[RAID] Sil4723 hardware raid controller of vergelijkbaar

Pagina: 1
Acties:

• anonimoes
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-11-2024

anonimoes

Zomerweer is ook maar relatief

Topicstarter
Via de asus EZ-bacup op het P5W DH deluxe moederbord ben ik de sil 4723 steelvine hardware RAID 0/1/JBOD controller op het spoor gekomen. Met deze controller kan je op het asus mobo zonder tussenkomst van enige driver en/of firmware een RAID 1 of 0 setupje van twee schijven bouwen (meer worden er ook niet ondersteund) door middel van het instellen van een jumpertje. Deze array is vervolgens gewoon bootable aangezien hij naar het systeem gepresenteerd wordt als een enkele schijf, de controller zorgt dus compleet voor het RAID gebeuren.

Nu lijkt mij deze controller uitermate geschikt om op een apart pcbtje te bouwen met een host SATA en twee device SATA poorten plus wat stroomvoorziening en status ledjes. Die vervolgens dus op een bestaande SATA poort op het mobo aan te sluiten is en waar twee schijven aan gehangen kunnen worden om in raid te gebruiken. Niet dat ik dat bouwen zelf wil doen maar ik dacht dat er vast wel fabrikanten zouden zijn die een dergelijk product op de markt zouden brengen. Na lang zoeken vond ik echter alleen een amerikaanse webshop die een dergelijk product aanbiedt. Ze bieden zowel een 3,5" bay oplossing als een 'pci kaart' oplossing aan). Ik kan geen enkele andere site vinden waar dit ook verkocht wordt. Het probleem is nu dat deze webshop niet wil leveren aan lieden buiten de VS...

Nu dus mijn vraag aan jullie hier: Kennen jullie misschien vergelijkbare producten als het gelinkte product uit de VS? Zelf heb ik die namelijk niet kunnen vinden via google, in de pricewatch of op GOT. Wel vind ik veel port multipliers, externe raid behuizingen en meer van dat soor dingen. Ik ben echter specifiek op zoek naar een controller waar ik twee schijven aan kan hangen die vervolgens zonder verdere instellingen of installatie als RAID array gaan functioneren en ook bootable zijn zonder drivers e.d. Als ik het goed heb voldoen ook de intelligente (dure) RAID adapters niet aan dit criterium, of ben ik hier abuis?

Gemberthee: water met een smaakje.

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21-02 14:57

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Ik snap je punt, maar wat is de moeite van tijdens de setup op F6 drukken en een floppy uitlezen? :P (bij Vista kan het zelfs vanaf USB-sticks als ik me niet vergis) Ik denk dat het je meer tijd, geld en moeite kost om bovenstaand product op te zoeken, dan om desnoods een USB floppydrive aan te schaffen.

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

• anonimoes

anonimoes

Topicstarter
Erg veel moeite is dat inderdaad niet natuurlijk, misschien mezelf toch nog wat beter inlezen in raid controllers...
Afgezien van eventuele moeite mbt software installeren e.d. speelt er echter een ander punt. Ik zou het in eerste instantie toe willen passen in een servertje bestaande uit een mini-itx bordje met VIA C7 processor. Hier zitten twee SATA poorten op. Verder zit er een pci slot op als enige uitbreidingsslot. Als ik nu dus een raid controller daarin stop kan ik verder niet uitbreiden terwijl de twee bestaande SATA poorten onbenut zijn waar ik die op de manier die ik beschrijf zou kunnen gebruiken om vier schijven aan te hangen.

Maar goed, uit de afwezigheid van veel reacties maak ik in elk geval op dat het product dat ik zoek waarschijnlijk gewoon echt (nog) niet bestaat in europa/nederland. Ik zal dus nog verder moeten zoeken naar de oplossing.

