[Ubuntu] Probleem installatie Drivers GeForce 8800GTX

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rjn87
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 13-01 22:10
Hallo mensen,

Ik heb problemen met de installatie van de drivers voor mijn Nvidia Geforce 8800GTX.

Standaard zou Ubuntu mijn drivers gewoon moeten herkennen en zou het allemaal geen probleem zijn. Maar ik denk dat omdat de 8800gtx nog een vrij nieuwe kaart is, hij dit nog niet doet.

Als ik naar System>Administration>Restricted Driver Manager ga, staat mijn videokaart ook in deze lijst (NVIDIA accelerated graphics driver).

Als ik hier toch Enable aan vink en de computer opnieuw opstart, blijft mijn pc na het laadscherm van Ubuntu hangen. Ik krijg dan een blauw scherm met een error dat er iets mis is met grafische engine (Sorry, ik ben zo dom geweest om de foutmelding niet precies op te schrijven en als ik de foutmelding weer terug wil vinden moet ik Ubuntu wéér opnieuw installeren).

Ik heb ook verschillende tutorials geprobeerd voor het installeren van Nvidia-drivers. Bij deze kreeg ik geen foutmeldingen bij het opnieuw opstarten, maar er leek ook niets te zijn veranderd.

Is er iemand die weet hoe ik dit kan oplossen?

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoetjeF
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 10-11-2012

JoetjeF

Mo Chuisneoir

En als je boot zonder splash? Ik geloof dat je in grub met 'e' de boot parameters kan wijzigen en dan moet je de (uit m'n hoofd, heb geen zin in een reboot :P) 'splash' commando weghalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorick
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10:19
Probeer anders eens je drivers te installeren via Envy. Dit proggie/script kun je zowel vanuit console als vanuit de GUI draaien. Ik raad je aan eerst voor de optie te kiezen om je systeem te cleanen van alles wat met nvidia te maken heeft. Daarna gewoon installeren via dit proggie/script. Ik heb dan wel geen 8800gtx maar een 7900GS en het werkt prima dus moet voor jou ook wel werken denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rjn87
Jorick schreef op dinsdag 29 mei 2007 @ 16:16:
Probeer anders eens je drivers te installeren via Envy. Dit proggie/script kun je zowel vanuit console als vanuit de GUI draaien. Ik raad je aan eerst voor de optie te kiezen om je systeem te cleanen van alles wat met nvidia te maken heeft. Daarna gewoon installeren via dit proggie/script. Ik heb dan wel geen 8800gtx maar een 7900GS en het werkt prima dus moet voor jou ook wel werken denk ik.
Hmm ok, maar ik heb op dit moment op een andere partitie ook nog Vista staan en daar staan natuurlijk ook nog drivers etc op voor de 8800gtx, deze houd ik liever intact. Kan dit geen gevolgen hebben voor deze andere partities?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rjn87
Ik heb Envy maar geprobeerd (kon niet wachten :P), maar ik krijg weer de zelde error. Ik heb het deze keer maar even opgeschreven.

"Failed to start the X server (your graphical interface) it is likely tat it is not set up correctly. Would you like to view the X server output to diognose the problem?"

Ik kan hier weinig mee en volgens mij moet ik ubuntu nu wel opnieuw installeren om de X server weer aan de praat te krijgen... of is het op een andere (snellere) ook mogelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurencevde
  • Laatst online: 29-09-2024
Herinstalleren is iets wat je in windows doet. niet hier, hier fixen we de boel :)
Bekijk die X server output, vertel hier wat er staat, vooral de regels beginnend met EE: . Het bestand zelf staat in /var/log/xorg.0.log. Wellicht wil je dit (met 'cp /var/log/xorg.0.log /andere/plaats') kopieeren.
Druk op crtl-alt-f1(f2-f6 werken ook, f7 geeft je weer de X server output) om in een console terecht te komen, log in, doe "sudo nano /etc/X11/xorg.conf" om het configuratiebestand voor de X-server aan te passen, verander daarin in 'Section "Device" ' de regel 'Driver "nvidia" ' in 'Driver "nv" ', sla op met ctrl-o, sluit af met ctrl-x, doe "sudo /etc/init.d/gdm restart" om de X-server te herstarten, en je hebt weer een (3d-loze) X-server :) .

