[XP] installeert niet op SATA schijf (niet F6 verhaal)

Pagina: 1
Acties:
  • 1.124 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Bram S
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 29-11-2025
ok, beetje apart probleem. mijn XP CD's willen niet booten als ik alleen een SATA schijf in mn computer heb zitten. Als ik een IDE schijf heb aangesloten dan heeft ie geen problemen en wil die gewoon booten en instaleren..... MAAR windows wil dan per se op de eerste schijf geinstaleerd worden, en ik wil hem op mn SATA schijf hebben (drivers loaden met F6 ed verhaal ken ik, dat is het probleem niet).

nu wordt het verhaal wat gekker...... SOMS kan hij wel ernaar booten, doet het eerste deel van zn setup (laad ook sata drivers zonder problemen), reboot.... en dan komt hij niet verder meer dan het stuk waar ik op een knop moet drukken als ik van CD wil booten.

in eerste instantie dacht ik dat het een hardware probleem was, echter mijn Ubuntu/Linux CD's slikt (en instaleert) hij zonder enig probleem.

heeft iemand enig idee waar het probleem kan liggen? ik heb zeker 8 uur lang reboots gedaan, verschillende BIOS instellingen (bootvolgordes), verschillende DVD spelers, niets helpt.

voor de zekerheid mn specs:
Asus A7N8X-E Deluxe mobo
1 GiB RAM (2x512 MiB Kingston in dual channel)
AMD Athlon XP 2600+ CPU
500 GB Seagate 7200.9 SATA HDD

Overigens zijn tips om windows te forceren op een andere HDD dan de eerste te laten instaleren ook meer dan welkom, elke workarond voor dit vage probleem is welkom

• Edgarz
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 06-02 18:58

Edgarz

Tweako-active since1986

Volgens mij heeft dat te maken met het mobo en de aanwezige SATA controller. De eerste types (vooral Asus) hadden hier een probleem mee. Heb hetzelfde gehad met een Asus P4S800D. Via de BIOS kun je de opstartschijf instellen maar werken doet het niet, je komt gewoon niet voorbij de setup.

Oplossing heb ik nooit gevonden hiervoor. Maar ik kan het fout hebben.

[ Voor 4% gewijzigd door Edgarz op 29-05-2007 23:36 ]

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

IDE schijf loskoppelen tijdens de installatie.
[edit]
Lezen, altje, dat doet ie ook al 8)7
sorry.

Heb je er een single SATA schijf in zitten, of wil je een RAID array gebruiken?
Als het een enkele schijf is dan zou je de controller in je BIOS moeten forceren op IDE emulatie, heb je dat al eens geprobeerd?

[ Voor 103% gewijzigd door alt-92 op 29-05-2007 23:40 ]

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• JumpStart
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

In dit soort gevallen wil een BIOS update ook nog wel eens helpen. Dus controleer eens of je de meest recente firmware voor je moederbord hebt.

ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE

Verwijderd

Ehh, voor zover ik weet heeft Windows XP (ook sp2) native geen sata-drivers aan boord. Vanaf CD booten (zonder flop/F6) kan dus alleen als je de driver slipstreamed in een xp-cd.

Verwijderd

detecteert je bios altijd je sata hd?
zo niet kijk 's of je die kan terugzetten van sataII naar sataI (meestal via jumper),
mischien dat dat je wat kan helpen

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Is dit niet het bekende ASUS-geintje dat je soms eerst een RAID-array moet aanmaken ook al is het van één HD?

ARME AOW’er

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:11

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Heb je al een OS op je schijf staan? Zoja, is het anders dan Windows (of iig de eerste partitie die windows niet kan gebruiken zoals ext2/3)? Als je al een ander OS erop hebt wat tevens de eerste partitie heeft, kan dat problemen geven. Windows moet namelijk kunnen schrijven op de eerste partitie voor zijn bootloader (boot.ini, ntldr, ntdetect.com). Kijk daar ook eens naar, dat heb je niet vermeld in je OP. Het gaat dus om de schijf waarvan er geboot wordt. Als ik mijn Windows opnieuw zou installeren en ik schakel mijn IDE controller niet uit, dan komen de boot bestanden niet op mijn SATA schijf te staan waar ik Windows op wil hebben, maar op mijn IDE schijf.

