Texture en polygoon corruptie met X1900GT

Pagina: 1
Acties:

• WoutF
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18:49

WoutF

Hoofdredacteur
Topicstarter
Sinds kort krijg ik als ik games speel texture corruption en rare polygonen die op plekken zitten waar ze niet horen. Mijn videokaart is niet overclocked, en hij zit in een case met 4 casefans. Hij wordt wel redelijk warm, zo rond de 92c in 3D fully stressed. Het is niet constant, soms zie ik 5 minuten geen problemen, en als ik dan in een game een andere ruimte in loop begint het opeens. (getest in Beyond Good and Evil, Spiderman 3 en Blazing Angels)

Het gaat om een Ati X1900GT rev1. Ik draai de laatste Catalyst drivers, maar het gebeurde met de vorige revisie ook al.

Is dit een symptoom van falende hardware? Of kan een softwarematig probleem ook voor dit soort dingen zorgen?

• HyperioN
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 24-05 20:06
92 graden?!
Kijk eens of je GPU-fan nog draait..

Verwijderd

De problemen die je aangeeft lijken een combinatie van overhitting (92C is best veel hoor zeker gezien je airflow) en het inladen van nieuwe textures als je een andere ruimte inloopt (geheugen wordt opnieuw gevult met andere data). Als je de kast openmaakt en je richt er een tafel ventilator op de hoogste stand op de kaart en de problemen gaan weg \ duurt langer voor ze optreden, dan weet je zeker dat het overhitting is. Actie: Garantie gaan claimen \ als je geen garantie hebt de fan vervangen.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 29-05-2007 13:56 ]

• WoutF

WoutF

Hoofdredacteur
Topicstarter
HyperioN. schreef op dinsdag 29 mei 2007 @ 13:52:
92 graden?!
Kijk eens of je GPU-fan nog draait..
Ik heb in ATI Tray tools al een profile aangemaakt wat er voor zorgt dat boven de 65c de fan op 100% draait. Voor zover ik me kan herinneren werd ie toen ik hem net gekocht had ook al zo warm.

• WoutF

WoutF

Hoofdredacteur
Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 29 mei 2007 @ 13:54:
De problemen die je aangeeft lijken een combinatie van overhitting (92C is best veel hoor zeker gezien je airflow) en het inladen van nieuwe textures als je een andere ruimte inloopt (geheugen wordt opnieuw gevult met andere data). Als je de kast openmaakt en je richt er een tafel ventilator op de hoogste stand op de kaart en de problemen gaan weg \ duurt langer voor ze optreden, dan weet je zeker dat het overhitting is. Actie: Garantie gaan claimen \ als je geen garantie hebt de fan vervangen.
Zou oververhitting ook voor permanente schade kunnen zorgen? Via ATT heb ik geprobeerd te gamen op de 2D clocks van de kaart (500/600) en zelfs dan krijg ik die problemen (met een temp van rond de 85C)

Verwijderd

WoutF schreef op dinsdag 29 mei 2007 @ 13:58:
[...]
Zou oververhitting ook voor permanente schade kunnen zorgen?
beetje overbodige vraag niet? Als je boel wegsmelt zou ik dat wel vrij permanent noemen ja :p
Nu ja, 92° is hoog, maar niet echt fataal imo. Een kaart zou moeten werken op die temperaturen (al is het verre van ideaal), maar het kan wel eens de reden zijn dat dit toch de oorzaak van je artefacten is.

• WoutF

WoutF

Hoofdredacteur
Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 29 mei 2007 @ 14:38:
[...]

beetje overbodige vraag niet? Als je boel wegsmelt zou ik dat wel vrij permanent noemen ja :p
Nu ja, 92° is hoog, maar niet echt fataal imo. Een kaart zou moeten werken op die temperaturen (al is het verre van ideaal), maar het kan wel eens de reden zijn dat dit toch de oorzaak van je artefacten is.
Ik zal als ik thuis ben wel proberen met de kast open en externe koeling te testen. Maar ook met temp in de 80c (lagere clocks) komt het voor. En die kaart loopt al bijna een jaar prima met deze hoge temps.

• WoutF

WoutF

Hoofdredacteur
Topicstarter
Ik heb er een Accelero X2 op gezet. de GPU wordt nu 67c, maar ik zie nog steeds artifacts.

Wat me wel is opgevallen is dat de driver niet automatisch naar 3D speeds switched. Ingame draait de kaart gewoon op 500/600 ipv 575/600. Ik gok (want dat kan ik met ATT niet uitlezen) dat de GPU core voltage ook op die van de 2D speeds blijft staan.

Dus mijn vraag, kunnen de artifacts veroorzaakt worden doordat de core te weinig stroom krijgt?
Pagina: 1