En als je wilt weten wat je nu gedaan hebt:
Linux heeft meerdere virtual terminals(255 om precies te zijn). Die zijn te bereiken met alt-F*, als je in een X-sessie zit moet ctrl er ook bij. buiten X-sessies kun je ook naar de vorige/volgende gaan met alt-pijltjes, en de windows- en menutoetsen. Op f1-f6 zitten meestal text-consoles, de X-server zit op f7. Je kunt ook meerdere x-servers starten, die komen dan op f8 enz.
Sudo is een commando om veilig een enkel commando als root uit te voeren, zonder het root-ww te hoeven kennen. Je wordt om je eigen wachtwoord gevraagd.
Nano is een text-editor.
"nvidia" is de closed-source driver van nvidia, "nv" de open driver.
In /etc/init.d/ staan alle services/deamons en andere zooi die bij het opstarten opgestart kunnen worden.
En op ubuntu heb je ook nog de text-based browser w3m. Kan ook nog van pas komen.

Have a taste of freedom. It is sometimes a bitter pill. To me though, this is the sweetness of the GPL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

Je moet ergens de opensource nv driver disablen.

EDIT: there we go, fixed it for me ;-) http://www.ubuntugeek.com...800-and-legacy-users.html

[ Voor 59% gewijzigd door Snake op 29-05-2007 17:57 ]

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurencevde
Dat is ook niet de meest handige manier: dan kun je na elke kernel-update je nvidia-drivers herinstalleren...
probleem is trouwens dat het pakketje nvidia-glx op versie 1.0.9631 is blijven hangen, die nog geen 8800-ondersteuning bevatte. Ubuntu heeft ook een pakketje nvidia-glx-new, die wel up-to-date is. Je moet dus nvidia-glx deinstalleren en nvidia-glx-new installeren.

Have a taste of freedom. It is sometimes a bitter pill. To me though, this is the sweetness of the GPL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rjn87
Bedankt voor jullie reacties, ik ga het even proberen. :)

Edit: Oke, het is nu gelukt om te herstellen :) (ook al heb ik nu een extra Ubuntu staan in mijn multiboot scherm, wat ik een beetje vaag vind).

Is er nu nog een mogelijkheid om mijn drivers voor de 8800gtx aan de praat te krijgen? of moet ik wachten tot hij helemaal ondersteund wordt?

Groeten en nogmaals bedankt!

[ Voor 75% gewijzigd door Rjn87 op 29-05-2007 19:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snake

Snake

Los Angeles, CA, USA

Rjn87 schreef op dinsdag 29 mei 2007 @ 18:44:
Bedankt voor jullie reacties, ik ga het even proberen. :)

Edit: Oke, het is nu gelukt om te herstellen :) (ook al heb ik nu een extra Ubuntu staan in mijn multiboot scherm, wat ik een beetje vaag vind).

Is er nu nog een mogelijkheid om mijn drivers voor de 8800gtx aan de praat te krijgen? of moet ik wachten tot hij helemaal ondersteund wordt?

Groeten en nogmaals bedankt!
Download de drivers, naar je Desktop

Control alt f3

dan inloggen

dan sudo /etc/init.d/gdm stop

dan cd /Desktop/

(map waar file waarin de NVIDIA... file staat)

dan sudo sh ./NV<tab> <enter>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snake

Snake

Los Angeles, CA, USA

laurencevde schreef op dinsdag 29 mei 2007 @ 18:40:
Dat is ook niet de meest handige manier: dan kun je na elke kernel-update je nvidia-drivers herinstalleren...
probleem is trouwens dat het pakketje nvidia-glx op versie 1.0.9631 is blijven hangen, die nog geen 8800-ondersteuning bevatte. Ubuntu heeft ook een pakketje nvidia-glx-new, die wel up-to-date is. Je moet dus nvidia-glx deinstalleren en nvidia-glx-new installeren.
Ik moet zowiezo na iedere kernelupdate nieuwe drivers installeren, mede omdat ik zelf mijn kernel compileer.

En de bij mijn weten MOET je zowiezo de module 'nv' disablen voordat je uberhaupt aan de slag kunt gaan met nvidia-glx-new of met je eigen drivers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rjn87
Als ik "sudo sh ./NV" doe in het terminalscherm (ctrl + alt + f3) dan krijg ik: "Can't open ./NV".

Ik weet dat ik iets fout doe, alleen ik heb geen flauw idee wat. :(
Hoe kan ik dit probleem oplossen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smokalot
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-09 23:05

smokalot

titel onder

Rjn87 schreef op dinsdag 29 mei 2007 @ 20:47:
Als ik "sudo sh ./NV" doe in het terminalscherm (ctrl + alt + f3) dan krijg ik: "Can't open ./NV".

Ik weet dat ik iets fout doe, alleen ik heb geen flauw idee wat. :(
Hoe kan ik dit probleem oplossen?
je moet nog een tab doen na NV, je shell maakt t dan namelijk af tot NVidia-linux-x86-1.9660.run (of hoe die installer ook mag heten).

