Compleet nieuw systeem AMD/Intel? ~ € 1200,-

Pagina: 1
Acties:

• aKra
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 28-01 12:55

aKra

Intentionally left blank.

Topicstarter
Goedemorgen allemaal, gezien ik me er al een beetje voor 'schaam' dat ik niet zelf uit de keuze kan komen ga ik proberen jullie kennis te raadplegen om tot uiteindelijk de juiste beslissing te komen qua mijn hardware keuze.

Informatie & doel:
Ik ben van plan om z.s.m. een nieuwe desktop computer aan te schaffen. Ik ben geen intensieve gamer maar ik speel nog wel eens (heel af en toe) een spelletje zoals Half-Life 2, Need for Speed series en dat soort 'rommel'. Maar toch vinden de nieuwe spelletjes vaak zijn weg naar mijn computer om een maand te spelen en dan ben ik er weer klaar mee. Op dit moment heb ik een XP 2400+ met 1 Gigabyte geheugen op een nForce 2 chipset met een ATi Radeon 9700 Pro. Deze PC is zo'n 3 jaar oud gok ik.

Wat vind ik belangrijk?
Ik wil mijn oude harde schijven voor een groot deel gaan vervangen voor nieuwe, gezien deze ook toch wel zo'n 3 jaar aan het rondspinnen zijn is de kans groot dat er binnenkort eentje poef zegt ;).

Ik wil toch een snelle videokaart behouden, alleen twijfel ik er nog wel aan welke precies (zie hieronder).

Ik wil toch nog een beetje overclocken, maar niet in extreme vormen (Vooral de E6600 op 3.6GHz zetten voor het voordeel wat je er mee behaalt).

De computer moet stil zijn, ik ga verhuizen naar m'n eigen huis toe en daar wil ik niet zoals nu een stuk of 5 stof-stofzuigers willen staan, dus ik wil het nu meteen in een keer goed doen.

De harde waren die ik gekozen heb/waar ik over twijfel:

AMD X2 6000+ opstelling:
1GB x 2 (2GB) PC6400 DDR2, CL4 (GeIL GX22GB6400UDC) - € 88,70
:? AMD Athlon 64 X2 6000+ (AM2, 2x3.0GHz, 2MB, 1000MHz FSB, 125W, boxed) - € 207,55
* 1Antec Performance One P182 (ATX, Geen PSU, Zwart) - € 115,61
Arctic Cooling Freezer 64 Pro (Socket 754, 939, 940, AM2) - € 13,90
:? Asus GeForce 8800 GTS 320MB DDR3 (PCI-e, 2x DVI) EN8800GTS/HTDP/320M - € 268,-
ASUS M2N32-SLI Deluxe, nForce 590 SLI MCP (ATX, PCI-e, Sound, LAN, SATA II, RAID) - € 138,-
Corsair CMPSU-520HXEU, 520W (ATX12V v2.2) - € 89,95
* 2 Maxtor MaxLine III, 250GB (7200rpm, SATA II, 16MB, NCQ) - € 79,95
:? MSI GeForce 8600 GTS 256MB DDR3 (PCI-e, 2x DVI) NX8600GTS-T2D256E-HD-OC - € 187,40
NEC AD-7170S 18x (Dual-layer, SATA, Zwart) - € 28,32
* 3 Samsung SpinPoint T166 HD501LJ, 500GB (7200rpm, SATA II, 16MB, NCQ) - € 94,90 (x 2 = € 189,80)

Zoals je ziet twijfel ik hier over de videokaarten en of het wel een X2 6000+ moet zijn, omdat de core toch al op zijn maximum zit dacht ik er aan om de goedkopere X2 5600+ aan te schaffen en deze op de clocktiming van de 6000+ te zetten en evt. nog hoger (de 3.2GHz proberen te halen).
De videokaarten zit hem voor het grootste deel in de HD-TV ondersteuning, in mijn nieuwe huis komt natuurlijk een 42" plasma/LCD te hangen die natuurlijk ook HD-TV moet ondersteunen, als mijn computer daar dan toch niet ver van komt te staan is het misschien wel handig om dan een HD-TV out te hebben dat ik op hoge kwaliteit films kan kijken/gamen etc., voordeel van de 8600 is ook meteen de ingebouwde HD chip waardoor de processorcycles bespaard worden.

