[Photoshop] Beginnervragen ivm croppen en...

Pagina: 1
Acties:
  • 490 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dag allen,

Ik heb enkele vragen en na het bekijken van de workflows hier op het forum heb ik niet echt een antwoord gevonden op mijn vraag. Vergeef me als dat toch zo mocht zijn, ik heb natuurlijk niet alles doorgenomen.

Ik heb dit weekend enkele foto’s genomen op een feestje, maar deze zijn verre van perfect. Alles kan natuurlijk beter. Op de foto’s die ik genomen heb, zijn steeds wat storende elementen zoals een mouw of schouder van een ander persoon soms lichtjes aanwezig…
Nu had ik graag geweten hoe ik het best kan croppen met zo weinig mogelijk kwaliteitsverlies en met behoud van oorspronkelijke verhouding. Ik neem alle foto’s in verhouding 3:2 om dan bij 15 x 10 cm te laten afdrukken.
Hoe kan je dat doen in Photoshop 7.0 aub.?
Kan je dus bvb een foto in de breedte bijknippen en waarmee dan ook automatisch de lengte wordt bijgeknipt om de verhouding te respecteren?
Als je er bvb een stuk van de foto afknipt, wordt de foto dan automatisch geresized en uitgerokken tot gevolg of blijft de foto verder origineel? Als je die foto dan afdrukt, is die dan perfect zonder rare neveneffecten (vervormd of zie hieronder)?
Ik hoop dat ik een beetje duidelijk ben?

Ik heb ooit eens een paar foto’s bijgeknipt in Office Picture Manager van Office 2003 en na het afdrukken had ik een foto van 10 x 15 cm met een grote witte rand met enkel in het midden in een klein vierkant het resultaat van mijn crop.
Dat wil ik niet meer meemaken want opnieuw afdrukken zal misschien niet meer gaan omdat die originele foto op de PC niet meer bestaat.
Hoe komt dat dit voorvalt?

Mijn laatste vraag: hoe kan je berekenen wat de maximale afmetingen zijn waarop je mag afdrukken zonder kwaliteitsverlies te lijden als je gebruik maakt van een camera van 5 megapixel in verhouding 3:2?

Mijn excuses als dit voor jullie echt domme beginnervragen zijn, maar ik had er graag een antwoord op geweten zodat ik geen fouten meer maak in de toekomst.

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sam.vimes
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 08-06 08:44
Kwaliteitsverlies loop je natuurlijk altijd op als je het aantal pixels gaat verminderen. De vraag is wat je nog acceptabel vindt. Foto's van 1600x1200 pixels zijn nog goed af te drukken op briefkaartformaat (lange zijde 15cm). Dit komt neer op zo'n 270 pixels per inch. Zorg er wel voor gedurende het bewerkingstraject een lossless opslagformaat te handhaven anders loop je bij iedere keer opslaan en weer laden kwaliteitsverlies op door de lossy jpeg-compressie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor je antwoord maar kan je het iets meer specifiëren aub.?
De foto's die ik neem hebben meestal een resolutie tussen de 2000 - 2500 pixels voor de langste zijde. Echt uit het hoofd weet ik het niet meer en ik ben nu niet thuis.
Hoe doe ik het croppen dan in photoshop om zoals jij zegt 1600 x 1200 ongeveer over te houden?
Hoe kom je overigens aan die 270 dpi?

Als ik het goed begrijp, mag ik mijn bewerkte foto's niet opslaan in .jpeg formaat. In wat dan wel, er rekening mee houdend dat een fotozaak of een familielid ze wel zonder problemen kan openen?

Elke keer als ik mijn foto's herbekijk zit ik met deze prangende vragen en ik hoop om er nu eindelijk eens een volledig antwoord op te hebben zodat ik weet hoe ik het in de toekomst moet aanpakken...

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 29 mei 2007 @ 22:55:
en met behoud van oorspronkelijke verhouding. Ik neem alle foto’s in verhouding 3:2 om dan bij 15 x 10 cm te laten afdrukken.
Hoe kan je dat doen in Photoshop 7.0 aub.?
Elke tool in photoshop is te configureren in een werkbalk. Bji de crop tool kan je bijvoorbeeld fixed size / fixed ratio kiezen en zo de verhouding van je crop afdwingen.

