RTS games blijven komen, misschien kwantitatief wat minder, maar kwalitatief minstens zo goed als vroeger. Het enige verschil dat een hoop RTS games nu ook op de console worden uitgebracht... óók. Het slaat gewoon nergens op om een RTS game alléén voor consoles uit te brengen en hét RTS platform, de pc, over te slaan. Wat dat betreft maak ik me geen zorgen.
Ik denk dat als er een RTS game op de console uitkomt waar ook een tobo en muis op kunnen, dat ook jij dan geen verschil zult merken. Het is alleen dat er op dit moment nog geen markt voor is.

PSN: djmurcielago

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Ze zullen nooit een RTS uitbrengen voor een console waar je toetsenbord en muis MOET gebruiken. Als je het alleen kan gebruiken zal dat betekenen dat degene met toetsenbord en muis degene zonder online zo hard inmaken, dat een groot deel van je publiek er een grote hekel aan heeft en nooit meer een RTS van die serie kopen. Oftewel, ze houden het voorlopig op save en doen geen tobo+muis support.

Zodra je een console hebt die standaard toetsenbord en muis gebruikt, zal onmiddelijk de prijs verdubbelen, zo niet verdrievoudigen. Want dan kan je hem waarschijnlijk als gewone computer gebruiken, en is de prijs niet te handhaven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pingkiller
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 07:49
Tobo+muis past ook helemaal niet in het 'lekker op de bank voor een 42 inch' gamen idee.

CSS snippet om users te blokkeren: https://tweakers.net/instellingen/customcss/snippets/bekijk/2618/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sh0ckTr00per
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16-09 19:39
[...]

* Sh0ckTr00per kijkt naar zijn hp compaq evo 510 met intel onboard videokaart met 64 mb shared memory en aait zijn xbox 360 nog maar even :)

Mijn pc'tje doet alles wat hij moet doen, kost nagenoeg niks (toevallig ook niet in aanschaf omdat het een afgeschreven zakelijke pc is) en is lekker stil. Uiteraard zijn er net zoveel wensen als er mensen zijn en van mij hoeft pc gaming absoluut niet dood.

Maar het lijkt er inderdaad wel op dat de hele wereld van pc gaming aan het verschuiven is naar bedrijfjes die er niet echt meer wakker van liggen dat hun spellen gekraakt gespeeld worden (gamehouse bijvoorbeeld met al een aantal jaren dezelfde beveiliging die al net zo lang simpel te patchen is) en naar veilige pc genres zoals rts spellen.

Wat me echter wel blijft opvallen is dat er zoveel bedrijven zijn die elke download nog steeds als gemiste inkomsten blijven zien. Ik geloof namelijk niet dat mensen alles maar kopen wat los en vast zit wat ze ook downloaden. Het lijkt me eerder dat de markt veel smaller wordt, ook omdat een downloadend vriendje niet meer patst hoe stoer een spel is en daardoor anderen beinvloedt die dat spel vervolgens wel kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vrijdag

Vrijdag

De Zwarte

furby-killer schreef op zondag 20 januari 2008 @ 23:46:
Ze zullen nooit een RTS uitbrengen voor een console waar je toetsenbord en muis MOET gebruiken. Als je het alleen kan gebruiken zal dat betekenen dat degene met toetsenbord en muis degene zonder online zo hard inmaken, dat een groot deel van je publiek er een grote hekel aan heeft en nooit meer een RTS van die serie kopen. Oftewel, ze houden het voorlopig op save en doen geen tobo+muis support.

Zodra je een console hebt die standaard toetsenbord en muis gebruikt, zal onmiddelijk de prijs verdubbelen, zo niet verdrievoudigen. Want dan kan je hem waarschijnlijk als gewone computer gebruiken, en is de prijs niet te handhaven.
Ik heb even geen harde cijfers bij de hand, maar LotR:BME scheen het best goed te doen op de consoles, en dat was ook een rts toch?

Maar waarom zou een toevoeging van een muis en toetsenbord de prijs van een console verhogen? Dat snap ik even niet :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

LOTR BME is echt niet fijn spelen op de console, ze waren destijds inderdaad enthousiast over de verkopen van dat spel maar volgens mij valt dat ook best mee.

Volgens mij zouden dat soort spellen goed te spelen kunnen zijn met de wii remote ipv met een joypad.
TroonStaal schreef op maandag 21 januari 2008 @ 07:54:
[...]

Ik heb even geen harde cijfers bij de hand, maar LotR:BME scheen het best goed te doen op de consoles, en dat was ook een rts toch?

Maar waarom zou een toevoeging van een muis en toetsenbord de prijs van een console verhogen? Dat snap ik even niet :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vrijdag

Vrijdag

De Zwarte

Verwijderd schreef op maandag 21 januari 2008 @ 08:30:
LOTR BME is echt niet fijn spelen op de console, ze waren destijds inderdaad enthousiast over de verkopen van dat spel maar volgens mij valt dat ook best mee.

Volgens mij zouden dat soort spellen goed te spelen kunnen zijn met de wii remote ipv met een joypad.

[...]
* Vrijdag denkt aan Diablo 2 op de Wii...ipv klik het beestje als een gek heen en weer zwaaien :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• murky123
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 16:31
strakkies is die kleine van mij groot genoeg om een potje te kegelen op de Wii met zijn Pa.
daar haal ik dna veel meer lol uit, als een uurtje crysis knallen op mijn pc.

ik wil alleen maar zeggen. we worden allemaal wat ouder en je intresses verschuiven een beetje.
ik koop geen gamebak meer van 2500 euro. ik stap strakkies ook over op de console

ik kan een zon bedrag (voor alleen gamen) niet meer rechtvaardigen tegenover mijn gezin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Zep Man
  • Laatst online: 15:50

The Zep Man

🏴‍☠️

murky123 schreef op maandag 21 januari 2008 @ 08:59:
[...]

ik wil alleen maar zeggen. we worden allemaal wat ouder en je intresses verschuiven een beetje.
ik koop geen gamebak meer van 2500 euro. ik stap strakkies ook over op de console

ik kan een zon bedrag (voor alleen gamen) niet meer rechtvaardigen tegenover mijn gezin.
Nu is 2500 euro erg overdreven voor een goede gamebak waarop je twee jaar na aanschaf nog redelijk spellen mee kan spelen.

[ Voor 14% gewijzigd door The Zep Man op 21-01-2008 09:16 ]

Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Maar waarom zou een toevoeging van een muis en toetsenbord de prijs van een console verhogen? Dat snap ik even niet
Consoles kunnen al steeds meer. Nog even en ze kunnen alles wat je standaard op een computer kan doen: browsen, msn, office is de volgende stap. Als een console alles kan wat een normale computer kan, en je er gewoon probleemloos toetsenbord en muis in duwt, dan krijg je hoop mensen die de console kopen om gewoon het huis tuin en keuken gedoe mee te doen, mailtje tikken, wat browsen, etc. En wanneer die geen games kopen, wordt er flink verlies op de console gemaakt, en de games kunnen het niet compenseren. Dus moet de prijs wel omhoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shiver23
  • Niet online

Shiver23

furby-killer schreef op zondag 20 januari 2008 @ 23:46:

Er is al een console dat hier ongeveer aan voldoet: de PS3. Muis en toetsenbord zit erop en als je Linux installeert kun je hem ook als gewone computer gebruiken. Waarom zou dit invloed op de prijs hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Docho
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 13-09 23:57
furby-killer schreef op maandag 21 januari 2008 @ 09:51:
[...]