De ATi die eventueel ook nog kan (maar is deze dan echt 'zoveel' sneller dan de 8800 GTS? (gezien het prijsverschil):
Sapphire Radeon HD2900 XT 512 MB DDR3 (PCI-e, 2x DVI, HDMI) - € 337,19

* 1 = Ik heb voor deze kast gekozen i.v.b.m. de twee losse compartimenten voor PSU & HDD's.
* 2 = Dit zou de "C:\" worden, en dus bootschijf.
* 3 = Dit zou een RAID-0 opstelling worden, of twee losse meukschijven.

Intel E6600 opstelling (cq. extra's):
Intel Core 2 Duo E6600 (S775, 2x2.4GHz, 4MB, 1066MHz FSB, Boxed) - € 191,-
:? Asus P5B Deluxe, P965 (ATX, PCI-e, Sound, LAN, SATA II, RAID, 1394) - € 143,81

De grootste beweegreden voor mij om van AMD naar Intel over te stappen (ik heb altijd met AMD processoren gewerkt) is omdat de prijs/kwaliteit van de Intel hoger ligt, gezien je de E6600 van 2.4GHz naar 3.6GHz zonder enig probleem kan clocken. Dat lukt de X2 6000+ niet, die doet maximaal 3.0 naar 3.2GHz. En dan in de revieuws zijn de E6600 sneller/even snel of net iets langzamer dan de X2 6000+. Wanneer je de E6600 dan overclockt dan is deze zowieso sneller geworden dan de X2 6000+.

Ik hoor graag opmerkingen van jullie kant wat slim is om te doen en wat niet, vooral m.b.t. de moederborden heb ik problemen gezien er zoveel chipsets zijn... En zeker voor de Intel dan, ik heb gewoon de 'meest bekeken' gekozen en dat leek me dan ook meteen de 'beste keuze' op dat moment.

:>

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 27-01 11:16

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

De Ati x2900XT is echt veel sneller dan de 8800 GTS en is daarom voor de prijs een goede aankoop. Op de frontpage kan je een mooie vergelijking vinden tussen de 8800 GTS en GTX kaarten met de X2900XT en de X1900XT(X)..

De conclusie was toch echt dat het de kaart is om aan te schaffen als je beschikt over een budget van 300 tot 400 euro. De GTS kaarten worden eigenlijk altijd wel ruim verslagen.

Alleen heb je nu een 8600 GTS geselecteerd en dat is toch wel een ander segment. Leuke kaart, maar verwacht er geen wonderen van. Ook te zien aan de prijs. Voor de rest een prima kaart, dat mag gezegd worden.

Met de door jou gekozen CPUs is het eigenlijk altijd mogelijk om goed HD materiaal te bekijken. Wat dat betreft hoef je niet veel te kijken naar de videokaart die je kiest (tenzij je natuurlijk een zeer low budget kaart gaat aanschaffen)

@aKra:
De keuze voor een 8800GTS is eigenlijk sowieso niet logisch als je de kaart vergelijkt met de X2900XT. Het enige is het wat lagere stroomgebruik, maar voor de rest zou ik de 8800 GTS op dit moment echt links laten liggen. Als je minder geld wilt uitgeven is de 8600 GTS wel een goede optie. Ook vanwege het HDTV verhaal. Ik vond de verklaring van het niet toevoegen van een complete HD decoder op de X2900XT wel pakkend. Als je CPU snel genoeg is, kan je het beter de CPU laten doen. Wat maakt het voor jou uit dat je CPU er mee bezig is?

CPU verbruikt veel minder stroom en is er voor gemaakt om gebruikt te worden. Daarnaast houd je met je dual core genoeg adem over om daarnaast nog genoeg andere dingen te draaien. Ook moet ik zeggen dat ik niet heel actief achter de pc zit als ik een (HD)film aan het kijken ben.

Volgens mij helpt de X2900XT ook echt mee met decoden, alleen lang niet zoveel als andere kaarten. Bedenk hoeveel tijd je gemiddeld kwijt bent met het kijken van films wat betreft het distributed computing.. Zoveel gaat je dat dus ook niet schelen. Daarnaast kan je (in de nabije toekomst) juist veel gebruik maken van je snelle videokaart op dat gebied en het verlies toch makkelijk compenseren.

edit 2:

Als het gaat om gamen dan denk ik dat je of veel geld moet uitgeven aan een 8800 GTX of een X2900XT. En een 8800 GTX is al een stuk duurder en dan zou ik voor de X2900XT. Wil je voorbereid zijn op de toekomst, dan is het prijsverschil tussen de 8800 GTS en X2900XT echt gerechtvaardigd als je het mij vraagt.

