Toon posts:

Langzaam internet door nieuwe Linksys WRT54GC router

Pagina: 1
Acties:
  • 670 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben sinds kort overgestapt van een hele oude E-tech router naar een nieuwe Linksys WRT54GC(Version 2.0).
In beide gevallen ben ik bedraad verbonden met de router, het punt is alleen dat ik met de nieuwe router langzamer internet heb.

Ik heb het comfort abonement van Planet Internet (6.1 Mbps download en 768kbps upload).
Op speedtest haalde ik voorheen zo'n 640 KB/s met mijn download en ruim 80 KB/s met mijn upload.
Als ik nu mijn snelheid test, haal ik iets lagere snelheden: 580 KB/s en 70 KB/s.
Dat maakt opzich niet zoveel uit vind ik.

Het grote probleem zit hem in het gebruiken van nieuwsgroepen. Met een abonement van Eweka en Grabit haal ik maximaal nu slechts 520 KB/s dit wilt ook vaak nog terugvallen naar 200 KB/s, terwijl ik voorheen constant ruim over de 600 KB/s zat.

Echter, tijdens het downloaden met GrabIt, gebeurt er iets heel vreemds.. Waar ik voorheen nog doodnormaal kon surfen tijdens het downloaden, is dit nu niet meer mogelijk.
Toen ik met mijn oude router toen op speedtest zat(tijdens het downloaden), was mijn snelheid ongeveer 400 KB/s en 70 KB/s.
Nu wordt er tijdens het downloaden een heleboel(!!) geslurpt uit upload wat ik erg vreemd vind. Want mijn snelheid is dan ca. 80 KB/s en slechts 5-6 KB/s upload!!

Verdere dingen die wellicht van belang zijn:
-Het (thuis)netwerk bestaat uit 3 computers allemaal bedraad verbonden en het downloaden is ook langzaam als beide computers uitstaan.
-Het wilt ook nog eens voorkomen dat mijn internet(alleen op mijn computer) er gewoon mee stopt als ik met GrabIt aan het downloaden ben.
-MTU staat op 1460.
-Firmware is er volgens mij niet, ik heb gezocht maar kon alleen Amerikaanse firmware vinden die niet compatible was met mijn router) en de firmware op de Nederlandse site staat er al op.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 29-05-2007 19:16 ]

• Romke
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06-01 19:34

Romke

Dieselhead

De Linksys WRT54GC heeft volgens deze bron slechts 4 MB RAM.
Geen wonder dat 'ie traag is lijkt me.

Dat ding is leuk als Accesspoint, misschien als wireless bakje voor onderweg, maar veel meer is het niet.
Als je een goeie router wil moet je een Linksys WRT54GL halen, die zijn wel goed.

If you buy a rubbish car, you say: I have no interest in cars. If you have no interest in cars, you have no interest in driving. And if you have no interest in something, it means you are no good at it, which means you must have your license taken away.

Verwijderd

Topicstarter
Ow das wel ehm, erg zonde van mijn geld geweest.

• InSanex
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 21:10

InSanex

serenity now!

0800-0200101 = servicedesk linksys, wellicht bekend probleem en bestaat er een oplossing voor!

Het weer in Halfweg

• Hardcore-Maniac
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 25-11-2017
is mij iet bekend, heb nu 3x zon routertje verkocht aan mensen en geinstalleerd(1x chello 1x telenet) en die draaien beide al minimaal een half jaar stabiel(zonder reboot!), nou downloaden deze mensen nie zoveel dat weet ik maargoed volgens deze test:

http://smallnetbuilder.co...art/Itemid,189/chart,119/
Linksys Compact Wireless-G Broadband Router (WRT54GC) 47 Throughput (Mbps)

heeft ie toch wel genoeg troughput ruimte over, vind het wel vreemd, firmware is er btw nog geen nieuwere dus daar schiet je niets mee op... zou ook eens even bellen met de helpdesk, wellicht weten hun meer

Verwijderd

Topicstarter
Ok top, ik ga het maandag even proberen, maar je hebt ze wel geinstalleerd met kabels?

Verwijderd

Ik ken het verschijnsel, echter op een WRT54G. Staat QoS enabled?

• Hardcore-Maniac
zou het apparaat gewoon een keer factory defaults zetten en dan eens gaan proberen of het werkt, als het niet werkt bij security de firewall en de reset disablen, daarna nog eens proberen, anders DMZ eens aan zetten naar het ip adres van je pc

en dan maar hopen dat het werkt... anders ff de helpdesk bellen misschien is het een bekend probleem en is er ene oplossing voor?

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 16 juni 2007 @ 18:44:
Ik ken het verschijnsel, echter op een WRT54G. Staat QoS enabled?
Deze staat op enabled
Hardcore-Maniac schreef op zaterdag 16 juni 2007 @ 19:02:
zou het apparaat gewoon een keer factory defaults zetten en dan eens gaan proberen of het werkt, als het niet werkt bij security de firewall en de reset disablen, daarna nog eens proberen, anders DMZ eens aan zetten naar het ip adres van je pc

en dan maar hopen dat het werkt... anders ff de helpdesk bellen misschien is het een bekend probleem en is er ene oplossing voor?
Had dit allemaal al geprobeerd op dat DMZ na, ga ik zo snel mogelijk proberen. :)

Verwijderd

Probleer QOS dan eens uit te zetten, als je geen voip of andere applicaties gebruikt die altijd de ruimte moeten hebben is dat misschien voor jou een betere instelling. Dan wordt je snelheid in ieder geval niet beperkt door QOS.