Consoles kunnen al steeds meer. Nog even en ze kunnen alles wat je standaard op een computer kan doen: browsen, msn, office is de volgende stap. Als een console alles kan wat een normale computer kan, en je er gewoon probleemloos toetsenbord en muis in duwt, dan krijg je hoop mensen die de console kopen om gewoon het huis tuin en keuken gedoe mee te doen, mailtje tikken, wat browsen, etc. En wanneer die geen games kopen, wordt er flink verlies op de console gemaakt, en de games kunnen het niet compenseren. Dus moet de prijs wel omhoog.
Er is al een console dat hier ongeveer aan voldoet: de PS3. Muis en toetsenbord zit erop en als je Linux installeert kun je hem ook als gewone computer gebruiken. Waarom zou dit invloed op de prijs hebben?
Vanaf het moment dat je je console kan gebruiken als office-mail-multimedia apparaat (en de PS3 kan dat op dit moment voor mij persoonlijk toch nog echt niet goed genoeg) met daarop je toetsenbord en muis aangesloten, dan is die console een PC :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Shiver23 schreef op maandag 21 januari 2008 @ 09:58:
[...]

Met als kleine probleempje dat het nou niet echt gemakkelijk te doen is. Tuurlijk lukt het een tweaker wel, maar de meeste weten nog geen eens dat het kan, en als ze het wisten zou het ze niet lukken.

En inderdaad, zodra je er alles op kan doen is het geen console meer, maar een PC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nioz
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 01-05 15:34
[...]

Dat is natuurlijk een beetje koffiedik kijken :)
Maargoed, ze zouden aan office/msn applicaties natuurlijk ook geld kunnen verdienen, net zoals ze dat nu bij games doen. Daarnaast kan je op dit moment voor minder dan een PS3 kost ook wel een PC'tje in elkaar zetten waarom office en msn werkt. Dus als je het niet voor de games doet zijn er nog wel goedkopere oplossingen. Ik denk niet dat iedereen in de toekomst een console gaat aanschaffen om te kunnen browsen, het is handig dat het kan, maar je zit toch liever aan een bureau te typen dan voor je (HD)TV.

Opvallend is natuurlijk wel dat microsoft de Xbox360 geen muis/tobo ondersteuning geeft. Je zou natuurlijk kunnen stellen dat het toch niet bij consoles past, maar extra keus is nooit weg, dan kunnen consumenten zelf bepalen hoe ze willen spelen. (bijv. UT3 op de PS3: zowel muis/tobo als joypad ondersteuning) Dus wellicht dat microsoft toch bang is om te veel van de PC markt af te snoepen als je PC-style zou kunnen browsen en gamen.

Overigens is het feit dat sommige type games, zoals RTS games, op consoles minder goed werken o.a. door besturing niet per se een reden dat PC gaming zal blijven bestaan.
Als een ontwikkelaar een Civ-achtige game op de PC kan uitbrengen of een versimpelde versie (i.v.m. joypad besturing) op een console en daarmee dubbele verkoopaantallen kan behalen t.o.v. de PC editie, dan kan het best zijn dat ze gewoon commercieel denken en voor de console gaan. Steeds meer PC gamers maken de overstap naar de consoles en dat maakt de console markt ook voor traditionele PC-ontwikkelaars interessanter.
Maar zolang er PC's zijn, zal er PC gaming blijven bestaan, zolang er maar geld aan te verdienen is :D

furby-killer schreef op maandag 21 januari 2008 @ 10:25:
[...]

Met als kleine probleempje dat het nou niet echt gemakkelijk te doen is. Tuurlijk lukt het een tweaker wel, maar de meeste weten nog geen eens dat het kan, en als ze het wisten zou het ze niet lukken.

En inderdaad, zodra je er alles op kan doen is het geen console meer, maar een PC.
Natuurlijk blijft het nog een console. Het voordeel van een console is niet dat het een eenzijdig apparaat is waarop je alleen kan gamen, maar het voordeel is dat hij vaste specificaties heeft. Dus iedereen heeft dezelfde prestaties en alles wat er voor uitkomt werkt dus gewoon.

[ Voor 12% gewijzigd door nioz op 21-01-2008 10:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

TroonStaal schreef op zondag 20 januari 2008 @ 22:47:
[...]
Het geld zit in de massa, dat heeft het altijd al gedaan. En de massa vind je in consoles en bedrijfsdesktops.
De massa is dus juist niet de console maar de pc/laptop omdat elke pc een grafische chip heeft waar potentieel op gegamed kan worden. Er zijn heel wat meer pc's dan consoles en derhalve is de pc markt in potentie een grote markt.

De consoles hebben de afgelopen paar jaar een grote inhaalslag gemaakt op het gebied van graphics (icm moderne tv's) en mogelijkheden (multiplayer).
Tegelijkertijd is de PC game markt helaas weinig tot niet innovatief geweest. Integendeel men vecht elkaar de tent uit (ati vs nvidia), hyped nieuwe standaarden die niet waarmaken wat ze beloven (DX10) in plaats van samen te werken en een homogene markt te creeeren.

De PC game markt zal vanwege zijn potentie vast blijven bestaan, echter als er niet geinnoveerd wordt zal het belang wel marginaliseren ben ik bang. Als er wel geinnoveerd wordt kan het naar mijn gevoel een hele sterke concurrent van de consoles blijven.

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seth_Chaos
  • Niet online
PC gaming steft niet. PC's zijn net zo duur als consoles. Voor 400,- heb je een redelijke pc waar je alle games op kunt spelen. (zonder scherm). Kan je gewoon op je lcd tv aansluiten net als een console. Microsoft xbox 360 controllers kun je gewoon op de pc gebruiken. Ik speel meer op mijn pc dan mijn consoles. Console games zijn leuk voor 3 dagen. Dan zijn ze meestal al uitgespeeld en verdwijnen ze in de kast.

Alle spellen waar ik tienduizenden uren in gespendeerd heb zijn allemaal pc games:

Supreme Commander
C&C generals
Counterstrike source
World of Warcraft
Battlefield 2
Eve online
Unreal tournament 1,2 en 3
Simcity 4

Nee consoles zie ik dit niet snel vervangen. Consoles zie ik als dom groeps vermaak. Met wat vrienden onderuit gezakt een uurtje of 2 gamen.

Console games hebben voor mij ook geen enkele uitdaging.

