Toon posts:

netwerk snelheid verhogen 2 opties

Pagina: 1
Acties:
  • 1.709 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
ik zou graag mijn netwerk snelheid willen verhogen. Om dat ik veel download via een server in het netwerk en met nu een 100mb netwerk gaat het lastig om dingen te instaleren via de server over het netwerk op een pc. Nu zou ik dus graag 1gb net werk willen hebben.
alle systemen in het netwerk hebben een 1 gb netwerk adapter. nu heb ik de sitecom DC 202 v5 deze bevalt me goed en is ook makelijk te bedienen.

Nu ben ik gaan zoeken op het internet.
routers met 1000 gb zijn rond de 130 euro, van sitecome 1000mb kon ik er geen vinde op zich jammer. dus een router van 130 euro, waarschijnlijke ander merk dus ook ander systeem om dinge in te stellen.

OF

ik kan deze router houde (sitecom DC 202 v5) en alleen poort 1 gebruiken
daar een switch 1000mb op zetten en daar de pc op aan sluiten. (als ik het goed begrepen heb kan ik via een switch niet rechtstreeks internet op aan sluiten)

nu ben ik er nog niet achter gekomen of er toch snelheids verschil gaat plaats vinden tussen deze 2 opties.

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14-03 00:48

job

Koop een gigabit switch van een goed merk.
3com heeft leuke dingen voor al 50 euro.

en inderdaad die switch aansluiten op je router.

Verwijderd

Topicstarter
3com switch gigabyte 50 euro moet je me toch eens vertellen waar

goedkoopste is 90 euro wat ik kan vinden.

Een switch werk dat ook met een instellings menu net als een router? met poorte of zo.

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Verwijderd schreef op dinsdag 29 mei 2007 @ 15:54:

Een switch werk dat ook met een instellings menu net als een router? met poorte of zo.
Neen, de meeste goedkope switches zijn niet "managable", en zijn zeg maar plug and play. Als je alles goed hebt aangesloten/ingesteld, en je plugt een app. met een UTP kabel in de switch, hoef je voor de rest niets te doen op dat apparaat.

• aZuL2001
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 31-01 11:11
En verwacht niet dat het 10 keer sneller gaat dan een 100 mbit netwerkje.
Dat haal je nooit.

En bedenk dat je internetten er niets sneller door gaat.
Die verbinding blijft even snel. En waarschijnlijk beneden de 10 mbit, dus waarom intern 100 mbit niet voldoende zou zijn ontgaat mij.

Maar er zijn zat topics te vinden over 1000 mbit netwerkjes, dus dt kun je rustig nalezen voordat je tot aanschaf over gaat ;)

Abort, Retry, Quake ???

• Coach4All
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 19-03 17:59

Coach4All

I'm a Coach 4 All

aZuL2001 schreef op dinsdag 29 mei 2007 @ 16:23:

En bedenk dat je internetten er niets sneller door gaat.
Die verbinding blijft even snel. En waarschijnlijk beneden de 10 mbit, dus waarom intern 100 mbit niet voldoende zou zijn ontgaat mij.
In de TS heeft hij het over downloaden van een lokale server, dan is het wel leuk en helpen alle beetjes hoor.....

(Worden vanzelf weer andere onderdelen de bottle-neck.....)

--- Systeembeheerdersdag --- Voedselintolerantie ---

• 3DDude
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 10:18

3DDude

I void warranty's

Coach4All schreef op dinsdag 29 mei 2007 @ 16:26:
[...]

In de TS heeft hij het over downloaden van een lokale server, dan is het wel leuk en helpen alle beetjes hoor.....

(Worden vanzelf weer andere onderdelen de bottle-neck.....)
precies zoals de hd's
maar de TS heb het inderdaad over bestandjes overpompen via het interne netwerk dus zijn internet heb er niks mee te maken.

Be nice, You Assholes :)

• aZuL2001
I know, maar ik dacht ik zet het er maar even heel duidelijk neer, voor het geval TS minder goed thuis is in deze materie en een ander verwachtingspatroon heeft ;)

Abort, Retry, Quake ???

• Tsunami
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Ik zie alleen niet helemaal waar de volgende zin op gebaseerd is:
... en met nu een 100mb netwerk gaat het lastig om dingen te instaleren via de server over het netwerk op een pc.
Ik haal meestal zo'n 6MB/s over 100mbit, wat al laag is, maar installeer je dan echt grote programma's ofzo dat het zo lang duurt? IMHO is 100mbit snel genoeg om alleen maar wat programma's te installeren.

