[Test] Speelgoed hijskraantje en Porsche 911 Turbo

Pagina: 1
Acties:
  • 582 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dit is mijn eerste testcase, ik heb de foto's gemaakt is een super geinproviseerde ministudio.
Sommige zijn wel wat bewerkt.
Ik weet niet meer welke instellingen ik heb gebruikt.

Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/mvdhoeven/albums//Testcase/IMGP0929copy.jpg

Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/mvdhoeven/albums//Testcase/IMGP0939copy.jpg

Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/mvdhoeven/albums//Testcase/IMGP0945copy.jpg

Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/mvdhoeven/albums//Testcase/IMGP0990copy(Medium).jpg
Origineel:
Klikkerdelik

Ik vind zelf dat ze voor mijn idee redelijk gelukt zijn alleen erg jammer dat er sommige stukjes overbelicht zijn. Dat kon ik er helaas niet uithalen omdat ze ( na niet nagedacht te hebben :P) niet in RAW geschoten zijn.

Uiteraard hoor ik graag jullie mening en tips.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 30-05-2007 12:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 12-09 15:00

Garyu

WW

Je geimproviseerde studio kan nog wel iets verbeterd worden.

Ik weet nie twat voor belichting je hebt, maar hij is 1) heel hard en 2) komt van één kant, waardoor je platen erg direct belicht worden, met alle slagschaduwen en witte partijen van dien. Met behulp van een diffusor/softbox of meerdere lichtbronnen (of nog beter: beide) kan je dat effect verminderen. Je krijgt dan zachtere schaduwen en een gelijkmatigere belichting.

Ook reflecteert je auto nog al. Dit is wat moeilijker op te lossen. Als het plastic is zou je een pola-filter kunnen proberen, en anders heel erg oppassen met hoe je belicht. Bedenk als je de foto gaat maken waar het licht vandaan moet komen om ervoor te zorgen dat je onderwerp zo goed mogelijk belicht is.

Ook de kleurtemperatuur staat wat koud, zou niet zo moeilijk zijn om dat aan te passen. Eén keer belichting meten en klaar.

Alleen die onderwerpen... speelgoedautootjes zijn nou niet bepaald showobjecten. Misschien dat je in je ministudio ook interessante dingen kan fotograferen? :+

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank|A
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16-01-2013
Bij foto's nemen eindigt het niet. Wil je ons je fotos showen doe dat dan in het juiste voormaat. (600 pix wide voor horizontale foto's en 600 pix hoog voor verticale plaatjes)
Daarnaast sluit ik me aan bij de persoon hierboven. En heb je geen RAW gebruikt schiet te dan opnieuw het is niet dat ze smelten ofzo.

Pentax k10d - Blog - Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14:30

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Je weet niet meer wat de instellingen waren? Gelukkig bestaat er zoiets als Exif ;)

#1, #2 en #3:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
Camera Model: PENTAX K110D       
Image Date: 2007:05:26 20:27:26
Flash Used: Yes (Auto)
Focal Length: 50.0mm (35mm equivalent: 75mm)
Exposure Time: 0.017 s (1/60)
Aperture: f/27.0
ISO equiv: 3200
Exposure Bias: 2.00
White Balance: Auto
Metering Mode: Matrix
Exposure: Creative Program (based towards depth of field)
Exposure Mode: Manual

Wat me hier nogal opvalt is dat de combinatie van een heel klein diafragma (veel kleiner dan noodzakelijk), de hele hoge iso waarde en als ik het goed begrijp is ie twee stops overbelicht. Door die iso3200 verlies je nogal wat detail, en de overbelichting is ook niet echt prettig. En dat diafragma knijpen naar F/27 heeft volgens mij ook weinig zin op 75mm :?

#4:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
Flash Used: Yes (Manual)
Focal Length: 28.0mm (35mm equivalent: 42mm)
Exposure Time: 0.033 s (1/30)
Aperture: f/8.0
ISO equiv: 200
White Balance: Auto
Metering Mode: Matrix
Exposure: Manual
Exposure Mode: Manual

Deze is al een stuk beter. Jammer dat zoals gezegd de belichting niet echt ideaal is, waardoor je onder andere een hinderlijke reflectie op de linkerkant van de neus van de auto hebt.

Dat zal vooral gewoon komen omdat je zo te zien gewoon recht van voren hebt geflitst. Bij zo'n studio opstelling kan je beter zorgen dat je wat goede lampen vanuit verschillende richtingen op de studio richt en de flits niet gebruikt. Tenzij je indirect kan flitsen ofzo.

[ Voor 9% gewijzigd door Orion84 op 30-05-2007 13:10 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
OK, ik heb idd gewoon de flits gebruikt die op mijn camera zit, omdat ik nog geen externe flits heb, helaas.

Ik heb wel geprobeert om licht op het onderwerp te laten schijnen, maar dat was veel te geel, ik zou gewoon eens moeten kijken naar wat witter licht, wat zou daarvoor goed zijn? Ik heb wel van die hele dure lampen gezien, maar is er ook een alternatief voor? een gewone breedstralen met een klein wattage ofzo?????

[ Voor 59% gewijzigd door Verwijderd op 30-05-2007 16:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 24-08 23:13

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Witbalans aanpassen bij geel licht, kun je het wel weer wit krijgen.

This footer is intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 12-09 15:00

Garyu

WW

Gewoon een goedkoop halogeenspotje van de Ikea, met een A4'tje ervoor (niet te dicht erbij, het wordt aardig heet) geeft al een aardig effect. Je kan ook een softbox voor je flitser kopen of zelf maken zodat het licht beter verspreid wordt.

Witbalans aanpassen zoals ajhaverkamp zegt werkt natuurlijk ook gewoon.

En een interessant onderwerp + compositie kiezen dus ;).

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Pagina: 1