[ Voor 3% gewijzigd door Seth_Chaos op 21-01-2008 11:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vrijdag

Vrijdag

De Zwarte

Help!!!! schreef op maandag 21 januari 2008 @ 11:42:
[...]

De massa is dus juist niet de console maar de pc/laptop omdat elke pc een grafische chip heeft waar potentieel op gegamed kan worden. Er zijn heel wat meer pc's dan consoles en derhalve is de pc markt in potentie een grote markt.
Potentie inderdaad. Maar niet op elke grafische chip kan behoorlijk gegamed worden. Dan heb ik het niet over alle opties open maar met instellingen op medium etc. De meeste pc's zijn nog altijd voornamelijk bedoelt als werkstation, het spelen van een spelletje is vaak meer bijzaak dan hoofdzaak.

Ik bedoel met massa trouwens de gamers, niet zozeer computergebruikers in het algemeen. Ook bedoel ik de "veilige" massa. Veilig als in gegarandeerde afzetmarkt, compatibiliteit en minder piraterij.
Seth_Chaos schreef op maandag 21 januari 2008 @ 11:51:
Nee consoles zie ik dit niet snel vervangen. Consoles zie ik als dom groeps vermaak. Met wat vrienden onderuit gezakt een uurtje of 2 gamen.

Wat is het verschil tussen uren gamen achter je bureau of uren gamen vanaf de bank :? Behalve de houding en de controllers lijkt me er weinig verschil in zitten eigenlijk.
Of komt het omdat de meeste consolespellen je gewoon niet aanspreekt?

Ben daar wel benieuwd naar. In het algemeen trouwens, dus niet specifiek naar jou gericht, waarom consolegamen door veel "1337pwnz0r" pc-gamers als suf/niet echt gamen wordt beschouwd :)

Ohja, vanwege mijn laatste paar posts zou je misschien denken dat ik een fervent consolegamer ben. Maar dat is dus niet zo, ik probeer gewoon een beetje out-of-the-box te denken. Daarbij ben ik gewoon een gamer en in mijn optiek is dat iemand die spellen speelt, onafhankelijk van welk platform :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pica
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 16-09 20:00
Seth_Chaos schreef op maandag 21 januari 2008 @ 11:51:
PC gaming steft niet. PC's zijn net zo duur als consoles. Voor 400,- heb je een redelijke pc waar je alle games op kunt spelen. (zonder scherm). Kan je gewoon op je lcd tv aansluiten net als een console. Microsoft xbox 360 controllers kun je gewoon op de pc gebruiken. Ik speel meer op mijn pc dan mijn consoles. Console games zijn leuk voor 3 dagen. Dan zijn ze meestal al uitgespeeld en verdwijnen ze in de kast.

Alle spellen waar ik tienduizenden uren in gespendeerd heb zijn allemaal pc games:

Supreme Commander
C&C generals
Counterstrike source
World of Warcraft
Battlefield 2
Eve online
Unreal tournament 1,2 en 3
Simcity 4

Voor 400 euro krijg je echt niet hetzelfde grafische geweld als een console hoor, en grafisch geweld verkoopt. Ik ben het met je eens dat de genoemde spellen erg goed zijn en dat er vrij weinig uitdaging in console games zit, maar dat maakt allemaal niet uit. Het grote geld zit in de persoon die af en toe eens een spelletje wil doen, en die mensen zijn over het algemeen niet 'die hard gamers'.
Dit geld natuurlijk niet voor alle console games, bijvoorbeeld mass effect is een geniaal spel.

Dat zo zijnde denk ik dat PC gaming zeker niet dood is/gaat, het is nog steeds het platform bij uitstek voor RTS en MMO's, welke beiden goed verkopen.

Ik denk wel dat de markt switched naar singleplayer en gezelschap games voor consoles en multiplayer games voor PC, hoewel dat ook niet helemaal waar is met Xbox live etc.

Steam

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seth_Chaos
  • Niet online
TroonStaal schreef op maandag 21 januari 2008 @ 12:05:
[...]

Potentie inderdaad. Maar niet op elke grafische chip kan behoorlijk gegamed worden. Dan heb ik het niet over alle opties open maar met instellingen op medium etc. De meeste pc's zijn nog altijd voornamelijk bedoelt als werkstation, het spelen van een spelletje is vaak meer bijzaak dan hoofdzaak.

Ik bedoel met massa trouwens de gamers, niet zozeer computergebruikers in het algemeen. Ook bedoel ik de "veilige" massa. Veilig als in gegarandeerde afzetmarkt, compatibiliteit en minder piraterij.

[...]

Wat is het verschil tussen uren gamen achter je bureau of uren gamen vanaf de bank :? Behalve de houding en de controllers lijkt me er weinig verschil in zitten eigenlijk.
Of komt het omdat de meeste consolespellen je gewoon niet aanspreekt?

Ben daar wel benieuwd naar. In het algemeen trouwens, dus niet specifiek naar jou gericht, waarom consolegamen door veel "1337pwnz0r" pc-gamers als suf/niet echt gamen wordt beschouwd :)

Ohja, vanwege mijn laatste paar posts zou je misschien denken dat ik een fervent consolegamer ben. Maar dat is dus niet zo, ik probeer gewoon een beetje out-of-the-box te denken. Daarbij ben ik gewoon een gamer en in mijn optiek is dat iemand die spellen speelt, onafhankelijk van welk platform :)
Ik speel zowel op mijn pc als consoles vanaf de bank. Waar ik op doelde is dat 70% van de console games al reinste bagger is. en De overige 30% speel je in 8 tot 16 uurtjes uit. Enigste wat je dan nog over houdt is de multiplayer games die je met wat vrienden op de bank speelt. Online console games kan mij maar niet intreseren. Waarschijnlijk omdat het vaak slechte aftreksels zijn van pc games.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boe2
  • Niet online

boe2

'-')/

TroonStaal schreef op maandag 21 januari 2008 @ 12:05:
[...]
Mentaliteit van vele PC gamers. Vergeet niet dat consolegamers deze dagen vooral oudere gamers (+20 jaar) zijn die het pc gaming gedoe al achter zich gelaten hebben. Je moet eens navragen hoeveel consolegamers vroeger PC-gamers waren: dat zijn er een hele hoop. Omgekeerd kom je zo goed als nooit tegen. Shooters en RTS games worden ook als 1337 pwnz0r beschouwd natuurlijk, en dan nog liefst met om ter mooiste graphics om bij je buurman te patsen. Dat terwijl op het consoleplatform veel meer genres voorkomen waarbij er ook veel meer geëxperimenteerd wordt. PC gamers hoor je bijvoorbeeld klagen dat het adventuregenre uitgestorven is, terwijl dit genre springlevend is op consoles.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraR-pc
TroonStaal schreef op zondag 20 januari 2008 @ 22:47:
Over het algemeen hanteren ze ongeveer deze denkwijze:
"Ach, zoveel interessante en leuke spellen komen er niet uit op de pc, hooguit de Sims of Wow maar die kan je op vrijwel elke pc spelen, upgraden is nergens voor nodig. Maar voor de PS3/Xbox2/Wii/PS2/NDS komen allemaal leuke spellen uit zoals
Assassins Creed,
Brain Training,
Jack & Daxter,
Tomb Raider,
Guitar Hero 3,
Rock Band,
NFS,
PES,
CoD4,
Halo 3,
Soul Calibur 4,
Super Paper Mario etc.
Alle dikgedrukte games zijn ook voor de pc uitgebracht (brain-training niet, maar daar heb je mind-quiz voor op de pc.)
Boeboe schreef op maandag 21 januari 2008 @ 12:10:
[...]

