asus p5w dh deluxe - bios - ide - vista probleem

Pagina: 1
Acties:
  • 1.198 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• IceBlue
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 06-05 08:36
Ik weet eigenlijk niet zo goed hoe ik moet beginnen of waar ik het het beste plaatst. Maar ik zal alvast met het belangrijkste beginnen.

De specs:

proc: Intel E6600
mb: asus p5w dh deluxe
2gig ram pc6400 OCZ
nieuwe HD 300gig 16mb
Vista ultimate OEM-64bit
samsung dvd-rom SH-s182
asus : gt7600 videokaart ASUS
2 x d |:( vd-rw samsung

Omschrijving van het probleem:

Ik heb alvast verschillende forums afgezocht, dus ik weet niet of iemand me kan helpen hier op GOT. Maar het kan mss nuttig zijn voor anderen die het zelfde probleem hebben. Here we go!

In september vorig jaar heb ik mij bovenstaande pc aangeschaft. Good old XP erop gezwierd en veel plezier er aan gehad. Toen kwam VISTA! Dus ik dacht nieuwe pc nieuw besturingssysteem. Na een test met een officiële vista business (die slecht installeerde ,later meer hierover) besloot ik om de sprong te wagen. Een nieuwe HD gekocht en Vista ultimate X64 besteld en een Bios update gedaan. De HD erin en geformateerd met XP gewoon op ntfs. Computer uit, hd waar xp opstaat eruit gehaald andere HD aangesloten op de SATA 1 en opgestart.

hier even een beschrijving van het probleem waarover ik al eens een topic gestart ben:
"Daarna kom er zo een wit blauw scherm een soort achtergrond in 4bit kleuren denk ik. Hier doet ie niks meer :( . Lampje van de cd-rom blijft constant flikkeren en niets reageert. Ik doe de cd-rom open, dan krijg ik opeens een menu waar ik de taal kan kiezen. Taal gekozen, kompt er op het scherm te staan een ogenblik aub. Weer totaal geen reactie tot ik de cd er terug uit duw. Dan krijg ik een melding vereist stuurprogramma voor een cd/dvd-station ontbreekt :( . Hoe kan dat ik heb helemaal geen drivers voor de dvd -rom." zie verder: hier

Hier dus mee naar de computer winkel gegaan en blijkbaar wisten ze 't hier ook niet. Ze hebben dan maar 1 cd-rom op de raid controller gehangen (denk dat het dit was). Alle sinds voor mij heel onlogisch.

Afbeeldingslocatie: http://users.telenet.be/iceblue1/moederbord.JPG

Nu heeft dit een tijdje goed redelijk goed gegaan tot ongeveer een week geleden. DVD-rom verdwenen. Ik dit weekend de dvd-roms eruit gehaald juist op master en slave gezet nieuwe kabel genomen (de 10de of zo al ondertuss) en opnieuw geprobeert via de gewone IDE . Niets dus, dvd erin (ook al minstens 10 verschillende geprobeert) dvd-rom lampje begint te knipperen niets verschijnt. Ik klik de dvd -rom aan en niets gaat nog deze blijft gewoon doorlezen en legt het systeem zo goed als lam. dvd-rom eruit en alles werkt terug! Nu was ik op zoek naar oplossingen en op de asus site stond een nieuw bios update. Deze geïnstalleerd via usb. Bij het opnieuw opstarten duurde het enorm lang voordat 'm de IDE apparaten gevonden had (zeker 5 min.). En in vista nog steeds dezelfde problemen.

Nu zag ik hier op het forum dat ik de lower en higher filters in het register kon verwijderen omdat dit vaak de oorzzak was van dvd-rom problemen. Dit gedaan, opnieuw opgestart krijg ik om de 3 sec een foutmelding van overclk. Dit bleek iets te maken te hebben met aibooster, ik weet niet wat dit te maken heeft met de dingen die ik in het register verwijdert heb :( . AI booster toen maar verwijdert (gaf toch niets juist weer in Vista). Ik start opnieuw op. Zegt Vista ineens dat ik mijn product code opnieuw moet activeren en een nieuwe moet aanvragen en dat omdat de hardware gewijzigd is. 8)7 8)7 8)7 . Ik kon toen alvast niet meer volgen. Dit dan maar gedaan. Maar de dvd-rom lezen nog steeds niets :( .

