Toon posts:

Chinezen en een "r"

Pagina: 1
Acties:
  • 224 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,
ik was benieuwd HOE het nou komt dat chinezen geen "R" kunnen zeggen. Is dat genetisch bepaald. Of ligt dat aan je opvoeding?? Ik kan bijvoorbeeld (net als m'n vader) geen "r" zeggen met m'n tong, alleen met m'n keel. Erg vervelend :)
Mijn moeder en m'n broer kunnen dat daarentegen wel. Genetisch?? Wie weet het antwoord.
Groet'n
Ostarius

• benchMarc
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 17-01 02:28
Hoe wil je een R zeggen met je tong? :D Ik doe het ook altijd vanuit mijn keel maargoed...

Gewoon die chinezen kunnen geen "R" zeggen omdat ze een taal hebben geleerd waar die niet in voorkomt. Als je ze gewoon opvoed in Nederland kunnen ze dat makkelijk.

Verwijderd

wij kunnen bijv ook geen chi-klank gebruiken
die kunnen zij wel weer doen :)

• AxiMaxi
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 06-10-2025
Verreweg de meeste Japanners horen echt nauwelijk verschil tussen een R en een L.
In het Japans komen van oorsprong geen L klanken voor, dus maken praktisch alle Japanners van de L een R, als ze buitenlandse woorden gebruiken of een andere taal spreken.

Thaise mensen hebben wel een aparte letter voor de L (de lô van ling, wat aap betekent)en de R (de rô van reur, wat boot betekent), maar in het Laotiaans (een taal die nauw verwant is met het Thais) bestaan de 'stomme' R en L en mensen uit Laos "vergissen" zich vaak in die twee letters als ze wel uitgesproken moeten worden.

Laotiaans wordt behalve in Laos, ook veel gesproken in Isaan, de oostelijke provincie van Thailand.

Nog gekker is, dat in het Thais een L als laatste letter van een woord verandert in een N. (Zo heet de koning 'Bhumibol' als je het letterlijk uit het Thais transcribeert, maar je zegt "Poemipon".)

Van het Chinees weet ik het niet precies, maar dat zal hier vast ook wel mee te maken hebben. Het is in ieder geval niet genetisch, want ik ken een Chinees meisje dat pas kort in Nederland woont en nagenoeg perfect de R en de L uit kan spreken.

Zelf zeg ik de R ook achter in mijn mond, terwijl mijn vriendin 'm voor in de mond zegt. Overigens komt zij uit Thailand en ze heeft absoluut geen moeite met de letters... nou ja, héééél af en toe dan, maar dat mag ik niet zeggen, want dan wordt ze boos >:)

grtz.
AxiMaxi

[Hier had mijn handtekening kunnen staan]

• Ortep
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Ik heb ooit eens gehoord dat het vermogen tot spreken een van de meest veeleisende dingen is die een mens moet ontwikkelen. Een pas geboren baby heeft nog alle mogelijkheden. Zodra de taal echt geleerd gaat worden wordt er geconcentreerd op die dingen die echt noodzakelijk zijn. Het kost toch al bijna een jaar of 10 voor je echt een goed gesprek kan voeren. Ballast kan dus gemist worden. Als er dan in jouw taal dingen niet voorkomen worden ze ook direkt 'geschrapt' Je hoort tussen hoort bv ook dat zelfs Zeeuwen al moeite hebben met de 'Hollandsche' H en er vaak een G van maken. Nog zuiderlijker wordt het sterker. (De Geilige geest)
Westerlingen hebben de grootste moeite met de Chinese en Thaise toonhoogtes. Die horen we niet eens. Maar de toonhoogte kan de betekenis van een woordt volkomen veranderen. Er is in het Thais een soort tongebreker voor buitenlander. Volgens mijn oren zeg je 5 keer hetzelfde woord. Maar het zijn dus 5 verschillende woorden. Een niet Thai maakt er dus een zooitje van

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Op woensdag 07 februari 2001 21:41 schreef AxiMaxi het volgende:
Laotiaans wordt behalve in Laos, ook veel gesproken in Isaan, de oostelijke provincie van Thailand.
Zucht..ik wil zo weer terug, een van de mooiste streken van Thailand langs de MehKong, meet NOG lekkerder eten.

• -=Confuzer=-
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 08-08-2024

-=Confuzer=-

My judgement rulez

Ik ken zat chinesen die gewoon de r kunnen zetten...

De r zeg je volgens mij door uit te admenen en je tong van je gehemelte naar beneden te laten duwen door de 2e luchtstoot.. als je hem tgen je gehemelte aan houdt krijg je rrrrrr
(en een droge mond ;) )

Zo heb ik het net bij mezelf getest :P

The fact that a believer is happier than a sceptic is no more to the point than the fact that a drunken man is happier than a sober one.The happiness of credulity is a cheap and dangerous quality.-Quis custodiet ipsos custodes Diadem?Ik ook met zonnebril

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 08:51
Het is gewoon een kwestie van aanleren, precies zoals Ortep al zei...

