Toon posts:

PC Reboot zonder BSOD

Pagina: 1
Acties:
  • 214 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo dames en heren,

Ik heb een probleem met de pc van mijn ouders. Deze hebben de pc ongeveer 1-1.5 jaar nu en hebben er eigenlijk nooit problemen mee gehad. Tot onlangs de FAN kapot was en daardoor de processor en het moederbord doorgebrand zijn of in ieder geval kapot zijn gegaan ... Ik heb dit laten controleren door een lokale computer winkel hier en die zeiden dit ook. Ze hebben er toen een nieuw moederbord, processor en een nieuwe Harde schijf ingezet (deze wilde mijn vader zelf).

Hierna heeft mijn vader zelf Windows XP SP2 erop gezet en dit ging allemaal nog goed. Alleen elke keer als hij internet explorer opstarte knalde hij hem eruit. Hij reboote de pc dus. Ik heb toen de BSOD aangezet op de juiste lokatie maar elke keer als de pc reboote dan kwam er geen BSOD. Hierdoor heb ik dus ook geen foutmelding.

Vervolgens heb ik firefox geinstaleerd om te kijken of dat wat uitmaakte.. Dit werkte goed hij chraste helemaal niet meer. Maar zo gauw mijn vader Direct Connect erop zette en hier Hubs mee ging inladen reboote de pc weer zonder een BSOD.

We zitten redelijk met onze handen in het haar nu.. we zijn al 3 weken bezig namelijk. We hebben Windows ook maar opnieuw proberen te instaleren maar deze gaf een fout: IRQL NOT LESS OR EQUAL tijdens het instaleren. Toen dacht ik dus dat het mischien het geheugen kon zijn dus heb ik memtest86 laten draaien ( en die draait op dit moment nog steeds. Al 13 uur ) en daar kwam 1 error in voor op 1 adres. Is dit nu het probleem? want als ik nu nieuw geheugen ga halen voor ze dan hebben ze zo ongeveer een nieuwe pc en dan hadden we beter meteen een hele nieuwe kunnen halen...

Wat hebben we nu al vervangen: Moederbord, Processor, Fan op de processor, HDD erbij.

Specs:

P4 3 gz Socket 775
GIGABYTE GA-8S661FXM-775 moederbord (volgens de rekening maar op het moederbord zelf: ECS M800Pro V2... neem aan dat dit het is... )
2 keer 512 geheugen ( kon zo snel niet vinden welk merk .. geloof wel een erkent merk ).
Voeding kon ik ook niet zo snel vinden welk merk maar heeft het wel altijd goed gedaan. en is nog niet zo oud.

Wat heb ik zelf al gedaan:

- memtest(1 fout na 13 uur)
- FAQ's doorgelezen
- Schone test
- Windows reinstall
- Search ( geen concreet antwoord of veel mensen die BSOD vergeten aan te zetten )
- Nieuw spul gekocht (moederbord, processor, fan)
- Google
- Voltages gekeken ( kloppen )
- Temperatuur gekekenen ( niks te warm )

Ik hoop dat jullie mij ( en mijn ouders ) kunnen helpen want het is wel een beetje rot nu..

• Zygivt
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 18-05 15:48

Zygivt

Evenaren en overtreffen

sisoftware sandra downloaden en een volledig pc test doen?
Je hebt nu nieuw moederbord + processor, maar past het geheugen nog wel bij het moederbord?
Heb je ook eens de harddisk low level geformateerd? (met software als partition magic ofzo)

hopelijk kom je hier iets verder mee !

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13:01

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

In Windows kan je bij Systeemeigenschappen >> opstart- en herstartinstellingen >> het vinkje bij Opnieuw opstarten weghalen. Hierdoor zou er wel een BSOD tevoorschijnt moeten komen :)

Wauw, een sig!

Verwijderd

Topicstarter
Zygivt schreef op woensdag 30 mei 2007 @ 10:41:
sisoftware sandra downloaden en een volledig pc test doen?
Je hebt nu nieuw moederbord + processor, maar past het geheugen nog wel bij het moederbord?
Heb je ook eens de harddisk low level geformateerd? (met software als partition magic ofzo)

hopelijk kom je hier iets verder mee !
Geheugen past nog wel bij het moederbord. Ik ben nu windows nogmaals aan het proberen te instaleren met een andere image. Tot nu toe werkt het. ik heb het met 2 verschillende schijven geprobeerd zowel met een oude als met de nieuwe die we hadden gekocht .. beide zonder resultaat.
en dat sisoftware loopt dat in windows of kun je ermee booten? Als het in windows loopt kan er ik atm niet veel mee..
Outerspace schreef op woensdag 30 mei 2007 @ 10:46:
In Windows kan je bij Systeemeigenschappen >> opstart- en herstartinstellingen >> het vinkje bij Opnieuw opstarten weghalen. Hierdoor zou er wel een BSOD tevoorschijnt moeten komen :)
zoals je had kunnen lezen had ik dit gedaan maar er komt geen BSOD :'(

[ Voor 52% gewijzigd door Verwijderd op 30-05-2007 10:57 ]

Verwijderd

Topicstarter
mini update: ben nu Sisoftware sandra een test aan het laten doen... Windows is nu geinstaleerd maar zo gauw als ik internet explorer gebruik knalt hij hem na 1 tot 5 min eruit .. dus ff snel firefox geinstaleerd en alle nieuwe drivers en sisoftware gedownload... zal als hij klaar is in dit bericht de uitkomst posten.

