[Vista] Verwijder read-only attrib van folders

Pagina: 1
Acties:
  • 584 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• -Leon-
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 29-11-2025
Ik heb me nu echt helemaal lam gezocht maar kan echt nergens een oplossing vinden voor dit probleem. Ik krijg het maar niet voor elkaar om de "read-only" attribute van een folder te verwijderen. Vista is zo fijn geweest om alle folders van deze attribute te voorzien.

Heb al geprobeerd om "full control" te geven maar daardoor blijft het probleem bestaan. alle mogelijke opties die via google te vinden zijn heb ik al geprobeerd, maar echter zonder resultaat. Als ik het zo lees zijn er vele anderen met mij die dit probleem hebben, maar ik heb nog een kleine hoop dat iemand hier een oplossing weet.

Alvast bedankt _/-\o_

p.s. Het is overigens de Vista Ultimate versie.

[ Voor 3% gewijzigd door -Leon- op 30-05-2007 09:57 ]

• Roppedop
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online

Roppedop

XBL/PSN: RudeRob

Doe eens attrib /? in een dos box voor help.

Krijg je zoiets als attrib c:\temp -r /s
Ik weet niet of het in jouw situatie (Vista) werkt maar je kan het eens proberen.

www.oldskoolnl.nl

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Is het vinkje zwart of grijs? Niks om je druk om te maken lijkt me, tenzij je echt problemen ondervindt hierdoor.

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

• -Leon-
Roppedop schreef op woensdag 30 mei 2007 @ 13:50:
Krijg je zoiets als attrib c:\temp -r /s
Ik weet niet of het in jouw situatie (Vista) werkt maar je kan het eens proberen.
Geprobeerd, maar helaas zonder effect. 'k heb mezelf ook al geadd op een volledige HD met "full control" en dan nog kan ik hem niet unchecken...

• -Leon-
sanfranjake schreef op woensdag 30 mei 2007 @ 13:54:
Is het vinkje zwart of grijs? Niks om je druk om te maken lijkt me, tenzij je echt problemen ondervindt hierdoor.
het vakje is volledig gevuld (blauw). 'k kan wel gewoon bestanden en dergelijke verwijderen, dus dat gaat allemaal goed. Probleem komt met name naar boven als er programma's gedraaid worden en er dingen uitgevoerd moeten worden in die map (bijv. mirc scripts). Dat werkt niet meer vanwege de read-only attribute :(

'k denk dat het maar weer lekker XP MCE installen word tot dit soort zaken met de eerste SP1 opgelosd kunnen worden... wel jammer want Vista bevalt prima op paar dingen na (zoals de HD-activiteit waar je soms echt gek van word en die het systeem soms tijdelijk doet freezen).

Tenzij iemand natuurlijk de gouden tip heeft :P

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Erhm.. niet om het één of ander hoor, maar kun je ook concreet melden over welke folders je het nu hebt?

Het scheelt nogal of je met een normale user met UAC aan files in %programfiles% wil aanspreken of dat je programma's gebruik maken van de folder virtualisatie die Vista in dat geval gebruikt.

Een normale user heeft geen snars te zoeken in %programfiles% normaal gesproken, die hoeft alleen maar te lezen, niet te schrijven in die folders.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• Archie_T
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09:18
-Leon- schreef op woensdag 30 mei 2007 @ 19:39:
[...]

het vakje is volledig gevuld (blauw). 'k kan wel gewoon bestanden en dergelijke verwijderen, dus dat gaat allemaal goed. Probleem komt met name naar boven als er programma's gedraaid worden en er dingen uitgevoerd moeten worden in die map (bijv. mirc scripts). Dat werkt niet meer vanwege de read-only attribute :(

'k denk dat het maar weer lekker XP MCE installen word tot dit soort zaken met de eerste SP1 opgelosd kunnen worden... wel jammer want Vista bevalt prima op paar dingen na (zoals de HD-activiteit waar je soms echt gek van word en die het systeem soms tijdelijk doet freezen).

Tenzij iemand natuurlijk de gouden tip heeft :P
Dit heb ik ook gewoon in XP hoor, maak een nieuwe folder aan en het is niet aangevinked maar ook niet uigevinked. Geen idee hoe dat kan..

• -Leon-
alt-92 schreef op woensdag 30 mei 2007 @ 19:51:
Erhm.. niet om het één of ander hoor, maar kun je ook concreet melden over welke folders je het nu hebt?

Het scheelt nogal of je met een normale user met UAC aan files in %programfiles% wil aanspreken of dat je programma's gebruik maken van de folder virtualisatie die Vista in dat geval gebruikt.

Een normale user heeft geen snars te zoeken in %programfiles% normaal gesproken, die hoeft alleen maar te lezen, niet te schrijven in die folders.
Ik ben ingelogd als administrator en heb full control over de HD's + alle mappen die zich daarin bevinden. UAC heb ik vanaf het begin uit staan (kreeg er bijna RSI van). Werkelijk elke map die is aangemaakt NA de installtie van Vista heeft de read-only attribute. 'k ben al tegen gekomen dat het de nieuwe beveiliging in Vista is die spam en andere malware moet tegen gaan. Vista nu 3 maanden geinstalleerd en nu begin ik de problemen te krijgen die ik vanaf start nooit had. (bijv. een muziekprogramma waarvan je de auto-update functie hebt aanstaan). Zodra hij een update wil uitvoeren is dit niet mogelijk vanwege de read-only attribute. Ook als ik een map aanmaak op mijn D-schijf (OS staat op C:) en daar het programma in installeer, zit ik met dit probleem.

Hmm... terwijl ik dit aan het typen ben kom ik nog wat tegen op het Microsoft forum:

filled blue - ignore, do not change this setting on files

The read only attribute on folders is a legacy throwback from DOS. Windows uses it to determine whether the folder has a customized Explorer view, changing it in the GUI won't actually make any difference.

If you have issues changing the contents of folders, you probably want to check the NTFS permissions rather than the attributes (though some older applications will respect the read only attribute on individual files)

** EDIT **

NEEEEEE TOCH !!!!

If you have UAC disabled, your system folders will be read only until you reenable it.

Even die UAC weer aanzetten en een reboot en we weten het... 2 be continued....

[ Voor 5% gewijzigd door -Leon- op 30-05-2007 20:21 ]

• -Leon-
Nou, dat lost het probleem ook niet op, volgende optie hier gevonden, dus ik ga nog maar eens wat proberen...

Tnx iig ;)

• Radagast2005
  • Registratie: December 2005
  • Niet online

Radagast2005

The Brown Wizard

Ik heb hetzelfde probleem. Ik vermoed dat die live previews eronder lijden.

Ticking away the moments that make up the dull day

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 04-03 21:03

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Bij mij, op XP staat het vakje bij de mapeigenschappen ook gevuld. Dit is bij mij ook op elke map het geval. Zet ik het vakje uit, klik op Apply, dan Ok en vervolgens weer de eigenschappen van de map is het hokje weer vrolijk gevuld. Dit is ook bij een lege map het geval. Bestanden in de map staat niet op read-only. Kijk eens of het echt bij elk bestand zo is (je zou die optie horen te krijgen als je het hokje leeg maakt en dan op Apply klikt, apply to folders, subfolders and files. Ik denk dat het niet uit te zetten is, je zult er mee moeten leren leven. Tis wel apart dat je er nu pas problemen mee krijgt. Ik had er in de tijd dat ik Vista draaide geen problemen mee (zowel UAC aan en uit).

Commandline FTW

Pagina: 1