• Hardcore-Maniac
idd qos is quality of service oftewel geef de ene aplicatie (poort) voorrang op de andere

Verwijderd

Ik weet niet of de WRT54GC onderstaande mogelijkheden heeft, maar:
- probeer eens met de MTU settings op de router te spelen. Standaard staat deze op auto.
- In de WRT54G heb je mogelijkheid om prioriteit per applicatie/poort aan te geven. Wil je dat internetbrowse verkeer ten alle tijde doet, dan zou ik dns 53, http 80 en https 443 op een hogere prioriteit zetten dan newsgroups 119.

Mijn ervaring met de linksys gevallen is dat hoe fijner je het afstelt, hoe meer plezier je van je internetverbinding hebt :-)

Verder is het alleen maar goed om QoS aan te hebben, want deze regelt ook het upload verkeer op de router. Stel dat jij heel je download vol trekt met het downloaden van de nieuwsgroepen, dit gebeurt op TCP niveau, dan moeten er ook TCP ACK pakketten teruggestuurd worden. Als QoS disabled staat, dan kan het gebeuren dat je upload helemaal vol zit met TCP ACK pakketten. DNS requests krijgen geen kans meer en het lijkt alsof je internetbrowse verkeer het niet meer doet.

Goede koeling van het apparaat lijkt me ook verstandig. Het is een zeer klein routertje van formaat, dus alle componenten zitten wat dichter op elkaar. Dit in combinatie met het hoeveelheid geheugen (waarbij een eerder genoemde test laat zien, dat 47 Mb/s toch mogelijk is) vergeleken met 'normaal' formaat SOHO routertjes, kan ik me voorstellen dat de WRT54GC bij gelijke belasting het toch eerder warmer zal krijgen en van invloed is op de werking.

• DarkChylde
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-03 15:48
ik heb ook deze router.
en snelheid is ook om te huilen :'(
had de ts nog een oplossing gevonden...
ik kon zelf geen andere firmware vinden dan de 1.00.7

• Friedchicken
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20-06-2015
ftp://ftp.fen.pl/sterowniki/Linksys/

Daar zie ik wel een nieuwe versie firmware staan.

wrt54gcv2_EU_1.01.0_english.zip

• markweb4871
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20:44
DarkChylde schreef op woensdag 03 oktober 2007 @ 17:14:
ik heb ook deze router.
en snelheid is ook om te huilen :'(
had de ts nog een oplossing gevonden...
ik kon zelf geen andere firmware vinden dan de 1.00.7
Ik heb een zelfde soort probleem. Echter rare is dat hij soms een aantal seconden lang wel maximale snelheid doorgeeft en 99% van de tijd slechts 70%

• DarkChylde
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-03 15:48
Friedchicken schreef op woensdag 03 oktober 2007 @ 20:30:
ftp://ftp.fen.pl/sterowniki/Linksys/

Daar zie ik wel een nieuwe versie firmware staan.

wrt54gcv2_EU_1.01.0_english.zip
die lijkt inderdaad nieuwer..
alleen uit de release notes haal ik, dat er niets verbeterd is :'(
version 1.01.0
- Resolves issue with page not being displayed correctly after firmware upgrade
- Resolves issue with router mode
- Resolves issue with PPPoE on certain networks
- Resolves issue with UDP port security reported by Secunia and Daniël Niggebrugge
- Resolves issue with daylight savings time change

version 1.00.7
- Resolves issue with not being able to use special characters in PPPoE and PPTP username
- Resolves issue with number of characters used in the username, password and passphrase field
- Resolves issue with default time setting in local region
- Resolves issue with date format
- Resolves issue with PPPoE and PPTP defaulting to Keep Alive
- Resovles issue with ping and traceroute message not in localized language
verbindingssnelheid is te laag.
als ik mijn xbox360 via de media-extender van mediacenter bekijk voor de netwerk performance,
dan word streamen mij helemaal afgeraden :'(
ftp op mijn server bedraad op de router, naar mijn pc draadloos, gaat met max 1,5 MB.
dat moet volgens mij wel met 8 ofzo kunnen...

[ Voor 12% gewijzigd door DarkChylde op 04-10-2007 18:25 ]

Verwijderd

[offtopic]
Peet en Fer ga wat nuttigs doen man... ga CS-en of zo ;-)

[ontopic]
Reset dat ding eens naar factory default (vergeet niet om je pc op 192.168.1.x in te stellen)
Laat hem dan 2 minuten uit staan... en dan alleen de basis configureren.
Hierna testen..
Dan 1 instelling per keer....

Welke versie heeft je router btw? (ik bedoel niet de firmware)

• D!ablo
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 20-03-2025
probeer eens een 3d party firmware. DD-Wrt, tomato etc als kan.
ik heb hier een GL versie draaien op Tomato en die is toch iets sneller dan de default firmware.
Pagina: 1