(Voor er commentaar komt: Ik ben op geen enkel gebied een fanboy, behalve dan dat ik fan ben van de inhoud van mijn portemonnee en er altijd zoveel mogelijk probeer uit te slepen. Ik wissel daarom ook elke keer van merk wat betreft videokaarten..)

[ Voor 70% gewijzigd door Hann1BaL op 30-05-2007 10:58 ]

• aKra

aKra

Topicstarter
Ja juist, maar ik heb er dan ook voor gekozen omdat deze HDTV ondersteuning heeft & geeft, waardoor je processor niet zwaar belast wordt bij het kijken van HD films. Verder zou ik voor de prijs gaan voor de 8800 GTS, de X2900 XT is nog te kort op de markt in mijn ogen dat er concurrentie is en de prijs aantrekkelijk wordt, maar ik wil gewoon een goed systeem en wil dan ook niet meteen over de prijs gaan zeuren.

Alleen mijn hart ligt al jaren bij ATi & AMD, maar dat wilt niet zeggen dat ze altijd ook goed zijn, daarom sta ik nu gewoon redelijk open voor 'vanalles'.

euhh edit:
Zeg hey, niet zo snel editten he :D

Het is toch wel handig dat je je proc spaart gezien ik toch weer een beetje aan distributed computing doe, dan hou je wel wat over, maar je hebt wel een punt daar... Het is 20% cpu load of 80% cpu load van horen zeggen. (Wel of geen HD accelerator).

edit ²:
Maar het gaat niet alleen om de HD performance, ook om het gamen, wil wel een beetje voor de toekomst voorbereid kunnen zijn. Ik speel nu vooral games die ik ook dan makkelijk kan draaien met mijn 9500 @ 9700 Pro, maar dan wilde ik laatst "Test Drive Unlimited" spelen, en toen vond ik het toch wel erg jammer...

[ Voor 36% gewijzigd door aKra op 30-05-2007 10:55 ]

• aKra

aKra

Topicstarter
Laat ik gewoon een nieuwe reactie geven gezien het dan wat overzichtelijker blijft ;)

Ik zou dan inderdaad voor de 8800 GTX of voor de X2900 XT moeten kiezen dat weet ik ja, maar ik ben ook nogal fan van mijn (nu dunner wordende) portemonnee dus daarom dat ik misschien een stapje terug wilde dan de XT's en de GTX'en.

Het is gewoon € 350,- tegen een X1900 XTX XXX 2000 Pro Milennium edition voor € 200,- bijvoorbeeld, want ik weet gewoon niet wat ik in de toekomst ga doen, ik zie me op dit moment niet meer dan Unreal Tournament, Call of Duty, Medal of Honour en Counter-Strike spelen en dan vooral op LAN-Party's omdat ik nieuwe spellen vaak te ingewikkeld vind ;)

Maar dan nog, ik ben wel bereid die € 350,- extra te betalen, en er is vooruitzicht met de ATi kaart i.v.b.m. de drivers die gaan verbeteren. Maar je betaald meer, plus je energierekening gaat ook omhoog, en die moet ik jammer genoeg tegenwoordig weer wel betalen. Mijn computer is praktisch 24/7 en volgens mij vreten die kaarten idle ook nog behoorlijk wat.

• Hann1BaL

Hann1BaL

Voor het overzicht dan :) :

Dan is de keuze van de 8600 GTS gewoon goed en zou ik gewoon wat geld reserveren om later te upgraden. Als je het een jaar kan uitzingen met de 8600 GTS (en dat lukt wel als ik je reactie zo lees) dan kan je daarna voor ongeveer hetzelfde bedrag gerust wel een kaart kopen die beter is dan de X2900XT op dit moment. Videokaarten zijn tenslotte makkelijk te upgraden.

Voordeel is dan ook dat nieuwere type videokaarten meestal minder stroom gebruiken per prestatie-eenheid. (En daarmee ook minder warm worden.)

Volgens mij is de 8600 GTS dan nu voor jou de beste keuze.