• Kwastie
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 16-05 12:12

Kwastie

Awesomeness

ik heb hetzelfde probleem gehad, je drivers zijn niet goed.
als ik het goed heb gebeurd er dit Je installeerd hem, niets aan de hand maar naardat je hem reboot kom je er niet meer in.
oplossing: Installeer de bijbehoorende "sata-drivers"(hardeschijf) of zorg voor nieuwe van het internet

[ Voor 14% gewijzigd door Kwastie op 30-05-2007 11:54 ]

When I get sad i stop being sad and be awesome instead

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12:52
Verwijderd schreef op woensdag 30 mei 2007 @ 10:03:
2 keer 512 geheugen ( kon zo snel niet vinden welk merk .. geloof wel een erkent merk ).
Ook al eens getest met (afwisselend) 1x 512MB geheugen module....?

En geheugenfouten zijn natuuurlijk altijd dingen om je zorgen over te maken...

• Zygivt

Zygivt

Evenaren en overtreffen

de voltages die heb je ongetijwfeld met een tool uitgelezen of in de bios?
Wellicht is het handig deze met een multimeter uit te lezen. Ik had zelf ook altijd gedacht dat de boel in orde was todat ik een multimeter kreeg en de boel begon te meten. Toen was meteen de oorzaak van mijn problemen bekend.

offtopic:
Ik had denk ik geen atx voeding want daar leken de voltages niet echt op 8)7

• Zygivt

Zygivt

Evenaren en overtreffen

Kwastie schreef op woensdag 30 mei 2007 @ 11:53:
ik heb hetzelfde probleem gehad, je drivers zijn niet goed.
als ik het goed heb gebeurd er dit Je installeerd hem, niets aan de hand maar naardat je hem reboot kom je er niet meer in.
oplossing: Installeer de bijbehoorende "sata-drivers"(hardeschijf) of zorg voor nieuwe van het internet
in dit geval zou je pc niet afsluiten bij het starten van IE lijkt me maar zou hij gewoon niet verder komen dan de POST.

Verwijderd

Topicstarter
Zygivt schreef op woensdag 30 mei 2007 @ 11:53:
de voltages die heb je ongetijwfeld met een tool uitgelezen of in de bios?
Wellicht is het handig deze met een multimeter uit te lezen. Ik had zelf ook altijd gedacht dat de boel in orde was todat ik een multimeter kreeg en de boel begon te meten. Toen was meteen de oorzaak van mijn problemen bekend.

offtopic:
Ik had denk ik geen atx voeding want daar leken de voltages niet echt op 8)7
zowel als in bios als met 2 verschillende tools .. multimeter niet maar ken ook ff niemand die mij zoiets zou kunnen lenen..

Overigens de test was goed uitgevoerd ... niks raars ofzo

• Zygivt

Zygivt

Evenaren en overtreffen

Verwijderd schreef op woensdag 30 mei 2007 @ 12:33:
[...]

zowel als in bios als met 2 verschillende tools .. multimeter niet maar ken ook ff niemand die mij zoiets zou kunnen lenen..

Overigens de test was goed uitgevoerd ... niks raars ofzo
jah alle 3 halen ze hun informatie van je moederbord chip. Een externe / 3th party multimeter is zeker geen gek idee hoor.

tjah klinkt toch als een lastig probleem als jij zegt dat het alleen gebeurt bij het starten van IE

Verwijderd

Ik ga mee met kwastie.

Daarbij komt een ander punt waar ik wel eens op wil hameren:

Bij gebruik van een SATA schijf, áltijd 48-bits LBA aanzetten, deze staat standaard op 24-bits. Toen ik een nieuwe SATA kocht (seagate) had ik eenzelfde problemen, en ook een IRQ NOT LESS OR EQUAL hier en daar. Na de SATA bus op 48-bits te zetten was alles in 1 klap over.

Tooltje om dit in te schakelen is hier te vinden (maakt niet uit welk merk HDD je hebt):
Reg48bitLBA for Windows XP SP1 and W2K SP3 or higher

Edit: Hmm.. Ik kom er nu achter dat de website van Seagate nu linkt naar weer een andere website. Dit programma claimt nu dat BigLBA (48 bits) al aanstaat omdat ik SP2 heb. Terwijl het tooltje van Seagate altijd zei dat ik het moest aanzetten na een nieuwe XP installatie (wat incl SP2 is).

Edit2: Het is handiger nu dan om dit handmatig aan te zetten in de registry, de stappen kun je hier vinden.

[ Voor 44% gewijzigd door Verwijderd op 02-06-2007 10:21 ]

Verwijderd

Topicstarter
Drivers van de HDD waren het ook niet.. 2 verschillende gebruikt. Verder ben ik gisteren terug geweest naar de computer winkel en hebben we zowel een nieuwe netwerk kaart als een andere voeding geprobeerd maar dit loste het probleem ook niet op.

Vanmiddag gaan we dan maar weer terug en dan gaan we het moederbord maar vervangen. Kijken of het daar dan aan lag.. Ook de winkel vond het een raar probleem. Ik ken de eigenaar best goed en vertrouw hem ook wel.

Tot nu toe had ik dit probleem nog nooit eerder ergens gezien. Overigens ging het gisteren met een andere voeding een hele tijd goed.. maar na een tijdje knalde hij er toch uit.

Bovenstaande moet ik overigens nog even testen. Dit zal ik eerst even doen zo snel ik thuis ben.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 01-06-2007 11:24 ]

Pagina: 1