Toon posts:

ECC Geheugen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers,

In verband met de aanschaf van een nieuw workstation zit ik met de vraag welk geheugen ik moet aanschaffen en dan wel de keuze voor ECC of niet. Het is de bedoeling om met 4 GB te gaan werken. Van de FAQ en wat posts heb ik nu het volgende begrepen:

1. ECC biedt een (marginale?) verbetering in stabiliteit
2. ECC heeft geen impact op de snelheid
3. ECC moet worden ondersteund door het moedebord

Mijn vraag is: kloppen bovenstaande stellingen en hoe kom ik erachter of het gewenste moederbord, de Gigabyte P35-DS4, ECC ondersteunt. Ik kan dit namelijk niet terugvinden op de website of in de handleiding!

En aanvullend:

http://www.azerty.nl/prod...3299/kvr667d2e5k2-2g.html

Dit geheugen is waar ik naar zat te kijken.. Door alle variabelen en het overweldigende aanbod van modules 8)7 zou ik graag van iemand horen of dit inderdaad een gangbare keuze voor PC5300 ECC geheugen is

Groeten,

Tom

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Waarom zou je ECC willen hebben? Ik heb nog nooit een verschil gemerkt in mijn systemen met ECC regged mem of standaard unbuffered spul zonder ECC.

Volgens mij support de DS4 ook geen ECC, ik kan het iig niet vinden in mijn bios (heb zelf de DS3P).

Verwijderd

Topicstarter
Terw_Dan schreef op dinsdag 29 mei 2007 @ 22:52:
Waarom zou je ECC willen hebben? Ik heb nog nooit een verschil gemerkt in mijn systemen met ECC regged mem of standaard unbuffered spul zonder ECC.

Volgens mij support de DS4 ook geen ECC, ik kan het iig niet vinden in mijn bios (heb zelf de DS3P).
De keuze voor ECC kwam voort uit onderstaand artikel, tezamen met het feit dat het eigenlijk weinig extra kost tegenwoordig (+/- 15 e per 2 GB).. Maar als het moederbord het inderdaad niet ondersteunt dan heeft het natuurlijk weinig zin. Kan iemand hier uitsluitsel over bieden?

nieuws: Microsoft pleit voor ecc-geheugen in clients

• aburrir
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 25-05 23:19
Op deze franse site en deze duitse site wordt aangegeven dat de GA-P35-DS4 niet geschikt is voor ECC-geheugen.

Het staat inderdaad nergens aangegeven op de Gigabyte site of in de online manual.

ECC (Error-Correcting Code memory) biedt een verbetering in stabiliteit, voor een workstation die zich nauwelijks fouten kan permiteren is het een optie, maar voor huis-tuin en-keukengebruik vind ik het overbodig. Snelheid wordt er immers niet mee gewonnen.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor het antwoord! Het ziet ernaar uit dat ik hier verder niet over na hoef te denken.. scheelt ook weer :)

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:21

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Het staat inderdaad nergens aangegeven op de Gigabyte site of in de online manual.
Wat dacht je van op www.intel.com (of trouwens http://balusc.xs4all.nl ) te kijken naar wat het chipset ondersteunt - een moederbord kan niet meer of minder dan het chipset wat erop zit :z

[ Voor 14% gewijzigd door dion_b op 30-05-2007 08:55 ]

Oslik blyat! Oslik!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:14
dion_b schreef op woensdag 30 mei 2007 @ 08:55:
[...]

Wat dacht je van op www.intel.com (of trouwens http://balusc.xs4all.nl ) te kijken naar wat het chipset ondersteunt - een moederbord kan niet meer of minder dan het chipset wat erop zit :z
In het geval van Intel wel en dus ook de TS. Maar volgens mij gaat die vlieger niet op bij AMD ivm de geïntegreerde memory controller ;)
En ik denk dat het stukje Bios toch ook wel belangrijk is.. omdat die de "software" ervoor moet laden.

Voorbeeld: de chipset kan overgeklokt worden maar je kunt het niet in elke bios doen ;)

Taal fouten inbegrepen ;)

Pagina: 1