(i.s.m. een E6600 en het geselecteerde mobo doet ook goed zijn werk. Dan heb je een dijk van een systeem)

Overigens: Als je energierekening een probleem is, dan zou ik ook stoppen met distributed computing :)

[ Voor 6% gewijzigd door Hann1BaL op 30-05-2007 11:12 ]

• robvanderaart
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21-12-2025
Ik zou dit systeem aanraden.

Samengesteld bij Salland Automatisering.

Behuizing en Processor zijn dezelfde keuze, goedkoop en goed en overclockbaar.

Ik heb een andere voeding gekozen omdat Antec toch net wat beter is dan Corsair.

Ik heb ander geheugen gekozen omdat Corsair toch 1 van de beste is in dit gebied en tevens goed overclockbaar.

Ik heb voor een 8800GTS gekozen, omdat je budget nog niet echt een betere videokaart toelaat, de 8800GTS presteert goed en alleen op de hogere resoluties (1600 en hoger) presteert de 640MB versie beter.

Het moederbord is dezelfde keuze dan die van jouw, ik heb een goede ervaring met dit moederbord en ook met overclocken.

Tevens voor een WD gekozen, ik vind ze toch stiller en koeler en presteren gelijk aan een Maxtor.

Voor een 7173S gekozen, omdat de 7170S volgens mij geen Labelflash ondersteund.

Aan 500GB heb je toch wel genoeg, je hoeft ze niet perse in RAID 0 te gebruiken, het verbeterd wel de performance maar je heb natuurlijk meer kans dat je al je data kwijtraakt als 1 harde schijf kaduuk gaat.

Voor een Scythe Infinity gekozen, toch 1 van de beste koelers.

Hopelijk kun je iets met mijn mening.

Specs | Wat is een bos zonder bomen, als je door de bomen het bos niet meer kan zien. | BF2 Stats

• aKra

aKra

Topicstarter
Voordeel is dan ook dat nieuwere type videokaarten meestal minder stroom gebruiken per prestatie-eenheid. (En daarmee ook minder warm worden.)
Dat is dan inderdaad waar, geld ook voor processoren, maar in totaal neemt zo'n X2900 XT flink wat vermogen tot zich, en in de toekomst zeg jij dat dit dan nog wel zal verbeteren met nieuwere kaarten?

robvanderaart, ik heb veel ruimte nodig om mijn huidige systeem (2 TB in totaal) te vervangen ;)

Maar inderdaad, wat je daar hebt is ook wel interessant, maar wat is "Labelflash"?

• robvanderaart
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21-12-2025

Specs | Wat is een bos zonder bomen, als je door de bomen het bos niet meer kan zien. | BF2 Stats

• aKra

aKra

Topicstarter
Leuk, maar niks toevoegend, sorry, had het zelf kunnen opzoeken maar het klonk totaal onbekend ;)

LightScribe zo kende ik het in elk geval :)

Maar tot nu toe niemand die zegt je moet die AMD nemen? :)

• Aries.Mu
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 27-01 22:59
aKra schreef op woensdag 30 mei 2007 @ 11:42:
Leuk, maar niks toevoegend, sorry, had het zelf kunnen opzoeken maar het klonk totaal onbekend ;)

LightScribe zo kende ik het in elk geval :)

Maar tot nu toe niemand die zegt je moet die AMD nemen? :)
IK, omdat het simpelweg goedkoper uitkomt...

Wil je natuurlijk op dit moment het van het, dan moet je een E6600 nemen en die kietelen tot 3 of 3.6 Ghz...

Ik zou Amd nemen (een 5600+, snel zat) in de hoop dat je binnen een paar maand een mooie quadcore ter vervanging kan plaatsen, zonder opnieuw een ander moederbord te moeten kopen.
Voordeel van de Amd quadcores zal zijn dat ze veel efficienter zullen omgaan met energie, dus minder en minder lawaai...

Edit:

heb effe snel dit samengesteld op azerty...
Mocht je een E6600 nemen, neem dan een P5B-E moederbord of allessinds eentje met Firewire en ICH8R/ICH9R, zo heb je alle features.
Vergeet niet dat je met een C2D setup al snel 100euro meer kwijt bent (wat op zich nog niet veel is voor zo'n systeem).

linkje:
Afbeeldingslocatie: http://img504.imageshack.us/img504/7887/leukeconfig1070ny6.th.jpg

[ Voor 22% gewijzigd door Aries.Mu op 30-05-2007 12:03 ]

iPhone 14 Pro Max | Switch Lite | Sony 55A89 | Tesla MY RWD

• aKra

aKra

Topicstarter
Voor mijn idee komt de Intel juist nu goedkoper over, omdat deze 3.2 ~ 3.6GHz kan draaien en dan qua prestaties de AMD zal verslaan... Je kan inderdaad in de toekomst dan weer overstappen op een Quad-core op een AM2 platform, maar ik denk dat ik nog wel een jaar of 3~4 met deze computer wil gaan doen gezien ik steeds minder met computers doe.

