[Dimension 8300] P4 processor kapot, meteen upgrade?

Pagina: 1
Acties:

• Ronwiel
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Ik zit met het volgende probleem: Gisteren heb ik mijn processor koelingsblok er af gehaald om te kijken of dit makkelijk te vervangen was. Helaas had iemand bij Dell het fantastische idee om de processor vast te lijmen aan het koelblok, wat ik niet door had, waardoor ik de processor onbewust ook van m'n moederbord heb gehaald zonder de beveiliging er af te halen.

Gevolg: een chip met kromme pinnetjes. Na wat gepiel en pogingen tot rechtzetten is nu ook een pinnetje afgebroken dus deze jongen doet het helaas niet meer. Aangezien ik nu dus een nieuwe processor nodig heb leek het mij wel een goed idee om meteen een wat betere processor te kopen.

Ik heb op dit moment een Dell Dimension 8300 van 3 jaar oud waarop een p4 3.0 processor inzat. Na wat zoek werk op dit forum heb ik het idee dat het om een 478 socket gaat (ik weet het niet zeker, dus advies is welkom :)). Daarnaast hangt er op de 250 watt voeding 2x 512 mb geheugen, sb geluidskaart, 1 harddisk, dvd lezer, dvd brander en een nvidia 6800 gt 256 mb.

Nu vraag ik me dus af is het zinvol om bijvoorbeeld te upgraden naar een p4 3.4 en zo ja trekt mijn voeding dat? Ik zit overigens nu al al met een behoorlijk lawaaierige pc, dus ik denk dat de voeding nog wel wat meer lawaai gaat maken. Maar ik wil ook een wat beter koelblok met fan voor me processor.

Wat raden jullie mij aan om te doen?

• eth0stack
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 25-01 00:53
P4 3.0 is altijd socket 478 voor zover ik weet. Ik zou er zelf gewoon 1 ergens 2derhands vanaf plukken. Nieuw zal hij tog wel 100 euro kosten. Upgraden zou ik niet doen, om te voorkomen dat je dan ook weer een nieuwe voeding moet kopen. Of andere problemen. En ja, of het nou p4 3.0 is of p4 3.4. Je zal er weinig van merken.

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 05-05 19:13

SA007

Moderator Tweaking
Waarom zou je upgraden naar een 3.4? voor die 10% snelheidswinst?
Dat zorgt dus min of meer ook voor 10% extra verbruik en de netburst (wat de p4's waren) zijn al geen zuinige processors.

• Ronwiel
  • Niet online
Oke, thanks voor jullie reacties! Ik heb overigens even op marktplaats rond gekeken en op de tweakers vraag & aanbod, maar er staat niet echt iets tussen. Naja ik ben nu dan idd 100 euro kwijt, maar dat moet dan maar :).

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Je kunt evt. ook zoeken naar een 2.8, die zijn wat wijder verspreid. Daarnaast zul je denk ik niet veel merken icm de rest van je hardware, of je nu een 2,8/3,0 of 3,4 gebruikt. Evt. kun je een lager geclockte CPU als een 2,8 overclocken naar 3,0 , de meeste P4's halen dit makkelijk. (Mijn 3,0 draait op 3,6 met luchtkoeling).

Je voeding is aan de krappe kant, dus let daar inderdaad even op!

• Ronwiel
  • Niet online
Ok, een 2.8 is misschien ook een goed idee. Alleen kan ik door mijn dell bios helemaal niks overclocken, teminste op de normale manier. Maar ja dat kom wel goed :+.

Maar wat ik me nu ook afvraag, is het mogelijk dat ik dat bevestigings stuk (dat witte) op mijn moederbord waar de processor op wordt gelikt kapot is gegaan. Ik heb namelijk zonder het beveiligings pinnetje naar boven te halen (dit kon niet omdat de koeling in de weg zat en ik wist niet dat het er was) de processor er af getrokken. De pinnetjes waren overigens allemaal nog intact, alleen waren ze krom en zijn ze naderhand afgebroken.

• eth0stack
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 25-01 00:53
Ik heb zoiets ook gehad, die van mij bleef gewoon ook aan de koeler hangen omdat de koelpasta wel 2 jaar oud was.. en ik trok mijn p4 3.0 ook gewoon eruit. Gelukkig was er bij mij niks kapot, krom, of gebroken :9

Maarja, als hij hopelijkt maar contact maakt zal het wel goed zijn. De processor word tog op het mobo gedrukt door de koeler. tis alleen jammer dat je het natuurlijk niet eerst uit kunt proberen want niet veel mensen hebben een extra processor in de kast liggen.