Commandline FTW

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Guardian Angel schreef op dinsdag 29 mei 2007 @ 23:51:
Is dit niet het bekende ASUS-geintje dat je soms eerst een RAID-array moet aanmaken ook al is het van één HD?
Daar zat ik dus ook al aan te denken ;)

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Jaja.... je moet niet denken maar posten.

ARME AOW’er

• Edgarz
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 06-02 18:58

Edgarz

Tweako-active since1986

alt-92 schreef op woensdag 30 mei 2007 @ 00:05:
[...]

Daar zat ik dus ook al aan te denken ;)
Heb ik met mijn mobo vroeger ook al geprobeerd, was echter niet mogelijk met de aanwezige raid controller. Maar wellicht dat het bij deze anders is en wel lukt.

• Bram S
  • Laatst online: 29-11-2025
alt-92 schreef op dinsdag 29 mei 2007 @ 23:36:
Heb je er een single SATA schijf in zitten, of wil je een RAID array gebruiken?
Als het een enkele schijf is dan zou je de controller in je BIOS moeten forceren op IDE emulatie, heb je dat al eens geprobeerd?
enkele SATA, maar die optie die kan ik niet vinden in de BIOS (en ik heb dat ding tot in den treure afgelopen). Maar is het niet zo dat SATA sowieso al IDE emuleert?
JumpStart schreef op dinsdag 29 mei 2007 @ 23:42:
In dit soort gevallen wil een BIOS update ook nog wel eens helpen. Dus controleer eens of je de meest recente firmware voor je moederbord hebt.
vergeten te melden idd, ik heb de nieuwste (officiele BIOS (1013)).
is mobo firmware niet hetzelfde als de BIOS?
Verwijderd schreef op dinsdag 29 mei 2007 @ 23:48:
detecteert je bios altijd je sata hd?
zo niet kijk 's of je die kan terugzetten van sataII naar sataI (meestal via jumper),
mischien dat dat je wat kan helpen
yup, na de post komt het scherm waarin ik naar de raid setup kan, en daar geeft hij altijd aan de schijf te vinden.

de SATA controller (SiliconImage Sil3112A) ondersteunt alleen SATAI. Ik heb alleen de mogelijkheid SATA aan of uit te zetten via een jumper.
Guardian Angel schreef op dinsdag 29 mei 2007 @ 23:51:
ik hoop het niet, want dan heb ik een probleem. Dit heb ik namelijk al eens geprobeerd, maar hij geeft dan aan dat er niet genoeg enkele schijven zijn om een RAID-array aan te maken.
Hero Of Time schreef op woensdag 30 mei 2007 @ 00:02:
Heb je al een OS op je schijf staan? Zoja, is het anders dan Windows (of iig de eerste partitie die windows niet kan gebruiken zoals ext2/3)? Als je al een ander OS erop hebt wat tevens de eerste partitie heeft, kan dat problemen geven. Windows moet namelijk kunnen schrijven op de eerste partitie voor zijn bootloader (boot.ini, ntldr, ntdetect.com). Kijk daar ook eens naar, dat heb je niet vermeld in je OP. Het gaat dus om de schijf waarvan er geboot wordt.
Is dat waarom bij de install Windows de eerste 8 MiB van me HDD leeg houdt? Ik heb windows verschillende keren geprobeerd te instaleren, eerst met linux nog aanwezig, later ook een fixmbr gedaan vanuit de recovery mode, opnieuw gepartitioneerd en windows op de eerste geprobeerd te instaleren.
Hero Of Time schreef op woensdag 30 mei 2007 @ 00:02:Als ik mijn Windows opnieuw zou installeren en ik schakel mijn IDE controller niet uit, dan komen de boot bestanden niet op mijn SATA schijf te staan waar ik Windows op wil hebben, maar op mijn IDE schijf.
dat had ik idd ook al gemerkt, windows hoeft idd niet per se op de eerste HDD te zitten, maar zijn bootloader wel. aangezien ik mijn IDE schijven eigenlijk in een servertje wil hebben is dit niet echt mijn bedoeling.

