Aangezien mijn huidige pc al vele jaren oud is en afgelopen weekend is overleden ben ik op zoek naar een nieuw systeem. Uiteraard al een tijdje de topics hier in de gaten gehouden. Bij deze een topic aangemaakt omdat ik van plan ben om te gaan bestellen maar er enkele zaken nog wat advies kunnen gebruiken.
Gebruik
Het systeem moet 2 zaken goed kunnen: gamen (vooralsnog alleen op 1024/768) en virtualiseren.
Ik ben van plan om er een dual boot systeem van te maken. Windows XP of Vista (voor games) en Windows 2003 Enterprise + VMware en de volgende virtuele systemen:
- 1 Win2k3 + Citrix Metaframe Pres. Server
- 1 Win2k3 default installatie (IAS only, weining geheugen nodig)
- 1 Win2k3 testserver (weinig geheugen nodig)
- 1 Astaro Firewall
Voor de virtuele machine's heb ik 256 mb geheugen per installatie in gedachten. Citrix waarschijnlijk iets meer 512mb of 1 GB. Het is voor thuis gebruik dus het zal geen hoge belasting kennen, hooguit 3 tot 5 concurrent users. Binnen Citrix worden geen zwaar grafische applicaties gebruikt.
Virtuele machines zet ik op een andere harddisk dan het client OS. Is dit aan te raden?
Het systeem zal veel aan staan en voornamelijk dients doen als server. Als ik wil gamen dan reboot ik het systeem naar de XP of Vista installatie.
Budget
Ongeveer 1000 tot 1200 Euro
Van het oude systeem gaan de volgende zaken mee: tb + muis, scherm, speakers.
Onderdelen
Het systeem zal bij Azerty besteld gaan worden. Hierbij laat ik cpu/koeler voormonteren. De rest zal ik zelf inbouwen.
Moederbord:
Gigabyte GA-P35-DS3R Hiermee kan ik in de toekomst makkelijk een quad core processor inzetten mocht het nodig zijn. Verder een vrij gunstige prijs. Alternatief is een Asus P5B retail welke iets goedkoper is (97,-). Wat raden jullie aan? Firewire, wireless, etc is niet belangrijk.
Prijs: 127,-
CPU:
Core 2 Duo 6400 of 6600. Eerst genoemde is iets goedkoper en mist cache tov de 6600. Stel dat ik met een half jaar of een jaar op quad core overstap, is het dan aan te raden of toch liever 6600?
Prijs: 167,- / 197,-
Geheugen:
4 GB (2x2gb) Kingston ValueRam PC2 5300 (4GB, dus een 64 bit OS er op)
Prijs: 2x 63,-
Videokaart:
Club3D Geforce 8600 GTS Goede kaart en later in te zetten voor HTPC. Ook naar Radeon X1950 gekeken maar ben bang dat je daar na een tijdje weinig/minder aan hebt. 8800GTS heeft bij Azerty bijna bij elk merk een levertijd van 2 weken zo lang kan ik niet meer wachten.
Prijs: 185,-
Harddisk OS:
Samsung Spinpoint T166 250 GB SATA
Prijs: 50,-
Harddisk Data:
Samsung Spinpoint T133 500 GB SATA
Prijs: 102,-
DVD-brander:
Lite On LH-20A1S SATA Zwart OEM
Prijs: 28,-
Kast/Voeding:
Antec Sonate II incl 450 watt voeding.
Prijs: 97,-
of
Antec NSK4400 incl 380 watt voeding. Is dit voldoende voor mijn systeem?
Prijs: 62,-
Vista Business EN x64 OEM, ik kies voor dit OS ondanks de problemen die er op dit moment nog zijn. Mocht het niet goed lopen dan zet ik er XP Prof. nog even een tijdje op. In ieder geval heb ik dan zodra Vista goed loopt een legaal OS.