{signature}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Voutloos schreef op woensdag 30 mei 2007 @ 09:35:
[...]
Elke tool in photoshop is te configureren in een werkbalk. Bji de crop tool kan je bijvoorbeeld fixed size / fixed ratio kiezen en zo de verhouding van je crop afdwingen.
Dat is interessant om te weten, dat ga ik hopelijk vanavond eens proberen.
Wat gebeurt er eigenlijk tijdens het croppen? Worden de resterende pixels van uw gecropped beeld dan verdeeld over een groter oppervlak en krijg je kwaliteitsverlies of blijft je foto en de aanwezige pixels onveranderd en is enkel de resolutie verkleind?

Kunnen jullie nog antwoorden op al mijn andere vragen?

Bedankt!

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 30-05-2007 11:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12:10

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Ik zou gewoon de canvas size aanpassen. Dan houd je nog eenvoudiger de fixed size.. Daarna kan je de image size ook aanpassen zodat je zeker weet dat het een 15x10 foto wordt. Overigens is een digitale foto eigenlijk bijna nooit 15x10, dus kan je wat van de kanten afknippen. Digitale foto's worden meestal genomen als 15x~11,4.

Als je knipt wordt de foto natuurlijk kleiner en om hetzelfde formaat te houden, moet je de foto dan toch weer "vergroten" en dat levert natuurlijk kwaliteitsverlies op, maar dat hoeft verre van hinderlijk te zijn.

Als je al weet dat een 3,2 MP camera een foto schiet die je prima op A4 kan afdrukken, dan begrijp je dat je een gemiddelde foto best een beetje mag bijknippen voor het 15x10 formaat.

Jpg-formaat kan prima worden geopend bij een fotozaak. Kies niet een te lage kwaliteit, want dat is toch ook zonde.

[ Voor 45% gewijzigd door Hann1BaL op 30-05-2007 11:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J3roen
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

J3roen

Intentionally left blank

Hann1BaL schreef op woensdag 30 mei 2007 @ 11:42:
Ik zou gewoon de canvas size aanpassen. Dan houd je nog eenvoudiger de fixed size.. Daarna kan je de image size ook aanpassen zodat je zeker weet dat het een 15x10 foto wordt. Overigens is een digitale foto eigenlijk bijna nooit 15x10, dus kan je wat van de kanten afknippen. Digitale foto's worden meestal genomen als 15x~11,4.
De meeste compact camera's hebben idd niet de 3:2 verhouding maar 4:3. Maar gezien steeds meer mensen DSLR nemen, zou ik die uitspraak toch iets willen nuanceren :)

Voor de topicstarter; neem eens een kijkje op: http://www.thegoldenmean.com/technique/crop1.html deze kwam uit mijn google zoekopdracht en dekt voor zover ik kan zien de lading van jouw vragen.

[ Voor 13% gewijzigd door J3roen op 30-05-2007 13:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peppi78
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19-08 22:01
>>Hoe doe ik het croppen dan in photoshop om zoals jij zegt 1600 x 1200 ongeveer over te houden?
Hoe dit moet in Photohop weet ik niet. Ik weet dat een fixed size kan opgeven enzo, maar dat werkt bij mij nooit goed. (misschien moet je daar eens wat mee spelen) Wat ik altijd gebruik is ACDSee. Daar kun je gewoon de cropsize opgeven.

Sla pas je bestand als JPG op, nadat je al je bewerkingen hebt uitgevoerd. Tussentijds opslaan kun je goed doen als TIFF.

Neem als je kunt kiezen uit de hoeveelheid pixels een resolutie van 300dpi. Bij mijn ervaring begint het bij een resolutie van 200 dpi echt vager te worden. Jouw foto's van 10x15cm, zijn eigenlijk 4x6" (inch), wat dus betekent dat je 1200x1800 pixels zou moeten gebruiken. Wil je er meer gebruiken, dan wordt dat teruggeschaald door de afdrukcentrale. Gebruik je minder pixels, dan kun je dat eventueel terugzien in de kwaliteit. 300dpi is overigens gewoon drukkwaliteit, voor foto's in boeken enzo.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeror
  • Laatst online: 13:26

Zeror

Ik Henk 'm!

