[XP] Kan geen XP op 2e partitie installeren

Pagina: 1
Acties:

• hneel
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20:45

hneel

denkt er het zijne van

Topicstarter
(jarig!)
Na de eerste keer booten na het installeren komt er de melding
Windows kan niet worden gestart omdat het volgende bestand is beschadigd of niet kan worden gevonden: <Windows-hoofdmap>\system32\hal.dll.
Blijkbaar een bekend probleem. Als je googled of zoekt op GoT kom je het vaak tegen, maar nergens vind ik een werkende oplossing...

Meestal is het een foutieve boot.ini, maar die van mij is volgens mij gewoon goed. Ik heb ook al met fixboot en bootcfg enzo geexperimenteerd en die leverden dezelfde entries op.

De schijf heeft 2 partities.
1. 225 GB NTFS
2. 7,8 GB FAT

Mijn boot.ini ziet er alsvolgt uit:
[boot loader]
timeout=5
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Windows XP" /noexecute=optin /fastdetect
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /noexecute=optin /fastdetect
Iemand nog een idee?

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Wat voor type partitie is die 2e? Als het extended is, maak er eens een primaire van dmv partition magic of een andere tool. Primaire partities zijn bedoeld om ervan af te kunnen booten, misschien dat dit je probleem is, hoewel het niet zou mogen omdat je eerste partitie al automatisch primair is en daar vanaf boot.

Zoiezo, waarom zou je installen op een FAT partitie? Normaal gesproken doe je dat op danwel FAT32, danwel NTFS. FAT wordt meestal gebruikt als recover partitie, hoewel deze tegenwoordig FAT32 is geloof ik.

[ Voor 24% gewijzigd door Hero of Time op 29-05-2007 23:06 . Reden: partitietypes bekeken ;) ]

Commandline FTW

• Bram S
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 29-11-2025
windows wil nog wel eens haperen bij de install (zeker als je een backup van je origineel gebruikt). Als je install fout gegaan is is de beste oplossing een herinstall.
Hero Of Time schreef op dinsdag 29 mei 2007 @ 23:04:Zoiezo, waarom zou je installen op een FAT partitie? Normaal gesproken doe je dat op danwel FAT32, danwel NTFS. FAT wordt meestal gebruikt als recover partitie, hoewel deze tegenwoordig FAT32 is geloof ik.
er zijn zat goede redenen om niet op NTFS te willen werken (NFTS heeft namelijk de nare eigenschap dat het alleen door windows volledig ondersteund wordt), echter voor je instalatie partitie zou ik zeker NTFS gebruiken, aangezien VFAT nogal foutgevoelig is en een aantal limieten kent.

• hneel

hneel

denkt er het zijne van

Topicstarter
(jarig!)
De 2e is al een primary partitie. Dat was ik vergeten te vermelden.

Ik heb trouwens in het verleden ook weleens XP op een 2e (primary) partitie gehad. Dat ging toen wel goed. Dat was wel een kleinere schijf. Is die 1e partitie nu misschien te groot? Ik heb het nergens terug kunnen lezen dat dat een probleem zou kunnen zijn, maar je weet maar nooit, net als met die file systeem. Alleen gaat het zeeen van tijd kosten als ik alle opties uit zou gaan proberen.

[ Voor 3% gewijzigd door hneel op 29-05-2007 23:19 ]

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Het zou geen probleem moeten opleveren om een dualboot te installeren waarbij de 2e logical disk op een Extended partition zit.
Vraag is wel of je FS inderdaad FAT32 is of gewoon FAT(16), hoe heb je die aangemaakt destijds?

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• hneel

hneel

denkt er het zijne van

Topicstarter
(jarig!)
alt-92 schreef op dinsdag 29 mei 2007 @ 23:34:
Het zou geen probleem moeten opleveren om een dualboot te installeren waarbij de 2e logical disk op een Extended partition zit.
Vraag is wel of je FS inderdaad FAT32 is of gewoon FAT(16), hoe heb je die aangemaakt destijds?
Sorry, die 2e partitie is FAT32, niet FAT16. Die heb ik met Partition Magic aangemaakt.
Maar zou dat nog verschil maken?
Pagina: 1