Maar kan de oude processor er nog wel gewoon in, en vastgezet worden ?

• Ronwiel
  • Niet online
slayerduck schreef op dinsdag 29 mei 2007 @ 23:38:
Ik heb zoiets ook gehad, die van mij bleef gewoon ook aan de koeler hangen omdat de koelpasta wel 2 jaar oud was.. en ik trok mijn p4 3.0 ook gewoon eruit. Gelukkig was er bij mij niks kapot, krom, of gebroken :9

Maarja, als hij hopelijkt maar contact maakt zal het wel goed zijn. De processor word tog op het mobo gedrukt door de koeler. tis alleen jammer dat je het natuurlijk niet eerst uit kunt proberen want niet veel mensen hebben een extra processor in de kast liggen.

Maar kan de oude processor er nog wel gewoon in, en vastgezet worden ?
Ja als het goed is wel. Ik heb nog geprobeerd om te kijken of de processor het misschien toch nog deed zonder dat ene pinnetje. Maarja, nu maar eens wat koelings topics door spitten kijken hoe ik die nieuwe processor er moet in knallen, plus wat een goeie en stille koeling is voor me processor :+. Iemand misschien suggesties?

• Ronwiel
  • Niet online
Ik heb net rond zitten kijken voor een nieuwe koeling voor op mijn processor. Ik heb wat oude best buy guide's door gespit en ook op wat sites gekeken naar de socket 478 koeling. Alleen kom ik er niet uit, ik neem aan dat de beste oplossing is een heatsink met daaraan vast een fan, maar dat kom je bijna niet tegen. Vaak zijn het (vooral zalman die stil schijnen te zijn) alleen fans.

Ik heb namelijk maar 1 standaard case fan en die zoog via een plastic kap alleen m'n processor af. Maarja, er zit natuurlijk ook nog een 6800 gt in die behoorlijk wat warmte produceert. Alleen heb ik het idee dat er geen twee fans in passen (En ik weet niet of er genoeg stroom connectors zijn op me moederbord). Wat raden jullie aan?

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

ronwiel schreef op woensdag 30 mei 2007 @ 17:55:
Ik heb net rond zitten kijken voor een nieuwe koeling voor op mijn processor. Ik heb wat oude best buy guide's door gespit en ook op wat sites gekeken naar de socket 478 koeling. Alleen kom ik er niet uit, ik neem aan dat de beste oplossing is een heatsink met daaraan vast een fan, maar dat kom je bijna niet tegen. Vaak zijn het (vooral zalman die stil schijnen te zijn) alleen fans.

Ik heb namelijk maar 1 standaard case fan en die zoog via een plastic kap alleen m'n processor af. Maarja, er zit natuurlijk ook nog een 6800 gt in die behoorlijk wat warmte produceert. Alleen heb ik het idee dat er geen twee fans in passen (En ik weet niet of er genoeg stroom connectors zijn op me moederbord). Wat raden jullie aan?
Ik heb op mijn P4 (zoals eerder genoemd een Prescott 3.0 @ 3,6) een Artic s478 koeler. Houdt t ding op een graad of 45/50 stressed, 40 idle.

• Ronwiel
  • Niet online
Exorcist schreef op woensdag 30 mei 2007 @ 18:26:
Ik heb op mijn P4 (zoals eerder genoemd een Prescott 3.0 @ 3,6) een Artic s478 koeler. Houdt t ding op een graad of 45/50 stressed, 40 idle.

Die heeft ook nog eens een zeer nette prijs. Ik moet alleen vermelden dat de temps mij niks zeggen, want door (dell) heb ik geen idee wat die zijn. Maar hoe zit het met de geluidsproductie?

Ik heb al wat reviews hier op tweakers gezien, ik neem aan dat het om deze koeler gaat: http://tweakers.net/productsurvey/101978 ??

Daarnaast zit ik ook met het volgende, de bovengenoemde cpu koeler heeft een 3 pins aansluiting wat verder geen probleem is. Alleen wil ik ook nog een casefan er bij. Ik heb alleen op mijn moederbord aan de andere kant twee 4 pins aansluitingen over, een groene en zwarte. Zou ik hier een fan op kunnen aansluiten, of wordt deze dan niet gecontrolleerd (waardoor die constant op full speed staat te draaien).

[ Voor 39% gewijzigd door Ronwiel op 30-05-2007 19:52 ]

Pagina: 1