Ik dacht mss dat het MB stuk is of ergens iets met de bios update. Ik mijn vista HD uitgetrokken de oude waar XP opstaat erin. Pc opgestart. Het vinden van IDE apparaten duurt nog steeds lang. Heel vreemd trouwens. Soms gaat het heel snel en soms duurt het wel 5 min. Meestal bij een koude start duurt het lang bij een herstart gaat het snel. Maar om terug te komen op dvd-roms. Deze werken dus gewoon perfect in XP 8)7 |:(

Iemand die nog kan volgen? Iemand die zin heeft om dit te lezen? :9 Ik weet gewoon niet meer wat ik nog kan doen om het te laten werken. En ik weet ook niet meer waar ik nog moet zoeken. Heb ik een probleem met Vista, de BIOS, het moederbord de dvd-roms? Of is het gewoon een probleem van de combinatie? ik weet het niet meer. Iemand die iets meer weet ? alvast bedankt!

• IceBlue
blijkbaar ben ik de enige ofwel is het een raar probleem?

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23-05 14:59

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Staan je jumpers op de drives wel goed en gebruik je wel de goede kabels? IDE devices vinden hoort niet lang te duren in principe. Download Ubuntu eens, probeer dat uit, als je daar ook problemen in krijgt dan moet je je moederbord in gaan leveren denk ik.

• IceBlue
Gisteren nog geprobeerd. Thuis gekomen computer aangezet. Duurde toch een 5min voordat 'm Windows begon te laden. Een paar dingen getest maar niets verandert, opnieuw opgestart en toen startte deze onmiddellijk door.

De jumpers op de drives en de kabels moeten goed staan. Want in via de andere HD in windows XP opstart dan werken de drives perfect! Ik weet gewoon niet zo goed waar ik het probleem moet zoeken. Vista? Of moederbord? Moederbord stuk? of gewoon wachten op een update?

• fast-server
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 08-11-2025
Ik en 2 andere vrienden van mij hadden allemaal het (P)ATA probleem zowel onder xp als vista.

1 heeft een P5B dlx. gekocht
1 boot nog steeds traag
Die van mij boot nu goed (geen (P)ATA devices meer.

Lijkt er op dat dit bord veel problemen heeft met (P)ATA
Soms werkt het een poos goed maar met een verandering kan het zo weer slecht zijn.

PV Output SolarEdge SE5000H, 12x Jinko JKM390N-6RL3 Tiger> 4,68 kWp, Helling 42°, Oriëntatie 196° (ZZW)

• IceBlue
dus dan ligt het wss toch aan het mobo? mss beter deze proberen te verkopen en kijken voor een alternatief?

• IceBlue
Kan mij iemand iets goeds adviseren?

of in het kort zeggen wat de verschillen zijn tss de volgende:

Asus P5B-PLUS VISTA EDITION : €147
Asus P5B Delux : €157
Asus P5B Premium Vista Edition : €196
Asus Commando: €195

Zijn te prijs verschillen te verantwoorden en zijn de ide problemen met deze mobo's van de baan?
Mss ook iemand die in het kort weet wat de grootste verschillen zijn?

alvast bedankt

• Konijn
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 17:25
ik denk niet dat het je moederbord is, ik zit met het zelfde probleem, vandaag net nieuwe computer binnen gekregen alleen dan met een Gigabyte GA-P35-DS4, hierbij heb ik hetzelfde probleem met installeren van vista x64.

De cd/dvd drive is idd een (P)ATA device, aangesloten op de enige IDE interface die het mobo heeft.

Ik heb vanalles geprobeerd,
drive jumpers op MASTER,
drive jumpers op Cableselect,
de andere cd drive die ook op ide zat losgekoppeld

maar ik kan vista dus niet installeren.

mocht je eruit komen kun je de oplossing dan posten?

• IceBlue
Ja ik heb vista wel weten te installeren door 1 dvd-rom aan te sluiten via de andere eide poort. Maar dat lost het probleem niet op dat ze het nu nog steeds niet doen in Vista!