Ik bedenk me wel dat ik met GParted (OSS versie van Partition Magic) de partities heb aangemaakt, ik zal vanavond proberen om hiermee alle partities te verwijderen en windows zelf zn partities laten aanmaken. Post ik meteen mn bevindingen.

[ Voor 36% gewijzigd door Bram S op 30-05-2007 14:33 ]

• Dutch2007
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 24-09-2025
nee, sata emuleert IDE niet standaard, nieuwe moederborden volgens mij wel, maar bijv bij mijn asus a8v, die heeft geen sata emulation, moet ik eerst F6 in xp doen, voordat ik daar windows op zou kunnen installeren, (daarna ziet de bios wel de boot volg orde en kan ik die kiezen om vanaf te booten), in vista dat probleem gelukkig niet

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Mijn computer, bijna 2 jaar oud, en mijn laptop, 9 maanden oud, hebben dit allebei geen IDE emulatie voor SATA.

De reden trouwens dat Windows de 'eerste' 8 MiB vrijhoud, is vanwege de partitie tabel en andere info. Er blijft altijd 8 MiB vrij, ongeacht wat je doet. Dit is NIET de MBR. De MBR is de eerste 512 bytes (of was het nou kilobytes?) van de schijf is. Windows zet in de MBR waar het de vervolg bestanden kan vinden om te booten.

Ik vind het trouwens wel associaal van de mobo makers dat als je hdd geen bootloader heeft, er automatisch het bericht "NTLDR Missing" komt te staan. Lekker als je een non-windows systeem gaat maken/aan het maken bent. Goed, MS is de marktleider, maar dat betekend nog niet dat er vanuit gegaan moet worden dat er Windows gebruikt gaat worden.

Commandline FTW

Verwijderd

Bram S schreef op woensdag 30 mei 2007 @ 13:14:
[...]

[...]
yup, na de post komt het scherm waarin ik naar de raid setup kan, en daar geeft hij altijd aan de schijf te vinden.

de SATA controller (SiliconImage Sil3112A) ondersteunt alleen SATAI. Ik heb alleen de mogelijkheid SATA aan of uit te zetten via een jumper.
[...]
Ik doelde op een jumper op de harddisk, niet op moederbord/controller.
Heb divere problemen gezien met asus moederbordjes A7xxx.
Dit was divere malen op te lossen door de HD op SataI te zetten (mits mogelijk).
(ps. zeg niet dat dit de oplossing voor jouw probleem is, want HD wordt goed gedetecteerd
door het BIOS in jouw geval).

• silmaril8
  • Niet online
500 GB Seagate 7200.9 SATA HDD = SATA II
de SATA controller (SiliconImage Sil3112A) = SATA I

Je moet op deze SATA II schijf een jumpertje zetten zodat deze op SATA I snelheid loopt (merk je trouwens niks van). Dan pas kan deze herkend worden door de SATA controller op je moederbord.

Verwijderd

en bram, al opgelost?

• Dutch2007
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 24-09-2025
euhmz, er zal dan geen NTLDR missing staan hoor ;)

gene wat er dan staat is no bootable device found (bij al me asus bordjes, zowel de A8V als een Socket A, nf2 mobo van asus)

• Undertaker2
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 28-01 07:24
Hallo naamgenoot, wat je kan proberen is Windows gewoon op een IDE schijf te installeren en dan met acronis true image vanuit windows de hele partitie naar je serial ata schijf kopieren.

Zo heb ik ook m'n partitie op m'n nieuwe serial-ata schijf gezet. Moet je geloof ik wel zorgen dat ie de MBR meekopieert naar je serial-ata schijf omdat ie anders niet kan / wil opstarten.

Meer een workaround dit, maar als je verder weinig klooit aan je systeem (lees: windows vaak opnieuw installeerd) is het het proberen waard.