Verwijderd

Topicstarter
hier kan ik wat mee.

het gaat me er om dat ik film,game,software,foto, etc. makkelijk kan open, afspelen, bekijken instaleren, ect van uit de server naar een van de computers. (computers bekijken, Vanuit server lezen)

en dit gaat met een 1000 gb lan netwerk toch veel sneller.

omdat ik een sitecome router heb was ik aan het denke om een sitecom switch te kopen.
8 poorts gigabyte 59 euro

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Verwijderd schreef op dinsdag 29 mei 2007 @ 16:45:
hier kan ik wat mee.

het gaat me er om dat ik film,game,software,foto, etc. makkelijk kan open, afspelen, bekijken instaleren, ect van uit de server naar een van de computers. (computers bekijken, Vanuit server lezen)

en dit gaat met een 1000 gb lan netwerk toch veel sneller.

omdat ik een sitecome router heb was ik aan het denke om een sitecom switch te kopen.
8 poorts gigabyte 59 euro
Films afspelen zal ook (met gemak) via een 100 Mbit netwerk gaan, dat verschil zul je echt niet merken. Eveneens muziek afspelen, foto's bekijken e.d. Gamen en installeren zie ik niet via een netwerk gebeuren, maar goed. Wat wellicht wel sneller zal zijn is een directory listing van bijv. een MP3 map met duizenden MP3tjes, maar ook dat betwijfel ik omdat het simpelweg lang duurt om die bestanden uit te lezen.

• urk_forever
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-03 17:41
Ik hang mijn laptop wel eens aan de tv en mount dan een dvd image die op mijn pc staat, dat gaat via mijn wireless netwerk en zelfs dat is snel genoeg.
Als jij met meerdere computers veel grote bestanden op een server gaat inlezen, dan is waarschijnlijk je server de bottleneck, en kan die niet snel genoeg de data aanleveren. Daar gaat een gigabit switch niks aan veranderen

Hail to the king baby!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:51

The Eagle

I wear my sunglasses at night

urk_forever schreef op dinsdag 29 mei 2007 @ 16:51:
Ik hang mijn laptop wel eens aan de tv en mount dan een dvd image die op mijn pc staat, dat gaat via mijn wireless netwerk en zelfs dat is snel genoeg.
Als jij met meerdere computers veel grote bestanden op een server gaat inlezen, dan is waarschijnlijk je server de bottleneck, en kan die niet snel genoeg de data aanleveren. Daar gaat een gigabit switch niks aan veranderen
Met stom ;)
Wat zijn de specs van je servertje (hardware en OS) precies? Want ik kan me niet aan de gedachte onttrekken dat daar de bottleneck zit.
Wellicht 1 van de belangrijkste vragen: Wat voor NIC zit er in je server? Is dat een 3com, of een bijv. een CPU verbruikende realtek :?

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 01:17

rapture

Zelfs daar netwerken?

Ik zou zeggen: Zorg eerst dat je 100 Mbps goed werkt, beetje fatsoenlijk netwerk haalt 10,9 MegaBytes per seconde. Fatsoenlijk geknepen netwerkkabels en een degelijke switch.

* rapture aait zijn 3C16471 switch, een leuk apparaat om bv 60GB tegen een gemiddelde snelheid van 10,9 MegaBytes per seconde door te trekken. Samba-servers met minstens 500MB harde schijf cache was ook lekker.

Indien je verder wilt gaan. Zorgt voor een "destroyer-class-server", een krachtig apparaat waarmee je clients van het netwerk af kan blazen. >:) (Volledig gigabit naar een realtekkaartje sturen zorgt ervoor dat een processorcore volledige belast wordt. In singlecore tijdperk, kan je daarmee clients stevig vertragen. }) ) PCI-Express of 64bits PCI-bus zijn het minimum, een Intel/3com Gigabitnetwerkkaart en raid-array dat gemakkelijk 100MB/s continue kan halen.

Dan heb je nog fatsoenlijke netwerkkabels en switch nodig die de beloofde snelheden kan halen. Het is niet omdat ze "non-blocking" beloven, dat het ook echt "non-blocking" is. Netwerkperformance meet je met iperf. En vergeet niet dat harde schijf performance als een pudding in elkaar zakt als je veel random access (bv 50 verschillende films tegelijkertijd uploaden aan een lan.) erbij neemt, de transfer rates blijft goed zolang de clients enkele bestanden tegelijkertijd afhalen.