Dat terwijl op het consoleplatform veel meer genres voorkomen waarbij er ook veel meer geëxperimenteerd wordt.
Zoals hierboven al aangegeven valt dat dus best wel mee.
PC gamers hoor je bijvoorbeeld klagen dat het adventuregenre uitgestorven is, terwijl dit genre springlevend is op consoles.
Adventure is sinds een klein jaartje weer springlevend op de pc.

[ Voor 25% gewijzigd door UltraR-pc op 21-01-2008 12:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online

PWM

Boeboe schreef op maandag 21 januari 2008 @ 12:10:
[...]

Mentaliteit van vele PC gamers. Vergeet niet dat consolegamers deze dagen vooral oudere gamers (+20 jaar) zijn die het pc gaming gedoe al achter zich gelaten hebben. Je moet eens navragen hoeveel consolegamers vroeger PC-gamers waren: dat zijn er een hele hoop. Omgekeerd kom je zo goed als nooit tegen.
Dat is ook 1 van de redenen dat Console games gewoon beter verkopen.

Ik ben nu bijna 30, en mijn vriendengroep hangt ook ergens in die leeftijd rond. Degene die gamen hebben allemaal een Xbox 360, waar we vroeger veel PC games speelde. Hele nachten Red Alert in Multiplayer :)

Toen ik zo'n24- 25 was, heb ik PC Gaming achter mij gelaten. Ik ging werken en kreeg laptops van de zaak. Als ik dus een PC zou kopen, was dat puur en alleen voor de games. Verder was ik het gezeur zat van Framerates, settings, etc. etc. Ik wilde gewoon gamen als ik daar zin in had.

Kijk ik om mij heen, dan zie ik datzelfde beeld overal. De Xbox 360 gamer is gemiddeld stukken ouder dan de PC gamer, hetzelfde zal gelden voor de PS3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pica
UltraR-pc schreef op maandag 21 januari 2008 @ 12:17:

Adventure is sinds een klein jaartje weer springlevend op de pc.
Welke games heb je het dan over? Enige echt goede adventures die ik me kan herrinneren zijn Penumbra: Overture en Sam & Max

Oh en het kopieer argument gaat niet zo op voor mij (ieg persoonlijk), ik heb zelf een omgebouwde xbox en een PC, en ik koop met grote regelmaat PC games(witcher, et:qw, supcom bijv), terwijl ik dat amper doe voor mijn xbox, hoewel ik moet zeggen dat ik vrij weinig speel op mijn xbox, gebruik hem meer als media center.

Steam

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Net nog een nieuwe gamepc besteld, PC gaming ftw, ik heb alle consoles gehad en snel weer verkocht, (heb enkel nog de wii voor te gamen met vriendin voornamelijk), allen hebben ze wel deftige games, (bv pgr 4, burnout, dynasty warriors, forza voor 360)

maaar... wat me zo irriteert aan console games :

bijna allemaal draaien ze amper aan 30fps
hebben ze screen tearing (fps, actie games vooral, GT5 proloog nu ook lees ik)
draaien ze in een stuk lagere resolutie dan op pc
games kosten gemiddeld 20-30 euro meer (play.com)

PC games , bv max payne 2 , far cry, ... kan je later nog es uit de kast halen, met alles op max ziet het er nog prachtig uit
bij consoles echter, ik zou MP2 niet meer willen spelen op ps2 of xbox...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online

PWM

Verwijderd schreef op maandag 21 januari 2008 @ 12:40:
Net nog een nieuwe gamepc besteld, PC gaming ftw, ik heb alle consoles gehad en snel weer verkocht, (heb enkel nog de wii voor te gamen met vriendin voornamelijk), allen hebben ze wel deftige games, (bv pgr 4, burnout, dynasty warriors, forza voor 360)

maaar... wat me zo irriteert aan console games :

bijna allemaal draaien ze amper aan 30fps
hebben ze screen tearing (fps, actie games vooral, GT5 proloog nu ook lees ik)
draaien ze in een stuk lagere resolutie dan op pc
games kosten gemiddeld 20-30 euro meer (play.com)

PC games , bv max payne 2 , far cry, ... kan je later nog es uit de kast halen, met alles op max ziet het er nog prachtig uit
bij consoles echter, ik zou MP2 niet meer willen spelen op ps2 of xbox...
De vraag is ook niet wat er beter is. Ik geloof prima dat een hele hoop mensen zeer gelukkig zijn met PC Gaming, en anderen met Console gaming.

Het gaat er meer om of er tegenwoordig nog wel genoeg verdiend word met PC games, en of de ontwikkelaars zelf niet richting consoles schuiven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swampy

swampy

Coconut + Swallow = ?

Docho schreef op maandag 21 januari 2008 @ 10:11:
[...]

[...]

Vanaf het moment dat je je console kan gebruiken als office-mail-multimedia apparaat (en de PS3 kan dat op dit moment voor mij persoonlijk toch nog echt niet goed genoeg) met daarop je toetsenbord en muis aangesloten, dan is die console een PC :+
again als je linux erop installeert :) Tegenwoordig is het over het algemeen gebruiksvriendelijker dan windows. Het update in een keer alle applicaties en "drivers" terwijl bij windows je het zelf allemaal maar bij elkaar moet rapen.

Het heeft een grafische desktop, programma's als OpenOffice, Mozilla Thunderbird, Firefox, Opera etc..

Technisch gezien is het dus al een behoorlijk goede werk pc. Natuurlijk heeft het grafische en video applicaties enzovoort!

Ik zal wel tegen het koor aan het preken zijn maar de ps3 KAN als pc gebruikt worden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blouweKip
  • Laatst online: 15-09 20:32
Je moet eens navragen hoeveel consolegamers vroeger PC-gamers waren: dat zijn er een hele hoop. Omgekeerd kom je zo goed als nooit tegen.
* blouweKip zwaait

Ik heb vroeger consoles gehad (ok, mn laatste was een nintendo 16bit) en zou nooit meer terug willen, halo nog even geprobeerd op een xbox maar imho totaal niet te vergelijken met een echte fps met muis/keyboard.

Wat ik mis aan een console is flexibiliteit, al denk ik dat consoles meer richting de pc functionaliteit zullen gaan, net zover totdat het gewoon pc's worden.