Prijs: 128,-
Router:
d-link dir-100(zo goedkoop mogelijk, had nu een thompson maar ben over naar kabel internet dus werkt die niet meer)
Prijs: 35,-
Gebruik
Het systeem moet 2 zaken goed kunnen: gamen (vooralsnog alleen op 1024/768) en virtualiseren.
Ik ben van plan om er een dual boot systeem van te maken. Windows XP of Vista (voor games) en Windows 2003 Enterprise + VMware en de volgende virtuele systemen:
- 1 Win2k3 + Citrix Metaframe Pres. Server
- 1 Win2k3 default installatie (IAS only, weining geheugen nodig)
- 1 Win2k3 testserver (weinig geheugen nodig)
- 1 Astaro Firewall
Voor de virtuele machine's heb ik 256 mb geheugen per installatie in gedachten. Citrix waarschijnlijk iets meer 512mb of 1 GB. Het is voor thuis gebruik dus het zal geen hoge belasting kennen, hooguit 3 tot 5 concurrent users. Binnen Citrix worden geen zwaar grafische applicaties gebruikt.
Virtuele machines zet ik op een andere harddisk dan het client OS. Is dit aan te raden?
Het systeem zal veel aan staan en voornamelijk dients doen als server. Als ik wil gamen dan reboot ik het systeem naar de XP of Vista installatie.
Budget
Ongeveer 1000 tot 1200 Euro
Van het oude systeem gaan de volgende zaken mee: tb + muis, scherm, speakers.
Onderdelen
Het systeem zal bij Azerty besteld gaan worden. Hierbij laat ik cpu/koeler voormonteren. De rest zal ik zelf inbouwen.
Moederbord:
Gigabyte GA-P35-DS3R Hiermee kan ik in de toekomst makkelijk een quad core processor inzetten mocht het nodig zijn. Verder een vrij gunstige prijs. Alternatief is een Asus P5B retail welke iets goedkoper is (97,-). Wat raden jullie aan? Firewire, wireless, etc is niet belangrijk.
Prijs: 127,-
CPU:
Core 2 Duo 6400 of 6600. Eerst genoemde is iets goedkoper en mist cache tov de 6600. Stel dat ik met een half jaar of een jaar op quad core overstap, is het dan aan te raden of toch liever 6600?
Prijs: 167,- / 197,-
Geheugen:
4 GB (2x2gb) Kingston ValueRam PC2 5300 (4GB, dus een 64 bit OS er op)
Prijs: 2x 63,-
Videokaart:
Club3D Geforce 8600 GTS Goede kaart en later in te zetten voor HTPC. Ook naar Radeon X1950 gekeken maar ben bang dat je daar na een tijdje weinig/minder aan hebt. 8800GTS heeft bij Azerty bijna bij elk merk een levertijd van 2 weken zo lang kan ik niet meer wachten.
Prijs: 185,-
Harddisk OS:
Samsung Spinpoint T166 250 GB SATA
Prijs: 50,-
Harddisk Data:
Samsung Spinpoint T133 500 GB SATA
Prijs: 102,-
DVD-brander:
Lite On LH-20A1S SATA Zwart OEM
Prijs: 28,-
Kast/Voeding:
Antec Sonate II incl 450 watt voeding.
Prijs: 97,-
of
Antec NSK4400 incl 380 watt voeding. Is dit voldoende voor mijn systeem?
Prijs: 62,-
Vista Business EN x64 OEM, ik kies voor dit OS ondanks de problemen die er op dit moment nog zijn. Mocht het niet goed lopen dan zet ik er XP Prof. nog even een tijdje op. In ieder geval heb ik dan zodra Vista goed loopt een legaal OS.
Prijs: 128,-
Router:
d-link dir-100(zo goedkoop mogelijk, had nu een thompson maar ben over naar kabel internet dus werkt die niet meer)
Prijs: 35,-
This signature has been taken down by the Dutch police in the course of an international lawenforcement operation.