Naar mijn idee kun je het makkelijkste croppen dmv de selectie tool (rechthoek). Bovenaan zie je dan opties voor je selectietool. Geef hier de verhouding op waarin jij de foto graag wilt afdrukken.
Selecteer dan het gebied wat jij prettig vind op de plaat om te zien:
- Vervelende hoekjes/plekjes aan de zijkant laat je buiten de selectie.
- Zorg dat je onderwerp op een creative manier gepositioneerd staan in je selectie.

Copy-paste dit dan in een nieuw photoshop document. Het oude document sluit je af zonder op te slaan zodat daar niks meer mee kan gebeuren.
Dan kun je eventueel nog aan de slag met kleurenbalans etc.. om je onderwerp nog wat te versterken.

Trans-life! :::: Nintendo ID: Zeror_rk / SW-6670-3316-6323 :::: BattleTag: Zerora#21213 :: Twitch: ZERORAh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hann1BaL schreef op woensdag 30 mei 2007 @ 11:42:

Als je knipt wordt de foto natuurlijk kleiner en om hetzelfde formaat te houden, moet je de foto dan toch weer "vergroten" en dat levert natuurlijk kwaliteitsverlies op, maar dat hoeft verre van hinderlijk te zijn.

Als je al weet dat een 3,2 MP camera een foto schiet die je prima op A4 kan afdrukken, dan begrijp je dat je een gemiddelde foto best een beetje mag bijknippen voor het 15x10 formaat.

Jpg-formaat kan prima worden geopend bij een fotozaak. Kies niet een te lage kwaliteit, want dat is toch ook zonde.
- Bepaal je die canvas grootte ook in PS? Kan je dat daar ook instellen bedoel ik? Die stel je dan in op 3:2 neem ik aan. Nader onderzoek zal misschien vanavond raad en wijsheid brengen bij me :-)
- Hoe weet je dat van die 3.2 MP camera? Kan dat met een rekenformule of dergelijke verklaart worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@peppi78

Jouw uitleg maakt opnieuw al veel duidelijk, vooral dat rekensommetje dan :-)

Nu had ik graag nog geweten vanwaar die 300 dpi komt?
Neemt elke camera zijn foto's met 300 dpi en is dat bijgevolg een standaadwaarde?
Als ik een beetje logisch denk, dan vergroot of verkleint die DPI waarde afhankelijk van de resolutie. Klopt dit?
Ook is de DPI een variabele per resolutie lijkt me? Zodat op dezelfde resolutie eventueel een lagere DPI waarde kan gebruikt worden, met welk doel is me onduidelijk want kwaliteit verlies je waarschijnlijk?

Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Laatst online: 12:10

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Verwijderd schreef op woensdag 30 mei 2007 @ 16:40:
[...]

- Bepaal je die canvas grootte ook in PS? Kan je dat daar ook instellen bedoel ik? Die stel je dan in op 3:2 neem ik aan. Nader onderzoek zal misschien vanavond raad en wijsheid brengen bij me :-)
- Hoe weet je dat van die 3.2 MP camera? Kan dat met een rekenformule of dergelijke verklaart worden?
Via Image -> Canvas Size kan je die instellen. Daar kan je ook kiezen wat er gesneden wordt. (Ctrl + Alt + C)

Je moet dan zorgen dat je weet wat je afmetingen zijn. De grootte kan je bepalen in pixels, maar ook in cm, inches.. Met Canvas size knip je delen van het plaatje af en met Image size pas je de grootte van de foto aan, aan het gewenste formaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@Crisis

Bedankt voor die link!
Ik heb hem even afgedrukt zodat ik hem eens kan lezen op de trein.
Ik vermoed dat daar ongeveer alles zal instaan wat ik wil weten.
Met de hulp en de antwoorden van jullie kom ik er waarschijnlijk wel sneller :-)
Pagina: 1