Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Vraagje over profiel van band

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Wat ik me nu afvraag he.. ik heb zelf redelijk goede Potenza zomerbanden. Maar waarom neemt de grip af naarmete het profiel slijt. En dan heb ik het niet over in de regen, want dat is logisch. Het profiel van de band is naar mijn weten eigenlijk enkel om water af te voeren.

Maar waarom heb ik dan ook bij droog weer toch minder grip met bijna versleten banden dan met nieuwe? Slicks geven immers de beste grip bij droog wegdek..?

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 30-05-2007 11:03 ]

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 22:47

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Ik meende dat het ermee te maken heeft dat de rubbersamenstelling niet constant is over de diepte van het profiel. Het rubber van het loopvlak heeft vooral eigenschappen die grip beïnvloeden, terwijl rubber dat dieper zit met name als functie heeft om de band z'n vorm te geven, stabiel te maken en luchtdicht. Dit stelt andere eisen.
Daarnaast heeft een nieuwe band een ander contact oppervlak dan een band met slijtage. Slijtage vervormt de band, waardoor het effectieve contactoppervlak afneemt, en daarmee ook de grip.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• Hydraulik-Phunk
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-12-2024

Hydraulik-Phunk

Hail to the king, baby

En zelfs dat verschilt per band, ik heb ook een poosje met vrijwel gladde (doe ik nu niet meer nu ik 40K rij) Pirelli's gereden op m'n beamer, en dat stuurde vooral op droog écht beter dan nieuw profiel.

Op nat asfalt hield 'ie zich ook nog erg goed, maar zodra er 'n zichtbaar laagje water stond begon 'ie te aquaplaneren.

Screw you guys, I'm goin' home! >_>

Verwijderd

Topicstarter
deepbass909 schreef op woensdag 30 mei 2007 @ 11:11:
Ik meende dat het ermee te maken heeft dat de rubbersamenstelling niet constant is over de diepte van het profiel. Het rubber van het loopvlak heeft vooral eigenschappen die grip beïnvloeden, terwijl rubber dat dieper zit met name als functie heeft om de band z'n vorm te geven, stabiel te maken en luchtdicht. Dit stelt andere eisen.
Daarnaast heeft een nieuwe band een ander contact oppervlak dan een band met slijtage. Slijtage vervormt de band, waardoor het effectieve contactoppervlak afneemt, en daarmee ook de grip.
Klinkt aannemelijk! Bedankt ;)

• Hydraulik-Phunk
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-12-2024

Hydraulik-Phunk

Hail to the king, baby

Overigens heb ik 't met mijn Bridgestones onder de 850 andersom, absoluut geen aquaplaning zelfs bij diepe sporen, maar grip ho maar als het nat is, leve voorwielaandrijving :(

Screw you guys, I'm goin' home! >_>