• John2B
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 17-02 21:54

John2B

I Love RAID5..!!

anonimoes schreef op woensdag 30 mei 2007 @ 19:11: Hier zitten twee SATA poorten op. Verder zit er een pci slot op als enige uitbreidingsslot. Als ik nu dus een raid controller daarin stop kan ik verder niet uitbreiden terwijl de twee bestaande SATA poorten onbenut zijn waar ik die op de manier die ik beschrijf zou kunnen gebruiken om vier schijven aan te hangen.
Je kunt ook een Addonics Hardware matige PortMultyplier kopen, die, eennmalig configureren en aan een willekeurige SATA poort aansluiten en ja kan tot 5 hardisken aansturen.

http://www.addonics.com/p...controller/ad5sahpm-e.asp

nieuws: Extra sata-aansluitingen met Addonics-multiplier

A friendship founded on business is better than a business founded on friendship

• anonimoes

anonimoes

Topicstarter
Dat is inderdaad een interessante optie, ik heb hem in mijn zoektocht al gezien maar meende toen te lezen dat hij alleen samenwerkt met SATA host aansluitingen met PM (port multiplier) functionaliteit. Nu lees ik op de Addonics site echter:
- RAID configuration is programmed via
* one of Addonics SATA controllers that has SIL3124 or SIL3132 chip set.
* or USB 2.0 connection (optional Addonics eSATA-USB 2.0 adapter is required)
- Once configured, it can be connected to any SATA controller (RAID or non RAID with or without PM support) or USB 2.0 port.
In een review leest ik echter:
The Addonics 5x1 eSATA port multiplier uses the Silicon Image 3726 PM chip. This chip requires that the SATA host adapter is port multiplier compatible in order for the hard drives to be mounted on the computer.
Wat is het nu? Ik ben geneigd om af te gaan op de website van addonics maar zou het natuurlijk liever zeker weten aangezien het jetway J7WE1G5 bordje volgens mij met SATA-I poorten is uitgerust die geen PM ondersteunen... (ergo: de VIA VT-8237RP chipset ondersteund dit niet)

Ah, ik zie dat Whitedog onder het het FP nieuwsbericht weet te vertellen dat dit product een verbetering is van het oude product en brama weet daar aan toe te voegen:
Deze kan je, als je hem eenmaal geconfigged hebt als RAID, als 1 externe disk aan elke willekeurige controller hangen, terwijl de vorige versie perse aan een PM-compatible controller moest hangen (beperkt aantal chipsets dus).
dit zal dus ook wel de reden zijn dat ik tijdens mijn zoeken heb gevonden dat er een PM compatible host controller gebruikt moest worden :+

Reuze bedankt voor de goede tip! Ik zal zeker overwegen deze aan te schaffen. Moet hem dan wel via die usb - eSATA converter programmeren maar da's niet zo'n groot punt natuurlijk aangezien dat maar eenmaal hoeft.

edit:

Als ze deze nieuwe versie nu ook nog als interne versie gaan maken (met gewoon een SATA ipv eSATA host poort) dan zou dat natuurlijk helemaal top zijn. Van de oude versie is immers wel zo'n 'kaartje' beschikbaar... :*)

[ Voor 7% gewijzigd door anonimoes op 31-05-2007 18:30 ]

• John2B
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 17-02 21:54

John2B

I Love RAID5..!!

De review van AMUD is de software variant, die andere is de hardware variant

AD5SAPM-E Software
AD5SAHPM-E Hardware

Scheelt maar 1 letter.

Dus beide verhalen kloppen, het gaat alleen om een ander model.

De hardware matige PM dus inderdaad 1 configureren en klaar.
edit:

Als ze deze nieuwe versie nu ook nog als interne versie gaan maken (met gewoon een SATA ipv eSATA host poort) dan zou dat natuurlijk helemaal top zijn. Van de oude versie is immers wel zo'n 'kaartje' beschikbaar... :*)
Inderdaad, begrijp ik ook niet helemaal...misschien dat dat nog komt?

[ Voor 41% gewijzigd door John2B op 31-05-2007 20:59 ]

A friendship founded on business is better than a business founded on friendship

Pagina: 1