Kwa kosten vind ik ze niet echt goedkoper, een nieuwe console + 1080p hdtv kost echt wel meer dan het aanpassen van een bestaande pc + de aanschaf van een simpele 24" met hd resolutie.
Ik denk dat er nu voornameliijk een generatie opgroeit die weinig ervaring met de pc heeft en waarbij consoles voornamelijk met gaming geassocieerd worden, dit was 10/15 jaar geleden ook al en toen die groep eenmaal weer de mogelijkheden van een pc platform doorkreeg draaide de markt weer om.

Ik denk dat beide hun plaats hebben en ook een andere doelgroep faciliteren.

"For my friends, anything; for my enemies, the law."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shiver23
  • Niet online

Shiver23

Waarom zou je je console niet op een 24" scherm of je PC op een Full-HD kunnen aansluiten? Beetje kromme vergelijking. Maar volgens mij dwalen we een beetje af. De vraag is of PC gaming blijft bestaan of niet. Niet wat beter is.

En de reden dat je met een PC meer kan doen dan met een console zal niet echt invloed hebben of er nog games voor uit zullen komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shabbaman
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16:57

Shabbaman

Got love?

Shiver23 schreef op maandag 21 januari 2008 @ 13:31:
Maar volgens mij dwalen we een beetje af. De vraag is of PC gaming blijft bestaan of niet. Niet wat beter is.
PWM schreef op maandag 21 januari 2008 @ 12:51:
Het gaat er meer om of er tegenwoordig nog wel genoeg verdiend word met PC games, en of de ontwikkelaars zelf niet richting consoles schuiven.
Precies. Ik zie dit topic nu al een half jaar opnieuw opduiken in m'n post history, maar veel ontwikkeling zit er niet in.

"Our words are backed with NUCLEAR WEAPONS!" - Mahatma Gandhi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boe2
  • Niet online

boe2

'-')/

UltraR-pc schreef op maandag 21 januari 2008 @ 12:17:
[...]
Zoals hierboven al aangegeven valt dat dus best wel mee.
Assassins creed en halo 3 op pc? Ik leer bij :p
We weten trouwens allemaal hoe het gelopen is met CoD4 en waarom CoD5 opnieuw console exclusief wordt. De rest van de titel in het vet zijn imo mainstream EA games.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vrijdag

Vrijdag

De Zwarte

Shiver23 schreef op maandag 21 januari 2008 @ 13:31:
Waarom zou je je console niet op een 24" scherm of je PC op een Full-HD kunnen aansluiten? Beetje kromme vergelijking. Maar volgens mij dwalen we een beetje af. De vraag is of PC gaming blijft bestaan of niet. Niet wat beter is.

En de reden dat je met een PC meer kan doen dan met een console zal niet echt invloed hebben of er nog games voor uit zullen komen.
Ik denk dus dat het nog wel zal blijven bestaan. Maar dan in een andere vorm zoals we nu kennen. Dat er veel uitgevers digitale distributie gaan hanteren, en abbo vormen waarbij ze zelf alles in beheer houden, van distributie tot servers en dergelijke.

Misschien is dat niet eens heel erg slecht, omdat kleine ontwikkelaars wellicht zo makkelijker hun product aan de man kunnen brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• forzabesiktas
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 15-09 12:47
Enige pc game wat ik speel is counter strike source en dat om zombie's af te knallen :P ! voor de rest NFS, fifa08 AC6 etc.. op de X360 :)

tikfouten? tjah..m..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seth_Chaos
  • Niet online
PWM schreef op maandag 21 januari 2008 @ 12:51:
[...]

De vraag is ook niet wat er beter is. Ik geloof prima dat een hele hoop mensen zeer gelukkig zijn met PC Gaming, en anderen met Console gaming.

Zoals ik al eerder zei. Enkel het spel World of Warcaft heeft al een omzet van meer dan een miljard euro per jaar aan abonements geld alleen. Men moet eerder de vraag stellen waarom iedere keer weer mensen beweren dat pc gaming een stille dood sterft. terwijl het inmiddels de filmindustrie kwa inkomsten voorbij is gestreefd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boe2
  • Niet online

boe2

'-')/

Enkel World of Warcraft heeft een omzet die de moeite waard is. Een beetje zwak dus om dat keer op keer als voorbeeld aan te halen :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stewie!

Stewie!

Keen must die!

WoW heeft ook enorme operationele kosten. Een top PC game kost tegenwoordig een paar miljoen euro, die kosten worden gemaakt vanaf 4 jaar voordat de game in de winkel ligt. Het is gewoon een enorme gok om zoveel geld in een game te pompen.
Piracy is zeker een issue, maar zaken als ranking in games zorgen er wel voor dat het percentage pirated games omlaag gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shiver23
  • Niet online

Shiver23

Seth_Chaos schreef op maandag 21 januari 2008 @ 14:13:
[...]

Zoals ik al eerder zei. Enkel het spel World of Warcaft heeft al een omzet van meer dan een miljard euro per jaar aan abonements geld alleen. Men moet eerder de vraag stellen waarom iedere keer weer mensen beweren dat pc gaming een stille dood sterft. terwijl het inmiddels de filmindustrie kwa inkomsten voorbij is gestreefd.
Gaming in het algemeen genereert meer inkomsten dan de filmindustrie, niet PC gaming. En het allergrootste deel daarvan wordt door consoles gegenereerd. Waar de consolemarkt enorm gegroeid is blijft de PC-markt steeds verder achter. Op een paar landen na (metname Duitsland, Korea en China) wordt dat verschil steeds groter. China omdat de consoles daar zonder subsidies verkocht worden ivm piracy.
Maar veel belangrijker is wat er gespeeld wordt op de PC. Volgens mij is Counter-Strike nog altijd het populairste online spel. En WoW is ook een enorme cash-cow. Sims2 staat steevast in de top10. Waar zijn de nieuwe games?
Alleen voor de PC ontwikkelen loont in de meeste gevallen niet meer. Kijk bijv. naar Epic die de engine (ook) op de consoles richt. Nu gaat ook het gerucht dat Crytek de Crysis engine wil porten naar consoles. Zeker als Sony, MS en Nintendo je bijstaan met tools of zelfs lucratieve exclusieve deals.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pica
Shiver23 schreef op maandag 21 januari 2008 @ 14:58:
[...]

Gaming in het algemeen genereert meer inkomsten dan de filmindustrie, niet PC gaming. En het allergrootste deel daarvan wordt door consoles gegenereerd. Waar de consolemarkt enorm gegroeid is blijft de PC-markt steeds verder achter. Op een paar landen na (metname Duitsland, Korea en China) wordt dat verschil steeds groter. China omdat de consoles daar zonder subsidies verkocht worden ivm piracy.
Maar veel belangrijker is wat er gespeeld wordt op de PC. Volgens mij is Counter-Strike nog altijd het populairste online spel. En WoW is ook een enorme cash-cow. Sims2 staat steevast in de top10. Waar zijn de nieuwe games?
Alleen voor de PC ontwikkelen loont in de meeste gevallen niet meer. Kijk bijv. naar Epic die de engine (ook) op de consoles richt. Nu gaat ook het gerucht dat Crytek de Crysis engine wil porten naar consoles. Zeker als Sony, MS en Nintendo je bijstaan met tools of zelfs lucratieve exclusieve deals.
http://www.xfire.com/

Links onderin zie je de top10 die eigenlijk altijd vrijwel hetzelfde is, het geldt dan alleen door de games gespeeld terwijl xfire aan stond, maar het is toch een vrij goede indicatie.

