NTFS repareren? CHKDSK faalt

Pagina: 1
Acties:
  • 2.466 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• synthesix
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 09-09-2017
Toen ik vanmiddag thuiskwam had ik het klassieke 'mijn computer start niet meer op na er vorige dag nog gewoon mee gewerkt te hebben probleem' op mijn XP Pro bak...

Hij start wel gewoon op deels, je ziet het bootscreen (denk ik?), dat scherm met het logo van winxp en een blauw bewegend laadbalkje. Na dit scherm word het beeld even zwart (halve sec. ofzo) en dan hoor je hem rebootten.
Installatiecd'tje er in gedouwd. CHKDSK /p geeft:
[..]
50% voltooid
Het volume lijkt één of meer onherstelbare fouten te hebben

... :'(

Is mijn filesystem nog te redden? Ik wil mn installatie liever wel houden ivm met favorieten e.d. ... ;(

Ik heb al gezocht overigens, maar ik kan niets vinden, ik kan me echter goed voorstellen dat het aan mijn zoektermen ligt, dus vrees niet me op de goede te wijzen O-)

• Mauridia
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17-08-2025

Mauridia

Spotify Artist: Tjodh

Jazekers, start je computer op met een CD zoals Knoppix of Ubuntu! :)

Beam this message up, Scottie!

• synthesix
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 09-09-2017
Heb ik gelukkig, maar wat voor util moet ik gebruiken om mn ntfs te repareren?
Niet fdisk toch neem ik aan? Of kan die ook ntfs aan?

• 0xDEADBEEF
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Description of the Windows XP Recovery Console:
/p : Een uitgebreide controle van het station uitvoeren en eventuele fouten herstellen.
Overigens zou ik geen fsck.ntfs (Linux) op een dirty filesystem loslaten.

offtopic:
[q]* Synthesix heeft verlaten (Quit: Leaving)[/]:w

"Religion is an insult to human dignity. With or without it you would have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, that takes religion." - Steven Weinberg

• Brede P
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-01 14:43
De standaard volgorde die ik meestal aanhoudt bij dergelijke problemen:
In de Recovery Console:
FIXBOOT
FIXMBR
Dan ff rebooten, kijken of dat problemen heeft opgelost (dit is namelijk met een minuutje klaar, minder zelfs).
Mocht het probleem niet verholpen zijn, dan in de Recovery Console:
CHKDSK /P /R (dit kan echt een eeuwigheid duren).
Daarna weer rebooten, kijken of het dan werkt.
Zo niet, en de data moet worden bewaard: Herinstalleren zonder formatteren, gewoon op dezelfde schijf, alleen zorgen dat je een andere gebruikersnaam gebruikt, zodat die bestanden bewaard blijven.

Of zoals hierboven wordt voorgesteld, booten met een Linux/Ubuntu Live CD, en op die manier de bestanden die je gered wil zien, backuppen naar een USB stick of een CD/DVD.
Favorieten bijv. is gewoon een mapje met snelkoppelingen, maar een paar MB, en na een herinstall gewoon weer over de lege, nieuwe favorietenmap heen te plakken...

• CAP-Team
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16:46

CAP-Team

XBL: CAPTeam

Ik zou mbv een linux/bartpe cd proberen te redden wat er te redden valt. Waarschijnlijk zitten er fysieke slechte plekken op je schijf die niet te herstellen zijn, ik zou die schijf dan ook voor geen meter meer vertrouwen.

Microsoft Surface Pro 6 | Samsung Galaxy S21FE | XBOX Series X

Pagina: 1