Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

TL lamp defect?

Pagina: 1
Acties:
  • 4.243 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• deleenheir
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 28-04-2024
In mijn aquarium wil de TL lamp niet meer aan. Ze flikkerd niet, de starter knipt niet meer, doet gewoon niets meer. Nu wil ik het boeltje gaan fixen, want een nieuwe kap is veel te duur.

Ik veronderstel dat de balast defect is.

Als de lamp stuk zou zijn knipperd de starter nog.
De starter heb ik al vervangen zonder resultaat.
De bekabeling heb ik ook doorgemeten.

Kloppen mijn conclusies dat het de ballast moet zijn? Of zie ik iets over het hoofd?
Is er een manier om de ballastte testen?

"If it works, don't fix it"

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-10 06:07

Sprite_tm

Semi-Chinees

Nope; als er een gloeidraad in de buis zelf stuk is, doet de starter ook niets meer. Meet eens een keer de weerstand tussen de 2 aansluitingen aan beide kanten van de TL-balk; als je ergens meer dan een paar ohm meet, kan je d'r vanuitgaan dat je TL zelf stuk is.

Mocht je de ballast door willen meten: dat ding moet een zekere weerstand hebben die niet oneindig is. Ik weet d'r echter niet zoveel van af dat ik je kan vertellen wat die weerstand precies moet wezen.

[ Voor 28% gewijzigd door Sprite_tm op 29-05-2007 16:04 ]

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

Verwijderd

Zoals Sprite al zei dus tussen de 2 pinnetjes de weerstand meten aan elke kant van de lamp. Deze 2 gloeidraden zouden moeten "doorgeven". De ohmse weerstand moet dus lager zijn dan pakweg 50ohm ofzo, hoeveel dit moet zijn weet ik niet uit m'n hoofd.
Als dit nog ok is en de starter zoals je al vermeldde ook dan is het ofwel de ballast ofwel de condensator. Heb je geen condensator in je tl bak is het simpel... ballast stuk.
Als je wel een condensator hebt dan moet je kijken of deze in serie met de ballast staat of parallel op de voedingsspanning.
parallel => ballast stuk, de condensator heeft hier niets te maken met de stroomkring van de lamp.
serie => condensator overbruggen en kijken of de lamp werkt. als de lamp nu werkt kan je dit zo laten, doorverbinding deftig isoleren en de oude condensator verwijderen.
Je kan ook een nieuwe condensator gaan kopen maar voor 1 tl lamp is dit niet nodig. Als je echter bijvoorbeeld in 100 tl's de condensators uitknipt ga je last krijgen van een slechte cosinus phi.
Als je lamp nog steeds geen licht geeft dan is je ballast stuk. Sluit de condensator terug aan zoals het vooraf was en koop een nieuwe ballast.

• deleenheir
Als ik de weerstand over 2 pinnetjes langs één kant van de TL meet krijg ik 3ohm weerstand. als ik aan elke kant van de TL een pinnetje neem is er geen verbinding (logisch want er zit geen draad tussen)

Als ik de balast doormeet krijg ik idd +/- 50ohm weerstand

De condensator staat parallel op de voeding.

Voor de veiligheid de voedingsdraden ook eens doorgemeten... Die zijn ook 100%

edit:
haha ik denk dat ik de boosdoener heb gevonden...
Hoewel op elk draadsegment van de voedingskabel naar de balast verbining was krijg ik geen verbinding van de stekker tot de balast (als alles aangesloten is) dus dacht ik dat de verbinding (een soort dikke lusterklem) kapot was... Na wat wrikken trek ik er plots een zekeringhouder uit... Zekering doorgebrand natuurlijk 8)7

mag ik trouwens gewoon die zekering (tijdelijk) kortsluiten. Tot ik morgen een nieuwe heb? Dan kunnen m'n planten wat licht krijgen want ze groeien intussen allemaal zo scheef als een boemerang...

[ Voor 42% gewijzigd door deleenheir op 29-05-2007 19:14 ]

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21-11 15:07
deleenheir schreef op dinsdag 29 mei 2007 @ 18:54:
...
mag ik trouwens gewoon die zekering (tijdelijk) kortsluiten. Tot ik morgen een nieuwe heb? Dan kunnen m'n planten wat licht krijgen want ze groeien intussen allemaal zo scheef als een boemerang...
Wij hebben geen gezag over jou, het is dus je vrije keuze. Hou wel met de volgende dingen rekening:
-die zekering zit er met een reden, als er iets gebeurt dan zal het zwakste element in de keten doorbranden (hopelijk is dat een zekering in de zekeringkast en niet de draad in je muur).
-als er brand zou zijn, maakt niet uit hoe dat komt, zal de verzekering er alles aan doen om de schuld te geven aan die zekering, om zodoende niet te moeten uitkeren
-een dagje zonder licht zal voor gewone aquariumplanten wel geen probleem zijn, anders zet je ze buiten, die kunnen toch tegen regen :D

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• deleenheir
De zekeringkast staat scherp genoeg denk ik (10A zekeringen)
nuja kzal nog wel een dagje wachten en morgen even langs de winkel gaan...

Kan zo'n zekering stuk gaan door te snel aan en uit schakelen? Er staat zo'n timerklok op die ik enkele keren heb doorgedraaid om hem goed te zetten.
k dacht mss dat je door zelfinductie van de ballast tegenstromen, die elkaar kort opvolgen, kon opwekken. Waardoor de zekering doorgebrand is...

edit:
Ik heb de zekering tijdelijk vervangen door de zekering van de multimeter De oorspronkelijke zekering was 0.315A en die van de multimeter 0.25A...

[ Voor 15% gewijzigd door deleenheir op 29-05-2007 19:50 ]

Pagina: 1