It sounds like it could be either bad hardware or software

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rjn87
smokalot schreef op dinsdag 29 mei 2007 @ 23:02:
[...]

je moet nog een tab doen na NV, je shell maakt t dan namelijk af tot NVidia-linux-x86-1.9660.run (of hoe die installer ook mag heten).
Vreemd, als ik een tab probeer in te voegen piept mijn pc alleen. Er komt dus geen tab achter NV. Ik heb ook een spatie of drie spaties geprobeerd maar dit lukte ook niet. Weet iemand wat ik verkeerd doe? (sorry hoor ik ben echt een linux n00b :p)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadinspace
  • Laatst online: 05-09 17:21

deadinspace

The what goes where now?

Rjn87 schreef op woensdag 30 mei 2007 @ 00:11:
Vreemd, als ik een tab probeer in te voegen piept mijn pc alleen. Er komt dus geen tab achter NV. Ik heb ook een spatie of drie spaties geprobeerd maar dit lukte ook niet. Weet iemand wat ik verkeerd doe? (sorry hoor ik ben echt een linux n00b :p)
Ik gok dat je in de verkeerde directory staat, Snake's instructies bevatten namelijk een klein foutje. In plaats van
cd /Desktop/

moet het
cd ~/Desktop/

zijn.

Je kan ook zelf proberen een beetje rond te navigeren met oa cd, ls en pwd. Voor wat meer details moet je maar eens op internet zoeken, daar is echt zat over te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Paden in Linux zijn case-sensitive, en het pakketje is waarschijnlijk in lowercase geschreven. Als je maar 1 .run bestand in de map hebt zitten kan je simpelweg "sudo bash *.run" doen.

Maar dit is wel één van de slechtste manieren om onder Ubuntu de drivers te installeren. Je wil echt niet bij elke update die driver opnieuw installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurencevde
Ik gok er zo op dat Rjn87 nog niet die drivers van de nvidia-site heeft gehaald :)
Voordat je dat gaat proberen, zou ik toch echt eerst eens proberen om nvidia-glx te deinstalleren, en nvidia-glx-new te installeren (met synaptic of met "sudo apt-get remove nvidia-glx && sudo apt-get install nvidia-glx-new").

En snake, die pagina van jou laat je niet de opensource-driver disablen(nergens voor nodig), maar de met de package-manager geïnstalleerde closed-source-driver, om te kunnen zorgen dat je de driver via nvidia's install-script kan installeren. Dat bestand gebruikt "nv" om de nvidia-driver aan te geven, maar behandelt sowieso alleen maar closed-source drivers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rjn87
Ok, ik zit nu op school en vanavond zou ik even bij m'n oma op bezoek :P . Maar zodra ik thuis ben ga ik het proberen! :*)

Edit: Ik heb trouwens wel de drivers van de nvidia site gedownload. Ik kreeg deze alleen niet geinstalleerd (heb vanalles zitten proberen met chmod omdat ik dacht dat ik geen rechten had om het bestandje te openen). Maar dit is nog steeds niet gelukt.

Het gaat om dit bestand: NVIDIA-Linux-x86-1.0-9755-pkg1.run (Ik heb de 32bits versie van ubuntu).

[ Voor 59% gewijzigd door Rjn87 op 30-05-2007 09:23 . Reden: vergeten te melden ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smokalot
  • Laatst online: 09-09 23:05

smokalot

titel onder

goed, even samenvatten voor je, zodat je misschien een beetje een idee hebt waar je mee bezig bent ;)

er zijn grof gezegd twee manieren om de driver te installeren: via je package manager, of handmatig.

Via je package manager heeft de voorkeur, omdat ubuntu dan weet dat je dat pakketje gebruikt, en m automatisch upgrade als er een nieuwe kernel is, anders moet je dat iedere keer dat je kernel upgrade met de hand je nvidia driver opnieuw installeren. Ook hoef je dan geen compiler enzo te hebben.

De package manager kun je gebruiken op verschillende manieren: synaptic, adept (als je kubuntu gebruikt), apt-get op de commandline, add/remove software, of de restricted-driver-manager.

Met de hand betekent de driver downloaden vanaf de site van nvidia, dat is een script wat de driver compileert en naar de juiste plek verplaatst. Je moet dan dus een compiler geinstalleerd hebben, die zit in het pakketje build-essentials.