AMD PoloMarco 23500 gigakilometer - 96" Quadcrystal scherm - Detonator 28010.25 afgerond op 2 decimalen - PlakBand @ 768 TB - 512 GB ZIGB - UltraFlex 100 GPU @ 5.5 ghz / 10 ghz - Isootjes @ 1 GB/sec

Verwijderd

Undertaker2 schreef op vrijdag 01 juni 2007 @ 19:59:
Hallo naamgenoot, wat je kan proberen is Windows gewoon op een IDE schijf te installeren en dan met acronis true image vanuit windows de hele partitie naar je serial ata schijf kopieren.

Zo heb ik ook m'n partitie op m'n nieuwe serial-ata schijf gezet. Moet je geloof ik wel zorgen dat ie de MBR meekopieert naar je serial-ata schijf omdat ie anders niet kan / wil opstarten.

Meer een workaround dit, maar als je verder weinig klooit aan je systeem (lees: windows vaak opnieuw installeerd) is het het proberen waard.
:+ :+ :+ :D _/-\o_
hahahaha jouw sig is echt lachen!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Dutch2007 schreef op vrijdag 01 juni 2007 @ 14:30:
euhmz, er zal dan geen NTLDR missing staan hoor ;)

gene wat er dan staat is no bootable device found (bij al me asus bordjes, zowel de A8V als een Socket A, nf2 mobo van asus)
Tegenwoordig niet meer zoveel nee, maar vroeger stond het er best vaak. Dat er bestanden van een MS OS miste (NTLDR, autoexcec.bat). Bij mij kan ik 2 verschillende meldingen krijgen. Danwel NTLDR missing, danwel No boot device found.

Maar dat is niet waar dit topic over gaat. Bram S, wat krijg je allemaal als je je primaire IDE uitschakeld (of loskoppeld) en van je SATA schijf boot met de XP setup. Stel in je BIOS in dat hij van hdd opstart als eerste, uiteraard in de volgorde je SATA schijf (welke andere :P) eerst en via het boot menu van je BIOS van CD starten. Dit zou gewoon moeten werken. Ik heb echt nog niets anders gezien waar het niet in wil werken.

Commandline FTW

• g4wx3
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 12-10-2025
Mischien valt er iets te proberen met grub, of met UBUNTU al partities maken.
Verder denk ik ook dat dit het bekende BIOS-probleem is
=> check de ASUS website, download de nieuwste BIOS, en voer de update uit, als je hier toch bent, check even het forum,

edit:
check
[BIOS]
http://support.asus.com/d...load.aspx?SLanguage=en-us
[FORUM]
http://vip.asus.com/forum...A7N8X-E+Deluxe&board_id=1
[Quotes]
Hi Tomasz and others!

Here is a link, how to update sata bios.
Seems very thrustworthy.
But havn't tried myself.

http://vip.asus.com/forum...xe&page=1&SLanguage=en-us

Best regards Mikael
I have an ASUS A7N8X-E Deluxe motherboard (BIOS 1013) which has a Silicon Image 3112 SATA controller (BIOS 4.2.47) and a Plextor PX-755SA DVD burner (Firmware 1.07). I cannot boot to my DVD drive during startup. The controller recognizes the DVD drive during POST and Windows XP SP2 recognizes it as well. I have changed the boot sequence in BIOS to CDROM, RAID with CDROM, SCSI with CDROM, and boot from other device. I have also tried updating the BIOS on the SATA controller but the update utility does not recognize my chip. I have used updflash.exe 3.35 with BIOS r4283.bin and b4283.bin (using a MS-DOS start-up disk and files from Silicon Image website). When I try to flash the controller BIOS I get a message, “Nothing matched, chip not supported.” I have two questions.

1. How do I boot from my DVD drive?

2. How do I flash my SATA controller (if needed)?

Thank you.

Edit Edit Reply

[ Voor 73% gewijzigd door g4wx3 op 03-06-2007 01:32 ]

http://www.softfocus.be/

Pagina: 1