Steam

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boe2
  • Niet online

boe2

'-')/

xfire geeft aan wat er gespeeld wordt, maar:
- wederom zie je vooral oudere games
- het geeft niet weer of de games origineel of gecopiëerd zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vrijdag

Vrijdag

De Zwarte

En niet iedereen gebruikt X-Fire natuurlijk ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pica
Boeboe schreef op maandag 21 januari 2008 @ 15:51:
xfire geeft aan wat er gespeeld wordt, maar:
- wederom zie je vooral oudere games
- het geeft niet weer of de games origineel of gecopiëerd zijn
True betreffende de oudere games, however de spellen die je ziet zijn allemaal multiplayer spellen, die niet of moeilijk te kraken zijn, met uitzondering van the frozen throne die je op een private server kan spelen, hoewel ik betwijfel dat je zoveel speelt als je op een private server speelt.
TroonStaal schreef op maandag 21 januari 2008 @ 15:52:
En niet iedereen gebruikt X-Fire natuurlijk ;)
True, maar daarom zei ik ook dat het een indicatie was ;)

/EDIT
Trouwens, ik kan mij herrinneren dat Company of Heroes een tijdje terug vrij lang ook heel hoog in dit lijstje stond.

[ Voor 7% gewijzigd door pica op 21-01-2008 16:13 ]

Steam

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vrijdag

Vrijdag

De Zwarte

JeanLucPicard schreef op maandag 21 januari 2008 @ 16:01:
[...]

True, maar daarom zei ik ook dat het een indicatie was ;)
:X Je hebt een punt :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

daar krijg je het al. consoles gaan steeds meer richting computer. wat willen ze nu nog voor iets nieuws toevoegen? spellen moeten aangepast worden aan de consoles bij de computer is het net andersom. denk dat het straks ook zo gaat worden bij consoles.
Gek, ik denk juist het tegenovergestelde. Het lijkt me eerder dat je denkt dat het zo is omdat je in je "peergroup" veel mensen hebt die er net zo over denken als jij. (okee, dat is een gok, dus geen troll/flame/whatever) Ik heb in het dagelijks leven contact met heel veel verschillende mensen, van elke achtergrond/studie/niveau/(etnische)afkomst/whatever en als het op games aankomt is vrijwel iedereen van mening dat een console gewoon lekker makkelijk weg gamed.

Bovendien hoef ik na drie jaar niet bang te zijn dat ik de nieuwste spellen niet kan spelen, itt een pc.En heel leuk dat ik alles kan doen met een pc, maar ik wil gamen, en dat gaat het lekkerst op een console."
oftewel jij bevindt je in een omgeving waar iedereen hetzelfde denkt zoals jou als ik dit zo lees (kan het verkeerd hebben natuurlijk). ik ken een aantal mensen die helemaal gek zijn van consoles en ook zeker net zo veel die er niks van moeten weten (zoals ik).
k moet zeggen dat racegames wel fijn speelt op een console maar shooters en rts games daarentegen vind ik echt een regelrechte ramp. je hebt hierbij geen enkel gevoel omdat de snelheid afhankt van je joystick. en om deze reden zijn er veel mensen die het bij een pc houden en de een heeft er wat meer voor over dan de ander.

[ Voor 41% gewijzigd door Verwijderd op 21-01-2008 17:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blouweKip
  • Laatst online: 15-09 20:32
Bovendien hoef ik na drie jaar niet bang te zijn dat ik de nieuwste spellen niet kan spelen, itt een pc
Beetje een kul argument overigens, je kunt na 3 jaar op de pc prima de nieuwste spellen spelen als je hetzelfde doet als een console doet: de kwaliteit omlaag brengen :P

"For my friends, anything; for my enemies, the law."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yGiDoRp
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08-09 10:41

yGiDoRp

Sawasdee

blouweKip schreef op maandag 21 januari 2008 @ 18:30:
[...]

Beetje een kul argument overigens, je kunt na 3 jaar op de pc prima de nieuwste spellen spelen als je hetzelfde doet als een console doet: de kwaliteit omlaag brengen :P
Onzin, nieuwere games zien er vaak veel beter, mooier uit dan oudere games omdat de ontwikkelaars de bekender zijn met de hardware van een console en dan er het maximale uit kunnen halen.

Stay far away from the TV and turn the lights on when watching this program. Mixcloud | Facebook | SHOT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vrijdag

Vrijdag

De Zwarte

blouweKip schreef op maandag 21 januari 2008 @ 18:30:
[...]

Da's nou juist wat niet bij consoles gebeurt, daar gaat de kwaliteit alleen maar omhoog. Kijk maar naar de PS2: Shadow of the Colossus, Soul Calibur 3 en God of War 2 kan ik nog steeds spelen op mijn PS2 van volgens mij acht jaar oud en het ziet er, gezien de leeftijd van de console, erg mooi uit. Okee, af en toe een beetje framedrops maar da's sporadisch.

Mijn vier jaar oude P4 2,8 Ghz, 1gb ram, X1950 GT echter heeft het zwaar met World in Conflict, The Witcher, Hellgate, NFS Pro Street en Unreal Tournament. (Crysis heb ik maar laten liggen, buiten dat het hele spel me niet eens boeit eigenlijk)

En dan hoef ik bij mijn PS2 niet eens druk te maken over beeldinstellingen, terwijl ik op de pc wel heel veel moet uitzetten/op laag omdat het anders gewoon niet speelbaar is. En ik ben geeneens een graphichoer :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

assasins creed gaat zo'n 16 gb hdd kosten, sommige mensen zullen dat teveel vinden en hem gaan kopen ipv. dowloaden, je gaat ook geen 25gb ps3 spel downloaden.

Dus als gta 4 uitkomt voor de pc en 16 gb zal zijn, zullen veel mensen het downloaden ook niet demoeite waard vinden.

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 21-01-2008 18:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 21 januari 2008 @ 18:44:
assasins creed gaat zo'n 16 gb hdd kosten, sommige mensen zullen dat teveel vinden en hem gaan kopen ipv. dowloaden, je gaat ook geen 25gb ps3 spel downloaden.

Dus als gta 4 uitkomt voor de pc en 16 gb zal zijn, zullen veel mensen het downloaden ook niet demoeite waard vinden.
Voor het geld dat je betaald voor 1 van die 2 spellen koop je makkelijk een extra HDD waar 10 van die spellen op kunnen. In NL is er ook geen datalimiet dus die 16GB haal je makkelijk binnen.