Ik heb wel nog 2 andere oplossingen maar ze zijn mss duurder dan de aanschaf van een nieuw mobo. De eerste is 2 nieuwe dvd-spelers, branders te kopen die je via sata aansluit +/-€30/st.). De andere mogelijkheid is een ide kaartje kopen (+/- €50) wat je in een pci slot schuift.

Dus ik weet het nu even niet. mobo verkopen en een nieuw kopen? Of één van bovenstaande dingen doen

• Konijn
hmmm die optie heb ik helaas niet. (er zit maar 1 IDE interface op)

ben nu aan het proberen via cable select te doen, maar dan zijn mijn ideeen toch echt op.

daarna even kijken op good ol xp het nog wel wil doen

• Royer
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 17-06-2025
Ik heb dit zelfde probleem met een Asus P5B Deluxe. Met Vista is dit probleem erg aanwezig, XP gaat iets beter. Ik denk dat het vooral aan de drivers ligt.

Maar ipv een nieuw moederbord kun je denk ik beter een nieuwe DVD brander met sata aansluiting kopen. Ben je goedkoper uit en volgensmij van het probleem af....

Verwijderd

Heb hier hetzelfde mobo met XP en Vista Ult x64, maar geen enkel probleem. Als ik het goed heb gelezen, werkte alles voor Vista perfect. Na de aanschaf van Vista heb je de bios geflasht, maar ik zie nergens terug dat je de oude later nog hebt getest. Misschien een idee? Je zou ook je cmos kunnen clearen om de bios volledig op default te zetten.

• IceBlue
idd het klopt dat ik de oude niet getest heb. Ik heb onlangs de laatste versie erop gezet de: bios 2004? Ik heb geprobeert de oudere versie er terug op te krijgen (via USB) maar zonder succes. Met welke bios versie werk jij? En hoe kan ik de cmos clearen?

• Konijn
bij mij is het probleem onderhand verholpen met de DVD drive, heb er inderdaad even een ander spelertje ingehangen als mijn NEC ND-3520A, toen was het verholpen.

Verwijderd

Heb ooit problemen gehad met een maxtor IDE HD op dit mobo. Nieuwste firmware erop geknalt en hij werkte weer.

Verwijderd

IceBlue schreef op zaterdag 02 juni 2007 @ 09:16:
idd het klopt dat ik de oude niet getest heb. Ik heb onlangs de laatste versie erop gezet de: bios 2004? Ik heb geprobeert de oudere versie er terug op te krijgen (via USB) maar zonder succes. Met welke bios versie werk jij? En hoe kan ik de cmos clearen?
Ik draaide tot gisteren 1701, maar ben inmiddels over naar 2004. Ik heb, lekker ouderwets, de bios via een floppy geflasht.
Het clearen van de cmos kan door de spanning volledig van de PC te halen, dus stekker uit het stopcontact!! Vervolgens gebruik je de jumper op het moederbord, of haal je je batterij van het moederbord en laat die minimaal 5 minuten af. Druk enkele malen op je powerswitch om zo de laatste restjes spanning van het mobo te halen.

• Marvie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20-05 21:01
Ik heb het zelfde probleem met een P5K-E bord.
Ook alles geprobeerd maar bij de eerste BOOT geen IDE drives en als ik dan het systeem afsluit en meteen weer opstart gaat het meestal wel goed.
De BIOS heb ik al naar de laatste nieuwe geflashed maar dat lost niks op.

Als oplossing heb ik nu 2 IDE => SATA converters van Conceptronics gekocht (15 euro per stuk), maar helaas is er volgens mij 1 kapot aangezien het maar voor 1 apparaat is opgelost...
Even gaan omruilen en hopen dat ik dan weer beide apparaten kan gebruiken...

Xbox Live Knalle Arie

• IceBlue
ik ben ook nog steeds aan't kijken voor de beste oplossing. Ik denk dat ik een pci kaartje ga bestellen waar ik de ide apparaten kan op aansluiten. Bij een eerste opstart duurt het ook nog altijd ongelofelijk lang eer dat hij de ide apparaten vind in de bios. Bij een herstart meestal geen probleem. Héél raar volgens mij! Hopelijk dat ze snel met een degelijke bios komen! En dan Vista eens opnieuw proberen te installeren :( .

