[Vista]S4 in plaats van S3

Pagina: 1
Acties:
  • 565 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Beste tweakers,

Nu Vista eindelijk naar mijn wens draait op mijn computer is er nog altijd één ding dat ik niet heb kunnen oplossen. Elke keer als ik voor "slaapstand" kies (=S3 power state) gaat Vista doodleuk in "sluimerstand" (S4 power state). Nu gebruik ik slaapstand niet zo veel maar af en toe is het wel handig, bijvoorbeeld als je aan het studeren bent en soms snel de computer even nodig hebt.

Als ik op Google en GoT zoek, vind ik veel topics over het niet kunnen terugkeren uit slaapstand met Vista of over HD audioapparaten die ineens niet meer gevonden worden. Dat laatste probleem heb ik ook maar daar is een patch voor die ik straks ga installeren.

Wat ik al geprobeerd heb:
  • BIOS update naar F9
  • Chipset drivers geupdate met als resultaat dat de netwerk -en geluidskaart niet meer gevonden worden na het ontwaken uit slaapstand/sluimerstand. Hier is echter een patch voor.
  • BIOS gereset naar standaard
  • Suspend power state in BIOS naar S1 gezet. De computer gaat bij het "slaapstand" commando dan ook netjes in S1 maar aangezien alle ventilators dan blijven draaien is het niet echt wat ik wil. Als ik hem op S3 (Suspend to RAM) zet dan zet de computer zich doodleuk in S4.
  • Vista updates geïnstalleerd
  • RAM getest met Memtest86 (kan nooit kwaad)
De hardware:
Core 2 Duo E6420
2 x 1GB Kingston ValueRAM 667MHz + 2 x 512MB TwinMOS 667MHz (het probleem deed zich ook al voor met enkel de Kingston reepjes)
GeForce 8600GT 256MB
Gigabyte GA-965P-S3 revision 3.3 Ironische naam van het moederbord :P
250GB Western Digital Caviar16 S-ATA
Samsung DVD schrijver (S-ATA)
Antec SmartPower 2.0

De temperaturen en voltages blijven allemaal netjes binnen de marge.

De software:
Vista Home Premium 32-bit (OEM)

Alvast bedankt voor jullie help want ik zou graag eindelijk aan S3 geraken :)

• raymonvdm
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-06-2025
Wat zegt je logboek over de slaapstand/sluimerstand ?

Mijn systeem gaat netjes in slaapstand S3. Behalve na de nacht dan start hij op en als ik dan kies Start -> Afsluiten -> Slaapstand Dan zegt het logboek dat ik hem in de sluimerstand heb gezet.

Om een of andere manier wil hij niet meer in de slaapstand maar in de sluimerstand :-(

Na een reboot werkt het weer wel.

Volgens mij heeft dit te maken met de gidsupdate |:(

Wat betreft je bios moet hij staan op Suspend to Ram (S3)

Bij windows XP heb ik om S3 werkend te krijgen eerst dit goed in de bios moeten zetten. Daarna Windows XP moeten installeren met de optie F5 op het moment dat de setup vraagt om F6 voor de SCSI drivers (Handmatig HAL selecteren)

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Het logboek vermeldt:
Het systeem wordt in de slaapstand gezet.
Bij details staat er:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
- System 

- Provider 

[ Name]  Microsoft-Windows-Kernel-Power 
   [ Guid]  {331c3b3a-2005-44c2-ac5e-77220c37d6b4} 

EventID 42 

Version 0 

Level 4 

Task 0 

Opcode 0 

Keywords 0x8000000000000004 

- TimeCreated 

[ SystemTime]  2007-05-31T07:44:17.279Z 

EventRecordID 14553 

Correlation 

- Execution 

[ ProcessID]  4 
   [ ThreadID]  72 

Channel System 

Computer Core2Duo 

- Security 

[ UserID]  S-1-5-18 

- EventData 

TargetState 4 
  EffectiveState 5

In het laatste deel staat TargetState 4. Ik weet niet of dat op S4 slaat. Er staat echter ook EffectiveState 5 en S5 is gewoon uit maar hij gaat wel degelijk in S4.
Het BIOS staat correct ingesteld op S3(STR). Ik had het één keer naar S1 veranderd om te zien of het iets zou opleveren maar dan gaat hij natuurlijk gewoon in S1 bij het slaapstand commando.

Edit: Ik kan het systeem wel in S3 zetten als ik "hybride slaapstand toestaan" uitschakel in het energiebeheer. Bij hybride slaapstand wordt de inhoud van het RAM geheugen ook naar de harde schijf geschreven in het geval dat er een stroomonderbreking is. In tegenstelling tot S4 wordt er ook nog stroom op het geheugen gehouden zodat als de stroom niet uitgeschakeld wordt, je weer snel kan vertrekken.

* Admiral Freebee heeft weer wat bijgeleerd

Die Vista toch... :P

In ieder geval bedankt voor je hulp!

[ Voor 28% gewijzigd door Admiral Freebee op 31-05-2007 12:24 ]