Speakers en water.

Pagina: 1
Acties:
  • 1.033 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Powermage
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13-12-2025
Vanmorgen hebben we in huis wat waterschade gehad, hierdoor liep er water mijn kamer in.
in de kamer ligt vloerbedekking. Deze vloerbedekking was compleet doorweekt en er lag een laagje water op, en helaas stond in een nat deel 1 van mijn Dali zuiltjes.

Gelukkig hadden we het snel ontdekt en konden we alles snel weghalen / droog maken, op het oog ziet alles er nog goed uit, het 'doek' wat voor de speaker zat heeft wat water opgezogen en was ongeveer tot 15 CM hoog nat, dit is gewoon weer opgedroogt en daar is niks op te zien, idem op de zuil zelf, aan de onderkant was het nat (nog geen centimeter hoog) echter zie ik niet of de kast water heeft opgezogen.

Bij bv een laminaat vloer zie je dat deze bol gaat staan en opzwelt, dit soort verschijnselen zie ik niet, betekend dit dus ook dat het geen kwaad kan (door bijvoorbeeld de verlijmingen oid) of zal je dit weldegelijk zien.
is het zinvol om evt met de speaker langs de leverancier te gaan (hobo hifi) zodat deze de speaker kunnen controleren / schade rapport kunnen opmaken. (dit voor de verzekering) of is de kans zo op echte schade zo klein dat dit eigenlijk nutteloos is?

Join the club

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

(jarig!)
als het hout netjes blijft zitten lijkt het me niet dat het kwaad kan.
ga het echter niet te abrupt laten drogen (fohn oid...).

Daarna gewoon visuele inspectie lijkt me, als het er nog geod uitziet moet het wel kunnen.

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15:05

lier

MikroTik nerd

Naast de kast heb je het gevaar dat bij een hoge luchtvochtigheid de drivers vochtig worden, waardoor deze gaan oxyderen. Dit vindt dan plaats bij de spreekspoel...

Overleg met je verzekeringsagent hoe je hiermee moet omgaan (en laat je vooral niet overdonderen, want de verzekeraar wil het liefst zo min mogelijk uitkeren.

Eerst het probleem, dan de oplossing

• DJ Vincento
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 29-12-2025

DJ Vincento

1422055

Als ze straks nog goed klinken dan is er niets aan de hand. Als ze straks vals gaan klinken zijn ze toch al verneukt en moet je andere speakers hebben. Meer dan een visuele inspectie en een inspectie op gehoor is niet nodig. Misschien nog wel even kijken de scheidings paneel nog droog is. :/

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

(jarig!)
lier schreef op dinsdag 29 mei 2007 @ 15:01:
Naast de kast heb je het gevaar dat bij een hoge luchtvochtigheid de drivers vochtig worden, waardoor deze gaan oxyderen. Dit vindt dan plaats bij de spreekspoel...

Overleg met je verzekeringsagent hoe je hiermee moet omgaan (en laat je vooral niet overdonderen, want de verzekeraar wil het liefst zo min mogelijk uitkeren.
zo hoog stond het water niet (zuiltjes ;) ).

mag ik btw vragen welke zuiltjes het zijn?

* Boudewijn is best tevreden over zijn 606jes.

• lier

lier

MikroTik nerd

Boudewijn schreef op dinsdag 29 mei 2007 @ 15:04:
zo hoog stond het water niet (zuiltjes ;) ).
* Boudewijn is best tevreden over zijn 606jes.
luchtvochtigheid = vochtgehalte in de lucht (en dus niet het vochtgehalte in het water)... :P

Verwijderd

Speakers zijn vaak gelamineerd. Laat ze eerst maar eens volledig opdrogen, het kan best zijn dat het gaat loslaten o.i.d. Als dat het geval is gewoon opgeven aan de verzekering. Bel met je verzekeringsmaatschappij om de schade i.i.g. te melden. Als je dat niet doet en er later toch schade blijkt te zijn kun deze niet meer verhalen! Wellicht dat de maatschappij een expert stuurd als de totale waterschade zeg >500 is. Anders volstaat een proforma van Hobo meestal. Gewoon bellen en ze leggen je het allemaal uit.

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

(jarig!)
lier schreef op dinsdag 29 mei 2007 @ 15:16:
[...]

luchtvochtigheid = vochtgehalte in de lucht (en dus niet het vochtgehalte in het water)... :P
ja maar als het netjes droogt kan een speaker daar afaik (mits binnen het redelijke) wel tegen hoor.

• lier

lier

MikroTik nerd

Boudewijn schreef op dinsdag 29 mei 2007 @ 15:19:ja maar als het netjes droogt kan een speaker daar afaik (mits binnen het redelijke) wel tegen hoor.
En dat is nou precies het antwoord waarvoor de TS moet oppassen bij een verzekeringsagent. Wie geeft jou de garantie ? Wat is redelijk ? Kan je afspraken maken ten aanzien van een soort garantie ?

Ben al vaker een vastgelopen spreekspoel tegen gekomen (ten gevolge van vocht).

Verwijderd

lier schreef op dinsdag 29 mei 2007 @ 15:32:
[...]

En dat is nou precies het antwoord waarvoor de TS moet oppassen bij een verzekeringsagent. Wie geeft jou de garantie ? Wat is redelijk ? Kan je afspraken maken ten aanzien van een soort garantie ?

Ben al vaker een vastgelopen spreekspoel tegen gekomen (ten gevolge van vocht).
Maakt voor de verzekering niet uit zolang de waterschade maar gemeld is. Gevolgschade die zich pas later manifesteert is gewoon gedekt. Mocht de boel toch vastlopen en de expert/reparateur stelt vast dat het door de waterschade komt, dan is er gewoon dekking.
Pagina: 1