[Java] Eclipse draait in Linux overuren!

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pelleke
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 08-11-2024

pelleke

Aut viam inveniam aut faciam

Topicstarter
Ik heb op mijn laptop (Cel. 2Ghz, 512MB) zowel een Xubuntu 7.04 als een WinXP installatie. Nu ben ik geen windows-fan, dus draai ik het liefst linux om mee te werken. Om te devven maak ik het liefst gebruik van het Eclipse platform, maar aangezien dit met Java gepaard gaat, trekt dat nogal aan je resources. (Zie je wel vaker met zware Java-apps.)

Het merkwaardige is nu dat Eclipse in linux vrijwel constant 100% CPU claimt, terwijl exact dezelfde versie in Windows de CPU niet hoger krijgt dan 25%. Sterker nog: scrollen in de code (pijltjestoetsen) is in linux gewoon ongelooflijk traag, en in windows niet eens zichtbaar op de cpu-meter.

Nu weet ik dat er performanceverschillen zijn in de JVMs onder bijde OSses, maar het lijkt me dat er wat aan te doen moet zijn om Eclipse (ofwel jre) een minder vretend proces te maken...

Heeft iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eghie
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

eghie

Spoken words!

Welke versie van de JRE/JDK gebruik je? (type eens op de console in `java -version`

Zorg dat je JDK 6 van sun gebruikt. Deze is wel redelijk snel met de nieuwere versie van Eclipse.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
eghie schreef op woensdag 30 mei 2007 @ 08:50:
Zorg dat je JDK 6 van sun gebruikt. Deze is wel redelijk snel met de nieuwere versie van Eclipse.
Klopt :)

Ik ben pas ook met Eclipse bezig geweest, en bij mij was vooral de 'code completion' erg traag: als ik een paar letters typte moest ik te lang wachten op de lijst met suggesties.

Het probleem was dat Eclipse hier standaard Java 1.4.2 gebruikte. Je kunt Eclipse op de commandline opstarten en daarbij een andere vm kiezen. Toen ik die op versie 6 gezet had werkte het opeens als een trein :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eghie
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

eghie

Spoken words!

JanDM schreef op woensdag 30 mei 2007 @ 11:07:
[...]

Klopt :)

Ik ben pas ook met Eclipse bezig geweest, en bij mij was vooral de 'code completion' erg traag: als ik een paar letters typte moest ik te lang wachten op de lijst met suggesties.

Het probleem was dat Eclipse hier standaard Java 1.4.2 gebruikte. Je kunt Eclipse op de commandline opstarten en daarbij een andere vm kiezen. Toen ik die op versie 6 gezet had werkte het opeens als een trein :)
Je zou ook in /etc/alternatives de java softlinks kunnen aanpassen, zodat ze verwijzen naar 1.6.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pelleke

pelleke

Topicstarter
Dat lijkt allemaal niet eens nodig, het ziet er naar uit dat /usr/bin/java gewoon 1.6 is. (De rest van alle java-s heb ik even geuninstalled.)
code:
1
2
3
4
pelleke@Mercurius:~$ java -version
java version "1.6.0"
Java(TM) SE Runtime Environment (build 1.6.0-b105)
Java HotSpot(TM) Client VM (build 1.6.0-b105, mixed mode, sharing)

De eclipse versie die ik gebruik is een 3.2.0 versie van yoxos.com. (Die is wat uitgekleder en bovendien Nederlandstalig.), dus dat is niet de nieuweste 3.2.2.

Toch draai ik in windows exact dezelfde versie, en dat gaat als een trein. Ik begrijp nog steeds niet helemaal hoe ik het moet oplossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb in Windows eens de tip gezien Eclipse op te starten met meer virtueel geheugen voor snelheidswinst:
code:
1
"C:\Program Files\eclipse\eclipse.exe" -vmargs -Xms128M -Xmx768M

... maar weet niet of er een vergelijkbare truc in linux bestaat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pelleke

pelleke

Topicstarter
Dat zelfde grapje kan in linux ook; hij passt de argumenten direct door naar de VM (door vmargs).

Het maakt overigens niks uit; het blijft even traag. Ik denk echt dat het een CPU-kwestie is, en dat dus de java voor linux OF totaal ingewikkelder is geschreven, OF op een omslachtiger manier wordt geinterpreteerd.

Nog meer tips? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-09 10:32

deadinspace

The what goes where now?

Welke VM gebruik je in Windows eigenlijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
pelleke schreef op donderdag 31 mei 2007 @ 13:02:
Dat lijkt allemaal niet eens nodig, het ziet er naar uit dat /usr/bin/java gewoon 1.6 is. (De rest van alle java-s heb ik even geuninstalled.)
Geeft Eclipse in het "About -> Configuration details" scherm ook 1.6 aan? Bij mij stond 1.6 ook standaard maar Eclipse gebruikte een GCJ 1.4.2 versie ofzo :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnem_
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 14-08 21:42
Ik heb ook de maan en de zon bewogen om eclipse in de juiste stand te krijgen maar het blijft ook bij mij te traag om er mee te kunnen werken. Vooral bij ietsjes grotere files gaat het fout traag. Het duurt een tel voordat een tik op het toetsenbord daadwerkelijk op het beeld komt te staan, onwerkbaar. Opstarten gaat vertrouwd langzaam maar niet storend langzaam.

In de about box staat ook gjc als compiler aangegeven maar de java versie is wel correct:

gnu.gcj.precompiled.db.path=/var/lib/gcj-4.1/classmap.db
java.runtime.name=Java(TM) SE Runtime Environment
java.runtime.version=1.6.0-b105
java.vm.version=1.6.0-b105

Ik gebruik de webtools en misschien dat die de zooi wat extreem traag maken, heb verder niet uitgezocht of dat klopt.

Athlon Barton 2800+. Niet de snelste maar ooit heeft het wel snel gewerkt.

[ Voor 22% gewijzigd door arnem_ op 01-06-2007 00:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-09 10:32

deadinspace

The what goes where now?

arnem_ schreef op vrijdag 01 juni 2007 @ 00:14:
In de about box staat ook gjc als compiler aangegeven maar de java versie is wel correct:

gnu.gcj.precompiled.db.path=/var/lib/gcj-4.1/classmap.db
java.runtime.name=Java(TM) SE Runtime Environment
java.runtime.version=1.6.0-b105
java.vm.version=1.6.0-b105
Probeer eens de Sun JVM te gebruiken, in plaats van gcj. (dat geldt ook voor de topicstarter)
Pagina: 1