• Whaletyr
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08-11-2023

Whaletyr

Spliff

Ligt aan welke chineesjes je hebt, in peking hebben ze een accent waarbij ze wel een r zeggen maar alleen op het einde van een woord
(ook als de r er niet hoord

In Xiam, Kunming, en Naning kunnen ze geen r producren

Hmm wil weer naar china

Met een aan WAANZIN grensend optimisme

• ubermaestro
  • Laatst online: 01-11-2025
Het is toch ook zo, dat de nederlanders het enigste volk is, dat de "g" klank kan uitspreken. Vraag maar aan een buitenlander of die scheveningen kan uitspreken:)

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 08:51
Wat dacht je van de 'ui' klank?

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

De UI is inderdaad vreselijk voor ongeveer de hele wereld. Maar de Thai kunnen hem bv aardig zeggen. De G kan door Arabieren en Israelisch goed worden uigesproken.

• faraway
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14:02

faraway

Dank U...

Op Urk kunnen ze de H niet zeggen :)
Prijst de 'Eere

Verwijderd

Zou 't Gooi een provincie van China zijn ?

Ik bedoel, wel eens GTST gezien ?

• AIKANE
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18-03-2025

AIKANE

Grrrrr

Op donderdag 08 februari 2001 22:51 schreef cogr het volgende:

ROFLOL

What the heart requires may never be understood by the mind!

• faraway
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14:02

faraway

Dank U...

Op donderdag 08 februari 2001 22:51 schreef cogr het volgende:

En al die 'Kinderen voor kinderen'-albums worden uitgevoerd door een chinees kinderkoor:P

• AxiMaxi
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 06-10-2025
De uu klank is ook redelijk lastig. In het Duits komt'ie natuurlijk wel voor, maar verder zijn er maar weinig talen met een uu-klank.

Hmm.. de UI in het Thais?? Ze kunnen een hoop gekke dingen zeggen daar in Thailand, maar volgens mij zat de UI daar niet tussen.

Uien kennen ze trouwens wel in Thailand, maar die noemen ze 'hom' :P

grtz.
AxiMaxi

[Hier had mijn handtekening kunnen staan]

• Taco T.
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 28-11-2021
Duitsers kunnen weer geen UI zeggen (maken ze Ü of OEI van.., en ga zo maar door.

Be careful what you wish for.. you just might get it.

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Op vrijdag 09 februari 2001 12:45 schreef AxiMaxi het volgende:

Hmm.. de UI in het Thais?? Ze kunnen een hoop gekke dingen zeggen daar in Thailand, maar volgens mij zat de UI daar niet tussen.
Ik was een jaar of 7 geleden een tijdje bij een Thaise familie in Bangkok te gast. En hun kids wilde weten waar ik woonde. Ze kwamen dus met een lokale versie van de Bos Atlas aan. Ik heb ze het aangewezen en wonder boven wonder lazen ze hardop: Groningen en Zuiderzee. Ik was helemaal verbaasd. Ze hadden nauwelijks moeite met de uitspraak

• SindaPaus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07-01 16:43

SindaPaus

Cabar di Loca, Puta's!

[quote]Op woensdag 07 februari 2001 21:41 schreef AxiMaxi het volgende:
Verreweg de meeste Japanners horen echt nauwelijk verschil tussen een R en een L.
In het Japans komen van oorsprong geen L klanken voor, dus maken praktisch alle Japanners van de L een R, als ze buitenlandse woorden gebruiken of een andere taal spreken.

Zouden die mensen daar, het verschil ook niet weten tussen: Links & Rechts :P

I don't know, rocket fire at long range - somehow it lacks that personal touch.

Verwijderd

[quote]
Op vrijdag 09 februari 2001 16:47 schreef SindaPaus het volgende:
Op woensdag 07 februari 2001 21:41 schreef AxiMaxi het volgende:

Zouden die mensen daar, het verschil ook niet weten tussen: Links & Rechts :P
Haha, SindaPaus welkom to the GoT! 8-)Nou nog een vette ICON! Have FUN!
B-) :P

Verwijderd

Op vrijdag 09 februari 2001 16:23 schreef Ortep het volgende:

[..]

Ik was een jaar of 7 geleden een tijdje bij een Thaise familie in Bangkok te gast. En hun kids wilde weten waar ik woonde. Ze kwamen dus met een lokale versie van de Bos Atlas aan. Ik heb ze het aangewezen en wonder boven wonder lazen ze hardop: Groningen en Zuiderzee. Ik was helemaal verbaasd. Ze hadden nauwelijks moeite met de uitspraak
Bij de geboorte kunnen alle mensen alle klanken even goed uitspreken. Pas bij latere leeftijd verliezen sommige mensen het vermogen om sommige klanken uit te spreken, doordat ze dat nooit gebruiken.

Verwijderd

opvoeding

ik heb tot mijn 9e in China gewoond, maar ik kan toch nog "r", maar mijn ouders niet :'(

• Thijsch
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01-01 18:43
waarom kick je deze oude draad?

• Diadem
  • Laatst online: 31-05-2023

Diadem

fossiel

Wilt u aub geen draadjes van meer dan een jaar oud zonder reden omhoog schoppen? Dank u.

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life - Terry Pratchett

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.