• Hann1BaL

Hann1BaL

aKra schreef op woensdag 30 mei 2007 @ 11:32:
[...]

Dat is dan inderdaad waar, geld ook voor processoren, maar in totaal neemt zo'n X2900 XT flink wat vermogen tot zich, en in de toekomst zeg jij dat dit dan nog wel zal verbeteren met nieuwere kaarten?
Ja. Waarschijnlijk weet je dat zelf ook. Als je later gaat upgraden naar een midrange kaart (die dan sneller zijn dan de high end kaarten nu) zorgt dat in verhouding voor een lager gebruik. Kaarten worden ontwikkelt, ook met het idee om zo zuinig mogelijk te zijn. Dat lijkt soms niet zo erg, omdat ze al meer slurpen, maar dat komt omdat de prestatie bij de topmodellen maximaal moet zijn.

De 8600 serie gebruikt bijvoorbeeld ook minder dan de 8800 serie.

Dus de niet topmodellen van een serie gebruiken minder dan de topmodellen van de oude series (Dit geldt over het algemeen, uitzonderingen daargelaten.)

Zo heb ik jarenlang een 9700 pro gehad, wat een highend kaart was toen. Die bleek meer te verbruiken dan mijn veel snellere mid/low-range 7600 GT die ik later aanschafte, vanwege een defecte radeon.

• Aries.Mu
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 27-01 22:59
AMD setup

http://img504.imageshack....ge=leukeconfig1070ny6.jpg

C2D setup

Afbeeldingslocatie: http://img264.imageshack.us/img264/1733/c2d1200rf2.th.jpg

De C2D setup is hier 100euro duurder, maar je hebt wel een veel beter systeem...
Ik mag dan wel altijd pro-amd zijn, maar ik vind dat je voor dit prijsverschil de C2D setup moet nemen. :'( (Aries wacht vol ongeduld op de Barcelona :)

[ Voor 4% gewijzigd door Aries.Mu op 30-05-2007 12:11 ]

iPhone 14 Pro Max | Switch Lite | Sony 55A89 | Tesla MY RWD

• DeArmeStudent
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 03-05-2024
heb je wel gezocht op GoT?
Nieuwe game PC

Verwijderd

Géén 8600GTS nemen, wat je ook doet. Kost veel teveel, presteert zwakker dan de X1950pro die 70€ goedkoper is.

• aKra

aKra

Topicstarter
Aries.Mu schreef op woensdag 30 mei 2007 @ 12:11:
AMD setup

http://img504.imageshack....ge=leukeconfig1070ny6.jpg

C2D setup

[afbeelding]

De C2D setup is hier 100euro duurder, maar je hebt wel een veel beter systeem...
Ik mag dan wel altijd pro-amd zijn, maar ik vind dat je voor dit prijsverschil de C2D setup moet nemen. :'( (Aries wacht vol ongeduld op de Barcelona :)
En dan zijn het niet eens de onderdelen die ik wil (geheugen, moederbord, kast etc.)
Ik zoek geen game systeem maar een desktop, maar er moet wel mee gegamed kunnen worden... Ik had het topic al gezien, maar iedereen heeft zo z'n eigen verlanglijstje etc., dus ik wilde toch liever een eigen topic openen.
Verwijderd schreef op woensdag 30 mei 2007 @ 14:22:
Géén 8600GTS nemen, wat je ook doet. Kost veel teveel, presteert zwakker dan de X1950pro die 70€ goedkoper is.
Volgens revieuws van verschillende kaarten waar ook een X1950 Pro (XXX edition ofzo) tussen zat was de GTS nog sneller hoor?! En die drivers zijn toch al redelijk doorontwikkeld, dus daar komt niet zo veel meer uit?

[ Voor 16% gewijzigd door aKra op 30-05-2007 15:38 ]

Pagina: 1