• Marvie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20-05 21:01
Marvie schreef op vrijdag 22 juni 2007 @ 22:06:
Als oplossing heb ik nu 2 IDE => SATA converters van Conceptronics gekocht (15 euro per stuk), maar helaas is er volgens mij 1 kapot aangezien het maar voor 1 apparaat is opgelost...
Even gaan omruilen en hopen dat ik dan weer beide apparaten kan gebruiken...
Blijkt niet een converter kapot te zijn maar LiteOn CD brander is niet helemaal lekker. Deze verwisseld met een Asus brander uit een andere pc en nu werkt alles zonder problemen. Dus nu alles op S ATA en geen problemen meer met het booten en de IDE poort.

Xbox Live Knalle Arie

• IceBlue
ok bedankt marvie ik ga dit ook proberen, aangezien dit iets minder kostelijk dan 2 nieuwe drives ;)

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Raar, ik heb geen enkel probleem met de ASUS P5B Deluxe. Mijn 2 branders op de J Micron controller draaien normaal..

Je moet wel natuurlijk het BIOS goed instellen (voor zover dat niet goed is natuurlijk).

ARME AOW’er

• IceBlue
Staat gewoon op default. Lijkt me toch raar dat ik vanalles in de bios zou moeten instellen om een standaart ide apparaat te laten werken? Als dit toch zo moest zijn kan iemand mij dan vertellen waar ik naar zou moeten kijken en wat er eventueel moet verandert worden?

Volgens mij ligt het aan de BIOS VERSIE. Guardian heb je je bios al ge update of werk je met de standaard bios die er reeds opstond?

• IceBlue
Ik heb gisteren de oplossing gevonden voor het langzaam starten. Het heeft niets met de ide apparaten te maken! Het heeft te maken met de casefans (wie gaat daar nu zoeken 8)7 ) In de bios zie je de snelheden van je casefans staan onder hardwareinfo. Nu als je niet zoveel casefans hebt aangesloten dan dat er vrije poorten zijn dan blijven die poorten op n/a staan. Dit wil dus zeggen dat hij bij het opstrarten op zoek gaat naar de casefans die niet zijn aangesloten! En dit duurde soms tot wel 10min! Dit dus verandert van n/a naar ignore en alles start vlot door.

Nu alleen nog het probleem van de ide apparaten in Vista. Ik heb een nieuwe sata dvd brander besteld. Hopelijk dat hiermee de ellende voorbij is :/

• Dutch_Razor
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-11-2024
Weird ik heb de 2001 bios met een Asus DRW 1612 BL IDE en 2x Seagate 7200.10 Sata, en t werkt gewoon.

Vista 32 bit dat wel, misschien ligt t daar aan?

• IceBlue
Ik denk dat ik op bios versie 2004 zit en vista x64 draai. ondertss is er weer een bios update uit de 2103. Maar ik denk niet dat deze de problemen qua ide gaat oplossen. Daarom dat ik deze ook nog niet geïnstalleerd heb.

Ik weet dat het weird is. Zeker omdat ik met samen met iemand anders vorig jaar 2 identieke computers heb besteld. Hij draait alles zonder problemen. En ik dus niet. :(

• IceBlue
Ik heb mijn sata drives binnen gekregen alles werkt perfect. Ook maar een nieuwe HD aangeschaft van 500gig waar ik vista nu opnieuw heb geïnstalleerd. Nu nog een vraagje ik zit nu met 5 sata apparaten.

nml.:
1x sata dvd
1x sata dvd-r
3x sata HD allemaal verschillend merk en grote. Nu sluit ik de nieuwe hd dus aan op sata1, 2 hd op sata 2, en dvd-r op sata 3. Waar kan ik de rest op aansluiten. De oranje sata poorten zijn raid poorten die kan ik instellen op raid 0, raid 1 en op big. Wat is big? Staat ook niet uitgelegd in de handleiding! Nu heb ik al geprobeerd een dvd speler hierop aan te sluiten maar werkt dus blijk baar niet zo. Kan iemand met ervaring mss even zeggen waarop ik het beste alles aansluit. Om geen fouten te maken alsook om geen data te verliezen. alvast bedankt

Afbeeldingslocatie: http://nl.asus.com/310/images/products/1198/1198_l.jpg
Pagina: 1