Ik denk dat stap 1 is dat je even moet kijken wat de staat van je systeem nu is, wat is er nu geinstalleerd en wat niet. Aangezien je X nu helemaal niets doet moeten we dat eerst fixen: log in op de console, en tik in:
sudo mv /etc/X11/xorg.conf /etc/X11/xorg.conf.backup.

Dat verwijdert het configuratie bestand van X, en maakt een backup. Als X tijdens het starten geen configuratie kan vinden, probeert ie er dynamisch een te maken, en die zal 99% zeker werken. Start je grafische omgeving nu met
sudo /etc/init.d/gdm restart

Nu moet je grafisch in kunnen loggen. Als je nvidia driver geinstalleerd is gebruikt ie die, anders gebruikt ie de open source driver.

als je nu een terminal opent (accesories > Terminal) kun je zien wat je gebruikt door
glxinfo

in te tikken, kijk dan wat er staat achter de vendor, als daar nvidia staat is t goed, als er iets anders staat niet.

It sounds like it could be either bad hardware or software

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rjn87
smokalot schreef op woensdag 30 mei 2007 @ 13:58:
goed, even samenvatten voor je, zodat je misschien een beetje een idee hebt waar je mee bezig bent ;)

er zijn grof gezegd twee manieren om de driver te installeren: via je package manager, of handmatig.

Via je package manager heeft de voorkeur, omdat ubuntu dan weet dat je dat pakketje gebruikt, en m automatisch upgrade als er een nieuwe kernel is, anders moet je dat iedere keer dat je kernel upgrade met de hand je nvidia driver opnieuw installeren. Ook hoef je dan geen compiler enzo te hebben.

De package manager kun je gebruiken op verschillende manieren: synaptic, adept (als je kubuntu gebruikt), apt-get op de commandline, add/remove software, of de restricted-driver-manager.

Met de hand betekent de driver downloaden vanaf de site van nvidia, dat is een script wat de driver compileert en naar de juiste plek verplaatst. Je moet dan dus een compiler geinstalleerd hebben, die zit in het pakketje build-essentials.

Ik denk dat stap 1 is dat je even moet kijken wat de staat van je systeem nu is, wat is er nu geinstalleerd en wat niet. Aangezien je X nu helemaal niets doet moeten we dat eerst fixen: log in op de console, en tik in:
sudo mv /etc/X11/xorg.conf /etc/X11/xorg.conf.backup.

Dat verwijdert het configuratie bestand van X, en maakt een backup. Als X tijdens het starten geen configuratie kan vinden, probeert ie er dynamisch een te maken, en die zal 99% zeker werken. Start je grafische omgeving nu met
sudo /etc/init.d/gdm restart

Nu moet je grafisch in kunnen loggen. Als je nvidia driver geinstalleerd is gebruikt ie die, anders gebruikt ie de open source driver.

als je nu een terminal opent (accesories > Terminal) kun je zien wat je gebruikt door
glxinfo

in te tikken, kijk dan wat er staat achter de vendor, als daar nvidia staat is t goed, als er iets anders staat niet.
Hallo, ik ben nog heel ff thuis, ik heb geprobeerd een backup te maken van xorg.conf . Maar ik kwam er achter dat er helemaal geen xorg.conf in mijn X11 map staat (dit gaf hij ook al zelf aan toen ik het command probeerde uit te vinden in Konsole. Wel staat er een xorg.conf.backup en een xorg.conf.backup. in.

Klopt dit wel, of kan ik de backup renamen naar gewoon xorg.conf? Nou ik moet er nu vandoor, ieder heel erg bedankt voor deze uitgebreide en handige informatie!

Edit: Ik heb nu met het command "sudo apt-get remove nvidia-glx && sudo apt-get install nvidia-glx-new" de nvidia-glx-new geinstalleerd. Hij lijkt dit allemaal goed te doen (en misschien doet ie dit ook wel). Maar ik kan nu o.a. de Desktop Effects nog niet aanzetten, ook krijg ik als ik het glxinfo-command doe het volgende:

name of display: :0.0
Xlib: extension "GLX" missing on display ":0.0".
Error: couldn't find RGB GLX visual

visual x bf lv rg d st colorbuffer ax dp st accumbuffer ms cav
id dep cl sp sz l ci b ro r g b a bf th cl r g b a ns b eat
----------------------------------------------------------------------
0x21 24 tc 1 0 0 c . . 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 None
0x22 24 dc 1 0 0 c . . 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 None
0x3a 32 tc 1 0 0 c . . 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 None

dit lijkt mij niet te kloppen..

Edit2: Niemand een idee?

[ Voor 21% gewijzigd door Rjn87 op 31-05-2007 19:53 ]

Pagina: 1