Verwijderd

Topicstarter
Server systeem:

Socket 478 Pentium®4 processor
1.7 GHz
400MHz FSB
Intel® 850 Chipset consists of Intel® Memory Controller Hub (MCH) and the Intel® I/O Controller Hub 2 (ICH2)
PC800 RDRAM 4 x 128 mb
IDE 320 gb harddisk 11 / 8mb / 7200rmp maxtor
pci express realtek lan adapter

die pci kaart van realtek wil ik wel vervangen voor een wat sneller, maar moet ik wel weten welke

• job

job

Verwijderd schreef op dinsdag 29 mei 2007 @ 15:54:

Hastalapasta: pricewatch: 3Com 3CGSU05 Gigabit Switch 5 (5x1Gbps, RJ-45)
al vanaf 38 euro zelfs. (zijn trouwens nog veel meer shops die hem verkopen dan die 2).
5 poorts gigabit switch van 3com. Voor thuisgebruik meer dan geschikt.
Gewoon in je router prikken en je kan via die 3com ook weer je pc's op het internet krijgen. (niets gedoe met instellen.. kabeltjes erin en klaar).
Ga dan wel met cat 5e of cat 6 utp kabels een de slag.

tipje, let even in je postings op de notatie die je gebruikt.
De ene maal heb je het over 1000mbit, de andere keer over 1000gbit.
1000gbit wil je denk ik niet aanschaffen :P

[ Voor 17% gewijzigd door job op 29-05-2007 18:06 ]

• AMDathlonxp
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 20-06-2024
Ik zou in iedersgeval gaan voor een 1Gbit switchtje.
Een Asus GigaX (5 of 8 poorts) heb je al vanaf +/ -44 euro in de prijswatch. Dit zijn leuke switches, en presteren goed :)

Een router heb je toch al, dus waarom een nieuwe router kopen? ;)

Verwijderd

Topicstarter
oke, maar moet ik iets aan de server aanpassen, om toch sneller net werk te krijgen.

bijvoorbeeld die realtek chip op de pci kaart lan adapter?

• job

job

Welke snelheid haal je nu over het netwerk?

Verwijderd

Topicstarter
ik heb via een pc in het netwerk mit filezilla een groot bestand er afgehaald
nu geeft filezilla server een maximale snelheid 4mb . teleurstellend :?

bij overdracht van 4 gb binnen hetnetwerk gaat met filezilla 4mb maximaal
de cpu belasting van server is dan 11 % ongeveer en geheugen gebruik 192 dus is allemaal normaal.

zou ik niet beter bij de 1gb switch een betere pci netwerk adapter er bij kopen voor op de server (1gb natuurlijk)?

[ Voor 49% gewijzigd door Verwijderd op 29-05-2007 20:02 ]

• urk_forever
Teleurstellend niet echt, maar ook niet echt snel. Wat je eerst moet op gaan zoeken waar de bottle neck zit. Kijk bijvoorbeeld eens naar het CPU gebruik op de server als je een groot bestand aan het kopieren bent. Als dat hoog is zou je een aparte netwerk kaart kunnen overwegen. Je kan ook eens je hard disc snelheid bekijken als die niet goed is dan moet je daar wat aan doen (nieuwe drivers oid).

Hail to the king baby!

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

Verwijderd schreef op dinsdag 29 mei 2007 @ 19:43:
ik heb via een pc in het netwerk mit filezilla een groot bestand er afgehaald
nu geeft filezilla server een maximale snelheid 4mb . teleurstellend :?

bij overdracht van 4 gb binnen hetnetwerk gaat met filezilla 4mb maximaal
de cpu belasting van server is dan 11 % ongeveer en geheugen gebruik 192 dus is allemaal normaal.

zou ik niet beter bij de 1gb switch een betere pci netwerk adapter er bij kopen voor op de server (1gb natuurlijk)?
Zorg eerst dat je in de buurt van 10 MegaBytes per seconde kan komen. Kan je met iperf de snelheid van je netwerkverbinding testen. bv server draait iperf in servermodus en een computer draait als client, dan de verbinding ertussen benchen? Je zal minstens 80 Mbps moeten halen en de bovengrens ligt op 93 Mbps.