Ik denk niet dat mensen spellen gaan kopen omdat ze te weinig HDD ruimte hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

PilatuS schreef op maandag 21 januari 2008 @ 18:48:
[...]

Voor het geld dat je betaald voor 1 van die 2 spellen koop je makkelijk een extra HDD waar 10 van die spellen op kunnen. In NL is er ook geen datalimiet dus die 16GB haal je makkelijk binnen.

Ik denk niet dat mensen spellen gaan kopen omdat ze te weinig HDD ruimte hebben.
Ik in ieder geval omdat het downloaden zo lang duurt :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 21 januari 2008 @ 18:50:
[...]

Ik in ieder geval omdat het downloaden zo lang duurt :P
Mijn internetverbinding is redelijk normaal qua snelheid in NL en ik trek ongeveer 1GB per uur binnen. Zet de download aan en de volgende dag is ie binnen. Er zijn genoeg mensen die een verbinding hebben die een stuk sneller is.

Hier in NL maakt het vrij weinig uit omdat mensen het hier niet erg vinden om 10 of 20GB binnen te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online

PWM

Verwijderd schreef op maandag 21 januari 2008 @ 17:36:
k moet zeggen dat racegames wel fijn speelt op een console maar shooters en rts games daarentegen vind ik echt een regelrechte ramp. je hebt hierbij geen enkel gevoel omdat de snelheid afhankt van je joystick. en om deze reden zijn er veel mensen die het bij een pc houden en de een heeft er wat meer voor over dan de ander.
Je kan zoveel vinden :+

Niet lullig bedoeld hoor :) Maar jij vind FPS games minder spelen op de console dan op de PC, en wie weet is dat ook wel zo. Terwijl waarschijnlijk meer mensen CoD4 op de PC spelen dan op de consoles, blijft het feit dat in een langzame week alleen al de Xbox 360 meer CoD4 verkoopt dat de PC versie sinds de release 2 maanden geleden heeft gehaald.

Dat is het punt waar dit topic over gaat. Niet over wat beter is, wat leuker is, maar waar de Game devs nu en over 2 jaar nog geld in willen steken.

En reken maar dat bij Infinity Ward/Activision grote 360/PS3 posters op kantoor hangen.

[ Voor 4% gewijzigd door PWM op 21-01-2008 19:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puc van S.
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17:36
PWM schreef op maandag 21 januari 2008 @ 19:01:
[...]

Dat is het punt waar dit topic over gaat. Niet over wat beter is, wat leuker is, maar waar de Game devs nu en over 2 jaar nog geld in willen steken.
Klopt, maar ik denk dat de Game devs zichzelf samen de de hardware ontwikkelaars gek gemaakt hebben op PC vlak, want waarom kan een console wel de kwaliteit van de graphics omhoog gaan zonder dat er nieuwe hardware inhoeft en op de PC niet?

(antwoord lijk mij overigens simpel, zonder upgrades verdienen nvidia/amd/intel niets, dus zullen hun de gamedevs wel pushen om de spellen zwaarder te maken)

En zoals al gezegd: Het constant upgraden van de PC om het mooiste te laten zien (wat bij een console dus niet hoeft, sterker nog, consoles worden vaak als de spellen mooier worden goedkoper) is iets wat veel mensen naar het console kamp brengt.

[http://www.okbreijnen.nl] [Overwatch] [Cennahysh]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 21 januari 2008 @ 18:44:

alleszins in België niet. Met een limiet van 12 GB zit je de rest van de maand op smallband.

Aan diegenen die zeiken dat games te duur zijn: koop ze dan niet. Je mag gamen, je hoeft niet te gamen. Gamen is een luxeproduct, en geen basisrecht. Dat geeft je nog altijd niet het excuus om ze te downloaden. (of om in elk geval het downloaden goed te praten)

Wel geld genoeg om de meest belachelijke, stroomzuipende overkill kaarten in tweevoud te kopen, maar 50 euro voor een game? Ho maar... Een gamebudget moet niet alleen de hardware omvatten. Als je gewoon geld te kort komt moet je de specs van de hardware die je wil kopen maar naar beneden bijstellen.

Geen games zonder hardware en geen hardware zonder games.

Zelf hou ik het altijd bij medium end pc's. (waarbij de processor in mijn ervaring het minst belangrijk is. Ik heb een E6300 @ 1.8 Ghz, en alles draait prima. Straks zijn er celerons @ 40-50 euro die deze snelheden halen. Geen enkele processor is tegenwoordig nog een bottleneck om games op medium te spelen).
Grafische kaarten (volgens mijn 'spelregels' <150 euro). Lukt prima zo.

Je hoeft ook geen games op full te willen spelen. Leuk dat het kan, maar het is geen vereiste, daarom net zijn die games schaalbaar. Nooit begrepen waarom iedereen zo anal is over die game-settings. Je merkt nauwelijks een verschil tussen medium en high, maar de performance hit is astronomisch en onproportioneel veel hoger.

Met mijn 7600GT speel ik Co4 op 1440*900 zo vloeiend als maar kan zijn. Op medium, en het ziet er prima uit!!!. Medium is het target platform, ultra high is leuk voor gamefreaks.

Sommige games slaan de bal ook volledig mis. Als ik crysis zou willen draaien op hetzelfde (gevoelsmatige) visuele niveau als hoe CoD4 draait bij mij, dan zou het onspeelbaar zijn.
Anders gezegd, crysis op dezelfde framerate ziet er niet uit (op low/medium) terwijl CoD4 zelfs bij mij een pareltje is.

Daarom heb ik veel meer respect voor infinity ward, die een game kan afleveren die netjes geoptimaliseerd is voor een brede range aan computers.

Over een paar maand ga ik wel over naar een 8800gt (die tegen dan heel betaalbaar is) en dan kan ik weer even vooruit. En ga zo maar verder. Zo maak je het net zo duur als je zelf wil. En games die nu gewoon niet goed draaien, tja, die speel ik over een jaartje wel op mijn medium end hardware. Schuif de hele scene voor jezelf een half jaar of een jaar op, en alles wordt goedkoper. De hardware (stiller, zuiniger, goedkoper) en de games. Werkt prima zo voor mij. Over een jaartje komt er een ps3 bij, en dan heb ik alles wel gehad. ps3+mid end pc = perfect match om zoveel mogelijk games te kunnen spelen, zo heb je bijna het volledige spectrum gecovered. Xbox 360 games komen toch naar windows=pc, dus ja... (net gears of war gespeeld op pc, waarom zou ik dan nog een xbox willen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seesar
  • Laatst online: 06-06 13:42

Seesar

Icon thnx to l0c4lh0st

Mijn visie:

Wat ik goed vind koop ik, d.w.z waarvan ik weet dat ik het gebrouwen stukje code echt mooi of leuk vind, koop ik:

BF2
CoD4
Stalker
HL2 reeks
Act of War

En nog paar goede spellen waar ik meerdere uren in kan stoppen:

Wat ik niet gekocht heb en toch uitgespeeld:

C&C 3: saai, niet dynamisch genoeg zoals de andere reeksen
Crysis: mooi perfect spel, maar uitgegeven door EA; die hebben het bij mij met BF2 verprutst....aso's
NFS serie: boring, te snel uitgespeeld, weinig vernieuwend en hoog uitmelk gehalte. Natuurlijk the EA style

Ik heb Stalker illegaal uitgespeeld. Toen ik zag wat het mij bracht heb ik het meteen origineel gekocht. Goed spul = geld waard, dan hoor je mij niet klagen over 50 a 60 euro. Echter de grootste rommel die in een jaar uitkomt ga ik dus echt niet kopen. Vele spellen speel ik 5 a 8 uurtjes en dan gaat het van me pc...tja, die keuze is snel gemaakt.

