[ASP.NET] Query uit DB

Pagina: 1
Acties:

• Acid__Burn
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 21-11 18:08
Voor een site wil ik een webpagina maken, waarin 4 comboboxen staan. Daarin staan gegevens die betrekking hebben op server, dbnaam, tabelnaam, en query (specifiek voor eerder geselecteerde gegevens).

Ik kan inmiddels deze specifieke gegevens ophalen. Bijvoorbeeld:

Server: 4
DB: 4
Tabel: 2
Query: 2

Als ik 1 waarde van servers selecteerd, blijven er 2 db's over, 2 tabellen en 1 query.

In de database waaruit deze gegevens worden gehaald, is ook een colom gemaakt voor een query. Deze kolom bevat de query die uitgevoerd moet worden bij de geselecteerde waardes.

Mijn vraag is (n00b :P): Hoe zorg ik ervoor dat ik de query die dynamisch uit de database gehaald word, uitvoer op de daarbij behorende server/db/tabel?

(Hoop dat het verhaal een beetje duidelijk is...?)

Edit:
Ik gebruik Visual Studio 2005. Ik maak een ASP site, en gebruik hier VB voor.

[ Voor 8% gewijzigd door Acid__Burn op 29-05-2007 09:19 ]

• stp_4
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 29-11 18:01
huh? Queries opslaan in een tabel? Wat is daar dynamisch aan? Waarom maak je geen query aan de hand van de waardes die je selecteert in je comboboxen?

stp - PSN ID: stp_4

• Fiander
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 28-05 12:35
met linked server kun je vanaf de ene sqlserver queries uitvoeren op de andere.
met exec kun je een string als query uitvoeren.

je kun de query ook naar je webserver halen, en daar een nieuwe connectie opzetten naar de tweede server en daar de query meteen uitvoeren.

( tip: doe eens een zoek opdracht in de booksonline van sql server)

en waarom zou je dit eigenlijks willen doen??

[ Voor 6% gewijzigd door Fiander op 29-05-2007 09:23 ]

Deze sig is een manueel virus!! Als je dit leest heb je het. Mail dit bericht naar iedereen die je kent, en verwijder alle bestanden van je computer.

Verwijderd

Een query uit de database halen? Wat wil je daarmee bereiken? Ik snap je vraagstelling niet echt.

Is de bedoeling misschien dat je aan de hand van de waardes van die comboboxen een aantal If-statements maakt die uiteindelijk tot een bepaalde output leiden? Zo ja dan is dat redelijk simpel te doen me dunkt, zelfs als je een n00b bent.

• Acid__Burn
Ok, was er al bang voor dat het niet duidelijk zo zijn... :P

Ik heb 4 comboboxen. Die vul ik (als voorbeeld) in:

Combo1 = Servernaam1
Combo2 = Databasenaam1
Combo3 = Tabelnaam1
Combo4 = Top 10 laatste records (omschrijving)

Als ik op een button klik, moet deze query worden opgehaald (SELECT TOP 10 * FROM TABLE), en worden uitgevoerd op SERVER1, DATABASE1.

De bedoeling is dat er een query in de database gezet word, en dat deze niet los uitgevoerd hoeft te worden op de server. Zo kan ik bijvoorbeeld veel gebruikte qeury's opslaan, zodat deze niet iedere keer uitgetypt hoeven te worden.

Ik wil het juist in een database hebben, zodat ik zonder problemen een nieuwe query kan toevoegen, zonder de source van de site te hoeven aanpassen.

Hoop dat het zo iets duidelijker is...?

• Remco
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 01-12 16:59
Ah, zo....
Je kan toch door middel van een query op je database je row ophalen waar de juiste query inzit.
Vervolgens haal je door middel van b.v. een datareader het veld van je query uit die row, en zet je deze in een string.
Vervolgens draai je een nieuwe query, maar dan met de string als selectcommand.
Toch :?

The best thing about UDP jokes is that I don't care if you get them or not.

• Acid__Burn
@Remco:

Klinkt goed. Daarna zou ik het in een Gridview willen hebben. Dit is minder makkelijk geloof ik...? :D

• Remco
Wat wil je in een gridview hebben ?

• Acid__Burn
De uitkomst van de query. Ik krijg bijvoorbeeld de TOP 10 records terug, en die wil ik in een gridview tonen...

• P_de_B
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Waarom zou je in een tabel een query willen opslaan als je database daar dmv views en stored procedures zelf een goede methode voor heeft? Deze kun je ook uitlezen en in een lijstje tonen.

Sowieso vind ik het maar een rare methode, maar ik zou iig gewoon de juiste weg mbt het 'opslaan' van de queries bewandelen.

Oops! Google Chrome could not find www.rijks%20museum.nl

• Remco
Je laat de uitkomst terugkomen in een dataset met datatable.
Deze bind je aan je gridview.
Op deze site:
http://www.asp.net/learn/dataaccess/
Staan heel veel goed tutorials.

Pagina: 1