Indien iperf lagere snelheden ziet:
  • Controleer dat straight of crossover netwerkkabels correct geknepen is. De kleurencodes bestaan voor iets en wie niet horen wil, moet voelen.
  • De invloed van een slechte switch kan je elimineren door een crossovernetwerkkabel tussen de client en server leggen.
  • Indien er geen problemen met de bekabeling is, dan zou ik de netwerklaag van je windows eventjes schoonmaken. Winsock fix xp tooltjes kan je gebruiken om dat uit te kuisen: bv http://www.majorgeeks.com/download4372.html
  • Invloed van vervuilde Windows installaties kan je uitsluiten door Knoppix te gebruiken op de beide computers en hiertussen benchen. Linux kan efficiënter met TCP/IP omgaan zodat je minder last van cpu-load hebt.
  • De netwerkkaarten zijn mogelijk gaar, test met andere kaarten.
  • ...
  • Je gebruikt iperf toch op een correcte manier? :+
Op 1 of ander manier moet je met 100 Mbps 10 MegaBytes per seconde halen. Gigabit is nog kritischer zodat een netwerk dat geen 100 Mbps kan benutten, niet eens aan Gigabit mag beginnen.

• Hollanda
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 00:08
Verkeer tussen 2 nic's op een switch, aangesloten op een modem/router, via waar gaat het netwerk verkeer dan? switch >> switch of switch >> router >> switch ?

Verwijderd

Topicstarter
snelheid harddisk met rd tach :
gemiddeld 68 mb/sec
15.2ms
cpu verbruik 10%

met het programma iperf om netwerk snelheid te meten word ik niet weis uit, is er ook wat anders?
ik ga zelf ook al vast op zoek

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

Je kan ook netio gebruiken.

Over iperf had ik wat geschreven: rapture in "Gbit netwerkaanleggen voor grote bestand..."

Verwijderd

Topicstarter
soory voor mij te vergezocht, als ik de server van dat programma start dan verdwijnt hij weer

als ik het gewoon bereken een kijk hoelang windows er over doet en dat delen met de groote van het bestand. kom ik toch tussen de 3 en 4 mb per sec en dat voor 100mb lan

[ Voor 48% gewijzigd door Verwijderd op 29-05-2007 21:31 ]

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 01:53
job schreef op dinsdag 29 mei 2007 @ 18:02:
[...]
Hastalapasta: pricewatch: 3Com 3CGSU05 Gigabit Switch 5 (5x1Gbps, RJ-45)
al vanaf 38 euro zelfs. (zijn trouwens nog veel meer shops die hem verkopen dan die 2).
Lijkt mij ookwel leuk, maar welke shops verkopen hem nog meer ? ook shops vermeld in de shopsurvey ?

My favorite programming language is solder.

Verwijderd

Topicstarter
volgens mij heb ik het gevonden, bij de router zie ik nu pas. zijn kabels aan elkaar gemaakt met solderen. zou dat het zijn ?
los ik dit op door dit te verwijderen en er nieuwe koppen
op te zetten?

• urk_forever
Je zou een lange tijdelijke kabel kunnen gebruiken en dan de snelheid testen. Iets wat je ook eens kan bekijken is of je netwerk kaart op je pc of server niet toevallig of half duplex staat. Mocht dat zo zijn dan zou je met full duplex misschien wat snelheid kunnen winnen

Hail to the king baby!

• ls470
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 19-03 16:00
Verwijderd schreef op dinsdag 29 mei 2007 @ 21:50:
volgens mij heb ik het gevonden, bij de router zie ik nu pas. zijn kabels aan elkaar gemaakt met solderen. zou dat het zijn ?
Aargh!

Het kan misschien ook iets anders zijn, maar prutsen met de kabels is zeker problemen zoeken!
Het eerste wat je moet doen is zorgen dat je overal deftige CAT5E (of beter) kabels gebruikt (ik dacht dat CAT5 genoeg is voor 100Mbit, maar als je naar Gbit wilt migreren is CAT5E met dat E-tje erbij wel degelijk noodzakelijk).
Vergeet niet dat ergens een oud stekkertje gebruiken (bv. muurstekker die voor ADSL bedoeld is) voldoende is omdat het geheel als lagere categorie gezien moet worden, en dus geen hoge snelheid (100Mbit / Gbit) aankan zonder problemen / packet loss...

• 0siris
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10-03 20:27
4megabyte/sec is behoorlijk weinig voor 100mbit LAN. Ik zou inderdaad eens met een rechtstreekse kabel kijken of je huidige probleem in de bekabeling zit ja/nee. Mooie antwoorden in dit topic trouwens, complimenten @all :)

ach...in een volgend leven lach je er om!

• job

job

Puch-Maxi schreef op dinsdag 29 mei 2007 @ 21:35:
[...]

Lijkt mij ookwel leuk, maar welke shops verkopen hem nog meer ? ook shops vermeld in de shopsurvey ?
routershop is er een van, heb je gelijk een betrouwbare goede winkel.
Met google zijn er nog wel meer te vinden :).