Gaming itself zal ik altijd doen op de pc en niet op de console:

Ooit CoD4 gespeeld op de Xbox???? Wat een ramp met die joystick
Graphics zijn altijd minder dan de PC
PC is lekker dynamisch, als ik toch al in een spelcomputer investeer dan wil ik meer kunnen dan alleen Livebox en andere sterk beperkte mogelijkheden
PC werkt zo lekke rmet keyboard. tig knopjes tot je beschikking om te spelen, en RTS zijn lekker makkelijk te besturen
Console is zo non flexibel, geen upgrades, warmte issues, brakke firmware upgrades en tot slot zijn de games die ik leuk vind (FPS) niet goed te spelen op de console.

Console die ik heb is de SNES voor Mario, Mario Kart en Mortal Combat :D

T60P Widescreen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duroth
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 27-04-2016

Duroth

No rest for the tweaked

Seesar schreef op maandag 21 januari 2008 @ 19:24:
Mijn visie:

Wat ik goed vind koop ik, d.w.z waarvan ik weet dat ik het gebrouwen stukje code echt mooi of leuk vind, koop ik:
[knip]
Inderdaad. Speel zelf al tijden WoW, en hoewel dat best gratis zou kunnen (Privates), vind ik dat de moeite echt niet waard. Ik heb alle GW games besteld (alle 4), voor 120 euro in totaal. Dit zijn *toevallig* beiden online games, maar bovenal zijn het games waar ik uren maanden in kan stoppen zonder dat het begint te vervelen.
C&C3 heb ik gedownload (foei!), en was ik na een uur of 10 alweer zat, en dat is inclusief de LAN-games met vrienden.
Morrowind had ik toendertijd gedownload, een uurtje gespeeld, en daarna was ik naar de winkel gereden om hem voor mijn xbox te kopen.

Helaas is niet iedereen bereid om te betalen voor dingen die zij de moeite waard vinden, en dat is waar het momenteel misgaat. Er worden inderdaad teveel excuses gebruikt (als ik het leuk vind, koop ik het wel) waar men zich nooit aan houdt.

Of PC-gaming daarom uitsterft? Misschien, bijna. Maar wanneer console gaming echt zoveel populairder wordt dan PC gaming, zal piracy ook daar zwaarder gaan wegen. Nu is het nog nauwelijks de moeite, maar hoe zal dat zijn wanneer consoles 80% uitmaken van de markt voor games? Waarschijnlijk gaan ze dan PC's achterna.

En dan stappen de producers massaal over op old-school bordspelletjes :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraR-pc
Boeboe schreef op maandag 21 januari 2008 @ 13:53:
[...]

Assassins creed en halo 3 op pc? Ik leer bij :p
We weten trouwens allemaal hoe het gelopen is met CoD4 en waarom CoD5 opnieuw console exclusief wordt. De rest van de titel in het vet zijn imo mainstream EA games.
AC komt in maart voor de pc.
Halo 3 was ik ervan overtuigd dat hij ook op de pc beschikbaar zou komen, als microsoft z'n "Games voor Windows" paradepaardje. Maar ik kan daar nu op internet niet echt meer iets over vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• philotra
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 03-01-2022

philotra

Hier had uw tekst kunnen staan

Ik vind het persoonlijk erg raar dat PC gaming voor sommige spelmakers een andere wending heeft gekregen: Kijk bijvoorbeeld naar Crisis: Laten we eens een spel maken met exreem hoge graphics die niet eens op een huidige PC gedraaid kan worden zodat de grafische kaart maatschappijen kaarten die het wel aankunnen goed kunnen verkopen. En als je uiteindelijk je 1200 euro hebt uitgegeven aan een gamePC, denk je dat veel mensen nog geld over hebben om veel games te kunnen kopen voor die PC?

Van mij hoeven al die torenhoge systemrequirements niet.

[ Voor 5% gewijzigd door philotra op 21-01-2008 20:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheZeroorez
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
philotra schreef op maandag 21 januari 2008 @ 20:05:
Ik vind het persoonlijk erg raar dat PC gaming voor sommige spelmakers een andere wending heeft gekregen: Kijk bijvoorbeeld naar Crisis: Laten we eens een spel maken met exreem hoge graphics die niet eens op een huidige PC gedraaid kan worden zodat de grafische kaart maatschappijen kaarten die het wel aankunnen goed kunnen verkopen. En als je uiteindelijk je 1200 euro hebt uitgegeven aan een gamePC, denk je dat veel mensen nog geld over hebben om veel games te kunnen kopen voor die PC?

Van mij hoeven al die torenhoge systemrequirements niet.
Snap je echt 'al die' torenhoge system requirements niet, of snap je gewoon (net als ik) de gedachte achter Crysis (en destijds Farcry ook wel een beetje) niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Auredium
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 18:04

Auredium

Informaticus Chaoticus

Beetje een non-sence discussie momenteel. Feitelijk zijn de huidige 'next-gen' consoles zoals PS3 en XBoX 360 simpelweg veredelde PC's waarbij een customised OS is ingebakken die wat optimaal met gamepads reageert. Er is daardoor simpelweg geen verschil buiten dit.

PC's bevatten veel verschillende hardware en daar moeten spellenmakers mee rekening houden dus gaan er veel R&D kosten zitten in PC spellen. Kopieren is een probleem voor de PC sector maar ook steeds meer voor consoles.

PC verkoop loont echter nog steeds want in de winkel staan een enorme bulk aan nieuwe spellen uit. Als ik dan even wat titels ga noemen denk dan bijvoorbeeld aan Command and conquer Tiberium, Sim City; Societies, Empire; Total War en de nieuwe Battlefield die in de maak is. (voorbeelden mensen, voorbeelden)
Iedere maand komt een nieuwe bulkload aan spellen uit voor de PC dus dood is de PC sector zeker niet.

Wat betreft hardware upgrades, dit is een non-argument. Je moet immers ook nieuwe consoles kopen want de oude krijgen vaak (PS 2 uitgezonderd) geen nieuwe spellen meer en bloeden dood.

The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.

Pagina: 1 ... 5 ... 15 Laatste