Verwijderd

Topicstarter
nu ben ik het hele netwerk aan het vernieuwe met nieuwe utp kabels/koppen. zo dat dit de snelheid gaat bevorderen. de switch is ook al binnen. alleen nu ben ik op zoek naar een goed 1 gb lan netwerkaart PCI voor de server. nu zit er een simpele 100mb realtek in. maar nu wil ik een kaart wat de maximale snelheid er uit kan halen. waar moet ik dan op letten.

de meeste wat ik gevonden heb zijn zo wat het zelfde als de realtek kaartjes

http://www.alternate.nl/h...icPopup.html?artno=LGPB01

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

In je server heb je waarschijnlijk enkel PCI-sloten? Daarop zet je een Intel Gigabit-netwerkkaart.
Intel PRO/1000 GT Netwerk PCI Adapter (1Gbps, RJ-45, PCI) € 24

Met een gewone PCI-bus kan je 50MBytes/s van de schijven lezen en de netwerkkaart kan dan 50MBytes/s verzenden. In totaal gaat er dus 100MB/s over de PCI-bus, dat is het praktisch maximum.

Bestand via Windows Sharing doorsturen is nog minder representatief dan FTP, protocoloverhead kunnen de performancetesten beïnvloeden.

[ Voor 12% gewijzigd door rapture op 31-05-2007 10:36 ]

Verwijderd

Topicstarter
ik zat zo te denken.
maar theoretisch is een usb 2.0 aansluiting sneller, 480mb/se
dus daar een externe lan aan maken, heb ik dan geen snellere verbinding.

http://www.gigabyte.com.g...1353&ProductName=GA-8ITXE

dit is het moederbord wat in de server zit, eerste maar ergens zoeken of hij 2.0 usb heeft

• Johnny E
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08:53

Johnny E

Dôh !!

USB heeft een veel hogere systeem belasting dan PCI.
Een USB nic zal dus nooit een 1Gbit PCI Nic benaderen.

Of wil je aan de gang met een USB data transfer kabel tussen 2 PC's?

My 2 cents: koop gewoon een goede Intel Gbit Nic en je bent goed bezig.

Specs!

Verwijderd

Topicstarter
maar heeft het dan nog wil zin om een 1 gb switch in het net werk te zetten, omdat de server maximaal 100mb/sec kan lezen en schrijven?????

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

Met 40 à 50 MBytes/s dat je kan halen, heeft Gigabit nog altijd voordelen tov 100 Mbps dat 10 MBytes/s haalt.

[ Voor 3% gewijzigd door rapture op 31-05-2007 13:31 ]

• job

job

Verwijderd schreef op donderdag 31 mei 2007 @ 13:22:
maar heeft het dan nog wil zin om een 1 gb switch in het net werk te zetten, omdat de server maximaal 100mb/sec kan lezen en schrijven?????
Bij netwerken rekent men met bits/sec. HD's rekenen met megabytes/sec.
8 bit = 1 byte
1 gigabit = 1000 bit = 125 megabyte.
Een gigabit kan dus theoretisch 125 megabyte per seconde doorvoeren.

Een 100mbit netwerk kan dus (zoals hierboven wordt gezegd) theoretisch 12,5 megabyte per seconde doorvoeren.

Verwijderd

Topicstarter
inmiddels zit de switch in het netwerk en zijn alle 3 de pc verzien van 1gb netwerkadapter
2 onboard van asus moederborden.

en de server heeft 1 gb pci netwerk kaart.
nu krijg ik bij de server geen 1gb netwerk. hij geeft 100mb aan. de andere pc's wel

nu heb ik het volgende getest.
de server en mijn pc staan op mijn kamer dus, die utp kabels zijn ongeveer evenlang. pak ik de kabel van mijn pc waar ik 1gb op heb, dan heeft de server ook 1gb.

dus licht het aan de kabel. de kabel is cat5E geen idee of dit goed is.
nu kan ik deze een meter korter maken en 2 nieuwe utp stekkerjes er op zetten. ??
de kabel is ongeveer 11/12 meter lang.

heeft het zeen om er nieuwe stekkertjes op te kopen , op compleet een nieuwe kabel? de kabel is ongeveer 3 kwart jaar oud .

Verwijderd

Topicstarter
probleem opgelost een connector zat fout , nu is het netwerk volledig 1 gb . hoe kan ik de snelheid meten ? zodat ik kan zien of ik snelheid verlies

• aZuL2001
Lees het topic nog eens.
Een suggestie is namelijk al lang gedaan.

Abort, Retry, Quake ???

Pagina: 1